کد خبر 638703
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

در حالی که برای نخستین بار تیم ملی فوتسال کشورمان موفق به کسب عنوان سومی جام‌جهانی فوتسال شد، مسئولان فدراسیون از پرداخت پاداش سه هزار دلاری عنوان قهرمانی این مسابقات به ملی‌پوشان خبر دادند.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتسال ایران شنبه شب در دیدار رده‌بندی جام‌جهانی فوتسال با شکست پرتغال برای نخستین بار در تاریخ ورزش‌های گروهی کشورمان بر روی سکوی مسابقات جهانی قرار گرفت. زمانی ارزش کار بزرگ ملی‌پوشان کشورمان بیشتر می‌شود که با بررسی شرایط این تیم پیش از اعزام و تدارکاتی که برای آن صورت گرفته بود بازنگری انجام دهم تا متوجه شویم تیم ملی فوتسال کشورمان با وجود کمبود دیدارهای تدارکاتی و امکانات موفق به چه کار بزرگی شده است. افتخاری که شاید سالیان سال طول بکشد تا یک تیم دیگر از کشورمان در ورزش‌های گروهی موفق به تکرار آن شود.

در روزهای گذشته وقتی عکس‌هایی از کیفیت لباس بازیکنان تیم ملی فوتسال منتشر شد بیشتر متوجه این موضوع شدیم که برای فدراسیون نشین‌ها تمامی تیم‌های ملی در زیر سایه تیم ملی بزرگسالان قرار دارند. وضعیت لباس تیم ملی آنقدر خراب بود که کار به شوخی با آنها در شبکه‌ها اجتماعی کشیده شد و مردم سعی کردند با این کار اعتراض خود را نشان بدهند. کارلوس کی‌روش در سالیان اخیر بارها نسبت به تدارکات و امکانات تیم ملی معترض شده است و اگر منصفانه نیز بخواهیم به اعتراضات کی‌روش نگاه کنیم به او حق می‌دهیم که به دنبال حفظ شان و منزلت تیم ملی کشورمان در میادین جهانی باشد. در اینکه فدراسیون وظیفه دارد ابتدایی‌ترین امکانات را برای تیم‌ ملی کشورمان مهیا کند هیچ شکی نیست اما اینطور به نظر می‌رسد که برای گرفتن امکانات هر چقدر صدای اعتراضات بلندتر باشد نتیجه بخش‌تر خواهد بود. این شرایط و این تبعیض‌ها این نکته را به ذهن متبادر می‌سازد که در فدراسیون فوتبال خون بازیکنان تیم ملی بزرگسالان از بقیه تیم‌های ملی رنگین‌تر است و صدای مربیان خارجی از زحمات مربیات داخلی بیشتر به چشم و گوش می‌رسد.

ما هیچگاه پیش از اعزام و حتی در طول برگزاری مسابقات جام‌جهانی صدای اعتراضی از سوی ملی‌پوشان فوتسال کشورمان نسبت به شرایطشان نشنیدم اما آیا انصاف حکم می‌کند ما بین تیم‌های ملی مختلفان آنقدر تبعیض قائل باشیم؟ ملی‌پوشان فوتبال کشورمان با وجود شرایط معیشتی و درآمدی بهتر نسبت به دیگر تیم‌های ملی حتی برای مساوی در مقدماتی جام‌جهانی پاداش دریافت می‌کنند اما تیم‌های ملی دیگر ما حتی در صورت کسب افتخارآفرینی با منت پاداشی معادل یک تساوی تیم ملی دریافت می‌کنند. آیا ایجاد انگیزه فقط برای تیم ملی بزرگسالان ما معنا دارد و دیگر ملی‌پوشان ما نیازمند انگیزه و سر و سامان دادن به وضعیت معیشتی خود نیستند. هیچ کس منکر این نکته نیست که باید تیم ملی بزرگسالان و ملی‌پوشان ما حمایت شوند اما این توقع وجود دارد که تمام تیم‌های ملی تحت مدیریت فدراسیون فوتبال به یک چشم نگاه شوند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان بعد از کسب عنوان ارزشمند سومی جام‌جهانی در اولین واکنش به این حرکت بزرگ اعلام کرد که با وجود کسب عنوان سومی تیم فوتسال، پاداش کسب عنوان قهرمانی به ملی‌پوشان فوتسال کشورمان داده خواهد شد. پاداشی که با توجه به بزرگی اتفاقی که صورت گرفته واقعا خنده‌دار به نظر می‌رسد. به راستی ارزش این موفقیت برای کشورمان از لحاظ معنوی فقط 3 هزار دلار ارزش دارد؟ در روزهایی که برخی کشورهای دنیا با استخدام بازیکنان پشت خط مانده کشورهای صاحب ورزش به دنبال کسب افتخار به هر نحوی هستند آیا واقعا از نظر مسئولان ورزش ایران این موفقیت و ثبت آن در رزومه مدیریتشان چیزی معادل 10 میلیون تومان ارزش دارد.

اگر این پاداش برای صعود تیم ملی به جام‌جهانی در نظر گرفته می‌شود ما شاهد بی‌تفاوتی سرمربی تیم ملی بودیم؟ به راستی افتخارآفرینی که شب گذشته ملی‌پوشان فوتسال و در روزهای گذشته تیم ملی نوجوانان ما کسب کردند از نظر هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نیازمند توجه و حمایت بیشتر نبود. ما در فوتبال همچنان سقف آرزوهایمان ابتدا حضور در جام‌جهانی و سپس آرزوی صعود به دور دوم است اما ملی‌پوشان فوتسال ما در مسابقات کلمبیا برای اولین بار موفق به شکست قهرمان 5 دوره جام‌جهانی و حضور روی سکوی جهانی می‌شوند.

ای کاش برای یک بار همه شده در فدراسیون تاج که از ابتدای حضور به دنبال سازماندهی کردن فدراسیون و تغییرات مثبت بوده یک سیستم نظام‌مند طراحی شده که تمام تیم‌های تحت مدیریت فدراسیون به یک چشم دیده شوند و تفاوتی میان تیم ملی بزرگسالان و دیگر تیم‌ها ملی از نوع البسه، تدارکات و شرایط حمایتی وجود نداشته باشد.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس