نکته مهم در سفارش این اسلحه برای ایران، کاهش هزینه‌ها و زمان آموزش و نگهداری این سلاح است. اسلحه AK-103 از لحاظ مکانیزم، شکل ظاهری، اندازه و کالیبر مورد استفاده کاملا شبیه کلاشینکف‌های مورد استفاده در داخل کشور است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، خرید سلاح هجومی AK-103 از کشور روسیه یکی از مهمترین اخباری بود که طی ماه‌های اخیر و پس از فراز و نشیب های پیش آمده در خصوص تجهیز نیروهای مسلح کشورمان با سلاح های مدرن روسی، منتشر شد.
 
این سلاح هجومی روسی از جمله اعضای خانواده سلا‌ح‌های سری AK-100 به شمار می آید. این سری از سلاح‌ها در سال‌های پس از فروپاشی شوروی در حجم زیاد و مدل‌های گوناگون برای نیروهای مسلح روسیه و بازار صادراتی توسعه یافته است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. AK-103 تا به اینجا یکی از مدل های موفق این خانواده محسوب می شود که در بازار صادراتی نیز موفق بوده است.
 
در این گزارش نگاهی داریم به این عضو جدید خانواده کلاشینکف که به کشور وارد شده است.

AK-103؛ جانشین شایسته کلاش‌های قدیمی

سلاح های سری AK-47 با شروع 8 سال جنگ تحمیلی تبدیل به سلاح و واژه ای آشنا برای مردم ایران شد. حجم زیادی از مدل های مختلف AK-47 و AKM ساخت شوروی سابق، چین و اقمار آنها در سالهای جنگ از متجاوزین عراقی به غنیمت گرفته شده یا از بازار سیاه خریداری شد. اطمینان پذیری بالا و قدرت بازدارندگی مناسب، به سرعت کلاشینکف را به سلاحی محبوب و قابل اطمینان برای نیروهای ایرانی بدل کرد.
 
از سرزمین های گرم و رملی جنوب تا قله های رفیع و سردسیر کردستان، این اسلحه به خوبی کار کرده و با نمره مناسبی از آزمون جنگ تحمیلی خارج شد.

اما در خود شوروی سابق و همزمان با اوج گیری جنگ ویتنام، مطالعات بر روی نسل جدید سلاح ها آغاز شد. روسها با مطالعه بر روی اسلحه M-16 آمریکایی و مهمات جدید 45*5.56 میلی متری آن اسلحه AK-74 و مهمات 39*5.45 میلی متری را توسعه دادند. این مهمات به نسبت مدل قبلی روسی یعنی 39*7.62 میلی متری سبک تر بوده و از کشندگی بیشتری در برابر انسان برخوردار بود. اما در هنگام برخورد با هر جسم سختی مثل بدنه یک اتومبیل یا بلوک های سیمانی یا هر جسم سخت دیگری بسیار ضعیف تر نسبت به مدل قبلی عمل می کرد.

روسها در ابتدا گونه AK-74M را توسعه دادند. در این سلاح در حجم زیادی از مواد پلیمری استفاده شده و امکان نصب بهتر و راحت تر انواع سامانه های اپتیکی و نارنجک انداز نیز بر روی آن وجود دارد. خانواده AK-100 بر راساس همین مدل توسعه یافته است. اما AK-103 برای پاسخ به نیاز آن کاربرانی است که یک پلتفورم مدرن و به روزرسانی شده به همران فشنگ های قدرتمند 39*7.62 میلی متری را نیاز دارند.

کلاش
AK-74M

یک نکته مهم دیگر در سفارش این اسلحه برای جمهوری اسلامی ایران، بحث کاهش هزینه ها و زمان آموزش و نگهداری این سلاح است. اسلحه AK-103 از لحاظ مکانیزم، شکل ظاهری، اندازه تقریبی و کالیبر مورد استفاده کاملا شبیه کلاشینکف های مورد استفاده در داخل کشور است. در صورت استفاده از مدل هایی با کالیبرهای دیگر، باید یا مهمات در حجم بالایی به کشور وارد یا خط تولید جدیدی برای آن راه اندازی می شد که امری زمانبر و هزینه بر به حساب می آید.

AK-103 در حقیقت یک مدل سبک تر و کنترل پذیرتر از خانواده کلاشینکف های سری AK-47 و AKM محسوب می شود.

نگاهی به مشخصات AK-103

AK-103 وزنی در حدود 3 کیلو و 600 گرم داشته و طول آن 943 میلی متر است. نواخت تیر آن 600 گلوله در دقیقه و سرعت دهانه گلوله در آن 715 متر بر ثانیه است. وزن این سلاح به نسبت کلاش های موجود در کشور بین 100 الی 200 گرم سبک تر است. برد موثر آن در حدود 500 متر است.

کلاش
AK-103

بدنه این سلاح با مواد ضد زنگ زدگی پوشانده شده و مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط بد جوی و رطوبت دارد. مکانیزم عملکرد AK-103 مثل اکثر مدل های این سری گلنگدن چرخشی و استفاده از نیروی حاصل از احتراق گاز باروت است. برگه ناظم آتش این سلاح به مانند مدلهای قبلی خانواده AK در کنار بدنه قرار گرفته و در سه حالت ضامن، تک تیر و رگبار فعالیت می کند. یک مدل از این سلاح به نام AK-103-2 توان شلیک سه تیر را نیز دارد.

کلاش
سربازان ونزوئلایی مجهز به AK-103

خشاب این سلاح نیز از جنس پلیمر ساخته شده است و یک ارتقاء مهم به نسبت خشاب های فلزی این سلاح ها محسوب می شود. خشاب های فلزی خانواده کلاش که در کشور ما نیز وجود دارد معمولا 430 یا 330 گرم وزن دارند و با استفاده از مهمات استاندارد 39*7.62 میلی متری یک سرباز می تواند در شرایط عادی 11 یا 12 عدد از این خشاب ها را که هر کدام حاوی 30 گلوله است را حمل کند اما خشاب پلیمری AK-103 تنها 250 گرم وزن داشته و بار همراه استاندارد سرباز را به حدود 13 خشاب می رساند.

کلاش
سرباز سعودی مجهز به AK-103

در دو مدل خشاب قبل وزن کل خشاب ها به همراه مهمات به ترتیب 10.12 کیلوگرم و 9.84 کیلوگرم است. اما در آکا 103 با وجود اضافه شدن یک خشاب وزن کل به همراه آنها به همراه 390 گلوله 9.62 کیلوگرم است. با استفاده از این سلاح و خشاب های پلیمری نه فقط وزن سلاح و مهمات همراه کاهش پیدا کرده و بلکه حجم مهمات همراه نیز افزایش یافته است.

در بازار صادرات نیز AK-103 تا به اینجا موفق ظاهر شده است. کشور ونزوئلا خط تولید این سلاح هجومی را خریداری کرده و آن را به اسلحه سازمانی نیروهای مسلح خود بدل کرده است. یگان عملیات ویژه نیروی دریایی هند موسوم به MARCOS از جمله دیگر کاربران این سلاح به شمار می آید.

 ارتش سعودی، لیبی و نامیبیا نیز از جمله دیگر کاربران این سلاح به حساب می آیند. تعدادی از این سلاح نیز در دست مبارزان گروه حماس در فلسطین اشغالی دیده شده است. بخشی از یگان های ارتش و نیروهای امنیتی و پلیسی روسیه نیز از جمله کاربران این سلاح هستند.

با توجه به ویژگی های مهم و مناسب AK-103 ، می توان این سلاح را یک جایگزین مناسب و اطمینان پذیر برای جانشینی با AK-47 های موجود در خدمت نیروهای مسلح ایران دانست که در وهله اول با تجهیز برخی یگانهای خاص و منتخب در کشورمان آغاز شده است. هرچند به نظر می رسد می توان با استفاده از تجارب ارتش هایی مثل ونزوئلا و خرید خط تولید آن، ضمن استفاده از منابع و نیروی انسانی داخلی، نسبت به ارتقاء توان فنی صنایع دفاعی کشورمان نیز اقدام کرد.
 
در عین حال، همچنان به نظر می رسد با توجه به گستردگی نیروهای مسلح کشورمان و لزوم استفاده بهینه تر از منابع مالی و اعتباری، گزینه‌هایی چون همکاری با صنایع نظامی کشورهایی چون روسیه و چین برای طراحی و تولید یک سلاح سازمانی مختص کشورمان نیز می‌تواند مورد توجه و حمایت قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 114
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 34
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    6 0
    چند تا خریدن......... در کل دمشون گرم
  • مغز متفکر ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    2 4
    بشه چندتا از اینا رو اواکس نصب کرد چی میشه... در ضمن اواکس از اوجب واجبات است
  • ناشناس ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 2
    103 یا 74 ؟؟؟؟؟؟
  • وحید ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    3 2
    حالا چرا 103 ؟؟؟ مدلای حرفه ای تری هم هست!!!
    • اهورا سجادی ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
      0 0
      هست ولی روسیه نمی فروشه
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    6 2
    من تو سپاه و نیروانتظامی هرچی شلیک کردم با کلاش خراب و از کار افتاده بود که هدف گیری واقعا سخت میکرد چرا وقتی بخوایم هزینه کنیم برای اموزش، با وسایل استاندارد نباشه
  • مغزمتفکر ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    4 13
    به به باید بعداز30سال هم ناوگان هوایی رو بازسازی کنیم وتا تنور روسا گرمه 200تا اواکس بخریم آواکس اوجب واجبات است آواکس
  • Heisenberg ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    1 2
    خدا رحمت کنه سرهنگ کلاشنیکوف رو
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    5 0
    پس فاتح چی شد؟ ..... این همه مانور تبلیغاتی ، سرمایه گذاری و .. همه به باد رفت؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    7 1
    آیا در ارتش هم بکارگیری میشود؟
  • ناشناس ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    1 4
    البته باید نمونه 5.65*45 را هم داشته باشیم
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    9 14
    جیره خورهای روس آب از لب و لفتچشون راه افتاد.
  • لر اهواز خوزستان ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 1
    مشرق در حرف نداری دمت گرم
  • ایرانی ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    1 3
    امید است که کارخانه ساخت این تفنگ با در اندازهای 7.62*39 و 5.65*45 و تیربار پیشرفته و تفنگ تک تیرانداز از همین خانواده از روسیه خریداری و با همان کیفیت و استاندارد ساخته شود.
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    13 7
    همون کلاشنیکف قدیمی هاست فقط یه اسپری رنگ سیاه بهش زدن
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    6 5
    خدا رو شکر انشالله تانک هلیکوپتر و هواپیمام بخرن اقا فقط با موشک نمیشه امنیت حفظ کرد نمونش سوریه و بلوچستان
  • shayan ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    1 1
    بسیار عالی اینم از تجهیز نیروهای زمینی انشالله خط تولید سلاح داخلی یه نکته عرض کنم فقط در مورد دوستانی که میگن فلان سلاح که رونمایی کردید چیشد یا چرا این اینجوریه یا این به درد نمیخوره عزیزم اگه کل بشر طرز فکر شمارو داشت الان انسان دمپایی ابریم نساخته بود با تشکر خخخ
  • جواد ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    1 0
    مشرق جان انتظار این گزارش رو ازت داشتم....دمت گرم
  • مسعود ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    2 0
    كاش ميتونستيم اسلحه sg553 بگيريم اونايي كه كانتر بازي كردن حرف منو ميفهمن
  • محمد حسین ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    5 0
    من hk g36 یا همون ژ36 آلمانی رو دوست دارم.
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    5 2
    معلوم شد تمام این اسلحه هایی مثل فتح و خیبر که صحبتش بود دروغ و تبلیغات بود زیرا در غیراینصورت نیازی به خرید کلاش از روسیه نبود
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    5 11
    تنها تفاوتش نرم بودن , سبک بودن و لگد کمتره هیچ تغییر اساسی با ای کی 47 نداره , مثل این میمنه که پراید مدل 84 داده باشید 95 بگیرید ولی اصل جنس آشغاله.
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    7 0
    اصلا درک نمیکنم با وجود اسلحه های طراحی شده ارتش مثل فاتح که مدرن ترین هست تو دنیا و هم سطح تفنگ های رده بالاست چرا این؟ یا فرض میگیریم اونا الکی بودن چرا این که چرا ای کی 12 نه؟ واقعا یکی توضیح بده چرا؟!؟!
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    2 7
    خدايا چي فكر ميكردم. يعني با خريد چند سلاح سبك اينقدر ذوق زده شديم؟ پس اينهمه تبليغ درباره ساخت انواع سلاح هاي سنگين و به روز رساني انواع جنگنده و غيره .........؟؟؟؟
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    6 8
    این همه ادعا و رونمایی از ده ها سلاح انفرادی آخر سر هم خرید فله ای از روسیه! لاف خودکفایی زدید فقط!
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    10 0
    "گزینه‌هایی چون همکاری با صنایع نظامی کشورهایی چون روسیه و چین " خخخخخخ مگه گزینه دیگه ای هم داریم؟!
  • مهدی ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    4 0
    در این مقاله فقط به مزیت وزن خشاب اسلحه جدید اشاره شده است. آیا تنها مزیت همین است؟
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    3 8
    تا 200 سال دیگه هم بازنشسته نمیشه
  • امیر ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    3 1
    ak47که بیشتر به کلاغ کیش کن شبیه تا کلاشینکف!!!
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    2 3
    تا 200 سال دیگه هم بازنشسته نمیشه
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    2 10
    خبر دروغه!ایران تا 5 سال دیگه نمیتونه اسلحه از خارج وارد کند.
  • مسعود ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    3 1
    مشرق شما اول یاد بگیر کلاشنیکف درسته نه کلاشینکف بعد دربارش مقاله بذار
  • ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 1
    به نظر من خريد يك سلاح حجومي مولتي رول نظير ak 200 خيلي بهتر بود اين سلاح هيچ گونه ريل مدرن دربدنه براي نصب سيستمهاي ليزر و اپتيك نداره
  • ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    ای جانم مشرق دوباره برگشته
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    5 0
    بالاخره روزی می رسد که یاد بگیریم به جای خرید سلاح خودمان آن را بسازیم.
  • ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    4 0
    هنوز کلاش استفاده می کنیم بعضیا می گن چرا جنگنده نمی سازیم
  • بهمن ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    2 0
    مگر صنايع دفاعي ما قادر به ساخت سلاح سبک نيست که وارد کرده اند؟
  • مانترا ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    وهمینطور خیبر
  • محمد ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    یعنی هنوزم نمی توانیم یه کلاشینکف ساده درست کنیم خ
  • مانترا ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 2
    همان اسلحه افسانه ای ژ3 که در زمان جنگ رعشه به تن متجاوزان بعثی می انداخت مدل به روز رسانی شده اش را با توجه به وجود خط تولید ان در ایران تولید کنند بهترین اسلحه است عراقیها به ان لقب توپ دستی داده بودند
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    8 1
    چيه؟! حتما" باعث نارحتي و عصبانيت جيره خورهاي آمريكا و صهيونيستها شده ؟!!
  • سوسان ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    اسلحه ضعیفی است بنازم به همون ژ-3 قدیمی یا توپ دستی که همه چیزو منفجر میکنه
  • سوسان ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 2
    اسلحه ضعیفی است بنازم به همون ژ-3 قدیمی یا توپ دستی که همه چیزو منفجر میکنه
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    5 0
    شمااصلاباژ۳ آشغال کارکردین که اینطورمیگید چهاربارکه باهاش شلیک میکنی گلوله توش گیرمیکنه اینقدر بلند وبددسته که ۲۰۰مترنمیتونی باهاش بدوی کلاشهای قدیم هم بعلت زاویه داشتن قنداق بابدنه سرتفنگ موقع شلیک روبه بالاحرکت میکنه ودقیق نیست درضمن افسانه ساخت سلاح داخلی یه دروغ زشت رسانه ای بیش نیست.
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    مهمتر از اسلحه ماژول هایی هست که روش نصب میسه. سیستم نشانه روی و سیستم نشانه روی حرارتی و دید در شب و سیستم پرتاب نارنجک و شاتگان زیر سلاح و گیرنده های سلاح و حتی لیزر و... اینا رو روی همین کلاش معمولی هم نصب کنی جواب میده. یسری از دوستان هم گفتن کلاش ضعیفه. منظورشون از ضعیف چیه؟ باید دید سبک سلاح چیه؟ کلاش یه سلاح همجومیه که در نبرد های نزدیک بکار میره. در اینگونه نبردها هم سبکی، راحتی کار و نواخت تیر بالا مهمه. تفنگ تک تیرانداز با کالیبر بالا نیست که بگیم بزنه نیرو رو نصف کنه. از اون گذشته اصلا فلسفه طراحی کلاش ساخت تفنگی بود که نکشه! بله. بیشتر هدف این بود که به زخمی های نیروی مقابل اضافه کنه. چراکه نیروی زخمی اولا نیاز به مداوا داره، دوما روحیه بیشتری تخریب میکنه و سوما نیاز به امداد و لجستیک داره. این خودش یعنی تحمیل هزینه به دشمن. ولی در کل، کلاش یکی از بهترین سلاح های دنیاست. البته که مدل های زیباتر و پیشرفته تری ساخته شده
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    عه راست میگی؟پس همه اینا که میگن دروغه تو که مهندس سازنده اش بودی میدونی!
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    انگار تو بحث تولید داخل تک تیر انداز ها شانس بیشتری داشتند،صیاد و شاهر تولید انبوه شدند
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    دقت بیشتر خوشدستی بیشتر کیفیت لول و خان کشی بهتر قابلیت نصب تجهیزات و...... اینا را هم بگو عمو
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    ای کی 12 فقط قیافه اش خوشگله ولی همین 103 بهتره
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    من نفهمیدم برای چی زاویه ی قنداق کلاش اینجوریه،هم تفنگ میپره بالا هم تیر انداز زیاد باهاش راحت نیست تو حالت درازکش هم خیلی بد دسته،باز‌ ژ3 قنداق بهتری داره ولی کتف و فک را نابود میکنه
  • ناشناس ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    پس ژ-3 کارا و خیبر و سما و فاتح و فجر و اس 5.6 چی میشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • امیر ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    خوبه اما روس های منفعت طلب وقتی به عربستان اینو میدن به ما باید چند کلاس بالا ترشو بدن ......
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    بلوچستان چشه مثلا...
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    2 0
    مجید کلاشنیکف نه کلاشینکف. چند سالته؟
  • وحید ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    ایران بنا به دلایل مختلف استراتژیک باید همواره متّحد قدرتمند و درجه اوّل روسیه باشد؛ هیچ تعارفی هم در کار نیست؛ جهان امروز، این قطب بندی ها را الزامی کرده است؛ همراهی با روسیه به معنای اتّحاد استراتژیک با هند و چین و کشورهای آمریکای جنوبی هم هست.
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    جیره خور آمریکا ما فقط یه خرید کردیم !!! دوست داشتی بوئینگ بخریم ؟؟؟
  • سینا ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    9 0
    اگر 2 میلیون بخریم ، 500 هزار تا فجر ، 500 هزار فاتح تولید کنیم اسلحه های قدیمی رو بدیم دست بسیج راستی تانک کرار هم مورد توجه تدبیر و امیده یا رونمایی میشه ؟ خخخخ
  • عابر پیاده ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    3 2
    انشاالله که هیچ وقت نیاز نشه ازشون استفاده بشه. به امید ظهور مهدی موعود (عج) و صلح جهانی
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    قشنگی داره هههه ای کی ۱۲ ۳ نوع کالیبر داره ۴ نوع شعله پوش و صدا خفه کن داره رو هوا حرف نزنین لطفا
  • هادی ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    اگه دوریبن دید در شب، هدف گیری لیزری ، نارنجک انداز و.. هم روشون نصب بشه عالی میشه وگرنه به درد جنگهای چریکی یا شهری نمی خوره
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 2
    وعده ی صادق پس از برجام تحریم های تسلیحاتی برداشته شد.
  • بهمن ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    2 0
    مگر صنايع دفاعي ما قادر به ساخت سلاح سبک نيست که وارد کرده اند؟
  • مغزمتفکر واقعی واقعی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    روانی متقلب
  • سید دکتر محمود ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    فعلا پروژه های مهمتری مثل قاهر313 در دست اقدامه!!!
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    اون فاتح اسلحه چینی بود نه ایرانی کل تبلیغاش دروغ بود
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 3
    ژ36 فوق العاده اس ولی آلمان عضوناتو هست اصلا نمفروشه به ایران
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 2
    مانور تبلیغاتی مسئولین مثل همون افتتاح کردن و کلنگ زدن هاشون متاسفانه
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    اسلحه هاسبک مثل تفنگ محدود نیست
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    الله ما ایرانیان را جهت سرکوب منافقین هدایت فرماید
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    سلاح دفاعی میتونه . مثلن آواکس . رادار. اس-400 و ...
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    ان شاء االله ، با پشتیبانی الله موانع سر راه تولید سلاح ایرانی را برمیداریم
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    احتمالا تو تیپ هایی که کلاش استفاده میشه مثل 65 نوهد به کار گرفته میشه
  • ناشناس ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    پس خَيْبَر چي شد؟ خداي من ما داريم به كجا ميريم ؟ مسير و بر عكس طَي ميكنيم؟
  • ممدرضا ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    به نظرم اگر این سری 103 جایگزین 47 ها برای سرباز ها حدود 200 هزار عدد بشه گزینه خوبی هست. فاتح پلتفرم مناسبی هست که میشه برای نیرو های ویژه و تکاور استفاده بشه و 103 برای سرباز ها .
  • ناشناس ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    بسیج با دیگر نیروهای نظامی هیچ تفاوتی ندارد و باید همین اسلحه را اول بدست یسیجیان داد.
  • ناشناس ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    ارتش شاید فجر 224 و ژ-3 کارا را بکارگیری کند.
  • لر اهواز خوزستان ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    مشرق در شناخت جنگ افزار حرف نداری
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    یه جوریم میگی بازنشستگی انگار 2تاست میدونی چقد کلاش هست دست سپاه و نیروی انتظامی و ارتش :/ تازه اینا اومدن اونا رو چیکار میکنیم؟؟؟
  • رضا ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    کاش اسکار میخریدیم
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    شما که رو زمین حرف میزنی!مثلا سه نوع کالیبر داشته باشه به کار ما میاد؟ما اگه کالیبر دیگه ای میخواستیم 74 میگرفتیم نه 103.صدا خفه کن هم میشه روی تمام سلاح ها نصب کرد چیز انحصاری نیست،در ضمن اگه ای کی 12 خوبه چرا بقیه نمیخرن؟نگو بحث پولش چون عربستان اینقدر پول داره که همه چیا میخره حتی سازمان ملل را.
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    فرق نمیکنه؟شما فلسفه ی وجود بسیج و ارتش و نیروی انتظامی را یکی میدونی؟سلاح های بهتر باید در دست اون هایی باشه که عملیاتی تر هستند،اول مرزبانی بعد تیپ های تکاور ارتش و سپاه بعد سایر نیرو ها
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    2 0
    منم میخوام
  • حسين ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    2 0
    اصلا اينطوري نيست. خود آمريكايي ها هم با وجود اين كه سازنده هستند اما براي يكسري يگانهاي خاص از آلمان hk417 خريدند. اسرائيلي ها هم با وجود همه دله دزدي هاي فني بوسيله يهودي ها از كشورهاي ديگر و ساخت مسلسل هاي متفاوت اما از ام 16 براي نيروي زميني نجس خودش استفاده ميكند. پروژه هاي فتح و خيبر به جاي خودش پيش ميره و در كنار آن از سيستم هاي خارجي هم استفاده ميشه
  • حسين ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    اصلا اينطوري نيست. خود آمريكايي ها هم با وجود اين كه سازنده هستند اما براي يكسري يگانهاي خاص از آلمان hk417 خريدند. اسرائيلي ها هم با وجود همه دله دزدي هاي فني بوسيله يهودي ها از كشورهاي ديگر و ساخت مسلسل هاي متفاوت اما از ام 16 براي نيروي زميني نجس خودش استفاده ميكند. پروژه هاي فتح و خيبر به جاي خودش پيش ميره و در كنار آن از سيستم هاي خارجي هم استفاده ميشه
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    اصلا اينطوري نيست. خود آمريكايي ها هم با وجود اين كه سازنده هستند اما براي يكسري يگانهاي خاص از آلمان hk417 خريدند. اسرائيلي ها هم با وجود همه دله دزدي هاي فني بوسيله يهودي ها از كشورهاي ديگر و ساخت مسلسل هاي متفاوت اما از ام 16 براي نيروي زميني نجس خودش استفاده ميكند. پروژه هاي فتح و خيبر به جاي خودش پيش ميره و در كنار آن از سيستم هاي خارجي هم استفاده ميشه
  • صداقت ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 1
    به جای کلاشنیکف به درد نخور که ضریب نفوذ کمتری نسبت به m-4 دارد از سلاح هایی که رو نمایی مبشه استفاده کنید مانند فاتح که نمونه اسکار یا acr است.
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    2 0
    ای کی ۱۲ برد مفید ۷۰۰ متر اسلحه اینده ارتش رویسه 2 ساله معرفی شده هنوز خیلی زمان میبره تا بقیه کشور ها بهش تجهیز بشن حتی خوده روسیه مولتی کالیبر بدرد این میخوره کالیبر ژ۳ رو میندازن توش برد درگیری افزایش میدن اگه بدر نمیخورد شرکت رمینگتون یا هکرکخ که جزو خوبای دنیا هستند این کارو جدیدا نمیکردن
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    به روس ها نمی شه اطمینان کرد.مگه بچه های خودمون بعد از چند سال نمی تونن یه اسلحه ی سبک بسازن؟؟؟
  • سیمرغ ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    1 0
    آقا وحید: اتحاد با روسیه در مقابله با غرب و به خصوص آمریکا عقلانی است اما اعتماد به او خیر. اعتماد ما همواره به قدرت لایزال الهی بوده و هست. این توکل و اعتماد ما به خداوند بود که شرق و غرب را در دفاع مقدس به چالش کشاندیم. و این قدرت و امداد خداوند به ما بود که آمریکا در طبس مفتضحانه شکست خورد. کلامی از قرآن مجید: ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم وانصرنا علی القوم الکافرین. اگر ما دین خداوند را یاری کنیم طبق آیه فوق خداوند هم ما را یاری می کند
  • بسم الله الرحمن الرحیم ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    برای پلیس شهری ی اسلحه سوسولی بخرین که اگه گوله خورد تو مخ مجرم ، مغزش نپاشه کف خیابون. آدم سربازای نیروی انتظامی رو با کلاش میبینه فکر میکنه میدون جنگه
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    2 0
    تحریم تسلیحات سنگین تهاجمیه عمو . شامل حال کلاش و اس-300 نمیشه
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    3 0
    اول بچه های سوریه و مرزبانی
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    اسقاط
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    صد البته ولي اينا رفتن نمونه اي با كاليبر روسي خريدن...!
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    خب بابا آفرین واسش دست بزنید اینم بلده آفرین آفرین هورا
  • ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    نظ تو اصلا مهم نیست
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    راستی نه شرقی نه غربی چی شد؟؟؟؟؟
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    2 0
    کالیبر ژ3 دیگه به درد سلاح انفرادی نمیخوره،برد 700 متر؟سلاح های تک تیر انداز سبک به درد این فاصله میخورن نه سلاح انفرادی،سرباز میخواد با مگسک و شکاف درجه تا700 متر بزنه؟اصلا هم عاقلانه نیست برای هر سلاح یه دوربین تهیه کنن چون واقعا هزینه ی الکیه
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    1 0
    چقدر کار شناس صاحب نظر داریم الحمدالله کار اسرایل تمام
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    کالیبر که ناتو و امریکا دیگر کشور ها که جز اساسی ترین هاست بدرد نمیخوره ؟! دوربین نمیازن ؟! ایران هم دیگه داره میزاره اره داش این ای کی ۱۰۳ یکهههه یکککک
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    حاجی ناموسا فازت چیه ؟؟؟؟؟؟
  • وحید ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    1 0
    آقا سیمرغ! در کجای متن، صحبت از اعتماد بود؟ اتحاد استراتژیک یک معنای سیاسی مشخّص دارد که اگر در فرهنگ واژگان سیاسی دنبالش بگردید، مفهومش را متوجّه میشوید؛ یعنی اتّحاد و وفاق، حول یک موضوع مشترک لطفا این را به دین و اعتقاداتِ مذهبی تعمیم ندهید؛ شما وقتی با کشوری اتّحاد استراتژیک دارید به معنای این نیست که اعتقادات دینی را کنار گذاشته اید. پیغمبر برای دوستانی مثل شما فرمودند: با توکّل، زانوی اشتر ببند؛ یعنی در عین حال که توکّل به خدا داری که شترت گم نمی شود، امّا باز هم جانب احتیاط و عقل را رعایت کن، و شترت را ببند.
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    1 0
    درست نخوندی گفتم به درد سلاح انفرادی نمیخوره،فکر کردی رو هر تفنگی دوربین بذارن دیگه حله؟تو هر فاصله ای دلش خواست وسط رتیکلا میگیره روی طرف و شلیک میکنه تموم!اینا آموزش و تمرین میخواد که تو ایران وجود خارجی نداره،اینا حتی دلشون نمیاد شکاف درجه را تنظیم کنن و تیر بزنن چه برسه به کار با دوربین اون هم برای سرباز عادی!اگه ایران داره نصب میکنه چرا تیپ 65 کلاش هاشون دوربین نداره؟یا نوپو و صابرین؟
  • ایرانی ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    اگر ژ-3 کارا با کالیبر 5.65*45 بکارگیری شود عالی میشه.
  • جواد ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    اواكس دوست داري...
  • اصلاح طلب ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    1 0
    بالا رفتیم ماست بود پایین اومدیم دوغ بود مقلات مشرق نیوز دروغ بود
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    0 0
    این لغت اوجب واجبات تو من رو کشته....
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
    1 0
    مشرق ای ک 103 انقدر تعریف داره!؟ کل تفاوتش در نرم تر شلیک کردن و قابلیت شخصی سازی مثل نصب دوربین هست همین... بهتر نبود به جای این خرید روی تولید داخل کار می شد...
  • ناشناس ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    سید دکتر!!!! محمود که دکتر بودنت به شدت در هاله ای از ابهام قرار داره، چون متوجه نیستی که پروژه ای مثل قاهر سالها طول می کشه تا به نتیجه برسه وعملیاتی بشه و بودجه کلانی هم احتیاج داره ودر حال حاضر هم از اولویت خارج شده است، در ضمن حتی کشورهایی که سابقه طولانی در تولید سلاح دارند، برای متنوع کردن سلاح های مورد استفاده نیروهای مسلح اقدام به خرید خارجی می کنند، مثل مثالی که حسین آقا در مورد آمریکا زد،امثال ناشناس 11:56 هم برای پیشبرد حرفاشون متوسل به دروغ های ناشیانه می شوند، چون تفنگ فاتح ، در دست یگان هایی از سپاه دیده شده است ، پس دروغ نیست ، چون هم رونمایی شد و حتی در رژه ها هم به نمایش در آمد.
  • ناشناس ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    ناشناس جان یعنی تو معنی عبارت نه شرقی ، نه غربی را نمی دانی؟!!!! نکنه خودت را به اون راه زده ای ، این عبارت به این معنی است که سیاست اصولی جمهوری اسلامی چه در بعد داخلی وچه در بعد خارجی ، تحت تاثیر قدرت های غربی و شرقی قرار نمی گیرد و نخواهد گرفت و کاملاً مستقل است، این چه ربطی به خرید سلاح داره اخه؟!!!!!
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 0
    نام کلاشنیکف صحیح است ...
  • ایرانیم ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    بنده بعنوان کهنه سرباز وطنم که افتخار حدود سه سال حضور در خطوط مقدم جبهه های جنگ با صدام رو دارم از کلاش خودمون بسیار خاطرات خوبی دارم. نظر هر کسی برا خودش محترمه نظر من هم اینه. تفاوت بسیار اندکی که بین مدلهای ۴۷ و ۱۰۳ وجود داره ارزش اینهمه هزینشو نداره و بهتره هزینه ها رو برای جاهایی که بیشتر نیاز هست اختصاص بدیم
  • ناشناس ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 1
    این کلاشهای قدیمی را برای نا امن کردن عربستان...وتجهیز یمنیها وبحرینی ها بکار بگیریم...همینطور دفاع وطنی وحشد الشعبی....و شیعیان پاکستان وافغانستان.....
  • اصغر ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    2 1
    فقط ak 12 این ak103 اصلا خوب نیست همون کلاشنیکف خودمون با یک کوچولو تغییره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس