آن ها باید برای رسیدن به منطقه امن، بین 4 تا 5 ساعت پیاده راه بروند. بزرگسالان باید کودکان را حمل کنند. آن ها گرسنه، تشنه و به شدت خسته از راه می رسند.

سرویس جهان مشرق - عراقی‌های ساکن موصل، دار و ندار خود را در کوله باری جمع می‌کنند و در تاریکی شب از این شهر ارواح که از ژوئن 2014 تحت سلطه داعش قرار دارد، می گریزند.

فرار ده ها موصلی از جهنم داعش در تاریکی شب

به گزارش خبرنگاران CNN، نیروهای پیشمرگه کرد، که در مواضع خود، در ارتفاعات اطراف موصل مستقر هستند، با شنیدن صدای نزدیک شدن آدم‌ها در نیمه‌های شب، بر لبه دره می‌ایستند و با حالتی عصبی به تاریکی چشم می‌دوزند. صدای آدم‌ها هر دم واضح‌تر می‌شود، ولی تشخیص ظاهر آن‌ها تا آخرین لحظات مواجهه به دلیل سیاهی شب مقدور نیست.

سپس صاحبان آن صداها، در گروه‌های دو یا سه نفره پدیدار می‌شوند: مردان، زنان، کودکان و سالخوردگان.

فرار ده ها موصلی از جهنم داعش در تاریکی شب

بعضی‌ها به سختی سر پا هستند. آن‌ها ساعت‌ها راه را پیاده پیموده اند و هنوز راه در پیش دارند. این رویه‌ای معمول شده است، شب از پی شب.

این آدم ها برای رسیدن به مرزهای منطقه تحت کنترل کردها در شمال عراق، از موصل می گریزند و در این مسیر باید از چشم نگهبانان داعشی دور بمانند، با احتیاط تمام از میان میادین مین عبور کنند و در صورت نزدیک شدن سوت خمپاره به سرعت پناه بگیرند. برای مردان، معمولا دستگیری در حین گریختن، مساوی با اعدام درجاست.

فرار ده ها موصلی از جهنم داعش در تاریکی شب

آن ها باید برای رسیدن به منطقه امن، بین 4 تا 5 ساعت پیاده راه بروند. بزرگسالان باید کودکان را حمل کنند. آن ها گرسنه، تشنه و به شدت خسته از راه می‌رسند. با این حال، پیاده‌روی شبانه قطعا بر فرار در روز روشن ترجیح دارد، وقتی که اگر به راحتی هدف تک تیراندازان داعشی قرار نگیرند، قطعا از گرمای بالای 45 درجه از پا خواهند افتاد.

یکی از تازه از راه رسیدگان که نخواست خود را معرفی کند و می‌گوید که در موصل پرستار بوده، معتقد است که گریختن از چنگ داعش، گرچه کار پر خطری است، ولی ارزشش را دارد:

" من از استبداد داعش فرار کردم. من بیرون آمدم چون آب و غذایی نبود، چون امنیتی وجود نداشت. داعش دارو دسته قاتلان و سارقان است. بدیهی ترین ضروریات زندگی وجود ندارد. برق نیست، آب نیست، ارتباطی با دنیای خارج نیست."

فرار ده ها موصلی از جهنم داعش در تاریکی شب

در موصل، اعدام توسط داعش به خاطر گناهان بزرگ و کوچک هر کسی را تهدید می کند. این مرد می گوید:

" اگر روزه نگیرید، کشته می شوید. اگر نماز نخوانید، کشته می شوید. اگر زنان چهره خود را نشان دهند، داعش آن ها را می‌کشد.آن ها جز کشتن روش دیگری برای اداره امور ندارند. تنها مجازات، کشتن است، نه حبس، نه جریمه، فقط کشتن، کشتن و کشتن."

در هفته های اخیر، شمار کسانی که از موصل و شهرهای کوچک و روستاهای اطراف آن می گریزند، به سرعت رو به افزایش است، در حالی که دولت عراق و نیروهای کرد به تدریج مناطق اطراف شهر را بازپس می گیرند.

فرار ده ها موصلی از جهنم داعش در تاریکی شب

پیش از آن که داعش در ژوئن 2014 ارتش عراق را از موصل بیرون براند، این شهر حدود 2.5 میلیون نفر سکنه داشت. با آغاز تسلط داعش بر آن، صدها هزار نفر از آن گریختند و انتظار می‌رود که صدها هزار نفر دیگر هم با شروع عملیات آزادسازی از آن خارج شوند.

{$sepehr_media_1674812_400_300}

نیروهای دولتی و غیراز آن، به هر مردی که به مواضعشان نزدیک می شود، دستور می دهند که همه لباس های خود را به جز لباس زیر از تن درآورد و زانو بزند. سپس در حالی که یکی از نیروها اسلحه خود را به سوی او نشانه رفته، دیگران با احتیاط به او نزدیک می شوند و از او پرس و جو می کنند، وسایل همراهش را وارسی می کنند و تلفن همراهش را به دنبال تصویر یا پیامی دال بر پیوند با داعش می‌گردند.

فرار ده ها موصلی از جهنم داعش در تاریکی شب

وقتی از راه رسیدگان به لحاظ چک امنیتی تایید شدند، سوار کامیون هایی می شوند و به پایگاهی در آن حوالی انتقال می یابند. در آن جا استراحت می کنند، کودکان می خوابند و بزرگسالان از مشقت های زندگی تحت سلطه داعش سخن می گویند.

یکی از زنان اهل موصل که با خانواده اش گریخته، می گوید: " (در موصل) همه زن ها باید لباس سیاهِ کاملا پوشیده بر تن کنند. مردها باید ریش بلند بگذارند. سخت بود. کاری وجود نداشت و در فروشگاه ها چیزی برای خریدن نبود. اوضاع واقعا بد بود."

فرار ده ها موصلی از جهنم داعش در تاریکی شب

در نهایت این افراد به یکی از چند اردوگاه ایجاد شده در شمال عراق برای اسکان گریختگان از مناطق تحت کنترل داعش فرستاده می شوند. کسانی که خوش اقبال ترند، می توانند در بغداد، کرکوک یا اربیل آپارتمانی اجاره کنند.

این که چه زمانی می توانند به سراغ خانه و زندگی خود در موصل برگردند، چندان روشن نیست. مقامات عراقی با اطمینان از آزادسازی شهر تا پایان سال جاری سخن می گویند. این امری محتمل است، ولی اصلا معلوم نیست که بعد از اتمام عملیات آزادسازی چه در از موصل بر جای باقی می ماند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    موصل در کل مردمان بدی داره که اصلا در تاریخ شهره هستند اسیران ما در زمان جنگ هم بدترین خاطرات را از همین مردم موصل تعریف کردند این مردم حقشونه تا بدتر از اینا سرشون بیاد تا شاید قدر عافیت بدانند اما مردم نجف و کربلا و ... مثل سابق دارن زندگیشونو می کنن این فرق عقل و جهله . اون موقع که داعش وارد می شد کل می کشیدند و جشن می گرفتند باید فکر امروزم می کردن .
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    لطفا انقدر تند قضاوت نکنید ما چه میدونیم کی حقشه کی نیست نباید انقدر راحت بر مسند قضاوت نشست بعدشم این زن و بچه چه گناهی کردن؟
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    الهی بگردم دلم برای بچه ها می سوزه
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    خدایا کی جنگ از این منطقه میره؟
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    عراقیا میگن ده درصد عراق دست داعشه اما به نظر نمیرسه با این وضع
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    یاد دوران جنگ خودمون افتادم که مردم مناطق جنوب مجبور به فرار از خون هاشون میشدن
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    ای برنگرده جنگ بدترین چیز برای ملتها جنگه
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    رفتار داعش منو یاد سلطه طالبان به افغانستان میندازه اونام خیلی به ظواهر گیر می دادن
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    مرگ بر داعش در هر کشوری می خواد باشه
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    وقتی همه ی مردم این منطقه بمیرند و کسی باقی نمونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس