کد خبر 530642
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱

برخی منابع رسمی رژیم صهیونیستی گزارش دادند که این رژیم «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر را «قهرمانی» می داند که حضور وی در رأس قدرت برای تحقق منافع استراتژیک این رژیم ضروری است.

به گزارش مشرق، روزنامه رأی الیوم در مقاله ای نوشت: ماه عسل قاهره و تل آویو همچنان ادامه دارد و بنا به گفته برخی منابع رسمی اسرائیل، روابط دو طرف به ویژه در زمینه امنیتی به اوج خود رسیده است به خصوص اینکه هر دو طرف جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را دشمن خود می دانند و تخریب تونل های غزه توسط ارتش مصر نیز دلیلی دیگر برای هماهنگی اطلاعاتی مصر و اسرائیل است.

برخی منابع در تل آویو گفتند که نزدیکی سیاسی مصر و اسرائیل در دوره کنونی در سطح وزارت خارجه و سفارت اسرائیل در قاهره بیانگر اهتمام دو طرف برای احیای روابط و بازگشت به روابط پیش از انقلاب 25 ژانویه در دوره حسنی مبارک است که اسرائیل وی را گنج استراتژیک خود می دانست.

نزدیکی سیاسی بین قاهره و تل آویو که با ارتباط امنیتی و هماهنگی اطلاعاتی بین دو طرف در دوره گذشته مرتبط است، در سایه تمایل مصر برای احیای همکاری مستقیم با تل آویو و عدم وجود مشکل عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برای دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دوره آینده، صورت گرفت.

این روزنامه نوشت که شرط دیدار السیسی با نتانیاهو اعلام آغاز روند جدید مذاکرات سازش بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین و یا حداقل ارائه تسهیلاتی برای راضی کردن افکار عمومی در خصوص قضیه فلسطین و توقف اقدامات تحریک آمیز اسرائیل در کرانه باختری است.

بنابر این گزارش، نشانه های این نزدیکی روابط نیز سفر مسئولان وزارت خارجه اسرائیل به قاهره در روزهای گذشته و دیدار با مقامات مصری و دستیابی به توافقی برای چشم پوشی شرکت برق اسرائیل از دریافت غرامت مالی به دلیل خسارت وارده به این شرکت در نتیجه توقف صادرات گاز مصر به این رژیم و در مقابل صادرات گاز اسرائیل به اروپا از طریق بنادر مصر، است.

در همین راستا، در سایه انزوای بین المللی اسرائیل به دلیل اصرار آن بر مخالفت با هر گونه طرحی برای امضای توافق صلح با فلسطینیان، مصر به عنوان طناب نجاتی برای اسرائیل است که سفیر خود را پس از گذشت 3 سال به تل آویو بازگرداند و در همین رابطه یک پژوهش جدید مرکز مطالعات واشنگتن نشان می دهد که مصر بدون شک در جوار مناطق پر تنش قرار گرفته است و از سمت غرب با لیبی همسایه است که از شکست و هرج و مرج رنج می برد و از جنوب نیز با سودان همسایه است که این کشور نیز در وضعیت هرج و مرج بسر می برد.

در شرق نیز مصر با شورش روزافزون در سینا مواجه است و در نوار غزه نیز جنبش حماس سیطره دارد اما از چند بُعد به نظر می رسد که مصر اقدامات روشن و ضروری برای تامین امنیت دولت اتخاذ نکرده است و می بینیم که مصر با وجود شکایت از استمرار قاچاق سلاح از لیبی تا کنون هیچ تدابیری برای تامین امنیت مرزها جهت جلوگیری از روند قاچاق سلاح از لیبی اتخاذ نکرده است.

در این پژوهش تحت عنوان «چالش های امنیتی در مصر پس از گذشت 2 سال از حکومت السیسی» آمده است که جمع آوری اطلاعات در سینا همچنان با دشواری و ناتوانی همراه است با وجود اینکه همکاری با اسرائیل به پر شدن برخی شکاف ها کمک کرده است.

بر اساس این گزارش، این چالش های امنیتی که مصر با آن مواجه هست بسیار بزرگ است و در حال حاضر قاهره در حد و اندازه عبور از این چالش ها نیست و با توجه به نابسامانی اوضاع منطقه ای بهتر آن است که استمرار ثبات و امنیت در مصر اولویت آمریکا قرار گیرد و در این راستا واشنگتن با کمک قاهره می تواند اقدامات متعددی را جهت کاهش این تهدیدات انجام دهد و این اقدامات می تواند شامل موارد زیر باشد:

آموزش برای مبارزه با تروریسم؛ مصر پس از کسب موافقت اسرائیل هزاران سرباز و ده ها خودروی زرهی، تانک و بالگرد در سینا را برای مبارزه با عناصر فراطی و شورش در این منطقه مستقر کرد.

این پژوهش همچنین استفاده از کشورهای حوزه خلیج فارس را پیشنهاد می کند با توجه به اینکه واشنگتن در بهبود بخشیدن وضعیت دولت مصر و یا تعدیل تاکتیک های نظامی از طریق افزایش کمک های مالی به مصر موفقیت چندانی کسب نکرده است.

همچنین در این پژوهش بر افزایش سطح همکاری بین اسرائیل و مصر اشاره شده و آمده است که همکاری کُند و آرام اسرائیل و مصر در سینا از جمله نقاطی است که درخشش کمتری در منطقه دارد اما با این حال همچنان این نقطه حساس است.

از سوی دیگر «اریه شافیط» تحلیلگر روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله ای نوشت که عبدالفتاح السیسی قهرمان اسرائیل است و انسان برای درک این واقعیت و شناخت حجم تشویق عمیق و تحسین پنهانی فرمانده نیروهای همسایه بزرگ در نزد نخبگان اسرائیل نیاز به چشم بصیرت ندارد و کاملا روشن است.

وی افزود: ما همه در کنار السیسی و موافق با کودتای نظامی هستیم، ما همه طرفداران ژنرالهای ریش تراشیده هستیم که همگی در آمریکا تعلیم دیده هستند و ما از حق شما برای پایان دادن به حکومت یک رهبر منتخب حمایت می کنیم اگر چه وی نیز تعلیم یافته آمریکاست.

شافیط در ادامه نوشت که محافل برآوردهای استراتژیک در اسرائیل معتقدند که ترکیب حکومت کنونی در مصر که متشکل از نظامیان و لیبرال هاست بهترین ترکیب حکومتی است که می تواند به تحقق منافع استراتژیک اسرائیل کمک نماید و چنین ائتلافی می تواند بیشترین تاثیر را در مقابله با گروه های افراطی داشته باشد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس