کد خبر 655540
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲

«رودی جولیانی» که منابع آمریکایی از او به عنوان گزینه اصلی تصدی وزارت امور خارجه در دولت «دونالد ترامپ»، یاد می کنند، در گفت و گو با روزنامه با «وال استریت ژورنال» با بیان اینکه اولویت نخست «ترامپ» در سیاست خارجی مبارزه با «داعش» خواهد بود، گفت: نحوه خروج از عراق، بدترین تصمیم گیری در تاریخ آمریکا بوده است.

 به گزارش مشرق، شهردار پیشین نیویورک روز دوشنبه در نشست شورای هیات مدیره روزنامه وال استریت ژورنال حضور یافت و مطالبی را در خصوص طرح ها و برنامه های رئیس جمهوری منتخب آمریکا در زمینه سیاست خارجی عنوان کرد.

جولیانی گفت: رئیس جمهوری منتخب آمریکا به احتمال قوی استراتژی عمده اش در سیاست خارجی، منحصر به نابود ساختن داعش خواهد بود و مشکلات بغرنج ریز و درشت دیگر در خاورمیانه و در سایر نقاط جهان، در اولویت های بعدی قرار دارند.

وی بیان کرد: به عقیده من 'داعش ' بزرگ ترین خطر است؛ نه به این دلیل که در عراق و سوریه حضور دارد، بلکه از این منظر که این گروه تروریستی کاری را کرد که 'القاعده' نکرد . داعش این قدرت را داشته است که در سراسر جهان منتشر شود.

جولیانی اشاره نکرد که دولت ترامپ مشخصا برای مبارزه با داعش چه خواهد کرد. ترامپ بارها به صراحت مطرح کرده است که می خواهد استراتژی اش در این محور سری بماند تا این شبکه ترور خود را متناسب با آن آماده نکند.

جولیانی در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع روابط دولت ترامپ با روسیه و چین اشاره و اعلام کرد که دولت ترامپ بر روی تنظیم مجدد روابط با دو کشور وسیه و چین کار خواهد کرد.

شهردار پیشین نیویورک تصریح کرد که دولت ' باراک اوباما ' از روسیه یک دشمن ساخته بود و به همین خاطر ' ولادیمیر پوتین' رئیس جمهور روسیه هم اصلا احترامی برای اوباما قائل نبود.

ترامپ و پوتین روز دوشنبه تلفنی با هم صحبت کردند و متعهد شدند با هم بر روی یک سری از موضوعات کار کنند. دولت اوباما رابطه ای پیچیده و دشوار با پوتین دارد و سالهاست که دو کشور بر سر قائله جنگ داخلی سوریه دشمن یکدیگر هستند. سالها قبل ' کاخ سفید ' سعی کرد رابطه با روسیه را از نو تنظیم کند اما اقدام روسیه در الحاق 'کریمه' از اوکراین به خاک خود و حمایتش از شورشیان شرق اوکراین باعث شد تا آمریکا و روسیه بیش از پیش از هم دور شوند.

ترامپ به دفعات بر این موضعش تاکید کرده است که می خواهد با پوتین تشریک مساعی داشته باشد .

البته جولیانی از یک سو، توسعه روابط دو کشور را «سخت» دانست و از سویی دیگر نقطه نظری کاملا متقابل را مطرح کرد و گفت: ' روسیه فکر می کند رقیب نظامی ماست؛ اما ما می دانیم که در واقع اینطور نیست '.

وی اضافه کرد: ' ما در دولت اوباما نسبت به روسیه بی میل بودیم و حتی آن را تهدید به حمله نظامی هم می کردیم و همین مواضع سبب شد تا روسها اینقدر قدرتمند شوند'.

شهردار پیشین نیویورک در مورد چین هم گفت که دولت ترامپ ترجیح خواهد داد با پکن بر سر موضوعات اقتصادی همچون تجارت تعامل داشته باشد.

به گفته تحلیلگران اقتصادی، ترامپ در برنامه دارد به محض به دست گرفتن قدرت، چین را یک « دستکاری کننده در واحد پول» معرفی کند. بدیهی است که این اقدام ترامپ به ظن قوی تنش ها میان دو کشور را به اوج خود برساند .

حول محور خاورمیانه هم جولیانی در ترسیم کشورهای منطقه، خاورمیانه را مجموعه ای از کشورها ترسیم کرد که همه با هم دشمن هستند و در آستانه پرت شدن به ورطه یک جنگ وسیع منطقه ای هستند.

جولیانی در مورد ایران گفت: ' ایران کنترل خود را بر عراق و سوریه اعمال کرده است' اما وارد جزییات نشد و اشاره نکرد که ترامپ برای رسیدگی به مشکلات جاری در منطقه چه خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وال استریت ژورنال نوشت: در مورد عراق، ترامپ در شعارهای انتخاباتی اش، تجاوز نظامی به عراق در سال 2003 به رهبری آمریکا را ' یکی از بزرگ ترین اشتباهات سیاست خارجی آمریکا در تاریخ این کشور' یاد کرده است. اما جولیانی نظریه ای متفاوت را مطرح کرد و گفت: 'من فکر می کنم شیوه خروج ما از عراق، بدترین تصمیم گیری در تاریخ آمریکا بوده است '.

وی سپس توضیح داد: ' خروج ما به داعش این اجازه را داد در خلائی که ایجاد شده است، نشو و نما کند. این انتقاد رایجی است که به همه جمهوریخواهان عرصه سیاست خارجی کاخ سفید هم وارد است '.

وال استریت ژورنال ادامه داد: شهرت بسزای 'رودی جولیانی' برگرفته از کسوت پیشین او در مقام شهردار نیویورک است. این شخصیت آمریکایی مدتی هم در مقام دادستان کل امریکا کار کرده است و ضمن آن، تجربه کار در عرصه های مبارزه با تروریسم و امنیت داخلی را هم دارد. اما او فاقد تجربه کاری در عرصه سیاست خارجی است و بر این اساس، مواضعش در این زمینه نامشخص است.

کمی قبل از این مصاحبه، 'وال استریت ژورنال' جولیانی را یکی از نامزدهای اصلی وزیر خارجه دولت ترامپ معرفی کرده بود. جولیانی هم در سخنانش در نشست با هیات مدیره این روزنامه بارها اشاره کرد که علاقه مند به تصدی این پست در دولت ترامپ است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس