ژاپن از اینکه ممکن است هزینه های نظامی این کشور با رئیس جمهور شدن دونالد ترامپ افزایش یابد، ابراز نگرانی کرده است.

 به گزارش مشرق، این نگرانی از آنجا نشات می گیرد که ترامپ پیش از انتخابات گفته بود اگر ژاپن به چتر نظامی این کشور نیاز دارد باید هزینه‌های آن را هم تقبل کند.

درخواست آمریکا برای افزایش هزینه های نظامی و تحمیل آن بر ژاپن در شرایطی که توکیو به دنبال تقویت روابط نظامی و امنیتی با آن کشور است، فشار مضاعفی بر دولت شینزو آبه نخست وزیر ژاپن وارد خواهد کرد.

به همین دلیل دیده می شود که دولت ژاپن به سرعت با به قدرت رسیدن ترامپ اعلام کرد که از هیچ تلاشی برای حراست از توافقنامه های امنیتی و اتحاد نظامی با آمریکا دریغ نخواهد کرد.

شماری از نمایندگان حزب حاکم در ژاپن گفته اند که لیبرال دمکرات ها باید برای پرداخت هزینه های بیشتر به نظامیان آمریکایی خود را آماده کنند.

هزاران نظامی آمریکایی در پایگاه های این کشور در ژاپن حضور دارند و توکیو هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار برای استقرار آنها در طول هر سال اختصاص می دهد.

ژاپن البته برای پیشبرد برنامه های نظامی خود به شدت به کمک های آمریکا نیاز دارد اما همزمان این کشور لایحه امنیتی تازه ای را به تصویب رسانده است که آزادی بیشتری برای عملیات های برون مرزی به ارتش این کشور می دهد.

ژاپن ماه مارس امسال این لایحه امنیتی را تصویب کرد که همکاری های نظامی آمریکا و ژاپن را افزایش می دهد اما پس از آن ترامپ باز هم اعلام کرد که متحدان واشنگتن هزینه کافی برای استقرار نظامیان این کشور نمی پردازند.

نزدیک به ۵۰ هزار نیروی نظامی آمریکا در ژاپن هستند و ناوگان هفتم دریایی این کشور؛ بزرگترین ناوگان آن هم که از اقیانوس آرام تا اقیانوس هند را زیر پوشش می دهد در «یوکوسوکا» واقع در جنوب توکیو است و در واقع ژاپن اصلی ترین پایگاه حضور نظامی آمریکا در منطقه محسوب می شود.

به رغم همه نگرانی ها تارنمای ژاپن تودی می نویسد که به هر صورت دولت پیشتر خود را برای هر تحولی آماده کرده است و می تواند با ترامپ وارد گفت و گو شود.

تومومی اینادا وزیر دفاع ژاپن هم گفته است؛ نباید نگران بود، همکاری دو کشور برای حراست از صلح و ثبات با اهمیت است و هر دو طرف این را درک می کنند.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن برای اینکه از ابتدای امر روابط کشورش را با دولت ترامپ مستحکم کند تلفنی با او گفت وگو کرد و برای دیدار روز ۱۷ نوامبر در نیویورک با او به توافق رسید.

با این حال این گفت وگوی تلفنی که تاکنون سابقه نداشته است میان یک رهبر ژاپن با رئیس جمهوری آمریکا پیش از برگزاری مراسم تحلیف او صورت گیرد، حاکی از نگرانی های دولت توکیو است.

در این گفت وگوی تلفنی که ۲۰ دقیقه به طول انجامید ترامپ گفت که روابط دو کشور مشارکتی و ویژه است و او این موضوع را درک می کند و حافظ این مناسبات است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    ارتش ژاپن جز ده ارتش برتر دنیاست... ژاپن عوض اینکه اون هزینه هارو بریزه تو جیب امریکا بده قدرت نظامی خودشو بیشتر کنه هر کشوری باید متکی به قدرت نظامی خودش باشه نه بیگانه در اینصورت هست که هیچ کشوری نمیتونه تهدیدش کنه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس