در 10 روز گذشته و همزمان با برپایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان دو دوره آموزشی داستان‌نویسی و شعر برای جوانان اهل ادب و قلم برگزار برگزار کرد که ظهر شنبه دومین دوره آموزشی شعر با نام «کلک خیال» به پایان رسید.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، این بنیاد تلاش می‌کند تا حضور در چنین دوره‌هایی را به عادتی میان جوانان علاقه‌مند به ادبیات تبدیل کند؛ عادتی که می‌تواند با نکته‌سنجی، ریزبینی‌، شکوفایی و استمرار، به سنتی در جامعه ادبیات ایرانی تبدیل شود تا تمام استعدادهای حوزه ادبیات تا حدامکان از شرایط، امکانات و فضایی یکسان برای فراگیری و بالندگی بیشتر برخوردار شوند.

دوره سه روزه آموزش متمرکز شعر با نام شاعرانه‌ «کلک خیال» پنجمین دوره از سلسله دوره‌‌هایی بود که بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برای استعدادهای کم‌تر از 30 سال ترتیب داده است. در این دوره که از صبح  پنجشنبه و با پذیرش هنرجویان در محل نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد، بیش از 170 هنرجو از سراسر کشور حضور داشتند. شاعران شرکت‌کننده پس از بازدید از نمایشگاه کتاب در مجتمع فرهنگی، ‌آموزشی آدینه تهران که میزبان تمام دوره‌‌های متمرکز آموزشی بنیاد در تهران بوده ‌است، حاضر شدند و این دوره علمی را آغاز کردند.

در دوره کلک خیال کارگاه‌‌های شعر و کلاس‌های آموزشی با حضور اساتید نام‌آشنایی چون ناصر فیض، عبدالجبار کاکایی، جواد محقق، قربان ولیئی، حمیدرضا شکارسری، اسماعیل امینی، محمدرضا سنگری، ناصر کشاورز، بهروز قزلباش، مصطفی علیپور و محمدرضا تقی‌دخت برگزار شد.

در این کلاس‌ها به حیطه‌های مختلفی چون شعر طنز، شعر مدرن، ترانه، شعر کودک و هم‌چنین موضوعاتی چون حکمت شعر، زبان و ساخت معنا، شعر و رسانه، اندیشه و شعر، بی‌مرزی در شعر، شعر و دین، متون کلاسیک و جامعیت شعر پرداخته شد.

هم‌چنین شاعران جوان در پایان هر روز در محافل شبانه شعرخوانی در دو بخش کلاسیک و سپید حضور یافتند و در حضور شاعران شناخته‌شده‌ای چون علیرضا قزوه، ساعد باقری، علی‌‌محمد مودب، فاطمه راکعی، بهمن ساکی، ارمغان بهداروند و بهروز جلالی شعرهای خود را قرائت کردند و نقد و بررسی کارشناسانه این اساتید را شنیدند.

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به عنوان متصدی و برگزارکننده این دوره آموزشی، فضایی را مهیا کرد تا شاعران کم‌تر از 30 سال فرصت آشنایی با مختصات و مشخصات شعر جوان کشور را پیدا کنند و در ادامه راه زندگی ادبی خود با جدیت بیشتری قدم بردارند. همان‌طور که برپایی محافل شعرخوانی و نشست‌های صمیمی در بین این شاعران جوان حاکی از میزان علاقه و شور آن‌ها برای فراگیری و بالندگی بیشتر بود، استقبال قابل اعتنای هنرجویان این دوره از اساتید و موضوعات طرح‌شده در کلاس‌ها بیانگر ضرورت برگزاری چنین دوره‌های آموزشی است.

ظهر شنبه 25 اردیبهشت‌ماه، دومین دوره متمرکز آموزش شعر در مجتمع آدینه به کار خود پایان داد تا باقی هنرجویان علاقه‌مند در سراسر کشور که موفق به حضور در این دوره‌ها نشدند، منتظر فراخوان‌های بعدی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس