کد خبر 560215
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵

محققان می‌گویند می‌توان افراد را از روی امواج مغزی آنها با دقت 100 درصد شناسایی كرد.

به گزارش مشرق، گروهی از محققان دانشگاه بینگهامتون در آمریكا فعالیت مغزی 50 تن را كه یك هدست الكتروانسفالوگرام بر سر داشتند، در حین تماشای 500 تصویر كه به طور خاص برای رصد واكنش انحصاری افراد به آن تصاویر طراحی شده بودند، ثبت كردند. این تصاویر از جمله شامل یك برش پیتزا و یك قایق بودند.

محققان متوجه شدند كه مغز افراد مورد مطالعه نسبت به هر تصویر واكنش متفاوتی نشان می دهد و این واكنش چنان متفاوت و متمایز است كه یك سیستم رایانه ای می تواند 'نقشه مغزی' هر داوطلب را با دقت 100 درصدی شناسایی كند. محققان خاطرنشان كردند: زمانی كه صدها تصویر در اختیار دارید كه هر فرد احساس متفاوتی نسبت به هر یك از آنها نشان می دهد، در آن صورت می توان از روی فعالیت مغزی افراد تشخیص داد كه چه فردی دقیقا به این تصاویر نگاه كرده است.

محققان در مطالعه اولیه خود با عنوان 'نقشه مغزی ' كه در شماره 2015 نشریه Neurocomputing منتشر شد، موفق شدند با دقت 97 درصدی، یك نفر را از میان یك گروه 32 نفری از روی واكنش های آن فرد شناسایی كنند. اما آن مطالعه تنها كلمات را در بر داشت و تصاویری در آن نبود. محققان در مطالعه جدید موفق شدند دقت 97 درصدی شناسایی افراد را به 100 درصد ارتقاء دهند. آنها معتقدند كه این فناوری برای موقعیت هایی با حساسیت بالا مانند مسایل امنیتی كاربرد خاص دارد.

به گفته محققان،بیومتریك های مغز بسیار جالب هستند زیرا آنها قابلیت لغو دارند و با شیوه های خرابكارانه، آن گونه كه اثر انگشت و یا نقشه شبكیه چشم را می توان دزدید، سرقت پذیر نیستند و بر این اساس، سیستم های امنیتی می توانند از امواج مغزی برای بررسی هویت افراد استفاده كنند. اگر اثر انگشت فردی دزدیده شود، امكان جایگزینی آن وجود ندارد و اثر انگشت آن فرد برای همیشه به خطر افتاده است. اثرهای انگشت غیر قابل لغو هستند.

اما در مقابل، پرینت های مغزی به طور بالقوه قابل لغو هستند بنابراین بعید است كه مهاجمان بتوانند پرینت مغزی یك كاربر مجاز را بدزدند. این مطالعه در نشریه The IEEE Transactions on Information Forensics and Security منتشر شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس