کد خبر 554510
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵

58 كشور كه خواستار خرید پیشرفته ترین جنگ افزارهای ساخت روسیه هستند با آشكار شدن دستاوردهای همكاری نظامی مسكو و دمشق علیه گروه های تروریستی به ویژه داعش و جبهه النصره در سوریه، سفارش های خود را برای دریافت تسلیحات روسی افزایش داده اند.

به گزارش مشرق، عملیات ضدتروریستی نیروی هوای فضای روسیه در سوریه كه از هفتم مهرماه سال 1394 با حدود 70 فروند هواپیما و بالگرد نظامی، بمب افكن های قاره پیما و رزمناو براساس درخواست دمشق علیه مواضع تروریست ها آغاز شد، این گروه ها را زمین گیرد كرد و به عقب نشینی از مناطق اشغال شده در برابر پیشروی نظامیان سوری واداشت.

به گزارش اسپوتنیك، پس از آنكه «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه خبر خروج بخش قابل توجهی از نیروهای این كشور را از سوریه اعلام كرد، در رسانه های بین المللی این بحث مطرح شد كه آیا كرملین با مشاركت در این جنگ خونین، به اهداف خود رسیده است؟ اصولا چه برنامه ای را دنبال می كرده است؟ و ظاهرا یكی از این برنامه ها، معرفی و تبلیغ آخرین نسل تسلیحات روسی بوده است.

در ادامه گزارش آمده است: به نظر می رسد ارتش پوتین به یكی از اهداف خود رسیده، زیرا تقاضا برای خرید تجهیزات نظامی روسیه با رشد چشمگیری مواجه شده است.

پوتین هفته پیش اعلام كرد روسیه سال 2015، بیش از 14.5 میلیارد دلارتسلیحات و تجهیزات نظامی فروخته است. با این وجود، اكثر كارشناسان به این واقعیت توجه دارند كه حجم سفارش های صادراتی برای اولین بار از سال 1992 به بیش از 56 میلیارد دلار بالغ می شود.

كشورهای هند و عراق هم در زمره مشتریان اصلی سفارش خرید تسلیحات روسی قرار دارند و در زمان حاضر الجزایر درخواست های خرید نظامی خود را افزایش داده و روسیه با چین و مصر نیز قراردادهای سودمند و درازمدتی امضا كرده است.

روسیه با توجه به فروش 14.5 میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات نظامی در سال گذشته، مكان دوم را بین كشورهای صادركننده، كسب كرده است.

رهبر روسیه این واقعیت را كتمان نمی كند كه اساسی ترین ویژگی های تجهیزات و تسلیحات نظامی روسیه، به وضوح در شرایط واقعی جنگی به نمایش گذاشته شده است و هم اكنون 58 كشور در فهرست مشتریان بالقوه این تسلیحات قرار دارند كه برخی هم به تدریج حجم و میزان سفارش ها را افزایش می دهند.

اسپوتنیك ادامه داده است: كشورهای چین، هند، ویتنام، عراق و الجزایر، بیشترین سهم را در سودهی سال 2015تشكیل داده اند. تنها هند 23 فروند بالگرد Mi-17V-5، 12، مجموعه كامل مونتاژ جنگنده سوخوی 30MKI و همچنین محموله هایی از موتورهای هوایی RD-33 و AL-31FP را از روسیه خریده است.

چند كشور شوروی سابق نیز از مشتریان تجهیزات نظامی بوده اند. رئیس جمهوری روسیه، كشورهای آذربایجان، بلاروس و قزاقستان را در فهرست برنامه های ویژه صادراتی قرار داده است. آنها سال 2015 از مسكو بالگرد، خودروهای زرهی، تانك و انواع مختلف هواپیما، خریداری كردند. در برخی موارد، تجهیزات نظامی روسیه به صورت كاملا رایگان، تحویل قرقیزستان و بلاروس شده است و در این زمینه می توان به نفربرهای زرهی و سامانه های دفاع موشكی اشاره كرد كه قبلا در خدمت وزارت دفاع روسیه بوده اند.

از طرف دیگر نمایندگان «روس آبارون اكسپورت» (شركت انحصاری صادر كننده تسلیحات روسی) تاكید دارند كه در زمان حاضر الزام های مشتریان بیش از حد شدید شده و رقابت چشمگیری در بازار بین المللی مشاهده می شود.

افزون بر این، با كاهش قیمت جهانی نفت برخی مشتریان سنتی كه بودجه اصلی آنها از محل فروش منابع انرژی تامین می شده، قدرت خرید خود را از دست داده اند.

نشریه تجاری 'Birzhevoy lider' چاپ روسیه هم یادآور می شود چین كه دو سال گذشته مكان اول را در خرید جدیدترین تسلیحات و تجهیزات روسی را داشته است، سپتامبر 2014 قبل از هر كشور دیگری چهار هنگ سامانه پدافند موشكی S-400 (تریومف) را خریداری كرده است.

نوامبر 2015 هم نمایندگان چینی برای خرید 24 فروند هواپیمای جنگنده سوخو 35 قرارداد گران قیمتی را امضا كردند كه ارزش آن دو میلیارد دلار برآورد شده است.

نمایندگانی از كشور هند نیز مذاكراتی را آغاز كرده اند كه موضوع اصلی این گفت و گوها، احتمال خرید دو فروند زیردریایی از نوع پروژه 636 است.

از سوی دیگر، با وجود قیمت نسبتا پایین نفت در بازار جهانی انرژی، اخیرا عربستان سعودی نیز مذاكرات خود را با روسیه تشدید كرده است. ریاض علاقه مند خرید مجتمع موشكی «اسكندر-E» و سامانه دفاع موشكی S-400 است.

در پایان گزارش اسپوتنیك آمده است: پس از لغو تحریم های جهانی، ایران بار دیگر به بازار بین المللی تسلیحات و تجهیزات نظامی باز می گردد و دو كشور پایان سال گذشته، قرارداد ایجاد ثبات در روابط بین دو كشور را امضا كردند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد حسین ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    با توجه به نا همواری های ایران خوبه که 130 عدد میگ 35 در داخل تولید بشه و 70 فروند خرید بشه چون شرکت میگ ورشکستست و به راحتی میشه ازش خریداری کرد و امتیاز گرفت.تکنولوژی سوخو 30 اس ام خریداری و برنامه ریزی برای تولید 200 فروند.خرید سوخو 35 bm به تعداد 24 فروند.به روز رسانی میگ 29 ها به smt.خرید 4 فروند آواکس بریف 50.خرید 10 فروند هواپیمای سوخت رسان ایلوشین 78 خرید 20 فروند ایلوشین 76.خرید 10 عدد کی سی 390 برزیلی.خرید 5 فروند آواکس kj2000 از چین .که جمعا تمام هزینه ها 21 میلیارد دلار میشود.در بحث نیروی زمینی خرید فناوری تی 90 ام اس و برنامه ریزی برای تولید 2000 عراده در کشور و تحویل بی ام پی 2 ها و تی 72 های سفارش داده شده که تعدادی تحویل داده نشد و بروز رسانی تمام آنها و خرید 1000 عدد بی ام پی 3 برای مبارزه با ناو ها در ناوگان جنوب مناسب است با توجه با قابلیت های ویژگی حرکت در آب و هوابردی آن.خدارو شکر در نیرو دریایی کاملا خود کفا و بسیار قدرتمند هستیم و نیاز به خرید نیست البته در کنار خرید ها باید به ساخت در داخل بسیار توجه شود که در مجموع با پرداخت سالی 11 میلیارد دلار نیروی های مسلح کاملا تقویت میشوند که شامل (خرید-پشتیبانی-تامین سلاح های ادوات مانند موشک های هوا به هوا-تعمیر و نگهداری میشود)در مجموع برا تحقق این سفارش ها باید اول به روسیه نزدیک شد و بودجه نظامی 23 میلیارد دلاری را دارا باشیم که بودجه شامل تمام نیاز ها میباشد از ساخت و پرداخت حقوق پرسنل و خرید و....... میشود.الان روس ها شرایط قبل و ندارن همون تور که وزیر دفاع روسیه و پوتین گفته و حاضرن هرگونه سلاح رو بفروشن.ببخشید طولانی بود وحسابی سرتونو درد آوردم.
  • ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    ریاض علاقه مند خرید مجتمع موشكی «اسكندر-E» و سامانه دفاع موشكی S-400 است. زررررررررررشک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس