کد خبر 533901
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴

روزنامه عکاظ چاپ عربستان سعودی در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: «فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفتگو با این روزنامه از نقش عربستان سعودی برای حل بحران سوریه تمجید کرده و سیاست ایران را به مانع تراشی در (گفتگوهای) ژنو ۳ متهم کرده است.»

به گزارش مشرق، این روزنامه نوشت: وی گفت اتحادیه اروپا با اتکا به سیاست آرام سازی، سعی در ایجاد توافق میان همه طرف‌ها برای بازگشت به مذاکرات درباره سوریه دارد. موگرینی بر اهمیت مشارکت اروپا و عربستان سعودی در «جنگ با تروریسم» تاکید و تصریح کرد عربستان سعودی در حفظ امنیت و ثبات منطقه نقش اساسی ایفا می‌کند! وی هشدار داد که هرگونه خطری در منطقه تهدیدی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

موگرینی افزود: در نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه اروپا در آمستردام، بحران سوریه و تحقق امنیت وصلح در منطقه خلیج (فارس) بررسی شد. در آینده نیز شاهد برگزاری دیدارهای مسئولان اروپایی با مسئولان سعودی و همچنین مسئولان کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) خواهیم بود.

موگرینی درباره بحران سوریه گفت: از پیشنهادهای مطرح شده در ژنو درخصوص این مسئله که بر حفظ موجودیت سوریه و وحدت و یکپارچگی این کشور و همچنین آتش بس و جنگ با داعش و القاعده و کاهش رنج ملت سوریه تمرکز دارد، حمایت می‌کنیم.

این روزنامه در ادامه نوشت: موگرینی از اینکه عربستان سعودی میزبان طیف‌های مختلف مخالفان (به اصطلاح) میانه رو سوری است، قدردانی کرد و گفت این موضوع زمینه را برای برگزاری کنفرانس ژنو۳ فراهم کرد و سنگ بنای ادامه گفتگو‌ها برای حل و فصل مسالمت جویانه بحران سوریه خواهد بود.

به نوشته عکاظ، موگرینی درباره نقش ایران و میزان تاثیر آن در ممانعت از حل و فصل سیاسی بحران سوریه و چند درگیری دیگر در منطقه گفت: اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که به جای مقابله برای تحقق اهداف مطلوب در سیاست‌های امنیتی و صلح، راه همکاری را در پیش گیرد!

وی با مطرح کردن ادعاهای بی‌اساس درباره کشورمان گفت: این رفتار‌ها موجب می‌شود منطقه و جامعه بین المللی با چالشهایی روبرو شود که حاصل آن جنگ داخلی و درگیری خواهد بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: نشست مونیخ فرصتی شبیه به نشست وین فراهم خواهد کرد تا (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) درباره بحران سوریه و آمادگی‌ها برای از سرگیری نشست ژنو ۳ در تاریخ ۲۵ فوریه رایزنی کنند.

موگرینی در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه اروپا درباره موضوع لیبی گفت: اروپا متعهد به حمایت از دولت وفاق لیبی است تا راه حلی سیاسی حاصل، ضامن حفاظت از این کشور و نابودی فعالیت سازمان‌های تررویستی باشد.

وی درباره بحران آوارگان به ویژه آوارگان سوری گفت: اروپا و ترکیه در خصوص مسئله آوارگان و حل بحران سوریه گفتگو می‌کنند و اتحادیه اروپا خواستار پشتیبانی از گفتگوهای دیپلماتیک در سطح بلند پایه با آنکارا در چارچوب تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه و حل بحران آوارگان و پایان دادن به رنج مردم سوریه در مرزهای ترکیه است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی دیگر از اظهاراتش تصریح کرد: اتحادیه اروپا سعی در از سرگیری مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها دارد و متعهد به اعلام تشکیل کشور فلسطین با حاکمیت مستقل و توانمندی برای حیات در کنار اسرائیل است.

این در حالیست که مقامات کشورمان بارها بر حل دیپلماتیک و صلح‌آمیز بحران سوریه تاکید کرده و خواستار برقراری آتش بس در این کشور شده‌اند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    مسائل مرتبط با سوریه و منطقه ی جنوب غربی آسیا، ارتیاطی با "مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا" ندارد. غلط اضافی نفرمایند
  • الف رسول پور ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    گناهی نداره مغزش تا این حد کار میکنه خدا شفاش بده
  • اذربایجانی ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    مسئول سیاست خارجی اروپا باید حدود اختیارات خودشو بدونه مسائل اسیا ربطی به اروپا نداره فکر میکنم اروپا میخواد مثل امریکا تو جهان با دخالتهای بیجا خودی نشون بده
  • مهماندار هواپیما ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    این خانم هم دمپایی ابری لازم داره
  • عارف ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    همه این ضربات رو به این خاطر میخوریم که بعضی ها دشمن رو نشناختند فکر میکنن بقیه الکی دلواپسن
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    دولت تحویل بگیر
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    سگ زرد برادر شغاله
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    سعودی چقدر چک نوشته زن زشت
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    این تو سیاست چه غلطی میکنه
  • هموطن ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    کسی که از دلار بدش نمیاد چهارتا کلمه میگه یک میلیار دلار میگیره اینها که به قیامت وتهمت ایمان ندارند تنها شکم جیب وپول و.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس