طبیعی بود که نصب پرچم اقلیم کردستان روی یونیفرم یک نیروی نظامی خارجی، در حالی که این اقلیم یکی از استان‌های عراق است، جنجال برانگیز شود. رهبران کانادا اصرار دارند که آن‌ها نسبت به رابطه ظریف میان اقلیم کردستان و عراق و متناسب بودن نقش کانادا با این رابطه، حساس هستند.

سرویس جهان مشرق - دولت کانادا تصمیم گرفته است که مستشاران نظامی آن در استان کردستان عراق، همچنان «نشان» پرچم اقلیم کردستان را روی یونیفرم نظامی خود نصب کنند.

پرچم کردستان عراق بر یونیفرم نیروهای ویژه کانادایی!

ژنرال ارشد کانادایی، «جاناتن وَنس»، در مصاحبه با تلویزیون دولتی کانادا (سی تی وی) پوشیدن این نشان‌ها را نماد همبستگی با منطقه کردستان دانست، ولی متذکر شد که این اقدام نباید به عنوان حمایت کانادا از استقلال کردستان معنا شود.

«دانیل لو بوتیلیه»، سخنگوی وزارت دفاع ملی کانادا، هم در همین زمینه گفت:

«نصب نشان پرچم کردستان به عنوان یک علامت تطابق با نیروی شریک ما عمل می‌کند و همبستگی ما را با منطقه‌ای اثبات می‌کند که حیاتش مورد تهدید است و ما برای کمک به آن در آن جا هستیم. این استمرار همان روش‌هایی است که همیشه کانادا و متحدانش در هنگام مشارکت با نیروهای دیگر به کار گرفته‌اند... پرچم به هیچ عنوان نماد حمایت کانادا از عدم یکپارچگی عراق نیست.»

در اوایل ژوئن، در پی انتشار پر سر و صدای خبر استفاده نیروهای کانادایی از نشان نیروهای کردی، مقامات نظامی اعلام کردند که در این خط مشی تجدیدنظر می‌کنند.

پرچم کردستان عراق بر یونیفرم نیروهای ویژه کانادایی!

همزمان نیروهای آمریکایی در سوریه هم به خاطر پوشیدن نشان‌های نیروهای کردی که با آن ها کار می‌کردند- واحدهای حفاظت خلق YPG، واحدهای حفاظت زنان YPJ- مورد انتقادهای شدید قرار گرفتند. نیروهای آمریکایی به دستور فرماندهان خود این نشان را از یونیفرم خود برداشتند.

«مایک رولیو»، فرمانده نیروهای کانادایی در کردستان عراق، در آن مقطع به تلویزیون کانادا گفته بود:

«ما باید این موضوع را بازنگری کنیم و احتمالا ما هم این برچسب ها را برداریم.» او افزود، «چه آن را نصب کنیم و چه نکنیم، قرار نیست سطح تعهد و نزدیکی ما با مردمی که برای حمایت از آن ها سرباز فرستاده ایم، تغییر کند.»

سربازان کانادایی در منطقه کردستان از زمان ورود به منطقه برای مبارزه با داعش تاکنون پرچم کردستان را بر یونیفرم خود نصب می کردند.

پرچم کردستان عراق بر یونیفرم نیروهای ویژه کانادایی!

طبیعی بود که نصب پرچم اقلیم کردستان روی یونیفرم یک نیروی نظامی خارجی، در حالی که این اقلیم یکی از استان‌های عراق است، جنجال برانگیز شود. رهبران کانادا اصرار دارند که آن‌ها نسبت به رابطه ظریف میان اقلیم کردستان و عراق و متناسب بودن نقش کانادا با این رابطه، حساس هستند.

هفته گذشته، وزیر دفاع کانادا، «هارجت ساجان»، به مطبوعات این کشور گفت:

«پیشمرگه بخشی از نیروی امنیتی عراق است و هر بار که من با سران کردستان دیدار می‌کنم، آن‌ها بر این قضیه تاکید می‌کنند. هر بار که با آن‌ها جلسه داشته‌ام، هم پرچم کردستان و هم پرچم عراق را سر میز می‌گذاشتند. پس این چیزی است که روی آن بسیار حساس هستیم.»

پرچم کردستان عراق بر یونیفرم نیروهای ویژه کانادایی!
هارجت ساجان، وزیر دفاع کانادا در کردستان عراق

کانادا تعداد نیروهای ویژه خود را در منطقه به 200 افزایش داده است. افزایش نقش مستشاری کانادا در منطقه بخشی از کمپین انتخاباتی نخست وزیر، «جاستین ترودو» بود که قول داده بود جنگنده‌های کانادایی را از کارزار هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا بیرون بیاورد.

پرچم کردستان عراق بر یونیفرم نیروهای ویژه کانادایی!
جاستین ترودو

به علاوه کانادا قصد دارد کمک های انسان دوستانه خود را هم افزایش دهد. در نشست اعضای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در واشینگتن، در اوایل هفته گذشته، این کشور تعهد کرد 358 میلیون دلار بابت کمک به مواجهه با بحران انسانی به دولت عراق بپردازد و یک بیمارستان صحرایی هم در غرب اربیل، برای درمان مجروحین عملیات آتی آزادسازی موصل احداث کند.

با همه این استدلال‌ها و توجیهات، نمی‌توان اصرار مقامات کانادایی را برای نصب نشان «پرچم» یک استان متعلق به عراق بر یونیفرم سربازان این کشور درک کرد. البته اگر این حرکت نمادین را (علی رغم انکارهای مقامات کانادا) در کنار اظهارات هر از چندگاه مقامات غربی، به ویژه امریکایی‌ها درباره لزوم فدرالیزم در عراق و تقسیم این کشور به سه دولت، قرار دهیم، می‌توان آن را تفسیر کرد. قطعا در پشت پرده، رایزنی‌هایی از سوی حکومت بارزانی با کانادایی ها انجام گرفته است تا با انجام این عمل نمادین، یک نوع آمادگی در اذهان برای جدا کردن حساب نیروهای مسلح کرد از نیروهای مسلح عراق ایجاد شود. بارزانی و مقامات دیگر حکومتش بارها به صراحت از قصد خود برای جدا کردن کردستان از عراق سخن گفته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 42
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    15 1
    مشرق شما خیلی تحت تاثیر بانترکیسم هستی یه بابا هندی میره کانادا وزیر دفاع کانادا میشه چون انحصار طلب نیستن چون فاشیست نیستم ولی در خاورمیانه کردها هزاران ساله زندگی میکنن اگه حرفی بزنن هزار تهمت توهین و سرکوب لقب اسراییل دوم بهش میدن در همین انگلیس اسکاتلند استقلال داخلی داره مردمش حق تعیین سرنوشتشونم دارن
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 1
    با تشکیل کردستان جنگ آینده و اتمام ناپذیر خاورمیانه کلید خواهد خورد
  • ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    2 7
    تا دیر نشده کردهای خائن در عراق، مهره، جاسوس و تروریست عامل اسراییل و آمریکا در منطقه را با خاک یکسان کنید. مرگ بر جاسوسان
  • ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 2
    یعنی سربازان کانادایی با استان کردستان عراق "همبستگی" دارد و دشمن عراق و سایر استانهاست؟ خر خودتان هستید تروریست های کانادایی و جاسوسان کرد. این دشمنان را سر به نیست کنید.
  • ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 12
    بعلاوه کانادا قصد دارد کمک های انسان دوستانه خود را هم افزایش دهد.}}} خفه شوید جنایتکاران تروریست دزد کانادایی. خفه شوید مشتی جنایتکار. خفه شوید و گورتان را از منطقه کم کنید وگرنه باید با اردنگی جسدتان را از منطقه به کانادا حمل کنند. تف بر شما
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 2
    کشتن مزدوران کانادایی یه لذت دیگه ای داره مخصوصا زیر پرچم بارزانی ...
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 1
    تنها راه این است که این سربازان کانادایی که بدون اجازه دولت عراق وارد شدند این متجاوزان به هلاکت برسند و به بارزانی و امثال او یاد آور شوند که تو کرد عراقی هستی در غیر این صورت تو هم مزدور اجانب هستی که بدون هماهنگی با دولت مرکزی اقدام به این کار کردی
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    مشرق یعنی منبعی هستی برا خودتا
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 0
    مرد این کار نیستی. شما فعلا یه سر بیا کردستان خودمون یه صحبتی با هم بکنیم ببینیم باهات میشه چیکار کرد :)))
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    البته برای کشوری مثل ما که یه متحد نظامی هم نداره، به جز عراق و سوریه ای که با خاک یکی شدن، این حرکات باید عجیب هم باشن!
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 2
    خیر ندید مردمی که برای امنیتش آویزون اجانب شد
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 1
    یه وز همین کانادای مستعمره چنان به کردها خیانت کنه که انگشت حیرت به دهان بگیرن
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    5 0
    کانادا خودش جیره خوره انگلیسه ملکه خانوم دستور بدن هرکاری میکنن الان چند وقته با ما دشمنن چون الیزابت دوم دشمنه
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    امنیت شتر گاو پلنگی یعنی همین
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 2
    کردها اشتباه محض می کنن ساز جدایی میزنن اون موقع باید به استکبار کولی بدن چون تنهان الان اگر مث بچه ادم با همسایه های منطقه ای دوست باشن بای عزت و اقتدارشون بهتره
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 2
    کردها اشتباه محض می کنن ساز جدایی میزنن اون موقع باید به استکبار کولی بدن چون تنهان الان اگر مث بچه ادم با همسایه های منطقه ای دوست باشن بای عزت و اقتدارشون بهتره
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    ژنرال ارشد کانادایی، «جاناتن وَنس»، پوشیدن این نشان‌ها را نماد همبستگی با منطقه کردستان دانست، : اگه خیلی احساس خبیث ات گل کرده ارم کردستان رو روی پرچم کشور خودت درج کن. خائنهای کثیف خودشون باهم متحد میشن و اتحادیه اروپا رو تشکیل میدن به کشورهای مسلمان که میرسن میخوان وجب به وجب تجزیه شون کنن اونوقت دیگه زورگفتن به کشورهای که به اندازه سرزمینهای گالیوری کوچک شده اند کاری نداره مثل راحت الحلقوم این کشورهای جدید التاسیس کم توان را تحت یوغ استعمار میبرن و مفت و مسلم صاحب نفت و معادن این کشورها میشن. ولی بیچاره ساده لوح هایی مثل ناشناس 9:00 که به این خائنان دلخوش کرد ه اند.
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    شما بوی کباب شنیدی عزیزم اینا متحد نیستن اشغالگرن والا این همه نوامیس عراقی آبستن توحش و نامردی اینها نمیشدن نکنه تو هم دوست داری ناموست زیر سایه این ها تردد کنه؟ بعدشم متحد بودن در نظام سیاسی دنیا مث فوتبال نیست که هرچی با تیمهای قوی تر باشی بهتره در سیاست قدرت و اقتدار به خیلی مولفه ها وصله همین سوریه و عراق و کشورهای اینطوری که تو با دید تحقیر نگاهشون می کنی انقدر مهم هستن که امریکا و غرب حاضرن با زور جنگ و تروریسم رامشون کنن تا بهره ببرن اما به یمن اسلام و دوستی منطقه ای و نفوذ فرهنگی ایران الان دوست ما هستن و این محل حسرت امریکاست
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    کردها اشتباه محض می کنن ساز جدایی میزنن اون موقع باید به استکبار کولی بدن چون تنهان الان اگر مث بچه ادم با همسایه های منطقه ای دوست باشن بای عزت و اقتدارشون بهتره
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    کانادایی ها گوسفند آمریکاییهایند هرجا ارباب دستور داد همون جا میچرند این خزعبلاتی که این جناب افسر کانادیی بلغور کرده همه حرفهای مفتیه که پشت اش ساز جداکردن اقلیم و باد تو پوست بارزانی فاسد انداختن است وبس.
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 1
    بولتن من ازت خاستم در مورد اهانت به کردها توضیح بده شما دارید اتحاد ملی کشورو واسه رضایت یه مشت فاشیست نوکر اردوغان به بازی میگیرید
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    احسن گل گفتی گلی به جمالت
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    دولت؟؟؟عراق؟؟؟؟ خخخخخخخخ
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 2
    به بارزانی اصلا رحم نباید کرد.مردک خائن متوهم.به اسم حمایت از کرد و استقلال داره بقای خودشو تضمین و فتنه تجزیه عراق رو بیشتر میکنه.
  • ناشناس ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    13 0
    یک تار موی این کاناداییها به تمام شما خاورمیانه اییها می ارزه .اونا شرف و انسانیت دارند شما فقط بلدید تهدید و حذف کنید
  • ناصر ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 3
    چیزی به نام اقلیم نداریم. استان کردستان عراق صحیحتر است. تا کی می توانند تحت الحمایه کانادا باشند؟ هر کی پای خارجی ها را به منطقه بازکند چوبش را خواهد خورد.
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 2
    چه میشه بارزانی ترور و کشته شود مزدور اسراییل جرثومه فساد
  • ناشناس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 0
    انوقت نامت در کنار نام تروریستهای داعشی ثبت میشه عزیزم .
  • ناشناس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    ارزو بر جوانان عیب نیست ههههههه خخخخخخخخخخخخخخ
  • ناشناس ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 1
    اونم منتظر رحم شما نیست خخخخخخخخخخ ههههههههه
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 1
    اگر هم بارزانی ترور بشه هیچ فرقی نمیکنه بلکه یک خودفروخته دیگه جاش رو میگیره تا دلت بخواد مزدور وخائن در خاورمیانه هست مگه مهره خودشان رفیق حریری وابسته به عربستان را فدا نکردند تا بهانه برای اخراج سوریه از لبنان وهو جنجال بین المللی علیه حزب الله راه بیندازند خب یک مزدور بدتر، پسرش سعدحریری را روی کار آوردندکه از اون مترسک قبلی خبیث تر و سرسپرده تر هست.....
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 12
    بارزانی همونی هست که اگر سردار سلیمانی نبود تا الان پیش همون کانادایی ها و امریکایی ها و صهیونیست ها دریوزگی میکرد.فتنه استقلال رو به گور میبره
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 7
    جدای کردستان از عراق مساوی است با آشوب وهرج ومرج درمنطقه.وقت آن است که آقای بارزانی برای جلوگیری از آشوب طرز فکر خود را عوض کند
  • morteza ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    دموکراسی، دموکراسی زمان کوروش کبیر و بس.... اون زمان اقوام مختلف ( با تعصب های اون زمانه!!!!) که کنار هم خوب و خوش بودن...
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 2
    روشنفکر عزیز! نون و آبت نمی رسه که خود مختاری میخوای یا همانطور که خودت گفتی میخوای ابزار و آلت دست صهیونیستها تو این منطقه باشی!؟ تو ایران قومیتهای زیادی هستن که اگه حق خودمختاری برا خودت قائلی باید برا اونها هم قائل باشی که اگه اینطور باشه چیزی از ایران قدرتمند و با تمدنی کهن باقی نمی مونه و ایران میشه کشوری بی یال و دم و اشکم که حرف مردمش یکی نیست و هر قومی ساز خودش رو میزنه و دیگه وحدت کلامی و عملی بین شان وجود نداره و میشه با اون هر کاری کرد! یعنی میشه همون کشوری که اربابت اسرائیل میخواد! زنده باد ایران با همه قومیتهاش.
  • ناشناس 16:39 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    2 0
    همه ایران رو یکپارچه دوست داریم اما نه به قیمت فارس سازی تمامی قومیت ها، زبان های محلی ما دارند از بین میرند و چرا اجازه تدریس زبان های بومی داده نمی شه. این کشور همونقدر که فرهنگ فارسی داره، فرهنگ ترکی، کردی، عربی، بلوچی و...داره. بسیاری از کشورهای جهان قانونی دارند که آموزش و پرورش رو مجبور می کنه زبان های بومی باید تدریس بشند. چرا من ترک باید ادبیات و دستور زبان فارسی رو بخونم اما یه کتاب ترکی توی مدرسه نخونم! من از حق خودم محروم بشم چون ایران باید فارس بشه !!
  • سروش ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    پسرجان دشمن تو زیادی زرنگه شستشوی مغزی بهت دادن حالیت نیست داستان پیرمرد و پسرهاش رو شنیدی که به هر نفرشون یه تکه چوب مبده تا بشکنند خوب این داستان در حد قومیتها داره اتفاق میوفته این اتحاد توی کشورهای مسلمان داره روح پلید غربیها و ناتو رو آزار میده برای همینه که دارن تلاش میکنند تا اسلام و مسلمین رو به هر طریق که شده از هم جدا کنند در ضمن ایران است و تاریخ کهنش وقتی میخوان داستان ایران بزرگ رو برای فرزندانمون تعریف کنیم از مادها و هگمتانه ایران زمین با افتخار شروع میکنیم و تا پارس ها و پارتها و اشکانیان و لرها و بلوچ هامون و ترکمن ها و شمالی هامون و عربهامون و ... پیش میریم و با حسرت به اقتدار گذشته تا اول پهلوی ها آه میکشیم حالا قصد این رو دارن تا تاریخ کهن ما رو از مون بگیرند و تو کجای کار هستی تو یه خودمختاری ساده لوحانه رو می بینی و هرگز به اختلافت آینده که تاریخ گذشته رو تهی میکنه کاری نداری و نداشتن تاریخ یعنی بی هویتی اگر بهش اعتقاد داشته باشی کشور خودمختار بی هویتی که برای ایجاد هویت باید دائما درحال جنگ باشه و میخواد برای به دست آوردن هویت به چهار کشور دیگه عراق ایران ترکیه و سوریه حمله کنه و بشه اسرائیل جدید وشمنی که به نام اسرائیل که الآن جلوی ما هست رو رو برگردانیم و به دشمن جدید فکر کنیم با نام کردستان بزرگ که همه اون مردم جزئی از سرزمین ایرانند و اگر قرار باشه باید به سرزمین مادری یعنی ایران متصل بشن که با توطئه انگلیس در ارزنة الروم جدا شدند اینکه جدا بیفتند
  • مهیار ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    5 0
    الان بارزانی میاد در خونتون میگه توروخدا رحم کن
  • مهیار ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    1 0
    کال اف دیوتی زیاد بازی کردی البته زیر کولر خونتون از بزرگترهات بپرسی بت میگن یه بچه 10 ساله کرد تورو میندازه تو گونی با خودش میبره.
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    1 0
    عده ای ناراحتن از اینکه مشرق داره واقعیاتو نشون میده
  • ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    نشخوار دهنی
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    مگه اون زمان بودی؟
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    0 0
    مشرق اون چیزی رو که دلش می خاد رو نشون میده
  • رضا ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    1 1
    دمتون گرم کرد ها یه عده پشت سیستم شجاع هستند فقط کرد نیستم ولی کرد ها رو به شرافت می شناسم
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    1 0
    بولتن دو کوچه پایینتره داداش. اینجا مشرقه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس