اگرچه بحران و کودتا در ترکیه با سرعت بسیار زیاد اتفاق افتاد، ولی ظاهر امر نشان می‌دهد این کودتا با شکست روبرو شده و همین مسئله تحلیل‌های متفاوتی را در اذهان کارشناسان و تحلیل‌گران بوجود اورده، حال نظر شما درباره حوادث شب گذشته ترکیه چیست؟

سرویس سیاست مشرق - ترکیه شب ناآرام و پرحادثه‌ای را پشت سر گذاشت. پیچیدگی و سرعت تحولات تا جایی بوده که لحظه‌ به لحظه اخبار متعدد و تازه‌ای از تحولات داخلی این کشور به گوش می‌رسد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در سخنرانی‌های اولیه «فتح‌الله گولن» واعظ، نویسنده و تدریس کننده علوم اخلاقی که در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند و به اپوزیسیون دولت وی بدل شده است را عامل پشت پرده کودتای ترکیه خوانده است و بخشی از کارشناسان نیز خود اردوغان را با توجه به سرعت حوادث و شکست زودهنگام کودتای ترکیه عامل این رخداد تاریخی نامیده‌اند. برخی از کارشناسان نیز در حوزه بین‌الملل دست آمریکا و سعودی‌ها را در پس پرده این کودتا دیده‌اند.

نظر شما درباره این حوادث چیست؟ چه عواملی در کودتای همسایه شمال غربی کشورمان دخیل بوده و چه مواردی نیز سبب شکست این کودتا شد؟ نقش چه کسانی را در این حادثه پررنگ و کم رنگ می‌بینید و سیاست جمهوری اسلامی ایران در این رابطه بایستی به چه صورت باشد؟

نظر خود را در ادامه این خبر با ما به اشتراک بگذارید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 86
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    باسلام همش سیاه بازی بود. اخه مگه میشه یه کودتا انقدر ابکی و سطحی باشه!؟ کلا 4 ساعته جمع شد! برای کودتا اول باید شخص اصلی رو بازداشت کرد. از اردوغان خبری نبود! بعد یهو از نا کجا آباد پیداش میشه و فرمان خروش مردمو میده! این باورکردنیه؟ کسی که کودتا می کنه می دونه اگر بگیرنش جانش رو از دست میده. برای همین باید حساب شده عمل کنه. این کودتا هیچیش شبیه کودتا نبود. اردوغان این بازی رو پیاده کرد تا مخالفانش رو حذف کنه
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    باسلام همش سیاه بازی بود. اخه مگه میشه یه کودتا انقدر ابکی و سطحی باشه!؟ کلا 4 ساعته جمع شد! برای کودتا اول باید شخص اصلی رو بازداشت کرد. از اردوغان خبری نبود! بعد یهو از نا کجا آباد پیداش میشه و فرمان خروش مردمو میده! این باورکردنیه؟ کسی که کودتا می کنه می دونه اگر بگیرنش جانش رو از دست میده. برای همین باید حساب شده عمل کنه. این کودتا هیچیش شبیه کودتا نبود. اردوغان این بازی رو پیاده کرد تا مخالفانش رو حذف کنه
  • مهدی ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    من فکر می کنم اگر چه این کودتا زمینه هایی واقعی در میان مخالفان اردوغان دارد که انجام شد، ولی نکتۀ اصلی این است که اردوغان به دنبال پاکسازی ارتش و مخالفان خود است و لذا به صورت کاملا چراغ خاموش اجازۀ این کودتا را داده است و یا بهتر بگویم جلوی آن را نگرفته است. شاهدش هم این است که شبکه های مجازی به سرعت و با توان بالا مردم را بسیج کردند برای به خیابان آمدن. این یعنی یک سازماندهی قوی قبلی.
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    شکست خوردن کودتا ثابت کرد که کودتا کار آمریکا یا گولن نیست بلکه کار سربازانی است که از سیساستهای فاجعه بار اردوغان کارد به استخوانشان رسیده است.. اما نقش مردم ترکیه از یک سو میزان محبوبیت اردوغان و از سوی دیگر میزان شعور مردمی را نشان داد که در جهالت گوی سبقت را از تمام ملتها ربوده اند. اما نکته بعدی نقش امام خمیتنی است. اردوغان دقیقا این درس مبارزه با کودتا را از دستور امام خمسینی در 21 بهمن 57 مبنی بر بیرون ریختن مردم در مقابل کودتاچیان آموخته است. منتهی فرق کار این است که مردم ایران آگاهانه و برای حذف دیکتاتور وارد میدان شدند و مردم ترکیه برای حفظ دیکتاتور!
  • علی ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    درسته که در حال حاضر رابطه حسنه ای بین ما و ترکیه وجود ندارد ولی اوضاع نابسمان ترکیه و هرج و مرج در آن کشور به هیچ وجه به نفع ما نخواهد بود و مطمئناً شراره های آتش این نابسامانی به ما نیز سرایت خواهد کرد.
  • علی ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    با این شامورتی بازیا دارن افکار عمومی رو برای حمله ی زمینی به سوریه آماده میکنن (هم اروپا و هم ترکیه) تا خط مقاومتو بشکونن، اما یقینا "مکروا و مکر اللَّه واللَّه خیر الماکرین".
  • اسماعیل ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    به نظرم اولا خیلی خنده داره فک کنیم این کودتای نمایشی توسط اردوغان بوده باشه دوم اینکه ما نباید از کودتا خوشحال باشیم هر چقدر تو همسایه های ما دموکراسی حاکم باشه تو بلندت به نفع ما خواهد شد درسته تو قضیه سوریه ما با سیاست اردوغان اختلاف شدیدی پیدا کردیم ولی در خیلی چیزها ما منافع مشترکی داریم از جمله در دفاع از مظلوم فلسطین. اما اگر لائیکهای افراطی سرکار بیایند سیاتشون براساس منافع قومی و نژادی خواهد بود همانطوری که کودتاچیان در بیانیه خودشان این نکته رو بصورت واضح بیان کردند. مشرق تابحال یکبار مطلبم پخش نشده در ضمن آدمای که فقط تهین می کنند نباید مطلبشنو انتشار بدید.
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    مرگ بردیکتاتور.کاش توهمین دنیا مغزش بریزه بیرون تا تقاص کشتن جونای مردم رابده
  • کودک مظلوم سوری ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    آخه کدوم آدم عاقل با 4 تا تانک و ده بیست نفر سرباز کودتا میکنه. حالا این وسط یه هواپیما هم پرواز داده! اردوغان برای اینکه حمایت مردم رو به سمت خودش جذب کنه اوایل سال2016 چندتا انفجار بوجود آورد، گفت تقصیر کردهاست و به سمت مناطق کرد نشین ترکیه حمله کرد بعد به موصل اومد بعد مرز سوریه رو میزد نمیگذاشت ارتش سوریه داعش رو بزنه و ..... این اردوغان از کشتن هیچ کسی ابا نداره حتی طرفداران خودش!!! آخر چطور خوناشام و ابن زیاد دیروز تبدیل به آدم طرفدار اسد و مقاومت میشه؟؟ شک نکنید که برنامه داره!!!!
  • سيد مجيد حسيني ازنوجاني ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    اين كجاش كودتا بود؟!!!! اگر اين كودتا را با چهارشنبه سوري ايران مقايسه كنيد: زمان چهارشنبه سوري در ايران طولاني تر است. ميزان رخمي ها در چهارشنبه سوري ايران بيشتر است ميزان كشته ها در چهارشنبه سوري ايران بيشتر است ميزان صداي انفجار و بوي باروت و انفجار در چهارشنبه سوري ايران بيشتر است
  • حسين غلامحسيني ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    باسلام من هم نظرم مشابه ديگرعزيزانست وبه نظريك بازي سياسي براي تثبيت قدرت اردوغانه ولي درنظرداشته باشيم چندين نفر قرباني شدند وشبي پر ازنگراني و استرس براي مردم تركيه رقم خورد. بايستي بنشينيم وببينيم درآينده اي نه چندان دور چه اخباري ازپشت پرده بيرون خواهد آمد!
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    این کودتا کار خود اردغان و حامیان آنهایعنی عربستان و انگلیس و آمریکا و عوامل امنیتی بردغان مشروعیت بدهند و محبوبت از دست رفته او را در نظام ترکیه برگرداند که یکی از عوامل طرح خاورمیانه جدید خود اردغام عامل استکبار است
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    سلام نظر منم اینه که اگه بشه اسمش رو کودتا گذاشت کار خود اردوغانه ....ارتشی که اینقد گوش به فرمانه یه روز حمله میکنه به سوریه ..یه روز لشکر کشی میکنه به عراق یه روز هموطنای خودش رو قتل عام میکنه ..دیشبم به دستور اردوغان یه نمایش بازی کرد .. فقط باید منتظر ماند و دید ازدوغان چه بهر برداریهایی میکند.
  • نیما ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    ارحل ... ارحل ... اردوغان باید برود.
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    درمورد ترکیه هیچکس مثل مردم ترکیه نمیتونن تصمیم بگیرن،چه کودتای مجازی،چه کودتای حقیقی،نبایدفراموش کردکه بیشترمردم ترکیه طرفداراردوغان هستند،جدای ازمسائل مذهبی مردم ترکیه بامردم ایران دوست هستند،ماباید درنگرشهامون تجدیدنظرکنیم!
  • محمد ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    اگه اردوغ حامی فلسطین بود که نمیرفت با اسرائیل پیمان همکار ی ببنده
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    والا
  • حسین ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    یک نکته جالب دیگر برای من که اخبار را لحظه به لحظه رصد میکردم این بود که در ساعات ابتدایی آمریکا اعلام کرد که در حال رصد وضعیت است. در همین حال وزیر خارجه کشور ما توئیتی ارسال کرد و در آن بر پایداری و امنیت مردم ترکیه سخن گفت و کودتا را محکوم نکرد. بعد حوالی ساعت 4 که وزیر خارجه آمریکا از دولت حمایت کرد بلافاصله ظریف پیام داد و کودتا را محکوم کرد.
  • پدرام ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    بنظرم این کودتا واقعی بود اما سران کودتا کمی عجله کردن و بیش از حد با مزدوران خیابانی اردوغان سازش و مماشات کردند . باید با مصر یواشکی مشورت میکردند. بهرحال اون احمق هایی که از اردوغان حمایت کردند فردای قیامت باید پاسخگوی خون مردم عراق و سوریه باشند .
  • قاسم ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    سیاه بازی اردوغانه،مرتیکه بعد از خرابکاریها و شکستهای فراوانش در عراق و سوریه برای اینکه دوباره نظر مردم را به خودش جلب کنه تصمیم گرفت فقط یه عده بدبخت را قربانی کنه.
  • خشایار ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    مزدورانی که دیشب از اردوغان ( سگ آمریکا در منطقه ) حمایت کردند ، در جنایات او در حق مردم سوریه شریک هستند . لائیک های ترکیه شرف دارن به اسلام گراها . هم گولن و هم خردوغان هر دو اسلامگرای سلفی افراطی هستن و نوچه و نوکر آمریکا برای طرح تجزیه خاورمیانه هستن.
  • رضا ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    تنها بعد از گذشت چند هفته از اخبار صلح اردوغان و اسرائیل و بر آمدن خشم مسلمانان در سر تا سر جهان , و متزلزل شدن جایگاه او در داخل و صحنه بین المللی , کودتایی یک شبه ورق را کاملا به نفع اردوغان تغییر داد , و نتنها جایگاه اردوغان از همیشه مستحکم تر شد , و اعتراضات بین المللی به تحسین تبدیل شد , بلکه یک فرصت طلایی برای جارو کردن تمام مخالفان خود را در دستگاههای مختلف کشور پیدا کرد. آیا واقعا ممکن است کودتایی با حضور صدها سرباز انجام بگیرد و دولت و دستگاه اطلاعات و نظامیان دیگر بویی از آن نبرده باشند ؟ هماکنون بیش از ۱۰۰۰ ارتشی دستگیر شده اند ..چطور میشود ۱۰۰۰ ارتشی در کودتا نقش داشته باشند بدون درز کردن همچین چیزی به حامیان دولت ؟؟
  • شیرازی ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    به نظر من کودتاچیان تصمیم قطعی نگرفته بودند. کسی که تصمیم قطعی داشته باشه تسلیم نمیشه...
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    جانم مردم ایران ! 16 نفر از عوامل کودتا کشته شدند ، کاخ ریاست جمهوری بمباران شده ، اعتبار دولت ترکیه از دست رفت اقتصادش که وابسته به توریسم است به شدت ضربه خورد . حالا می گن شامورتی بازیه ! مرد حسابی 8 نفرشون به یونان پناهنده شدن . صد و شصت نفر کشته شدند. حالا میدونید چی جالبه ! اوایل کودتا می گفتند اردوغان بای بای! حالا که کودتا شکست خورده میگن کار خودش بوده ! ای جانم تحلیل ! میدونید چرا ؟ چون فکر میکنند هر کودتایی باید به تنیجه برسه ! نخیر همه کودتاها مثل 28 مرداد نیست که به نتیجه برسه. چون ملت هوشیار بودند. اگه ساعت 4 صبح بیدار بودی میدیدی چطور مردم جلو تانک خوابیده بودند.
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    مردم ترکیه واقعا شایستگی ترکیه ای بودن را دارند!
  • حسین ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    بسیار احتمالش قوی هست که این کودتا با سفارش خود اردوغان توسط دستگاه اطلاعاتی‌ ترکیه که پسر اردوغان نفوذ و همکاری زیادی با اونها داره صورت گرفتش باشه که شرایط مهیا بشه و نیروهای مخالف اردوغان در ارتش شناسایی و بهانه لازم برای از میان برداشتن اونها فراهم بشه و ارتش تصفیه و یک دست بشه. دقیقا مثل طعمه ودام هست ، شرایط شبه کودتا ایجاد کردند و مخالفین اردوغان در ارتش به صحنه اومدند ولی‌ چون از قبل با وفاداران به اردوغان در ارتش و دستگاه اطلاعاتی‌ ترکیه هماهنگ شده بود ظرف ۴ ساعت قضیه را جمع کردند و کل مخالفین را یکجا دستگیر کردند و تصفیه به راحتی‌ صورت گرفت.
  • سید احمد ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    سلام علیکم / به نظر من کودتا صوری و ساختگی بود اولا : اردوغان نیاز به تطهیر وجه و توجه مثبت افکار عمومی به خود دارد . دوما : می تواند مخالفین را از سر راه بردارد .سوما : می تواند با یک رویکرد جدید گذشته خود بپوشاند. چهارما : کودتاه منطق خود را نداشت .
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    ارتش از دست کشورگشلیی های مذیانه ی اردوغان خسته شده بود میدونی اردوغان الکی کشورش و نظامی ها رو در گیر جنگ کرد .
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    اردوغان برده امریکا و اسرائیل و اونها کمکش کردن مخالفاش را حذف کنه
  • eagle ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    تضعیف قدرتمند ترین کشور مسلمان (ترکیه)اصلا خوب نیست و مانباید خوشحال باشیم
  • eagle ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    مردم ترکیه نشون دادن واقعا هوشیار هستن حالا اگه توی ایران ما خدایی نکرده این اتفاق می افتاد قیمت ها امروز n برابر شده بود و همه از شهر های بزرگ فرار کرده بودن و مردم چند سالی به زندگی عادیشون برنمیگشتن و کشور فلج شده بود
  • مهدی از قم ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    صحبت شما را قبول دارم اما باید درنظر گرفت که اتفاق های از این دست چقدر میتونه چهره یک کشور را در دنیا خراب کند و روی صنعت گردشگری و امنیت سرمایه خارجی و دلزدگی ارتش اون هم در این شرایطی که ترکیه دارد و خیلی چیزهای دیگه اثر منفی بگذارد.بنظر من باید تمام سود و زیان این جریان را کنار هم براورد کرد و دید ایا میارزیده تا اردغان این کودتا را سازماندهی کند یا نه؟؟؟؟؟
  • alireza ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    در جواب شما فقط این کامنت رو تکرار میکنم که کاملا با اون موافقم: "مهدی:من فکر می کنم اگر چه این کودتا زمینه هایی واقعی در میان مخالفان اردوغان دارد که انجام شد، ولی نکتۀ اصلی این است که اردوغان به دنبال پاکسازی ارتش و مخالفان خود است و لذا به صورت کاملا چراغ خاموش اجازۀ این کودتا را داده است و یا بهتر بگویم جلوی آن را نگرفته است. شاهدش هم این است که شبکه های مجازی به سرعت و با توان بالا مردم را بسیج کردند برای به خیابان آمدن. این یعنی یک سازماندهی قوی قبلی. " به نظرم ترکیه بعد از کودتا ترکیه ای یکدست تر و رادیکال تر و کاملا هم صدا با اردوغان خواهد بود... متاسفانه... فارغ از اینکه اداره و پشتیبای کودتا با چه کسانی بوده باید گفت که این افاق در مجموع کاملا به نفع اردوغان و حامیانش در منطقه "داعش اسرائیل و..." رقم خورد...
  • امیر علی ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    کودتای ارتش ترکیه دیشب در عرض چند ساعت اتفاق افتاد. کودتای ضعیف و شکستن این کودتا با دموکراسی که خود اردوغان نقض کرده بود. پس از اینکه اردوغان بخاطر همراهی صهیونیسم و سرکوب کردها و درگیری مذهبی با شیعیان ترکیه، وجهه خود را از دست داد چاره ای جز سناریوی کودتا نداشت. بخاطر اینکه اولا از ناحیه شیعیان و کردها خودرا تهدید شده می دید و ثانیا از ناحیه ارتشی های منتقد دولت ترکیه وحشت می کرد. از سویی هم نگران تحرکات گولن بود . برای متحد کردن همه مردم مخصوصا منتقدانش سناریوی کودتا را توسط سازمان اطلاعاتی ترکیه طراحی و اجرا کردند. تا با ایجاد وحشت و القای مخاطره دموکراسی، مردم ترکیه را برای حمایت خود به خیابان ها آوردند تا پیامی به ارتش داده باشند که در صورت کودتا طرفداران اردوغان با حضور قوی آنها را از میدان خارج خواهند کرد و از سویی گولن رقیب سیاسی قوی اردوغان را منفور نمایند. آری هنوز ترور ساختگی ابراهیم تاتلس خواننده کرد ترکیه ای که زمزمه حضورش در انتخابات مطرح شده بود فراموش نشده است. دیروز ترور فیزیکی و امروز ترور روانی.... این همه کشته ، وحشت و هزینه کردن ارتش که منجر به تضعیف ارتش ملت ترکیه خواهد بود همه برای قدرت طلبی اردوغان بوده است. پشت پرده هر دو طرف تنها یک قدرت است و همه سران ترکیه مزدور یک قدرت شده اند؛ آمریکا واژه ای که هرجا باشد تفرقه و خدعه و نیرنگ مردمان آن جا را به جان هم انداخته است. طلسم این توطئه زمانی می شکند که ترکیه یکپارچه سران مزدور آمریکایی خود را کنار زده و دموکراسی واقعی را رقم بزنند
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    یه کودتای بدون برنامه و بدون پشتیبان
  • ناشناس ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    دست آل سعود و آمریکا در کودتا مشهود است
  • لر اهوازی ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    ما در عروسی و یا فاتحه همین اندازه مهمات مصرف میکنیم.البته هواپیما نداریم که مانور بدیم
  • اهوازی ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    چرا کودتاچی ها همان اول رادیو و تلویزیون را اشغال نکردند و سیستم مخابراتی را قطع یا کنترل نکردند؟اردوغان وسط کودتا واتس آپ بازی میکرد.
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    اگر اسد همچون بسیج داشت الان نباید اینقدر مناطق از دست میداد
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    سالهای ساله که دور تا دور ایران شلوغه ، پس چرا تا حالا این شراره های آتش به ما سرایت نکرده ؟ با هوش
  • کرمانشاهی ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    امیدوارم هر چه هست به نفع جبهه مقاومت تمام بشود
  • محمد ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    به یک اتفاق چند ماهه پیش ترکیه نگاه کنید - یک جلسه معنادار بین اردوغان و نخست وزیر سابق ( داود اغلو ) و بعد استفای غیر منتظره... و حالا کودتا و شعار مبارزه با مخالفان ( حذف مخالفان ) = امپراتوری اردوغان
  • محمد ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    به یک اتفاق چند ماهه پیش ترکیه نگاه کنید - یک جلسه معنادار بین اردوغان و نخست وزیر سابق ( داود اغلو ) و بعد استفای غیر منتظره... و حالا کودتا و شعار مبارزه با مخالفان ( حذف مخالفان ) = امپراتوری اردوغان
  • مهدی ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    این یه تاکتیک برای اتحاد دوباره مردم بود. مردم برای حفظ امنیت خود مطمئنا وطن پرستی را ترجیح میدهند و این بازیه سیاسی بود منتقدان زیادی در ترکیه بودند که اردوغان از اینکه مردم با انها همسو شوند میترسید
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    شما عبرت بگیر قدرت اصلی مردمند
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    نمسدونم چه کسایی دقیقا پشت پرده بودن برای همین نمیتونم بگم خوب بوده یا بد ولی دوست داشتم اردوغان ادب بشه البته یکم مشکوک هم بود، به نظر تصفیه نظامیان و قضات غیرهمسو هم میومد
  • مهدی ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    خیمه شب بازی بود به رهبری اردوغان .والسلام
  • بچه شهید ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    اردوغان همیشه نون به نرخ روز میخوره .یک روز بااسراییل بدمیشه ویک روز هم پیمان میشه.درمجموع درمنطقه سیاست قابل اعتمادی نداره.قابل اعتماد ازنظر امنیت کل منطقه خاورمیانه.پس بدترازاینها حقشه..
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    کودتاچی ها بدتر از اردوغان بودن و به عربستان نزدیک بودن. جریانهای افراط گرا به دو دسته تقسیم می شوند: وهابیون یعنی محور دولت عربستان ، امارات ، دولت بحرین و مصر کنونی سلفیون و اخوانی ها یعنی دولت ترکیه، قطر و مصر محمد مرسی جریان کودتا به جریان اول نزدیک تر بوده و اردوغان تو جریان دومه.... این دو جریان با هم اختلاف دارن و با هم کاملا درگیر هستند و پیروزی یک جریان کاملا به ضرر ماست و با کودتا این اتفاق می افتاد بهتره این جریانها توازن قوا داشته باشند تا کمتر به مسمانان واقعی به خصوص مردم سوریه و عراق و ایران و لبنان ضرر برسونند.
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    سلام شبیه جریان کشتی مرمره بود با کمی تفاوت
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    این مثلا کودتا هرچی واسه ی کودتاچیا آب نداشت واسه اردوغان نون داشت.. هر چند مردم ترکیه حقشونه یکی مثل اردوغان واسشون به مرگ بگیره تا به تب راضی شن دیشب هم همونی که واسه همسایه شون سوریه پسندیده بودن سر خودشون اومد سایه ی شوم ترس و نا امنی و...
  • حسین شاهد خطیبی ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    سلام این کودتا از طرف دولت ترکیه ریسکی بوده تا مخالفان خود را در داخل سازمان ارتش و ادارات دولتی شناسایی کرده تا نابود کند و همچنین حمایت مردم را بدست آورده تا به اهداف خود که همانا تشکیل امپراطوری عثمانی می باشد برسد و ...
  • مرتضیsk ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    اگر به نظر مخاطبانت در دیگر روزای سال هم احترامـَـکی بگذاری ، استقبال ازین فراخوانت بیشتر و با کیفیتر می بود !
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    جواب فرمایشات شما را در همین سایت بخوانید: www.mashreghnews.ir/fa/news/604329/
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    تفاوتش این اشت که بعد از چهارشنبه سوری، یکباره 2500 قاضی از سمت خود برکنار نمی شوند. اما در ترکیه جناب اردوغان الان هرکاری که قبلا نمی توانسته انجام بدهد، را هم دیگر دریغ نخواهد کرد.
  • منتظر ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    اردوغان از اون نامردها و حقه باز های دنیاست.
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    به نظر من احمقانه ترین حرکت سیاسی-نظامی یک دهه اخیر دنیاست که باید به طراحانش نشان زرشک طلایی داد! و البته بعد از این حرکت دخالت های احمقانه اردوغان در سوریه و درگیر شدن با روسیه و تهدید الکی اسرائیلقرار داره که هر آنچه در داخل و خارج رشته بود را پنبه کرد و مفتضحانه به ...خوردن افتاد!
  • مرتضیsk ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    یه رفیق دارم اهل ترکیه اس ، بهش پیام دادم آخه کودتای یک ساعته اونم بدون رهبر واحد باین تعداد کم و با آدمای ترسو ! جواب داد : چطور شما برجام تو 20 دقیقه ؟ ببینم مشرق میتونی اینو منتشر کنی !
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    بدطوری داری میسوزی به اون دوستت بگو کودتا بلد نیستید کفه ی مرگتونو بزارید بخوابید نصف شب کودبازی میکنن.
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    همون "هری ... هری ..." خودمون
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    که نمیرسد
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    اردوغان یک نخبه نفاقه ، اعجوبه مکر و حیله ببینید چه کرد : کودتاچیان مخفی را تحریک به کودتا کرد از طرفی آماده تقابل در لحظات نخست با استفاده از احساسات مردم ، ارتشیان وفادار و سلفی تکفیری ها بود یعنی با یک تیر 2 نشان زد : اولا کودتاگران شناسایی و سرکوب شدند و با متهم کردن گولن ، جنبش گولن در نزد مردم تخریب و به عقب هل داده شد ، مدل کودتا هم نفرت بیشتری برای جنبش گولن که متهم شد ترتیب داد . دوما به خود قدرت سیاسی و تثبیت نیرو داد . این اردوغان ، عمروعاصه زمانه .
  • احمد ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    اردوغان ترکیه زیبا را خراب کرد
  • مهندس م ش ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    مشرق چاپ کن: اکثر حامیان اردوغان حامیان داعش و القاعده و تروریست‌ها در سوریه هستند. اردوغان دوباره با اسرائیل صمیمی‌ نشد؟
  • ایرانی ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    کودتا کار مشترک اسراییل و آمریکا و دستگاه اطلاعاتی ترکیه بود تعدادی از مخالفان رو گول زدند برای حدف کامل آنها و نقشه اصلی آنها بعد از مثلا شکست کودتا است .اردوغان هم مثلا وجاهت قانونی پیدا میکند برای کشتن مخالفین ، مثلا رادیو تلویزیون رو ارتش بگیره بعد در رو خیلی راحت بدون محافظ باز بزارند مردم بیان به ارتش مسلح و عصبانی بگن بفرمایید برید بیرون .این ادامه جریان داعش و قسمتی از فیلمی بود که در آخر قراره به نفع طراحانش، تموم بشه
  • ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    قدرت اصلی خداست
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    تابلوست همه اش مسخره بازی و تحمیق مردم نادان بود
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    مرگ بر دیکتاتور
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    خداییش عجب ترجمه ی دقیقی کرد.ایول
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    یعنی ملت ترک اینقد شاسکول تشیف دارن نمیفهمن بازی اردوغانو؟!
  • پرهام ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    کار خودشان بود کودتا یعنی مصر نه ظرف چند ساعت کل ارتش یهو زیر نظر دولت شود و اون جنگنده اومد چطور مقر ریاست جمهوری را بمباران نکرد .چطور در فرودگاه بسته استامبول اردوغان با هواپیما اومد به سلامت نشست .بابا میخواستی فیلم بسازی از هالیوود کمک میگرفتی کمی بهتر بود مردم دنیا و خودت خر که نیستند .واقعا نمیدونم میخواهی چه غلطی بکنی توجه مردم را به سوی کودتا جلب میکنی .حال اینده معلوم میکنه و اگر زرنگ باشی و به خبرهای ریز هم توجه کنی نقشه اردوغان در میابی
  • شهروند ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    این بازی سیاسی و عوام فریبانه برای اصلاحاتی که اردوغان در کشورش می خواست اعلام کنه که قبل از این امکانش وجود نداشت و با یک کودتا ساختگی به راحتی اون اصلاحات رو به سرانجام می رسونه
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    ملت ترک نبودن حامیان و مفت خورهای اردوخره هستن.
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    همون حرک حرک .
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    یک سناریو برای پاکسازی مخالفان اردوغان پلیس کاملا تحت امر اردغان است و جامعه ترکیه در. حال چند دستگی و این سناریو بهانه ای برای قلع و قمع مخالفان حتی کارشناسان حامی اردوغان در یک مقایسه توهین آمیز کودتا را با انقلاب اسلامی ایران مقایسه کردند و گفتند مانع تبدیل ترکیه به ایران جدید شدیم اذهان عمومی ترکیه بسیار ابلهانه همراه سناریو شدند تصاویر سرهای بریده شده سربازان خودشان را سانسور میکنند اردوغان در حال تبدیل شدن به هیتلر قرن حاضر. است
  • احمدخواجوند ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    سياه بازي وعوام فريبانه .
  • mohammad ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    بازی امریکا و اردوغان است اینها دیگه توکت مردم منطقه نمیره مردم ترکیه بهوش باشند
  • حسین ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    قدرتمند!!!!!!! زهی خیال باطل
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    اون های که میگن کار خود اردوغان اس تحلیل آبکی میکنند و اینها همون های هستند که میگفتند اردوغان بای بای همیشه ارتش ترکیه که تو ناتو دوره دیده و از لحاظ سرویس اطلاعاتی تحت سلطه سیا آمریکا اس مطمئن باشید که کودتا واقعی بود ولی هوشمندانه ترین حرکت اردوغان دعوت مردم ترکیه به خیابان بود،ترکیه اگه بخواد برای همیشه از کودتا نجات پیدا کنه باید از ناتو خارج بشه و مثل ایران یه نیروی مثل سپاه تشکیل بده و به شرق متمایل باشه و از آمریکا هر چقدر دورتر آنقدر پایدارتر
  • رضا ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
    0 0
    باید قبول کنید اردوغان در کشور خودش و حتی خارج از مرز ها طرف دار زیاد داره دوستت داریم مرد با قدرت ادامه بده
  • اگاه ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    از ماهیت کودتا اینطور برمی اید که گار ارتش است و به گولن و اردوغان چندان مربوط نیست شاید قضیه به عدرخواهی اردوغان از روسیه مربوط شود در کل ملت ترک خشن و کمی قلدرند و ارتش ترکیه سوابق کودتاهای متعدد داشته و این امر در کشور انها رایج بوده رفتار مردم در برابر کودتاچیها کمی بخاطر اگاهی انها از عواقب ناارامی و کمی هم به خازر بی انگیزه بودن سربازان بوده وگرنه اگر تانکها به سمت مردم شلیک میکردند ویا ازرویشان رد می شدند کاری از ملت ساخته نبود
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    چیپس
  • محمد ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    به نظر من کودتا در ترکیه یک کودتای صوری است کی از ان نتیجه می گیرد نمب دانیم
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    اگه دقيق بررسي شود و از تمام زوايا به قضيه نگاه بشه، بايد به اين نتيجه رسيد اين كودتا به نفع چه كسي بود؟ و اهدافش تا چه حد تأمين شد؟ نميشه بدون داشتن تمام پارامترها نظر قطعى داد و سياست اسرارشو مسلما براى مردم عادى عريان نميكنه، و در اين دوران پيچيده عمل مى كنه و گيج كردن و منحرف كردن مردم از حقايق يك ترفنده سياسي براي پيچاندن اذهانه مردمه! به نقاط ضعف كودتا اگه توجه بشه بهتر ميشه به جواب رسيد.
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    اگه دقيق بررسي شود و از تمام زوايا به قضيه نگاه بشه، بايد به اين نتيجه رسيد اين كودتا به نفع چه كسي بود؟ و اهدافش تا چه حد تأمين شد؟ نميشه بدون داشتن تمام پارامترها نظر قطعى داد و سياست اسرارشو مسلما براى مردم عادى عريان نميكنه، و در اين دوران پيچيده عمل مى كنه و گيج كردن و منحرف كردن مردم از حقايق يك ترفنده سياسي براي پيچاندن اذهانه مردمه! به نقاط ضعف كودتا اگه توجه بشه بهتر ميشه به جواب رسيد.
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
    0 0
    کودتای واقعی نمایشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس