از چهار میلیارد یورویی که بیمه «ساچه» ایتالیا به ایران تخصیص می‌دهد، بخش خصوصی در این مرحله سهمی نخواهد داشت.

گروه اقتصادی مشرق - سید حمید حسینی عضو اصلاح‌طلب اتاق بازرگانی از نمایشی بودن حضور بخش خصوصی در جلسات دولتی‌ها با هیئت‌های تجاری خارجی انتقاد کرد.

وی در مطلبی که در این باره نوشته، ضمن ناکام خواندن بخش خصوصی، با اشاره به سفر هفته گذشته هیئت ایتالیایی به تهران، آورده است: این‌که در مقابل تلاش‌هایی که اتاق بازرگانی انجام می‌دهد، چقدر بخش خصوصی نفع خواهد برد جای تردید است.

در این مرحله به نظر می‌سد منابعی که وارد کشور می‌شود به طرف دولت و شرکت‌های دولتی سوق پیدا خواهد کرد و احتمالا چهار میلیارد یورویی هم که «ساچه» به ایران تخصیص می‌دهد عمدتا در جهت پروژه‌های نفتی، راه‌آهن و پتروشیمی هزینه خواهد شد و بخش خصوصی در این مرحله سهمی نخواهد داشت.

بخش خصوصی باید فکری برای خود کند و خیلی امیدوار به مذاکرات این‌چنینی نباشد، ضمن این‌که باید در این نشست‌ها حضور داشته و خواسته‌های خود را اعلام کند.

وی همچنین با تاکید بر تفاهم‌نامه‌های تشریفاتی میان ایران و ایتالیا نوشته است:‌ در پایان نشست یکسری تفاهم‌نامه امضا شد که به نظر تشریفاتی بود و خیلی عملیاتی به نظر نمی‌رسید.

جالب این بود که صنایع مد ایتالیا، با اتحادیه صنفی پوشاک تفاهم‌نامه امضا کرد و خبری از اتحادیه و انجمن نساجی کشور نبود! از طرف دیگر اغلب جلسات در حوزه انرژی و زیربنایی را مدیران دولتی اداره می‌کردند و بخش خصوصی در اداره جلسات و میزگرد‌ها نقشی نداشت.

به نظر می‌رسد اتاق تنها جایگزین «سازمان توسعه تجارت» از نظر محل جلسات شده و هزینه‌ها را متقبل می‌شود.

پس از پایان نشست هیات ایتالیایی، مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا داشتم. در این مصاحبه اعلام کردم که به نظر نمی‌رسد آثار برجام به زودی به بخش خصوصی برسد. بنابراین بخش خصوصی خود باید تلاش کند و زمینه را برای استفاده از برجام فراهم کند.

وی درباره وعده دولت برای تک‌نرخی کردن ارز هم گفته است: به نظر من دولت امسال هم نمی‌تواند با این قیمت نفت ارز را تک نرخی کند. در شرایط فعلی اگر ارز تک‌نرخی با کاهش نرخ ارز بازار آزاد تحقق یابد صادرات دچار مشکل خواهد شد و حذف ارز مبادله‌ای و رساندن آن به بازار آزاد باعث می‌شود واحد‌های تولیدی که مواد اولیه خود را با این ارز تامین می‌کنند، توان رقابتی خود را بیش از پیش از دست دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • انی ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    چهار میلیارد یورویی؟؟؟
  • دکتر مجرد ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    سلام.بنده هم در جلسات پنل دعوت بودم .وکاملا با حرفهای اقای حسینی موافقم وشاهد بودم .ومتاسفانه مدیران دولتی اصلا اجازه به کسی نمی دادند که حرفی برنند واگر به کسی اجازه صحبت میدادندوپیشنهاد وطرحی گفته میشد .مسئول پنل اقای معاون وزیر ا؟؟؟!!!اعلام میکردند که باید باتوجه به قرارداد فلان وزارت خانه با طرف اینالیایی بعدا با وزراتخانه مذاکره نمایید.واصولا وجود بخش خصوصی وانجمن های تخصصی در جلسه نمایش ودکوری بیش نبود. پیشنهاد میشود اگر دولت میخواهد که از این جلسات بهره بردای مفید وواقعی بشود اجازه بدهند قراردادها وتفاهمات فی مابین حداقل انجمن ها وتشکلها با طرفین خارجی امضا وپیگیری شود.
  • ناشناس ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    قرارداد خرید ایرباس هم تشریفاتی بود و امریکا اجازه آنرا نخواهد داد .
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    ای بابا ایرادی نداره بهرحال ایتالیا است و بهتر از جیبوتی
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    0 0
    تشریفاتی ؟؟؟ سر کار بودیم آره ؟؟؟؟ عیب نداره !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس