کد خبر 539886
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰

اندونزی پرجمعیت ترین کشور مسلمان، نوسازی سیستم های نظامی را به منظور تقویت توانایی های دفاعی در برنامه خود قرار داد.

به گزارش مشرق، جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی در نشستی، گفت که بودجه دفاعی فعلی اندونزی از تخصیص قبلی 0.89 درصد تولید ناخالص داخلی به 1.1 درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است.

میزان بودجه دفاعی اندونزی سال 2014 میلادی نیز 0.79 درصد تولید ناخالص داخلی بود.

به نوشته روز چهارشنبه 'جاکارتا پست'، وی گفت که این کشور رشد اقتصادی 6 درصدی را هدف قرار داده و بودجه درنظر گرفته شده دفاعی باید به 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد که برابر با 259 تریلیون روپیه (18 میلیارد و 660 میلیون دلار) است.

جوکووی گفت که میزان بسیار زیادی از این بودجه از هم اکنون باید پیش بینی شود و برنامه ریزی مناسب و دقیق وجود داشته باشد تا بودجه تخصیصی به خوبی و با هدف هزینه شود.

وی با توسعه سیستم دفاعی با این بودجه، امیدوار است اندونزی که دو سوم منطقه جغرافیایی آن را دریا تشکیل می دهد از تهدیدات در آینده مصون باشد.

رئیس جمهور اندونزی گفت که می خواهد ارتشی 'حرفه ای و مورد احترام' بسازد و دولت باید 'قادر به پاسخگویی به تجهیزات دفاعی مورد نیاز' باشد.

ارتش اندونزی هر چند در حال حاضر از نظر نیروی انسانی قوی ترین در بین 10 کشور جنوب شرق آسیا است، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی متشکل از بیش از 17 هزار جزیره و قرار گرفتن در کنار دریای جنوبی چین که هر روز شاهد تنش های جدیدی است، درپی تغییراتی در شرایط و موقعیت ارتش است.

'جوکو ویدودو' 55 ساله معروف به جوکووی سال گذشته نیز در نخستین سخنرانی اش به عنوان رییس جمهور جدید اندونزی، خود را 'کاپیتان کشتی اندونزی' خواند و گفت که قدرت دریایی اندونزی در مجموعه ای از پادشاهی ها و استفاده از ثروت عظیم و منابع دریایی مورد تاکید بوده و این سیاست ادامه می یابد.

این دیدگاه نیز نشانه ای از تلاش وی برای تبدیل ارتش اندونزی به عنوان بزرگترین قدرت نظامی منطقه و حتی در برابر استرالیا همسایه دیگر این کشور است.

گزارش قدرت های نظامی جهان در سال 2015 نشان می دهد نیروی دریایی اندونزی با در اختیار داشتن 171 کشتی، ناوچه و دیگر تجهیزات نظامی در جایگاه دوازدهم قرار دارد. نیروی دریایی اندونزی ناوشکن و یا ناوی در اختیار ندارد.

از نظر تعداد وسایل جنگی سنگین نیز اندونزی با در اختیار داشتن 468 تانک شامل مدل های سبک و سنگین در رده 36 جهان قرار گرفته و پس از کشورهای تایلند و میانمار در بین کشورهای منطقه جنوب شرقی آسیا جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

از نظر تجهیزات دفاعی هوایی نیز براساس گزارش قدرت های نظامی جهان، اندونزی با در اختیار داشتن 405 فروند هواپیمای جنگی از انواع مختلف در رده 30 جهان قرار دارد.

اندونزی با در اختیار داشتن 476 هزار نیروی نظامی آماده به خدمت پس از چین، آمریکا، هند، روسیه، کره شمالی، کره جنوبی، پاکستان، ایران و الجزایر در رتبه دهم قرار دارد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس