وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت:‌ حق ملت ایران بود که هم اکنون صادرات کشور 200 میلیارد دلار باشد.

 به گزارش مشرق، محمد رضا نعمت زاده در همایش روز ملی صادرات با اشاره به هدف‌گذاری رشد 10 میلیارد دلاری صادرات کالا و خدمات در سال جاری، اظهارداشت:‌ حق ملت ایران بود که هم اکنون صادرات کشور 200 میلیارد دلار باشد.

وی افزود: در سال 1359، صادرات غیرنفتی 600 میلیون دلار بود که 4 درصد کل کشور را در این بخش تشکیل می‌داد اما علی‌رغم شرایط سخت دوران جنگ و نیز تحریم ظالمانه توانستیم در سال گذشته این نسبت را به 70 درصد برسانیم که شامل 42.5 میلیارد دلار در بخش صادرات غیرنفتی و 10 میلیارد دلار در بخش خدمات بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید بدانیم که گذشت 37 سال هم زمان اندکی نیست و اکنون باید صادرات کالای غیرنفتی و خدمات ما معادل 200 میلیارد دلار باشد.

وی با بیان اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات را مورد تاکید قرار داده است، گفت: بنابراین حجم صادرات امسال باید به 68 میلیارد دلار برسد اما در شش ماهه نخست امسال 28.5 میلیارد دلار آن محقق شد.

نعمت زاده با اشاره به هدف‌گذاری رشد 15 درصد برای صادرات غیرنفتی در برنامه ششم توسعه، افزود:‌ اگر بتوانیم در سال جاری 10 میلیارد دلار در نظر گرفته شده را محقق کنیم، 10 درصد رشد در این بخش داشته‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این اولین سالی است که روز ملی صادرات پس از برجام جشن گرفته می شود و امیدوارم دولت، بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بتوانند از شرایط بوجود آمده پسابرجام استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای قدرتمند اقتصادی با اتکا بر توسعه صادرات غیرنفتی به جایگاه فعلی در جهان دست یافته اند، گفت: امروز صادرات به عنوان بخشی از تجارت خارجی یک الزام است.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه نسبت تجارت خارجی به تولید ناخالص داخلی، شاخص تحرک یک کشور در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود، گفت: در برخی کشورها میزان تجارت خارجی از تولید ناخالص ملی پیشی گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به مشکلات و چالش‌های پیشروی صادرات غیرنفتی اشاره کرد و برخی از مشکلات را داخلی و برخی دیگر را خارجی عنوان کرد و در تشریح مشکلات داخلی کشور گفت: قوانین و مقررات دست و پاگیر، عملکرد برخی دستگاه‌ها و نادیده گرفتن اهمیت صادرات غیرنفتی در فرهنگ اقتصادی کشور از جمله این مشکلات است.

وی به واحدهای تولیدی پیشنهاد داد هرچند اندک یکی از وظایف خود را صادرات تعیین کنند تا به تدریج به سمت رقابت پذیر بودن حرکت کنند.

نعمت‌زاده اضافه کرد: در حوزه‌هایی همچون سیمان، پتروشیمی و مصالح ساختمانی که سرمایه گذاری با هدف صادرات صورت گرفته رتبه‌های خوبی در جهان بدست آورده ایم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    0 0
    چرا به دلار ؟؟؟
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    0 0
    خدا قوت
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    0 0
    خود شما که دهه ها در پست های مختلف مسئول بودین بفرمائید چرا اینطور نیست و صادرات ما کمه؟!!
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    ظاهرا شما تو حرفاتون یه چیز تو عمل چیز دیگه شما هم مثل اکثر مدیران فقط آمار میدین ظاهرا مردم باید کارهای عملی رو انجام بدن ظاهرا قاچاق و واردات محصولات بیمورد نونش بیشتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس