خبرگزاری رویترز نوشت: دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه گفت طرحی را که به دنبال جلوگیری از تعاملات مالی مربوط به فروش هواپیمای مسافربری به ایران است، وتو خواهد کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از رویترز، دولت اوباما با اعلام این مطلب تاکید کرد که چنین طرحی، توافق هسته ای اجرا شده در اوایل سال جاری میلادی را تضعیف خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، طرح مجلس نمایندگان آمریکا که تحت امر جمهوری خواهان است، تازه ترین تلاش برای متوقف کردن فروش هواپیماهای شرکت های ایرباس و بوئینگ بوده که بر اساس توافق هسته ای مجوز آن صادر شده است.

کاخ سفید اعلام کرد که شرکای آمریکا این طرح را درصورت اجرایی شدن، به عنوان نقض توافق هسته ای قلمداد خواهند کرد. آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و آلمان توافق کرده اند در صورتی که ایران برنامه هسته ای را محدود کند، تحریم های ایران را لغو کنند.

قراردادهای شرکت های ایرباس و بوئینگ برای فروش یا اجاره بیش از 200 فروند جت مسافربری به ایران ایر به مدرنیزه کردن یا گسترش ناوگان هوایی قدیمی و فرسوده این کشور کمک خواهد کرد که پس از سالها تحریم حفظ شده است.

برخی از اعضای کنگره آمریکا نگران آن هستند که جلوگیری از فروش هواپیما به ایران به هزینه از دست رفتن مشاغل بسیاری تمام خواهد شد. مخالفان فروش هواپیما به ایران مدعی هستند که ایران ممکن است از هواپیمای مسافربری برای اهداف دیگری استفاده کند.

بر اساس گزارش رویترز، طرح کنگره آمریکا در صورت تصویب می تواند وزارت خزانه داری آمریکا را از صدور مجوز معاملات از سوی یک سازمان مالی در این کشور در رابطه با صادرات یا صادرات مجدد هواپیماهای تجاری به ایران منع کند. چنین طرحی همچنین می تواند هر گونه مجوز صادر شده قبل از تصویب این لایحه را ابطال کند که از جمله مجوزهایی است که به شرکت های بوئینگ و ایرباس اجازه فروش هواپیما به ایران را داده است. چنین اقدامی علاوه بر این، نقش بانک صادرات و واردات در تامین مالی فروش هواپیماها به ایران را محدود خواهد کرد.

به گزارش رویترز این طرح در هفته جاری در مجلس نمایندگان آمریکا بررسی می شود و تصویب آن در سنا مستلزم حمایت دمکرات های این مجلس است.

اوباما در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه خود که نخستین کنفرانس مطبوعاتی او پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، گفت: «به حکم اسناد و مدارکی که حتی دشمنان قسم خورده برجام از قبیل اسرائیل آن ها را تایید کرده اند، ایران به تعهدات خود در قبال این توافقنامه پایبند بوده است.»

اوباما ضمن ابراز امیدواری در مورد اینکه «دولت ترامپ با توجه به همین اسناد و مدارک در مورد آن (برجام) داوری کند»، در پاسخ به این سئوال که آیا او نگران سیاست خارجی آمریکا در زمان ترامپ هست یا نه ؟ افزود: «تصمیم گیری های مربوط به سیاست خارجی در نظام آمریکایی حاصل اندیشه ها و تبادل نظر های میان مشاوران و دیپلمات ها و مقامات مختلف تصمیم گیری در این کشور است و ترامپ در دیدار با وی تمایل زیادی به حفظ اصول روابط استراتژیکی آمریکا با جهان از جمله حفظ روابط کشور با ناتو نشان داده و این پیامی است که او در سفر آینده خود به متحدین آمریکا خواهد رساند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس