کد خبر 587312
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶

فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» با ارائه تصویری واقعی و باور پذیر از اسطوره گم شده 8 سال دفاع مقدس از روز چهارشنبه به سینماها آمد.

به گزارش مشرق، پاییز پارسال خبر رسید که قرار است کارگردان سریال «آخرین روز های زمستان» فیلمی درباره حاج احمد متوسلیان بسازد. فیلمی که انتخاب بازیگرانش از طریق انتشار یک فراخوان و بر مبنای شباهت افراد با شخصیت های قصه بود و با توجه به لوکیشن های فراوان و پروداکشن های زیادی که داشت کاری سخت پیش بینی می شد.

این فیلم کلید خورد و تصاویر منتشر شده از آن خبر از ساخته شدن فیلمی خوب و ساختارمند می داد. تا اینکه در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اولین فیلم بلند محمد حسین مهدویان به بخش نگاه نو راه یافت و جزو سه فیلم اولی راه یافته به بخش سودای سیمرغ قرار گرفت.
این پایان موفقیت های « ایستاده در غبار » نبود و این فیلم توانست با کسب حداکثر رای هیئت داوران سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

افزون بر این، این فیلم توانست نظر بسیاری از منتقدان و اهالی سینما را به خود جلب کند. روح الله حجازی کارگردان سینما درباره «ایستاده در غبار» نوشت: «گوشی بی سیم در دستی از پشت ماشینی نظامی در میان هیاهو و غبار ناشی از جنگ نگاهمان را از آن خودش می کند».
انگار قرار است این سر و صدای برخاسته از زمانی نه چندان غریب، برایمان قریب شود.

و چه خوب محمدحسین مهدویان و دوستانش بی هیچ واسطه ای ما را در میان این زمان گم شده در تاریخ پرتاب می کنند.

زمانی که در این زمانه سکه اصحابش خریداری ندارد!
و چه خوب ما را خریدار مردی می کند که خود خریدار دل مردمانش بوده و هست!
من عاشق شدم!
عاشق برادر احمد( متوسلیان)
عاشق اطرافیان او
عاشق مردمانش
و عاشق حال خوبشان
عاشق آن بخش از تاریخ که قهرمانی از جنس مردم را در خودش گم کرد و چنان رازی سر به مهر برایمان نگهش داشت.

برای مایی که در میان هیاهوی قدرت و ثروت و غبار آلودگی این شهر دستمان بر زمین و زمان بسته شده است.

ایکاش چراغهای سالن روشن نمی شد.

ایکاش سینما ما را برای همیشه در همان حال هایی که موقع تماشای فیلم های دوست داشتنی مان داشتیم، جادو می کرد و نگهمان می داشت.

ایکاش آن مرد در قاب آخر فیلم ظاهر می گشت و ما را اینچنین منتظر نمی گذاشت.

آخر امروز خیلی نیازش داشتیم!

ایکاش..."

به راستی محمد حسین مهدویان به خوبی تحقیق کرده و به شکل مستند گونه یک فیلم سینمایی داستانی را به تصویر کشیده است. 

فیلمی که با فراز و فرود های شخصیت اولش مخاطب را میخ کوب می کند و فضا سازی درستش او را به ایام 8 سال دفاع مقدس می برد.

فیلم سینمایی«ایستاده در غبار» یک تصویر کاملا باور پذیر از اسطوره گم شده تاریخمان و ابعاد پنهان زندگیش را روایت می کند. حتی یک فریم از این فیلم هم مستند و مربوط به گذشته نیست اما این فیلم مستند گونه است و اصلا مخاطب حس نمی کند که تصویر باز سازی شده می بیند. گذاشتن یکسری از صداهای حاج احمد متوسلیان روی تصاویر بازسازی شده رنگ واقعیت فیلم را پر رنگ تر کرده است. گریم های حرفه ای بازیگران فیلم به خصوص گریم هادی حجازی فر که در نقش احمد متوسلیان ظاهر شده از نکات مثبت فیلم است.

محمد حسین مهدویان با کارگردانی این کار و تکنیک جدیدی که در «آخرین روز های زمستان»پیاده کرد نشان داد که می تواند یک جریان جدید در سینما به خصوص سینمای دفاع مقدس به راه بیاندازد تا وقایع در قالب تصویر برای نسلی که آن روزگاران را لمس نکرده اند باور پذیر شود.

مهدویان درباره نحوه ساختن «ایستاده در غبار»گفت: بعد از فیلم «آخرین روزهای زمستان» سفارش های متعددی برای ساخت فیلم هایی مشابه او به من شد که من در آن زمان ایده خاصی در ذهن نداشتم. یکسری فیلمنامه هم که در دست داشتم به دلیل نبود شرایط مناسب به نتیجه ای نرسید. در این زمان بود که در مرحله پژوهش بر روی یکی از فیلمنامه ها احساس کردم کار آقای متوسلیان جذاب تر از سایر کارها در خواهد آمد ویژگی های منحصر به فردی در شهید متوسلیان بود که به نظر من جذاب تر از سایر شخصیت ها برای ساخت یک فیلم سینمایی به حساب می آمد. اینگونه شد که تصمیم گرفتم فیلم « ایستاده در غبار » بسازم.

تصویر قامتی ناپدید درغبار، در قاب سینما

وی افزود: من در این کار از بازیگر ستاره استفاده نکردم و از بازیگران حرفه ای تئاتر در این فیلم بهره برده ام. خصوصا بازیگر نقش اصلی فیلم که در حوزه تئاتر حرفه ای است.

مهدویان درباره فرم کارگردانی فیلمش گفت: این فرم کارگردانی من است. البته در این فیلم هیچ تصویر مستندی استفاده نشده و تمام تصاویر ساخته شده است. اما وقتی تماشاگر این فیلم را تماشا می کند فراموش می کند که با یک فیلم روبرو است. در حقیقت کار متفاوتی که من در این فیلم نسبت به فیلم های دیگر انجام داده ام این است که در نحوه روایت هم دست به تغییر فضا زده ام. 

کارگردان سریال«آخرین روز های زمستان» درباره دلایل دیده شدن فیلمش اظهار داشت: نوع روایت و عناصرتصویری و محتوایی جذابی که در این فیلم در نظر گرفتیم موجب شده تا فیلم به خوبی با مخاطبانش ارتباط برقرار کند و من به خاطر اینکه فیلمم توانست در آرای مردمی جایگاه خوبی داشته باشد بسیار خوشحال شدم.

وی گفت: من شخصا علاقه زیادی به مقوله دفاع مقدس دارم و تمام قهرمانان هم نسلان من از آن بستر بلند شده اند. در مورد آینده نمی توانم صحبت کنم چون ممکن است به سراغ ژانر های دیگر بروم و کار های دیگری بسازم.

مهدویان درباره موفقیت «ایستاده در غبار» در گیشه گفت: نمی دانم قرار است چه اتفاقی برایش بیافتد. البته قبل از نمایش فیلم نگرانی بیشتری در این باره داشتم اما الان با وجود آرائ مردمی و انرژی های خوبی که دریافت کرده ام فکر می کنم اکران خوبی در پیش داشته باشیم. در خلاصه داستان جدید ترین اثر مهدویان آمده است: « احمد که دوران نوجوانی‌اش را در سکوت گذرانده، فرمانده لشگری می‌شود که باید در دروازه‌های خرمشهر با دشمن بجنگند. اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرزهای ایران رقم می‌خورد.»

فیلم سینمایی ایستاده در غبار از روز چهارشنبه در سینماهای سراسر کشور به نمایش در آمد. وظیفه اهالی سینما، مسئولان و مخاطبان این حوزه حمایت از چنین فیلم هایی است که تعدادشان هم از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند. سینمای ما نیازمند فیلم هایی است که مطابق با نیاز زمان به روایت دقیق و زیبای تاریخ و اسطوره های ایران بپردازند و نمونه کاملی از قهرمان را در سینما ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس