ترامپ در حالی که فرصت‌های چند باره تخریب کلینتون را از دست داده، در بدترین زمان ممکن به بدترین شکل ممکن اقدام به خودتخریبی می‌کند.

سرویس جهان مشرق - بیش از دو ماه است که دانلد ترامپ و هیلاری کلینتون رسما وارد کارزار رقابت با یکدیگر شده‌اند. در طی این مدت، دانلد ترامپ چندین بار از سوی رقیب دموکرات خود به دام افتاده و عجیب اینکه به جای گریز از فتنه حریف، خود با دست خود به او کمک کرده تا مقدمات نابودی تدریجی‌اش را فراهم آورد. از سوی دیگر، اتفاقاتی جالب و عجیب از سوی دیگر چهره‌های حاضر در صحنه انتخابات آمریکا رخ داد که نمایانگر این اشفته‌بازار بزرگ است.
 
 
 
تازه‌ترین آمار در مورد وضعیت ترامپ و کلینتون
 
اولین مناظره بین دانلد ترامپ نامزد جمهوریخواهان و هیلاری کلینتون نامزد دموکر‌ات‌ها تقریبا 5 روز پیش برگزار شد و تحلیل‌های متعاقب آن بیشتر دستخوش احساسات حزبی رسانه‌ها و جراید بود. اما اگر بخواهیم نگاهی منطقی به قضیه داشته باشیم، باید هیلاری کلینتون را پیروز مناظره اول با یک شیب ملایم دانست. در جدیدترین آمار مستخرج از همه نظرسنجی‌ها که توسط خبرگزاری BBC صورت گرفته است، هیلاری کلینتون با 49 درصد نسبت دانلد ترامپ با 45 درصد پیشتاز است.
 
 از جنگ توئیتری ترامپ تا حمایت معاون لیبرال‌ها از هیلاری کلینتون
 
 نمودار فوق، میانگین همه نظرسنجی‌های معتبر است
 
 
 انتخابات آمریکا شکل پیچیده‌تری با بیش از 300 میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور 51 ایالت دارد که تعداد ایالات سرنوشت‌سازش در انتخابات به بیش از انگشتان دو دست نمی‌رسد. رای الکتورال که همان آرای کالج‌های انتخاباتی ایالت‌هاست، نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب رییس‌جمهوری این کشور دارد. هیلاری کلینتون در هفته‌های پس از برگزاری گردهمایی ملی هر دو حزب، در نظرسنجی‌ها پیشتاز بود اما با قوت گرفتن شایعه بیماری‌اش پس از مراسم بزرگداشت حادثه 11 سپتامبر، دچار افت در نظرسنجی‌ها شد. وقتی هر دو به مناظره اول نزدیک شدند، نظرسنجی‌ها حکایت از پیشتازی هیلاری با فاصله بسیار کم داشت. پس از برگزاری مناظره، نظرسنجی‌های مختلف، حاکی خبرها و آمارهای مختلف بودند. طبق جدیدترین آمار اعلام شده از سوی BBC، کلینتون با 4 درصد اختلاف نسبت به ترامپ پیشتاز است.
 
تاثیر شریک انتخاباتی در پیشتازی
 
در تاریخ آمریکا، پیوسته انتخاب شریک انتخاباتی یا همان قائم مقام، تاثیر بسیار چشمگیری در روند محبوبیت یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری داشته است. اما این روند تا زمان بیل کلینتون ادامه یافت و از آن تاریخ به بعد، شاهد عدم تکرار این قضیه -حالا به هر دلیلی- بودیم.
بیل کلینتون با معرفی فردی چون «ال گور»، محبوبیت خود در میان مردم را به شدت افزایش داد و نهایتا در انتخابات سال 1992 پیروز شد. این اتفاق در مورد ترامپ و کلینتون رخ نداده است و ظاهرا مایک پنس و تیم کین نه کاریزمای کسانی مثل ال گور را دارند و نه از انرژی و سرزنده‌گی کافی جهت جذب آرا برخوردارند.
 
 
 
 دام کلینتون و به تور افتادن ترامپ
 
درست یک روز پس از اولین مناظره بین کلینتون و ترامپ، ستاد هیلاری با دام گستردن برای نامزد زودجوش جمهوریخواهان، اولین ضربه برای کاهش محبوبیت و ریزش آرای او را وارد ساخت. قضیه مربوط به آلیشیا ماکادو -دختر شایسته جهان- است. هیلاری این اتهام را علیه ترامپ مطرح ساخت که وی که یکی از مسئولین برگزاری این مسابقات است، پس از دستیابی ماکادو به ان عنوان، او را مجبور ساخته که از عرصه کنار برود و به وضعیت امروز (اشاره به اضافه وزن نامتناسب امروزی وی) دچار شود. ماکادو که پیشتر از سوی ستاد کلینتون آموزش‌های لازم را دیده بود، به موقع وارد قصه شد و فریاد تضرع و مظلومیت‌خواهی برآورد. ترامپ نیز در پی اظهارات کلینتون و دختر شایسته سابق جهان، در ساعت 3 نیمه شب بصورت افسارگسیخته اقدام به پاسخ تند توئیتری کرد. او در توئیتر خود به موضوع فساد ماکادو اشاره کرد، او را ابزار و بازیچه هیلاری خواند و تهدید به افشای پشت پرده حقایق نمود. با این اتفاق، وقایع شکل خاصی به خود گرفت. سرتاسر هفته گذشته اختصاص به جنگ میان ترامپ با یک شخص عادی یافت. ماکادو از پشت پرده فشارهای ترامپ بر خود جهت کمرنگ شدن گفت و ترامپ در توئیت‌های مدام خود او را محکوم نمود و حتی از مردم دعوت کرد که فیلم مستهجن او را در اینترنت یافته و سابقه او دستشان بیاید. او، حتی تیمی را مامور کرد که سوابق وی از لحظه تولد در ونزوئلا تا اخیرا که تبعه آمریکا شده است را پیدا کنند تا مدارک لازم جهت تخریب وی در دسترس باشد.
 
 
 
ترامپ در چندین مرحله به دام کلینتون افتاده است که اگر در قبال این دام‌ها، از سوی وی اهمال صورت نمی‌گرفت، اکنون شاهد برتری وی بر آرای کلینتون در نظرسنجی‌ها بودیم. نامزد جمهوریخواه ظاهرا عادت دارد که در پی هر رویدادی به خود ضربه بزند. او در قضیه حضور خانواده «خضر خان» -پدر مسلمان یک افسر کشته شده در عراق- در گردهمایی ملی دموکرات‌ها و سخنان وی، چنان واکنش تند و عجولانه‌ای از خود نشان داد که به شدت از سوی اعضای حزب جمهوریخواه و رسانه‌های دوست و دشمن زیر سوال رفت و شاهد ریزش آرای وی در همان هفته بودیم.
در قضیه قاضی لاتین‌تبار پرونده دانشگاهش هم همین‌گونه عمل کرد. وی، قاضی مذکور را به خاطر ریشه لاتینی‌اش فاقد صلاحیت برای قضاوت در آن پرونده دانست که همین عمل با اعتراض بسیاری از صاحبنظران و تحلیلگران روبرو شد و ترامپ به نژادپرستی محکوم گردید. منطقا، تا این لحظه کلینتون در جنگ با ترامپ موفق‌تر عمل کرده است و نامزد جمهوریخواهان در استفاده از بهترین فرصت‌های خود در مقابل هیلاری ضعیف عمل کرده است. او نتوانست استفاده بهینه از قضیه رسوائی ایمیل‌های هیلاری کلینتون، بیماری و بنیاد وی بکند. اوضاع ترامپ در این هفته آنقدر وخیم است که حتی بزرگترین حامی و رفیق شفیق او «نیوت گنگریچ» -رییس سابق مجلس نمایندگان- به شدت او را سرزنش کرد و این اقدام وی را اشتباه محض خواند. او، در گفتگوی خود با «شان هانیتی» مجری «فاکس نیوز»، بیدار شدن در نیمه شب برای پاسخ دادن به یک زن ساده و معمولی را کاری عبث و به دور از شان یک نامزد ریاست جمهوری خواند و مدعی شد که ترامپ هیچ عذری نباید بابت این اقدام داشته باشد.
 
{$sepehr_media_1787592_400_300}

از دیگر حوادث این هفته می‌توان به سنت‌شکنی روزنامه مشهور «یو اس تودی» پس از 34 سال اشاره کرد. این روزنامه حامی جمهوریخواهان، برای اولین بار پس از این مدت یک نامزد جمهوریخواه را به شدت کوبید.

یو اس تودی، در اقدامی عجیب از مردم آمریکا خواست که به ترامپ رای ندهند. این روزنامه، ترامپ را فاقد صلاحیت برای ریاست جمهوری و یک «دروغگوی رگباری و سریالی» خواند که گفتمان ملی را به خشونت کشانده است. یو اس تودی، همچنین از مردم آمریکا خواست که اگر به کلینتون هم نمی‌توانند رای بدهند، به یک نفر سوم رای بدهند. ظاهرا تعداد روزنامه‌های محافظه‌کار که علم مخالفت علیه نامزد خودی برافراشته‌اند رو به افزایش است. پیش از این، روزنامه‌های «سیسناتی انکوآیرر» و «آریزونا ریپابلیک» نیز مقاله‌هایی بر علیه ترامپ نوشته بودند. دومین مورد، در اقدامی بی‌سابقه پس از 126 سال، یک نامزد دموکرات را به رسمیت شناخت. گفتنی است که ترامپ از روش همیشگی خود هنوز دست برنداشته و ظاهرا هوادارانش از سوی وی اقدام به تهدید هیئت تحریریه این روزنامه به مرگ کردند.

 
 
البته ظاهرا با توجه به گذشته و عنایت به آمارها و مستندات، رسانه‌های چندان در تغییر دیدگاه مردم آمریکا نسبت به نامزد انتخاباتی‌شان توفیق ندارند. طبق نظرسنجی موسسه «پیو» از هر 10 امریکایی در سال 2008، 7 آمریکایی اعلام کردند که رسانه‌ها و جراید به هیچ‌وجه در انتخاب آنها تاثیرگذار نبوده‌اند. «کوین آن ویلی» -سردبیر دالاس مورنینگ نیوز- که از حامیان کلینتون است، این امر را بخاطر تنوع و تعدد اطلاعات اینترنتی می‌داند که موجب روشن شدن مردم در این عرصه می‌شود و توجه صرف آنها به جراید را کم می‌کند.
 
 
چالش گفتگو مجری فاکس نیوز
 
در یکی دیگر از اتفاقات آشفته این هفته که سیر این زنجیره دیوانه‌وار را تکمیل می‌کند، «مگین کلی» مجری شبکه فاکس نیوز هیلاری کلینتون را به چالش طلبیده و از او خواسته که به جای استفاده بردن از نام او برای تخریب ترامپ در برنامه گفتگو با یک مجری دیگر، مستقیما به پای گفتگوی 30 دقیقه‌ای بیاید و با او روبرو شود تا معنای واقعی چالش را بفهمد. کلی در گفتگو با «برایان فالون» مدیر ستاد کلینتون از وی پرسیده که چرا کلینتون حاضر نیست به برنامه او تحت عنوان «کلی فایل» بیاید؟ فالون علت این امر را کمبود وقت برای هیلاری اعلام کرده است.
 
 
 
 
حرکت عجیب قائم مقام لیبرال‌ها
 
اتفاق غریب هفته هم به حمایت «بیل وِلد» قائم مقام «گری جانسون» نامزد حزب لیبرال اختصاص دارد. ولد که دو مرتبه فرماندار ماساچوست بوده است، در گفتگوی خود با شبکه MSNBC، با گذر از جانسون، رسما هیلاری کلینتون را اصلح‌ترین شخص برای اداره حکومت آمریکا دانست. وی، پیشتر در پاسخ به «جنبش حلب» که جانسون راه انداخته است، او را یک «متفکر عمیق» اما فاقد صلاحیت در میدان بحران‌ها دانسته بود. این یکی از کم‌سابقه‌ترین پشت کردن‌های یک قائم مقام نسبت به یک نامزد ریاست جمهوری در تاریخ آمریکاست.
 
 
 
در هر حال، آمریکا هفته‌ای دیوانه‌وار را پس از اولین مناظره ترامپ و هیلاری کلینتون گذراند و به گفته بخشی از کارشناسان اگر ترامپ با این فرمان جلو برود، دچار مشکل می‌شود. برخی دیگر از کارشناسان، این اقدامات ترامپ را فکرشده و از قبل هماهنگ‌شده جهت ارائه یک چهره خاص و ابقای این کاراکتر در اذهان مردم آمریکا می‌دانند. آنها معتقدند ترامپ آگاهانه دست به این اقدامات و واکنش‌ها می‌زند چرا که ماندگاری وی در مقابل کلینتون آکادمیک در قامت یک وکیل  سیاستمدار زبده، به خاص و عجیب بودن اوست.
 
منابع:
 

 http://www.bbc.co.uk/news/election-us-2016-37450661

http://nypost.com/2016/09/30/late-night-twitter-rant-more-proof-trump-cant-get-out-of-his-own-way/

http://www.bbc.co.uk/news/election-us-2016-37522310

http://www.theblaze.com/stories/2016/10/01/gingrich-theres-no-excuse-for-trumps-tweets-about-former-miss-universe/

http://www.theblaze.com/stories/2016/09/30/megyn-kelly-challenges-clinton-come-on-my-show-instead-of-just-using-my-name-to-criticize-trump/

http://www.theblaze.com/stories/2016/09/30/gary-johnsons-running-mate-im-not-sure-anyones-more-qualified-than-hillary-clinton-to-be-president/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    مرگ بر کلینتون
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    خخخخخخخ چه تیتیری زدی مشرق
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    احسنت ولی هیلاری رای میاره ترامپ رو اوردن که مردم به ریاست هیلاری قانع بشن
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    0 0
    هردو حیواناتی هستند در لباس آدمیزاد
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    لطفا به حیوانات توهین نکنید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس