کد خبر 545027
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۵

برخی رسانه‌های اپوزیسیون پس از انتشار فیلم دردناک از آزار یک سگ با طرح موضوعاتی مانند "حرام‌گوشت" و "نجس" بودن سگ‌ها، به‌طور تلویحی علت آزار این حیوانات را فرهنگ دینی مردم ایران معرفی کرده و هم‌باشی با حیوانات را عاملی آرام‌بخش برای انسان امروزی معرفی می‌کنند!

گروه جنگ نرم مشرق- در تعریف خبر و ارزش‌های خبری گفته می‌شود که اگر مردی یک سگ را گاز بگیرد خبر است اما اگر یک سگ مردی را گاز بگیرد، خبر نیست. برهمین اساس چندی پیش فیلمی در شبکه‌های اجتماعی به سرعت منتشر شد که در آن فردی یک قلاده سگ شکاری را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد که این موضوع موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی گردید و 48 ساعت بعد از انتشار این فیلم، فرد خاطی دستگیر شد؛ در همین رابطه رئیس کل دادگستری گلستان روز یکشنبه از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای عامل آزار و اذیت این سگ در شهرستان کلاله خبر داد. با انتشار این فیلم بسیاری از طرفداران محیط‌زیست به‌ویژه در تهران دست به اعتراضات دست جمعی زدند تا با برخورد با عوامل این دست از اقدامات غیرانسانی، زمینه برای تکرار این فجایع از بین برود. پیش‌تر نیز در شهرهای دیگر ایران نیز اعتراضاتی در رابطه با حیوان‌آزاری صورت گرفته بود.

حمایت از حیوان برای مقابله با دین /// در حال ویرایش
انتشار فیلم آزار سگی توسط فردی در استان گلستان، موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی گردید که در پی آن این فرد بازداشت و قرار مجرمیت برای وی صادر گردید

جالب آن‌که هربار که موضوع "حیوان‌آزای" به‌خصوص "سگ‌آزاری" و اعتراضات پس از آن روی داده، این اتفاقات با پوشش زیاد مورد توجه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین گرفته و حتی تا چند روز بعد از آن به بازتولید خبر و مطلب در رابطه با آن پرداخته‌اند. این رسانه‌ها در کل به موضوع "حیوان"، "حیوان خانگی" و "حیوان‌آزاری" حساسیت بالایی دارند و یکی از محورهای اصلی برای تولید خبر آنها محسوب می‌شود. شاید این موضوع‌ها در نگاه اول برای مردم ایران از اهمیت بالایی برخوردار نباشد، اما زمانی موضوع جالب می‌شود که معلوم گردد پشت این همه توجه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین، سیاست "مقابله با دین" نهفته است.

حمایت از حیوان برای مقابله با دین /// در حال ویرایش

حمایت از حیوان برای مقابله با دین /// در حال ویرایش

حمایت از حیوان برای مقابله با دین /// در حال ویرایش
رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین، با طرح موضوعاتی مانند "حرام‌گوشت" و "نجس" بودن در رابطه با حیوانات، به‌طور تلویحی پای "دین" را به میان می‌کشند و پشت این آزار حیوانات و همچنین معدوم کردن سگ‌ها را به نوعی ریشه در "فرهنگ اسلامی" ایرانیان معرفی می‌کنند

این رسانه‌ها با مطرح کردن مکرر موضوعاتی مانند "حرام‌گوشت" و "نجس" بودن در رابطه با حیوانات، به‌طور تلویحی پای "دین" را به میان می‌کشند و پشت این آزار حیوانات و همچنین معدوم کردن سگ‌ها را به نوعی ریشه در "فرهنگ اسلامی" ایرانیان معرفی می‌کنند؛ در پی این نوع پوشش رسانه‌ای، این انگاره‌ در مخاطب پدید می‌آید که در واقع دین از این اقدامات دفاع می‌کند یا حداقل نسبت به آزار حیوانات بی‌تفاوت است.

طرح این موضوعات در حالی است که یکی از ابواب فقه اسلامی به «حیوانات» اختصاص یافته و این موجودات در دین، دارای "حقوق" مخصوص خود هستند.

 توجه بسیار جدی قرآن کریم و ائمه اطهار (علیهم السلام) به حقوق "حیوانات"

در قرآن کریم، روایات و احادیث رسیده از ائمه اطهار (علیهم السلام) توجه زیادی به حفظ حقوق حیوانات شده و از عقوبت کسانی که به رعایت این حقوق نمی‌پردازند، گفته شده است.

طبق آیات قرآن کریم، انسان و دام هر دو از حق بهره‌برداری برابر از طبیعت برخوردارند، به‌طوری‌که در آیه 49 سوره فرقان آمده است: «تا با آن (آبی که از آسمان فرود آمده) سرزمین مرده را زنده کنیم و آن را به آفریده‌های خویش؛ چهارپایان و آدمیان بسیار بنوشانیم».

در قسمتی دیگری در قرآن انسان و دام از حق مشابه در استفاده از خوراک خوب و تازه برخوردارند، به‌طوری‌که در سوره سجده آیه 27 آمده است: «آیا ندیدند که ما آب باران را به سوی زمین خشک می‌رانیم و به‌وسیله آن زراعت‌هایی می‌رویانیم كه هم خود و هم چهارپایانشان از آن می خورند؟ آیا باز هم چشم بصیرت نمی‌گشایند؟»

حمایت از حیوان برای مقابله با دین /// در حال ویرایش
طبق آیات قرآن کریم، انسان و دام هر دو از حق بهره‌برداری برابر از طبیعت و حق مشابه در استفاده از خوراک خوب و تازه برخوردارند

ائمه معصومین (علیهم السلام ) نیز در باب رعایت حقوق حیوانات توسط انسان نیز به نکات جالبی اشاره نموده‌اند. امیرالمومنین (علیه السلام) به متصدیان دریافت مالیات جانداران این‌طور سفارش می‌نمایند که: «جز خیرخواه مهربان، و امین حافظ، دیگری را بر چهار پایان مگمار، کسی که بر حیوانات سخت نگیرد و آنها را تند نراند، نرنجاند و خسته نکند. وقتی آن امین حافظ گلّه را از تو گرفت، به او سفارش کن شتر را از بچه شیر خوارش جدا نکند، و آن قدر شیرش را ندوشد که به بچه او زیان برساند. شتران را با سوار شدن بر آنها خسته نکند. در دوشیدن شیر و سواری گرفتن میان آن شتر و دیگر شترها عدالت ورزد. باید شتر را استراحت دهد و شتری را که پایش آسیب دیده و از حرکت ناتوان شده است، آهسته براند. آنها را بر سر آبگیرهایی که شترها از آن می‌گذرند، وارد نماید و از کناره راه‌های علف‌دار براند، نه آنجا که خشک و عاری از گیاه است». (1)

حمایت از حیوان برای مقابله با دین /// در حال ویرایش
امیرالمومنین (ع) به متصدیان دریافت مالیات جانداران این‌طور سفارش می‌نمایند که: «جز خیرخواه مهربان، و امین حافظ، دیگری را بر چهار پایان مگمار، کسی که بر حیوانات سخت نگیرد و آنها را تند نراند، نرنجاند و خسته نکند. وقتی آن امین حافظ گلّه را از تو گرفت، به او سفارش کن شتر را از بچه شیر خوارش جدا نکند، و آن قدر شیرش را ندوشد که به بچه او زیان برساند»

در روایت دیگری از مردی به نام نجیح آمده: «حسن‌بن‌علی(علیه السلام) را دیدم که غذا می‌خورد و سگی نیز در پیش روی او بود که آن حضرت هر لقمه‌ای که می‌خورد، لقمه دیگری همانند آن را به آن سگ می‌داد. من که آن منظره را دیدم به آن حضرت عرض کردم: اجازه می‌دهی من این سگ را با سنگ بزنم و از سر سفره شما دور کنم؟ در جواب من فرمود: او را به‌حال خود واگذار که من از خدای عز و جل شرم دارم که حیوان روح‌داری در روی من نگاه کند و من چیزی بخورم و به او نخورانم!». (2)

اگر چه برخی از حیوانات همچون سگ، از لحاظ شرعی و اسلامی بر نجاست آن تاکید شده که باید با حفظ و رعایت موازین شرعی از انتقال نجاست آن به خویش جلوگیری کرد، اما این موضوع باعث نشده که "دین" نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و برای "حیوان‌آزاری" عقوبتی ندیده باشد.

«امام صادق (علیه السلام) می‌فرمود: «زنی به سبب آن که گربه‌ای را بسته بود تا از تشنگی مرد، به عذاب خدا گرفتار آمد.». (3) مسلمانان حق ندارند حیوانی را بیازارند یا حتی به آن ناسزا بگویند! (4) از این رو پیامبر اکرم در حدیثی می فرماید: «اگر ستمی که بر حیوانات می‌کنید بر شما بخشیده شود، بسیاری از گناهان شما بخشوده شده است». (5)

حمایت از حیوان برای مقابله با دین /// در حال ویرایش
اگر چه برخی از حیوانات همچون سگ، از لحاظ شرعی و اسلامی بر نجاست آن تاکید شده که باید با حفظ و رعایت موازین شرعی از انتقال نجاست آن به خویش جلوگیری کرد، اما این موضوع باعث نشده که "دین" نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و برای "حیوان‌آزاری" عقوبتی ندیده باشد

هم‌باشی با حیوانات، تکنیک دیگری برای مقابله با "دین"

بسیاری از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور، گزارش‌هایی برای مخاطب ایرانی از مزایای استفاده از حیوانات به‌ویژه سگ در خانه منتشر می‌کنند و از مزایای نگه‌داری حیوانات داخل خانه مانند افزایش طول عمر، افزایش روابط اجتماعی، رسیدن به آرامش بیشتر، افزایش سلامتی بدن و... نام می‌برند و در واقع هم‌باشی با حیوانات را عاملی آرام‌بخش برای انسان امروزی معرفی می‌کنند

در آموزه‌های دینی و سیرۀ پیشوایان دین در رابطه با مسئلۀ نگهداری حیوانات خانگی از قبیل خروس، مرغ، گوسفند، بز ماده شیرده و کبوتر و حتی مواظبت از گربه روایاتی به دست ما رسیده که وجود این روایات استحباب و ثواب در امر نگهداری این‌گونه حیوانات را می‌رساند، بنابراین نگاه دقیق دین و آموزه‌ای اسلامی به امر نگهداری حیوانات خانگی می‌توان مبیّن اهتمام آموزه‌های دینی به بهره‌گیری از فواید حیوانات خانگی و نیز رعایت حقوق حیوانات باشد؛ اما این آموزه‌ها در دین تفاوت ماهوی با سبک زندگی غربی در رابطه با زندگی با حیوانات دارد.

سبک زندگی غربی تبلیغ شده توسط این رسانه‌ها، به هم‌باشی با حیوانات در داخل خانه و حتی در رختخواب برای پر کردن خلاءهای عاطفی توصیه می‌کند اما در آموزه‌های دینی بین محیط زندگی افراد (خانه) با محیط زندگی این حیوانات (حیاط خانه یا محل نگهداری نزدیک خانه) فرق قائل شده تا علاوه بر پاکیزگی محل زندگی، ساختار خانواده دچار تزلزل نگردد.

در رابطه با سگ نیز در روایات توصیه شده (6) که در اموری مانند نگهبانی منازل، دام و یا شکار و یا جهت کاربردهای جدیدی در همان راستای حفاظت همانند جستجوی مواد منفجره، مواد مخدر و نیز عملیات امداد و نجات در زلزله‌ها و بلایای طبیعی و موارد مشابه دیگر از این حیوان بهره گرفت، در غیر این صورت، نگه‌داری از سگ نکوهش شده است.

در واقع رسانه‌هایی مانند شبکه «من و تو»، بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و سایت‌های دیگر از این جریان با معرفی و تبلیغ این فرهنگ آوردن حیوانات به‌ویژه سگ به داخل خانه و حریم خصوصی، به دنبال پاسخ دادن به خلاءهای بوجود آمده از تضعیف خانواده‌ای است که خود آنها متهم ردیف اول برای تضعیف این نهاد استراتژیک هستند.

حمایت از حیوان برای مقابله با دین /// در حال ویرایش
حمایت از حیوان برای مقابله با دین /// در حال ویرایش
حمایت از حیوان برای مقابله با دین /// در حال ویرایش
رسانه‌هایی مانند شبکه «من و تو»، بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و سایت‌های دیگر از این جریان با معرفی و تبلیغ این فرهنگ، به دنبال پاسخ دادن به خلأ های بوجود آمده از تضعیف خانواده‌ای است که خود آنها متهم ردیف اول برای تضعیف این نهاد استراتژیک هستند

افزایش مداومِ علاقه به نگه‌داری از حیوانات مختلف در خانه، گزینه‌ای است برای رفع خلأهای احساسی که از کاستی گرفتن روابط عمیق عاطفی در جوامع مدرن ناشی می‌شود، در این خصوص به‌ویژه پدیده کم‌فرزندی و بی‌فرزندی می‌تواند نقش ویژه‌ای داشته باشد. تحقیقات نشان داده که نحوه ارتباط صاحبان با حیوانات خانگی و واکنش آن‌ها به این حیوانات، بسیار شبیه به پاسخ والدین به فرزندانشان است و حتی احساسات و تغییرات فیزیولوژیکی که در این افراد در اثر زندگی با این حیوانات برانگیخته می‌شود، بسیار شبیه به واکنش والدین به فرزندان است. (7)

در خانواده‌های غربی تک والدینی و زندگی مجردی به امری معمولی تبدیل شده و انسان‌های این جامعه برای از بین بردن تبعات روانی و عاطفی این نوع از زندگی به جای اصلاح سیستم جامعه، به زندگی با حیوانات پناه برده‌اند و حالا همین نسخه توسط این رسانه‌ها برای مردم ایران پیچیده می‌شود.

حمایت از حیوان برای مقابله با دین /// در حال ویرایش
بهانه سگی برای هم‌باشی با حیوانات + تصاویر ///  آماده
افزایش مداومِ علاقه به نگه‌داری از حیوانات مختلف در خانه، گزینه‌ای است برای رفع خلأهای احساسی که از کاستی گرفتن روابط عمیق عاطفی در جوامع مدرن ناشی می‌شود، در این خصوص به‌ویژه پدیده کم‌فرزندی و بی‌فرزندی می‌تواند نقش ویژه‌ای داشته باشد

هرآنچه رنگ "دین" ندهد، آنم آرزو است!

مشکل رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور با "دین"، داستان هزار و یک شبی است که هیچ‌گاه تمام نمی‌شود؛ شاید در قوانین مجازات "حیوان‌آزاری" در قانون اساسی خلأ هایی وجود داشته باشد که البته در صورت ضعیف بودن این قوانین، باید هرچه سریع‌تر توسط قوه‌های قضاییه و مجلس برطرف شود، اما این موضوع بهانه‌ای برای تخریب "دین" است. پوشش ندادن بسیاری از جنایت‌های آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی دلیلی برای دل‌سوز نبودن این رسانه‌ها برای حیوانات است؛ زیرا زمانی که مادران و کودکانی که در بمباران‌ها و حملات نظامی در کشورهایی مانند یمن، سوریه، لبنان و فلسطین جان خود را از دست می‌دهند و اهمیتی برای آنها ندارد، حال چطور "حقوق حیوانات" برای آنها مهم می‌شود؟

حمایت از حیوان برای مقابله با دین /// در حال ویرایش
ترویج قسمت‌هایی از سبک زندگی غربی مانند زندگی با سگ و گربه برای مردم ایران که ریشه اعتقادی دینی دارند و خانواده دوست محسوب می‌شوند، چیزی جز مخالفت و ضربه زدن به احکام و قوانین دین با هر بهانه‌ای نیست

از طرفی ترویج قسمت‌هایی از سبک زندگی غربی مانند زندگی با سگ و گربه برای مردم ایران که ریشه اعتقادی دینی دارند و خانواده دوست محسوب می‌شوند، چیزی جز مخالفت و ضربه زدن به احکام و قوانین دین با هر بهانه‌ای نیست.

سازمان‌هایی مانند صدا و سیما و آموزش و پروش باید از طرفی روی فرهنگ احترام به حیوان و عدم آزار به آنان و از طرف دیگر روی زندگی با حیوانات اما نه در رختخواب و خانه، کار آموزشی و فرهنگی کنند تا ابتدا جامعه ایرانی دچار افراط (حیوان‌آزاری توسط معدودی روان‌پریش) و تفریط (دادن پز اجتماعی با نگهداری حیوان در خانه) نشود و همچنین با آگاهی‌بخشی از چهره واقعی "دین" غبارزدایی کنند.


پی‌نوشت:

(1) نهج البلاغه ، نامه 25 ، صفحه 425 ترجمه دکتر علی شیروانی.

(2) بحار الانوار، ج 43، ص 352، مقتل الحسین موفق ابن احمد، ص 102.

(3) مکارم الاخلاق، میرزا حسین طبرسی، ج 1، ح 864، ص 280.

(4) میزان الحکمه، محمد ری شهری، ج 3، ح 1343.

(5) همان، ح 4520، ص 981.

(6) بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏62، ص 53 ـ وسائل ‏الشيعة، ج 11 ،ص530.

(7) مستند The Secret Life of the Dog.

منابع:

1. مقاله حقوق حیوانات از دیدگاه اسلام و غرب: ع٫ پاکدل استادیار گروه علوم دامی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج - م. چنگیز دانشجوی کارشناسی ارشد رشنه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج.

2. جامعه شناسی گسترش پدیده «حیوانات خانگی» در ایران: سجاد علیزاده.

3. سایت دخت ایران: نگهداری حیوانات از منظر دین


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    بابا ای ول، استاد راهنمای من همچین مقاله ای هم نوشته؟
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 2
    سگ از نظر بهداشت هیچ ایرادی نداره اگر نجس اعلام شده به خاطر اینه که محبت داره جای بچه انسان رو می گیره اسلام 1400 سال پیش امروز را دیده آینده رو هم دیده .
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    3 1
    زندگی سگی که میگن همینه خلایق هرچه لایق یکی میخواهد اشرف مخلوقات باشه یکی هم می خواد با سگش توی یک تخت بخوابه
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 1
    الان سگ دارها بخوان جایی برن سگ هاشون می سپرن به مهدسگ ها !!!!! سوال اینجاست که این مهدها !!!!! مجوز از کجا می گیرند؟غذا و امکانات زیستی و تربیتی و ... از هر مارکی چگونه به صورت انبوه وارد کشور می شن ؟ این امکانات دیگه سر از فروشگاه های زنجیره هم در آورده !!! آیا نمی شود خود سگ ها و غذا و وسایلشون رو برای ورود به کشور با قوانینی جوری گران کرد که قیمت سگ مثلا از 40 میلیون شروع شود تا حداقل سگ ها سر از خانه همه درنیارن ؟ می شود اقداماتی کرد که داشتن سگ محدود و سخت شود توان مالی خریدش وجود نداشته باشه ، ولی نمی دونم چرا حرف می زنیم عمل نداریم .
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    اووووغ....
  • وحید ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    2 0
    دشمنان دین آنچنان نابخرد و دونگ هستند که نمی‌اندیشند «حرام‌گوشت» بودن یک جانور جان آن جانور را از خورده شدن دور میدارد. «نجس» بودن ۲ جانور سگ و خوک از دید پزشکی و بهداشت نیاز به گفتگو ندارد، بیک اینها خود را به کوری میزنند. پایگاه‌های کشورهای باختری سرشار از فیلم‌های جانوربازی و بهره‌وری جنسی از آنهاست.
  • ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    4 0
    خاک تو سر کثافتشون
  • ناشناس ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    3 0
    درست که ازار حیوانات جرم اما شبکه های معاند نه دلشان به حال حیوانات سوخته بلکه هر فزستی برای ضربه زدن به اعتقادات استفاده می کنند که ما مسلما نان را به رعایت نکردن حقوق حیوانات متهم کنند
  • ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 1
    بار اول که در اینستاگرام به این موضوع برخورد کردم اصلا باورم نمیشد! اینکه چطور یک نفر ممکن است دین و بحث نجس بودن را به حیوان آزاری ارتباط بدهد! اینقدر این استدلال ضعیف و دور از انصاف است که بعید می‌دانستم هیچ آدمی حتی با IQ هفتاد متوجه بی ربطی این موضوع نشود. حیوان آزاری یک مشکل جهانی است که اتفاقاً آمارش در آمریکا و اروپا -به دلیل ارتباط بیشتر حیوانات با انسان- خیلی بالاتر از ایران است. فقط کافی است با جستجوی Animal Abuse Statistics سری به سایت‌های مثل statisticbrain بزنید تا آمار حیوان آزاری در آمریکا را از زبان خودشون با درصد بندی و جزئیات زیاد مشاهده کنید. متاسفانه اینقدر سطح منطق و استدلال در ایران نزول کرده که مردم به جای گشتن دنبال حقیقت صرفاً به دنبال توجیحی برای کارای خودشان می‌گردند. با توجه به استدلال این دسته از عزیزان فکر می‌کنم طبق آمار حیوان آزاری در آمریکا می‌شود نتیجه گرفت مردم آمریکا از همه مسلمان‌تر هستند!
  • ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    یکی از راههای تشخیص سطح فکر و اندیشه هر کسی دقت در نوع همنشینان اوست به نظر شما کسی که سگها را حتی به محل خوابش راه میدهد از چه سطحی از شعور برخوردار است در پاسخ به این سوال مشخصا به همنشین خود نگاه میکنید
  • ماهان ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    آفرين ، مرسي از مطلب قشنگ و خوبتون
  • ali ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    کلا با سگا مشکل داری یا با غربی ها ،شما رسانه های ...با همچی مشکل دارید
  • علوی ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    امیر مومنان علی علیه السلام وقتی سخن از زشتی ظلم به میان می آورد می فرماید: اگر تمام اقالیم سبعه را به من دهند تا دانه جویی را از دهان مورچه ای بگیرم هرگز این كار را نخواهم كرد. کسانی که رفتاری خشن با حیوانات دارند فرسنگ ها از اسلام دور هستند.
  • ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    سالانه موارد متعدد کشته شدن کودکان توسط سگ در خانه به ثبت میرسد که البته سانسور مبشود
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    پیامبر اکرم در حدیثی می فرماید: «اگر ستمی که بر حیوانات می‌کنید بر شما بخشیده شود، بسیاری از گناهان شما بخشوده شده امردی به نام نجیح آمده: «حسن‌بن‌علی(علیه السلام) را دیدم که غذا می‌خورد و سگی نیز در پیش روی او بود که آن حضرت هر لقمه‌ای که می‌خورد، لقمه دیگری همانند آن را به آن سگ می‌داد. من که آن منظره را دیدم به آن حضرت عرض کردم: اجازه می‌دهی من این سگ را با سنگ بزنم و از سر سفره شما دور کنم؟ در جواب من فرمود: او را به‌حال خود واگذار که من از خدای عز و جل شرم دارم که حیوان روح‌داری در روی من نگاه کند و من چیزی بخورم و به او نخورانم!». (2)ست». با این حدبث و دیگر فرمایشات ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین آیا غربی ها با ژست حیوان دوستانه شان نباید از خجالت سر خود را پائین بیاندازند
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    مشرق ممنون.
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    قطعا اگر عموم غربی های مدعی حیوان دوستی سخنان گوهربار ائمه معصومین سلام الله اجمعین و قرآن مجید را بشنوند و بخوانند فکر می کنم در این مورد از شدت ضعف در مقابل نگاه اسلام سالها سکوت کنند
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    نگهداری مرغ و خروس برای رفع بلا از اهالی خانه سفارش شده است
  • سیلیس ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    2 1
    من یه سگ داشتم.این حیوان به قدری با نمک و مهربون بود که لحظه شماری میکردم از کار برگردم خونه و با این حیون بازی کنم.همه چی رو سخت نگیرید.
  • مسعود ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    من نمیدونم سگ چه مشکلی داره ولی این که در مورد bbc گفتید درسته
  • yas ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    مطلب خوب و مستندی بود؛.ماه حیوانات رو دوست داریم ولی حیوانات اهلی ,باز بااینکه دوست داریم محل زندگی شون تو طویله هست؛من شخصا خیلی گاوو دوست دارم,ساعتها میشینم گاوهای بومی رو نگاه میکنم ,لذت میبرم؛البته گاوها بومی با این گاوها فرق دارند,این گاوا واقعا گاوند,هههههه... ,خروس محلی,کبوتر سفید,یاکریم,بزغاله...و....به نظرم اینا مریضند,,خودشونم نمیفهمند که مریضند...مثل اینکه غذاش کبابه,ولی یه نفر پشگل گوسفند میخوره..لذتم میبره...چون گرسنه بوده دسش پشگل دادند درک چیز بهترو نداره......!!!با عرض معذرت.
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 1
    کامنت اول. همنشینی با سگ بهتر از همنشینی با دروغگو و مال مردم خوره... شماها همنشینتون کیه؟؟؟؟
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    دليل اين تهاجم موفق رسانه هاي غربي منفعل بودن مراكز مذهبي و اعتقادي ماست. چون براي اولين بار و پس از سه دهه است كه مي بينم در سايتي ارزشي مثل مشرق از عقوبت حيوان آزاري و نحوه رفتار صحيح با سگ سخن گفته مي شود. بايد پذيرفت كه مراكز مسئوول بود و نبودشان يكسان است.
  • پويا ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    سواد كافي نداري حرف نزن سنگين تري
  • قاسم خوشنویس ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    اسلام وقتی میگه نجسه سطحی نگفته پژوهش و تحقیق کنید تا به نکاتی برسید و پس از آن بگید فتبارک الله احسن الخالقین
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    فرهنگ اسلامی وایرانی ما سرشار از نکته ها و ظرافتهایی در اشاره آشکار به محبت و انصاف در رابطه با حیوانات است و نمونه های بسیاری از آن را میتوان در ادبیات غنی ما که مشحون از حال وهوای شریعت و معارف اهل بیت علیهم اسلام است یافت برای نمونه دوحکایت از سعدی در بوستان را که با افکار وفرهنگ دینی و اسلامی مسلمانان عجین است می آورم : یکی در بیابان سگی تشنه یافت برون از رمق در حیاتش نیافت کله دلو کرد آن پسندیده کیش چو حبل اندر آن بست دستار خویش به خدمت میان بست و بازو گشاد سگ ناتوان را دمی آب داد خبر داد پیغمبر از حال مرد که داور گناهان از او عفو کرد الا گر جفا کردی اندیشه کن وفا پیش گیر و کرم پیشه کن یکی با سگی نیکویی گم نکرد کجا گم شود خیر با نیکمرد؟ کرم کن چنان کت برآید زدست جهانبان در خیر بر کس نبست وحکایت دیگری در معنی صید کردن دلها به احسان: به ره در یکی پیشم آمد جوان بتگ در پیش گوسفندی دوان بدو گفتم این ریسمان است و بند که می‌آرد اندر پیت گوسفند سبک طوق و زنجیر از او باز کرد چپ و راست پوییدن آغاز کرد هنوز از پیش تازیان می‌دوید که جو خورده بود از کف مرد وخوید چو باز آمد از عیش و بازی بجای مرا دید و گفت ای خداوند رای نه این ریسمان می‌برد با منش که احسان کمندی است در گردنش به لطفی که دیده‌ست پیل دمان نیارد همی حمله بر پیلبان بدان را نوازش کن ای نیکمرد که سگ پاس دارد چو نان تو خورد بر آن مرد کندست دندان یوز که مالد زبان بر پنیرش دو روز
  • پويا ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    اسلام به هيچ چيز به اندازه بهداشت و سلامت جسم و جان اهميت نداده همه دستورات بهداشتي در قالب حرام و حلال و مكروه به بيان شده كافيه فقط دقت كنيد ...
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    لیاقت شما همونقدره. فقط یه خرده شور شده از فرط نمک!
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    احتمالا از همنشینی با دزد و دروغگو به همنشینی با سگ میرسن!
  • سعید ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    تو سی رو میلیسی یا بیستو نه رو ؟؟؟ حقا که لیسیدن بهت میاد
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    کبوتر با کبوتر باز با باز...
  • سعید ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    تو .......
  • بهولی ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    گوشی موبایلم
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    هیچکدام..
  • مرتضیsk ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    همین که موج سواری رسانه های غربی و معاند به هر بهونه ائی علیه ایران رو منوجه نمیشی ، خودش بسیار گویاست !
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    سگ چرا انقدر مهم شده فرهنگ ایران مغول ها رو مثل اسید حل کرد انقدر مته به خشخاش نگذارید اینم حل میشه
  • اهوازی ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    حیوانات حق دارند زندگی آزاد خود را داشته باشند و انسانها حق ندارند با هیچ بهانه ای این زندگی را از حیوانات بگیرند.این خودخواهی انسانهاست که حیوانات را برای تفریح و سرگرمی اسیر و دست آموز خود میکند.
  • 182 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    خیلی ها با اسلام و قرآن لجاجت دارند بخاطر همینه همه چیز رو بدون داد و بیداد و آهسته برعکس فرمایشات قرآن انجام میدن .. باید راه دیگری یافت ...
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    همه چبزو زوری دوست داری به تو چه که واسه نوع زندگی دیگران تصمیم میگیری
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 1
    چرا نیاز به گفتو گو ندارن دو خط مطالعه در این مورد داشتی و این ادعا رو داری یا حرفهای سوگلی مسجدتونو تکرار میکنی
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    2 0
    این رسانه های معاند اگر واقع شرف داشتند در مورد اصحاب کهف که در قران به اون اشاره شده هم مطلب میزدند که چطور خداوند به یک حیوان اینقدر بها میده که اون رو در کنار عزیز ترین و شریفترین بندگان خودش قرار میده. آیا این مسئله که علاوه بر همین موضوع اشاره و اهمیت دین و اسلام به حیوانی مثل سگ به موضوع بسیار مهم معاد و اون اتفاق بسیار عجیب زنده شدن تعدادی انسان بعد از سیصد سال میپردازه حاکی از اهمیت قائل شدن برای حیوانات نیست؟ چطور در قران و دین اشاره ای به ارزش حیوانات نشده؟ این موضوع به غیر از صدها حدیث و روایتی هست که ائمه در ارتباط به محبت کردن به حیوانات دارند.چطور این رسانه های بی شرف به این موارد اشاره نمیکنن؟! مگر موضوع اصحاب کهف در قران مسلمونا نیومده؟ مگر این اتفاق توسط پیامبر مسلمانها اطلاع رسانی نشده؟ واقعا که خیلی بی وجدان و بی شرف هستند این شبکه های معاند.توجه داشته باشید که دلیل اشاره بنده به اصحاب کهف اهمیت و مهم بودن و بی سابقه بودن این اتفاق بوده که در عین حال یک حیوان هم در این اتفاق حضور داره. این چه معنی میتونه داشته باشه؟ آیا غیر از اهمیت دادن به حیوانات در دین اسلامه؟ پس نجس بودن یک چیزه و اهمیتدادن و محبت کردن به یک حیوان حرام گوشت و نجس یک چیز دیگه. هرگز در اسلام گفته نشده که اگر یک حیوان نجس بود یا حرام گوشت باید مورد آزار و اذیت قرا بگیره. یا باید کشته بشه و ازین جور حرفها و سوء استفاده هایی که شبکه های کثیف ماهواره ای میکنن.
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    نجس وناپاك وحرام بودن نشان از ضررداشتن اون موجودوياوسيله براي انسان است .چون خداوندخالق همه دنيا وانسان وحيوان است اوميداند چه چيزمضراست وچه چيز مفيد لذا عنوان حرام واجب درهمين راستاست.باكمي مطالعه دراينترنت مطمنا به آسيبهاي همبازي شدن وتماس مكرربا سگ وحيوانات نجس پي خواهيدبرد غربيها ازناهنجاري اجتماعي وگسستگس پيوندهاي خانوادگي وعاطفي به اينگونه حيوانت پناه آوردند البته بعضيها هم دنبال تفريح وسرگرمي هستند لذا هوشيارباشيم كه باطرح مسائل واهي نظام فكري واعتقادي مارازيرسوال نبرند.
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    گفتن حیوانات رواذیت نکنیددیگه نگفتن ببرید روتخت ‏ خواب خودتون بخوابونید
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 2
    آقا اصلا چرا سگ در اسلام نجسه؟ من اطلاع ندارم میشه بهم بگین؟
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    چون از بزاقش تا کرک بدنش باعث بیمار شدنت میشه .
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    من از همه ی حیوانات بجز مگس و مورچه میترسم حتی از این جوجه رنگی ها و حتی از ماهی زنده و ... ولی از کشتنشون خیلی بدم میآد بامرگشون ناراحت میشم.
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    خاک تو سر کثافتشون
  • دلشكسته ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    2 0
    اخه اگه قرار بود باعث بيمارى يا مرگ بشه كه تا حالا بايد نسل اروپايى ها تا حالا منقرض شده بود ، تا تو موقعيتش قرار نگيرين حرفمو نميفهمين ، وقتى از خانوادت كه تازه اينقدر دوستت دارن بى وفايى ميبينى اونوقته كه تازه ميفهمى وفاى سگ چيه ، واسه يكم اب و غذايى كه جلوش ميزارى تا اخر باهاته .... امروز براى اولين بار اينو فهميدم
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 1
    این بدبختا سگ بازند، چه زنش و چه مردش، میگی نه، برو تو کشور خودمون ببین کدوم زنیه که سگ ماده نگهداری میکنه .... مسأله خیلی جدی تر از این حرفاست؛ خاک تو سر سگبازشان، نجس واقعی خود اینانن که حقوق حیوان رو هم رعایت نمی کنند و با امیال شیطانی خود به سگ هم رحم نمی کنند؛ این سگانی هستند در چهره انسان؛ من شواهدی خودم دیدم. ببخشید خیلی رک حرف زدم ولی به نظرم عین واقعیت رو گفتم
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ای کاش مردم خوزستان هم به اندازه حیوانات برای مسئولین محیط زیست و رسانه ها اهمیت داشتند. از گرد و خاک می میریم صدای کسی در نمیاد .
  • ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    سر سفره نشستی غذا میخوری سگ شاید توی اون غذا کاری کرده باشه حیوونه نمی فهمه حالا بماند که حامل الودگیه و ذاتا نجس است و در ضمن دین میگه نجسه حتما چیزهای دیگه ای هم داره که عقل ما هنوز بهش نرسیده
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    اتفاقا کرمانشاه هم الوده است
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    ما خیلی حیوانات داریم ک چند صد برابر سگ کثیفن ک نجس نیستن در اسلام،منطقی نبود اصلا
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    نه جناب ناشناس خارجی شما که حرفهای سوگلی شبکه ماهواره ای رو میزنی خیلی مطالعه داشتی. مدفوع خوری این حیوانات هم دیدن داره؟! خب برو ببین!
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    بقول طغرل: خدایا توبه! حل کرد؟ چیزی خوندی ازشون. سعد الدوله یهودی که با نزدیک شدن به ارغون شاه مغولی چند هزار تا ایرانی رو سر به نیست کرد چیزی خوندی؟ یا خودتو میزنی به....؟!
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    من اصلا نمیوام درباره دلیلش بحث کنم. که هست. اما واقعا برا حکم خدا انقد دلیل میخوای؟ برام خیلی جالب بود وقتی دیدم توی قرآن درباره ذبح انعام تو ایام حج که اومده میفرماید این از شعائره. و شما فکر نکنید گوشت آن به خدا میرسه بلکه (فقط) میخوایم بدونیم کی به حرف خدا گوش میکنه! حالا دلیلش امروز کشف شه 100 سال پیش کشف شده باشه یا ده قرن دیگه بششه
  • مرتضی ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 0
    یکی از اقوام تو منزل سگ داشت ،رو تموم مبلها و زمین اگه دقت میکردی موی سگ پیدا میشد .از اون بدتر وابستگی ازار دهنده ای به این سگ پیدا کرده بود . من قضاوتی درباره انهایی که به سگ یا حیوان دست اموز علاقه دارن ندارم ولی خدارو شاکرم اسیر این رفتار نشدیم
  • مملی ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    اذیت و آزار هر حیوانی چه حلال گوشت و چه حرام گوشت و نجس از دیدگاه اسلام و قرآن و ادیان دیگه گناه داره. بهتره به جای تقلید از فرهنگ غرب یه فرهنگ درست ابداع کنیم. خو لامصب قدمت کشور و نژادمون 7000 ساله.نه آمریکا 300 ساله
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    ناشناس2203 اسم اون حیوان چندصدبرابر رو بنویسید .
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    منظورت طغرل منوتوست !؟
  • سید حبیب ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    دوست عزیز انسان راجب چیزی که علمی ندارد نظر نمی دهد ولی شک نکنید که خداوند چیزهای که ما را از آن نهی کرده است بسیار برای انسان ضرر داشته است و چیزی که ضرر مختصری دارد را مکروه کرده یا گفته احتیاط کنید حالا چرا از این حیوان نهی شده و نمیدانم چون باید علمش داشت و نظر داد فقط همین را میدانم که طبق روایت معصومین ع در خانه ی که سگ نگهداری می شود فرشتگان وارد نمی شوند و فرشته مامور بیشتر امورات خداست بین خدا و بنده خدا
  • محمد ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    اولا از نظر بهداشتی خیلی مشکل داره.... ثانیا.... اینجوری نباید به قضیه نگاه کرد... چون تو اسلام گفته شده ما می گیم چشم...
  • محمد ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    2 0
    ناشناس 11:22.... امر به معروف و نهی از منکر از زندگی ما جدا نخواهد شد....ما انسانیم و در یک جامعه زندگی می کنیم و نمیشه هر کس هر جور دلش خواست رفتار کنه... جنگلی که نیستیم!!!!
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    دیگه کمکم میخوان سگها را هم به جان مسلمانان بندازند . چون حقوق سگها به اسم حقوق بشر رعایت نشده .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس