روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز برانتخابات هیئت رئیسه مجلس و فراموشی شکست عارف از لاریجانی آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز برانتخابات هیئت رئیسه مجلس و  فراموشی شکست عارف از لاریجانی آغاز کردند.

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1. نگرانی از انشقاق در اصلاحات؛ اولین ضربه به اصلاح طلبان رای واگرایانه اعضای لیست امید به علی لاریجانی بود؛ عدم رای به نامزد اصلاحات در انتخابات ریاست مجلس دهم اولین آثارش اختلاف در بدنه اصلاحات است. سجاد سالک در یادداشت روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: «اکنون اوضاع به‌وجودآمده حکایت از یک روند نگران‌کننده در عرصه سیاسی دارد و فضا به‌گونه‌ای پیش رفته که هر نتیجه‌ای در انتخاب رئیس مجلس رخ دهد، همراه با ایجاد کدورت و تلخ‌کامی میان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان از یک‌سو و شادکامی بازندگان انتخابات ازسوی‌دیگر خواهد بود و در‌این‌شرایط دور از انتظار نیست، فردای انتخاب رئیس مجلس، دور تازه‌ای از جنگ روانی، تحقیر و تخریب از سوی اصول‌گراهای تندرو علیه کاندیدای شکست‌خورده آغاز شده و بر طبل انشقاق و اختلاف محکم‌تر کوبیده شود.»

2تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛. برجام برنامه استراتژیک اصلاحات؛ اصلاح‌طلبان برخلاف حامیان دولت برجام را «پاشنه آشیل» هویتی خود قرار نمی‌دهند؛ آنان فقط در پیروزی برجام شریک هستند. در همین راستا حسین پایا در روزنامه شرق نوشت: « استراتژي اجراي خوب برجام برنامه استراتژيك اصلاحات است؛ اصلاح‌طلبان مي‌دانند با تحقق اين برنامه است كه بنيه از‌دست‌رفته مدنيت به جامعه باز مي‌گردد. دفاع اصلاحات از برجام خوب و سرمايه نمادين دكتر روحاني به عنوان مهم‌ترين «تفكيك» و اولويت، اعتدال را بر اضطرار چيره مي‌کند؛ اعتدالي كه حيات جامعه مدني و ادامه اصلاحات در گرو آن است.»

3.حفظ سرمایه اجتماعی با معیشت مردم؛ «سرمایه اجتماعی» اصلاحات ماحصل موج سواری بر مطالبات مردمی است و پس از کسب اعتماد از افکار عمومی با فراموشی فعالان اصلاحات همراه می‌شود. در همین راستا روزنامه شرق نوشت: «تلاشی ویژه برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی برای حفظ سرمایه اجتماعی اصلاحطلبان بسیار حائز اهمیت است و به نظر همکاری تغییرخواهان مجلس دهم با دولت حسن روحانی برای انجام این مهم ضروریتر از هر امر دیگری است؛ چراکه شرایط اقتصادی نخستین و مهمترین امری است که در چشمان مردم جامعه مینشیند و بر قضاوت آنها تأثیر خواهد داشت؛ به وِیژه در شرایط کنونی که تنها یک سال به انتخابات ریاست جمهوری باقی است»

4تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛. فراموشی شکست اصلاحات؛ ناکامی محمدرضا عارف در انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی برای جریان اصلاحات غیرقابل باور است و حالا آنان مدعی‌اند اصولگرایان «جرزنی سیاسی» می‌کنند. حامد وکیلی در روزنامه ابتکار نوشت: « در واقع خوشحالی تندرو ها با پیروزی لاریجانی، تصنعی و از جنسِ «جر زنی» های سیاسی است! نباید فراموش کرد که در زمین حداقلیات برای رشد جوانه امیدِ نود و دو, بازی کردیم. اگر عارف نیز برای ریاست مجلس عَلَم شد از روی اهداف اصلاح طلبانه نبود بلکه دل به همان اعتدال عارف خوش کرده بودیم.»

5. احمدی‌نژاد تحت تعقیب؛ بار دیگر جدال میان احمدی‌نژاد و روزنامه‌های اصلاح‌طلب آغاز شده است؛ آنان از «تخلف‌های» رییس‌جمهور دهم روایت می‌کنند. نعمت احمدی در گفت‌وگو با روزنامه ابتکار اظهار داشت: «پرونده‌های اقدامات غیر‌قانونی رئیس‌جمهوری دولت گذشته تشکیل شده و اکنون در جریان است اما در حال حاضر اراده‌ای برای تعقیب آنها وجود ندارد. تمام سازوکار قانونی برای رسیدگی به تخلفات انجام شده در زمان ریاست مدیری که مسئولیت آنها را برعهده دارد، اندیشیده شده‌است.»

6تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛. پایان داستان قاضی‌پور و زنان؛ پس از گمانه‌زنی‌های مطبوعاتی پیرامون اعتراض زنان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی دهم به اعتبارنامه قاضی پور گویا  اصلاح‌طلبان عقب‌نشینی کردند. عبدالرضا هاشم‌زایی منتخب مردم تهران در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان اظهار داشت:«خانم‌ها به احترام مردم ارومیه اعتراض نمی‌کنند و چون اعتراض نکردند این اعتبارنامه تصویب شده است. قانون هم در این مجلس به این صورت است که اگر تا ساعت 15 و 30 دقیقه روز دوشنبه اعتراض را به شعبه مورد نظر نفرستند اعتبارنامه تصویب شده و دیگر در صحن علنی کسی نمی‌تواند به اعتبارنامه اعتراض کند، رئیس مجلس اعلام می‌کند و بعد به خودی خود تصویب می‌شود.»

7. راهبرد اصولگرایان برای نظام؛ روزنامه اعتماد در تحلیل فضای سیاسی جریان اصول‌گرایان مدعی است که لایه مدیران غیر سیاسی اصولگرا ذهنیتی راهبردی به مسائل پیرامونی دارند و در همین راستا نوشت:

« براي مديران راست غيرسياسي اهداف «دوربرد» بر مقاصد «كوتاه‌برد» ارجحيت دارد و براي تحقق اين مهم، كادر‌سازي تشكيلاتي و شبكه‌اي، لايروبي ارتباط با افكار عمومي و بهره‌گيري از ظرفيت ٦٠ درصدي مغفول مانده جريان و تشكيلات حزب‌الله يك اصل و تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛ضرورت است. هدف دوربرد از منظر فوق نه تنها انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٦ نيست كه بالعكس آينده نظام، رويكرد، جهتگيري‌ها و عناصر موثر در اين «آينده» است.»

8. اعتراف تلخ شکست؛ سرانجام یکی از ارگان‌های مطبوعاتی اصلاحات شکست را پذیرفت؛ روزنامه آرمان امروز نوشت:

« كانديدا شدن عارف براي رياست اگرچه يك حق براي او و جريان اصلاحات بود اما جايگاه اين حق در ساختار منافع ملي و تحقق خواست ملت در كجا بود؟ آيا بايد آن گونه رفتار مي‌شد كه لاريجاني مجبور شود در نشست خبري خود آنچنان جايگاهي براي ليست اميد در پيروزي خود قائل نشود؟ معرفي نكردن كانديدايي غير از لاريجاني براي رياست سبب تسهيل در رسيدن به آن هدف نبود؟ ايجاد دو قطبي عارف- لاريجاني براي كرسي رياست و گذاشتن نمره منفي در رزومه مجلسي اصلاح‌طلب در راستاي تدبير است؟ در نهايت بايد فارغ از راي نياوردن عارف به اين مهم اعتراف كرد كه باز هم اصلاحات باخت؛ اين‌بار به توهم پيروزي باخت...»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    زنده باد علامه مصباح درود بر سعید جلیلی
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    آرمان تکرار کن
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    خوبه که اصلاحایتا دارن اعتراف میکنن!
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    محبوبیت اصلاحات فقط تبلیغات روزنامه های زنجیره ای بود معلوم بود لاریجانی رئیس میشه
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    خخخخخخخخخ
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    احسنت
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    روزنامه های زنجیره ای کمی هم به فکر مردم باشند
  • امیدی ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    امان از سیاسی کاری
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    عارف هم مثل آقای رفسنجانی نباید کاندید میشد
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    مشرق کارت درسته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس