کد خبر 552167
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲

"دیوید بابایان" سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری خودخوانده "قره باغ" گفت که ترکیه در زمینه گسترش منازعه در منطقه نقش دارد.

به گزارش مشرق، حبیب فوعانی در مطلبی در روسیا الیوم به نقل از مطبوعات آذربایجان تأکید کرد، سفر "الهام علی اف" رییس جمهور آذربایجان در روز 25 اسفند ماه 1395 ( 15 مارس 2016 ) به ترکیه بدون شک از مهمترین رویدادهای این ماه بود.

پایگاه اینترنتی آذربایجانی "1 نیوز" گزارش داد: این سفر روح تازه ای در شعار علی اف درباره "امت واحد و دو کشور" دمید.

این مساله پس از منازعه بر سر منطقه "ناگورنو قره باغ" که "روسیه" حاکمیت حقوقی "باکو" بر آن را به رسمیت می شناسد، قابل پیش بینی بود گرچه وقوع تیراندازی ها پراکنده همواره اتفاق افتاده است.

ترکیه در تلاش به منظور دامن زدن به این منازعه 30 ساله میان آذربایجان و ارمنستان است که در آن زمان منطقه ناگورنو قره باغ جدایی خود را از آذربایجان اعلام کرد.

هیئت های ترکیه در ماههای اخیر راهی باکو شدند، همچنین سلطان بزرگ ( اردوغان) اگر عملیات تروریستی مستمر در شهرهای ترکیه نبود قصد آمدن به آذربایجان را داشت.

آذربایجان مدتی قبل از همسایگان خود و همچنین رژیم صهیونیستی سلاح می خرید و آن را در انتظار ساعت صفر انبار می کرد.

اردوغان جنون خود بزرگ بینی دارد و این مساله در صحنه رفتار سیاسی اش در سال 1998 میلادی آشکار بود.

وی گفته بود، مساجد ما پادگان های ماست، گنبد های ما کلاه خود ماست، گلدسته های ما نیزه های ماست، نماز گزاران ما، سربازان ما هستند، این ارتش مقدس از دین ما حفاظت می کند.

سیاست وی آن بود که "خداوند، شریک نمی پذیرد، حکومت شریک قبول نمی کند پس همه باید این را به خوبی بدانند.

اینگونه بود که کاخ جدید ریاست جمهوری با هزینه 600 میلیون دلاری با مساحت 200 هزار متر مربع ساخته شد که نگهبانان آن یونیفورم جنگی ارتش امپراطوری عثمانی را به تن دارند. 

سلطان جدید عثمانی وقتی دستور سرنگون ساختن جنگنده روسیه در3 آذر ماه 1394 ( 24 نوامبر 2015 ) را داد، نمی دانست این حماقت باعث کاهش نفوذش در سوریه و بسته شدن مرز هوایی سوریه با پیشرفته ترین سامانه پدافند ضد هوایی روسی به نام "اس - 400" در برابر هواپیماهای جنگی خواهد شد.

شاید اردوغان می خواهد با دامن زدن به منازعه مسلحانه در حیات خلوت روسیه ( منازعه قره باغ) از مسکو انتقام بگیرد، این موضوع به ویژه به خاطر وجود پایگاه نظامی در ارمنستان بسیار خطرناک است چه اینکه این کشور عضو سازمان معاهده امنیت گروهی است.

همچنین این امکان وجود دارد که منازعه مزبور باعث جذب جنگجوهای کشورهای مستقل مشترک المنافع به ویژه اوکراینی ها شود.

"سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه به منظور خاموش کردن آتش تنش میان آذربایجان و ارمنستان با همتایانش در این دو کشور تماس گرفت.

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز اقدامی مشابه با دو همتای آذربایجانی و ارمنستانی خود انجام داد.  

"سیمون بگداساروف" مدیر مرکز پژوهش های خاورمیانه و آسیای میانه گفت: ارتش آذربایجان بر خلاف دفعه های گذشته منتظر رویدادهای غافلگیر کننده زیادی است، این مساله باعث شده سران این کشور به حمله ای شبیه درگیری با رژیم صهیونبستی در سال 2006 دست نزنند.

قرار است تماس هایی فوری میان کرملین با الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان و "سرج سرکیسیان" رییس جمهور ارمنستان در این منطقه حساس از دنیا و مقابله با تلاش به منظور انتقال منازعه سوریه و شرق اوکراین به آن انجام شود.

پیشتر گزارش ها از کشته شدن دهها نفر در جریان درگیری‌های سنگین بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ خبر داده بود که از روز گذشته شنبه ۲ آوریل (۱۴ فروردین) آغاز شد. اما ارمنستان شمار کشته های خود را ۱۸ نفر و جمهوری آذربایجان ۱۲نفر برآورد کرده است.

قره‌باغ اعلام استقلال کرده، اما هیچ کشوری در دنیا استقلال آن را به رسمیت نشناخته است. منطقه قره‌باغ از طرف جامعه جهانی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما تحت تسلط ارمنی‌های ساکن این منطقه است.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • مسعود ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 1
    دست داشته یا نداشته زیاد مهم نیست.. مهم اینه که قره باغ خاک آذربایجان است و باید به خاک آذربایجان باز گردد
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 1
    مثلا اگر گروهی هندو در جنوب ایران ساکن شوند آیا باید اعلام خودمختاری کنند و دولت هند هم از آنها حمایت نظامی کند ؟ قره باغ بخشی از خاک آذربایجان است بدون شک
  • امیربهادر ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    جمهوری اذرباییجان و ارمنستان جزء جدایی نا پذیر از خاک ایران است و باید به ایران الحاق بشود
  • حسن ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 0
    الان بشماچه ربطی داره این قضیه رگ ترکیت گل کرده مثلا البته ببخشید
  • بهزاد ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 1
    مشرق نیوز خیانتکار. شما ضد اسلام و شیعه هستید. خاک آذربایجان خاک مسلمانان است نه ارمنی های.....
  • هموطن اذری ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 0
    هرجا نژاد پرستی وخود خواهی قومی وجود دارد نام ترکیه واردوغان وحشی میدرخشد
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 1
    مشرق جان فک کنم رهبری نظرات راه گشایی در مورد خاک قره باغ دارن که میتونه امروز چراغ راه همه باشه.نمیدونم چرا دوس ندارین برای برخی دوستان یادآوری بفرمایین
  • همشهری ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 0
    بجای ابراز نظرات قومیت گرایانه به اصل مطلب توجه کن تو چرا جوش اذربایجان را میزنی یادت نیست که چند سال پیش از تبریز بعنوان یکی از شهر هایشان که باید به انها برگردد نام میبردند؟؟؟؟ اگه یادت نمیاد از مطلعین سوال کن برادر
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    احسنت
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 0
    ایل چی بیگ زمانی که قره باغ را از دست داد گفت برای آزادی قره باغ باید اول تبریز را بگیریم
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    1 0
    آخی اینجا یک روز تحت سلطه ما بود
  • اورمو اصلاني ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    مشرق از اينكه موضع خود را عوض كرديد متشكرم و از اين به بعد در خبرهاي خود بيشتر از نژاد و دولتها به فكر امت واحده اسلامي باشيد و به برخي از بي خبران داخلي اعلام نماييد كه به فرموده مقام معظم رهبري قره باغ جزئي از خاك اسلام است و هيچ يك از كشورهاي دنيا اين جمهوري خودخوانده از طرف تعدادي از ارامنه را قبول نمي كنند و از لحاظ تاريخي مردم ايران بدانيد ارامنه تقريبا 100 سال پيش با كشتار ونسل كشي قصد داشتند اين جمهوري خود خوانده را در اورميه تشكيل بدهند كه به لطف مجاهدتهاي مردم غيور و مسلمان آذربايجان وياري ارتش اسلام قفقاز اردوسي تركيه هرگز به اين تخيل شوم نرسيده اند . زنده باد اسلام و مسلمين وبراي ما مردمان آذربايجان ايران بين قره باغ عزيز و بيت المقدس عزيز هيچ فرقي وجود ندارد.
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    هرچه باشد ارامنه بسیار برای ایران احترام قائلند و برای تجزیه ایران هم تبلیغ نمیکنند. برخلاف بعضیها.
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    باز هم این حرف های 100 من یه غاز
  • امیر ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    باید بین ساکین بومی و کسانی که قرنها در اون منطقه زندگی کردن همه پرسی برگزار بشه و خودشون انتخاب کنن... چون آذربایجان ظاهرا اونقدر نفوذ و قدرت نداره که بتونه ارمنی های اون منطقه رو با خودش همراه کنه و از طرفی هم ارمنستان حق نداره... خود مردم انتخاب کنن
  • ایرانی ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    درود بر قره باغ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس