انفجارهای متعدد در شهرهای ترکیه و درگیری با گروه‌های داخلی که ریشه در ماجراجویی‌های اردوغان دارد، موجب کاهش ضریب امنیت گردشگران خارجی به‌ویژه ایرانیان در ترکیه شده و این در حالی است که کشورهای جایگزین دیگری برای سفر وجود دارد.

مشرق- ترکیه در چند سال اخیر به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردش‌گری خارجی مردم ایران تبدیل شده است که از دلایل آن می‌توان به همجواری ترکیه با ایران و ارزان‌تر بودن سفر به این کشور اشاره کرد.

ترکیه در یک دهه گذشته بیشترین منبع در آمد خود را از راه ورود گردش‌گران خارجی تامین می‌کند و از نظر سیاست خارجی و همچنین درگیری داخلی به کشوری آرام و امن معروف بود که این روند اخیرا تغییر کرده است.

بمب‌گذاری‌های متعدد و «پ‌ک‌ک»، دو عامل ناامنی

انفجارهای اخیر موجب کاهش ضریب امنیت مسافران در ترکیه شده که دلیل اصلی آن را می‌توان در ماجراجویی‌های اردوغان و همراهانش در دولت ترکیه دانست. در چند ماه اخیر چند انفجار در شهر‌های مختلف ترکیه به‌ویژه استانبول رخ داده که در آخرین نمونه دست کم 10 گردش‌گر آلمانی کشته و 15 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

مهم نیست که منشأ این حملات تروریستی، گروه‌های نظیر داعش باشد یا آنکه دولت ترکیه در پشت پرده این انفجارها قرار داشته باشد، مهم نتیجه این اقدامات است که چیزی جز ناامنی برای شهروندان ترکیه و به ویژه گردش‌گران خارجی در بر ندارد.

سفر گردش‌گران ایرانی به روسیه به جای ترکیه /// در حال ویرایش
در آخرین انفجار در استانبول دست کم 10 گردش‌گر آلمانی کشته و 15 نفر دیگر نیز مجروح شدند

به غیر از ارتباط دولت ترکیه با تروریست‌های در حال جنگ با مردم و نظام سوریه که موجب وقوع اقدامات ضدامنیتی در این کشور شده است، دولت اردوغان با حزب کارگران کردستان (به کردی: Partiya Karkerên Kurdistanê) یا همان «پ‌ک‌ک» نیز وارد جنگ داخلی شده که این امر نیز موجب کاهش امنیت مسافران شده است.

«پ‌ک‌ک» تا کنون حملات و بمب‌گذاری‌های متعددی را در مناطق مختلف ترکیه علیه دولت اردوغان انجام داده که این اقدامات نیز سایه ناامنی بر فراز بسیاری از شهرهای ترکیه انداخته است.

سفر گردش‌گران ایرانی به روسیه به جای ترکیه /// در حال ویرایش
هیچ تضمینی وجود ندارد که بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری به آنتالیا نرسد تا جان گردش‌گران خارجی به‌ویژه ایرانیان را به خطر بیاندازد

درست است که بیشتر گردش‌گران ایرانی به شهر جنوبی آنتالیا در ترکیه می‌روند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری به آنتالیا نرسد تا جان گردش‌گران خارجی به‌ویژه ایرانیان را به خطر بیاندازد.

حمله به اتوبوس گردشگران ایرانی

اواسط تابستان امسال خبرگزاری رسمی دولت ترکیه اعلام کرد در جریان حمله تروریستی به یک اتوبوس حامل مسافران ایرانی یک شهروند کشورمان جان خود را از دست داد و سه شهروند دیگر ایرانی نیز در این حمله زخمی شده‌اند. خبرگزاری آناتولی اعلام کرد تروریست‌ها در مسیر «دوغوبایزید»به «وان»، با مسدود کردن جاده چندین خودرو را به آتش کشیدند و به سوی آنها از جمله اتوبوس حامل گردش‌گران ایرانی آتش گشودند.

سفر گردش‌گران ایرانی به روسیه به جای ترکیه /// در حال ویرایش
در حمله تروریستی به اتوبوس حامل مسافران ایرانی در ترکیه یکی از شهروندان کشورمان کشته و سه شهروند دیگر نیز زخمی شدند

به کشورهای حامی تروریسم سفر نکنیم

بیش از 4 سال از آغاز درگیری‌های خونین در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) می‌گذرد که مهم‌ترین بخش این درگیری‌ها در کشور سوریه و تا حدودی عراق در جریان است و گروه‌های تروریستی از اقصی نقاط جهان در این دو کشور دست به جنایت‌های گسترده‌ای زدند. چند کشور منطقه نیز شامل عربستان، قطر، ترکیه و اردن دست به حمایت‌های مالی، اطلاعاتی، تسلیحاتی، لجستیکی و آموزشی از این گروه‌های تروریستی می‌زنند و اجازه بقاء به این تروریست‌ها در سوریه و عراق می‌دهند.

سفر گردش‌گران ایرانی به روسیه به جای ترکیه /// در حال ویرایش
دولت ترکیه به غیر از حمایت‌های اطلاعاتی، لجستیکی و آموزشی از تروریست‌های مستقر در سوریه و عراق، نفت در دست این تروریست‌ها را نیز خریداری می‌کند

با وجود چنین دشمنی‌هایی که ترکیه در این چند سال اخیر در حق مردم منطقه می‌کند، اما همچنان سفرهای توریستی و گردشگری ایرانیان به این کشور در این سال‌ها برقرار بوده است. البته ترکیه نزدیک به دو ماه پیش با هدف قرار دادن جنگنده روسیه و کشتن خلبان آن که برای مبارزه با تروریست‌ها بر فراز آسمان سوریه به پرواز درآمده بود، حمایت خود را به‌صورت عملی از تروریست‌ها نشان داد که این امر موجب شد روسیه روابط خود را با ترکیه قطع و این کشور را تحریم کند؛ این تحریم‌ها شامل گردش‌گری نیز می‌شد و ترکیه از حضور بیش از 3 میلیون گردش‌گر روسی محروم گردید.

پر کردن خلأ گردش‌گران آلمانی و روس، با گردش‌گران ایرانی

در حالی که به دلیل تحریم های روسیه و انفجارهای استانبول سفر گردش‌گران خارجی به ترکیه به شدت کاهش یافته است، این کشور تلاش گسترده‌ای را برای جذب گردش‌گران بیشتر از ایران و پر کردن خلا گردش‌گران روسی و آلمانی را آغاز کرده است.

چند روز پیش پایگاه خبری  «حریت دیلی نیوز» ترکیه گزارش داد که اتحادیه هتل‌های توریستی و سرمایه‌گذاران ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک برنامه ترویجی گسترده را برای جذب بیشتر گردش‌گران ایرانی به این کشور طراحی کرده‌اند. بر اساس این بیانیه، بخش گردش‌گری ترکیه در ماه‌های اخیر و به دنبال کاهش شدید تعداد گردش‌گران روسی و افزایش نگرانی‌های امنیتی به دلیل حمله تروریستی در استانبول که منجر به مرگ 10 آلمانی شد، شاهد افت قابل توجهی بوده است.

سفر گردش‌گران ایرانی به روسیه به جای ترکیه /// در حال ویرایش
پایگاه خبری  «حریت دیلی نیوز» ترکیه گزارش داد مسئولان گردش‌گری ترکیه به منظور پر کردن خلأ گردشگران آلمانی و روس، به دنبال جذب گردش‌گران بیشتر از ایران هستند

بازیگران صنعت گردش‌گری ترکیه اکنون در تلاش‌اند تا منابع جذب گردش‌گر خود را برای کاهش زیان‌ها در این بخش تنوع ببخشند و در این میان ایران کشوری کلیدی است که می‌توان روی آن تمرکز کرد. در مرحله اول، اتحادیه هتل‌های توریستی و سرمایه‌گذاران ترکیه، میزبان 50 آژانس مسافرتی و متصدیان تورهای گردش‌گری از 7 شهر مختلف ایران از جمله تهران، اصفهان و تبریز خواهد بود. در این برنامه، تعدادی از مناطق دیدنی گردش‌گری استانبول به میهمانان ایرانی معرفی خواهد شد.

ترکیه در سال 2010، میزبان حدود 1.9 میلیون گردش‌گر ایرانی بود، اما این رقم در سال 2012 به 1.1 میلیون نفر کاهش یافت. در سال‌های 2013 و 2014 نیز به ترتیب 1.2 میلیون نفر و 1.6 میلیون ایرانی از ترکیه دیدن کردند. بر اساس این گزارش در 11 ماهه سال 2015 سفر گردش‌گران ایرانی به ترکیه با رشد 6.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 1.6 میلیون نفر رسیده است.

سفر به کشورهایی مانند یونان، قبرس و روسیه به جای ترکیه

با توجه به دلایلی که ذکر شد، گردش‌گران ایرانی می‌توانند کشورهای دیگری را به جای ترکیه برای سفر انتخاب کنند. به عنوان نمونه کشور یونان و یا قبرس با توجه به وضعیت اقتصادی، جاذبه‌های توریستی و فاصله نه چندان دور از ایران یکی از جایگزین‌ها می‌تواند باشد. همچنین کشور روسیه که دارای جاذبه‌های توریستی فراوانی است، بزودی روادید ایرانی‌ها را برای ورود به این کشور لغو خواهد کرد که در کنار کاهش ارزش "روبل" (واحد پولی روسیه)، یکی از مقاصد مقرون به‌صرفه به جای ترکیه برای گردش‌گری ایرانیان محسوب خواهد شد.

سفر گردش‌گران ایرانی به روسیه به جای ترکیه /// در حال ویرایش
روسیه بزودی روادید ایرانی‌ها را برای ورود به این کشور لغو خواهد کرد که در کنار کاهش ارزش "روبل"، یکی از مقاصد مقرون به‌صرفه به جای ترکیه برای گردش‌گری ایرانیان محسوب خواهد شد

در هر صورت به غیر از دلیل حمایت دولت ترکیه از تروریست‌ها که ایرانیان در یک اقدام مردمی می‌توانند از سرازیر شدن دلارهای کشورمان به این کشور جلوگیری کنند تا تاثیر منفی بر اقتصاد این کشور بگذارند، به‌دلیل نبود امنیت جانی سفر ایرانیان به ترکیه با بیم و امید همراه و مقرون به صرفه نخواهد بود که گردش‌گران ایرانی می‌توانند با رفتن به کشورهای دیگری به غیر از ترکیه، با آرامش بیشتری به گردش‌گری و سفر به دیگر نقاط جهان بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 3
    چرت
  • مصطفي بروجن ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 4
    واقعا مردم همت كنند و پوزه اين جلاد ها را به خاك بمالند
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    2 2
    اینایی که به آنتالیا سفر میکنن پولشون رو تو شکم این قاتلان میریزن
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    2 0
    صاحب تورها مگه میذارن .
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    2 0
    بهترین جا یونان هستش، هم کشور قشنگی‌ هستش، هم حمل‌و نقل عمومی‌ داخلی‌ خیلی‌ ارزان هستش.
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 1
    اردوغان و دار و دستش نه تنها منطقه بلکه کشور خودشون رو هم ناامن کردند .
  • تبریزلی ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    3 1
    جانم فدای ایران
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    در سال ۲۰۱۵ گردشگران ورودی ایران به ترکیه ۳'۶ درصد افزایش داشته...
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    2 0
    نگران گردشگران ایرانی نباشید، کافیه بهشون خوش بگذره، جهنم هم که باشه هزینه میکنند و میرند
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 2
    با نظرت موافقم اتفاقا آقای ولایتی هم چند روز پیش در مصاحبه با یه خبرنگار ترک تاکید کرده بود که ترکیه کشور دوست و برادر ماست.حالا ما چرا باید این کشور رو تحریم کنیم و به روسیه بریم؟ منتشر کن
  • مهدی از قم ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    2 1
    خب کسی را که خودش را به خواب زده اصلا نمیشه بیدار کرد.دقیقا مثل شما دوست عزیز.دیگه ترکیه باید چیکار کنه که شما باورتون بشه که جنایت کار است؟؟؟؟؟
  • احمدی ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 1
    انصافاً هزینه سفر یه فاکتور تعیین کننده است . وقتی تور قشم یا شیراز هم قیمت تور استانبول هست ، چرا آدم استانبول نره . ...
  • علی ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 0
    بابا ترکیه الآن تو خودش جنگ داخلی بین کرد ها و دولت هسن کجا بریم ترکیه ؟‌ من به عنوان یک براد کوچک یونان یا روسیه رو با جای ترکیه و عمان یا بیروت رو به جای دوبی پیش نهاد میکنم
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    2 0
    معادله خیلی سختی نیست : پول گردشگری ( شامل گردشگران پرتعداد ایرانی ) = خرید اسلحه و مهمات و آموزش و پشتیبانی حرامزاده ها = عملیات های تروریستی و کشتار مردم و شهادت نیروهای مقاومت من جمله بیش از 210 نفر ایرانی که تنشونو گذاشتن جلو گلوله تا ما در ناامن ترین منطقه جهان ، بالاترین امنیت رو داشته باشیم ، باور کنید کشور قحطی نیست حتما نباید به ترکیه یا امارات رفت ، ارمنستان و روسیه و بلغارستان و قبرس و یونان و ... هم هست یه کشور جدید هم ببینید ! خود مردم برای مدافعین حرم ایرانی برای بچه های خودمون هم که شده غیرت کنن ترکیه و امارات نرن .
  • ناشناس ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    هه هه وقتی همچین ادمای کوته فکری میبینم تعجب میکنم، چرا ترکیه رو تحریم کنیم ؟ چون از تروریستا حمایت میکنه و همون تروریستا برادران مسلمان مارو میکشن خودمون چه قدر شهید دادیم در راه اسلام ، نفت عراق رو میبرن ترکیه میفروشن به اسرائیل و امریکا و ... ، تمام تروریست ها از ترکیه وارد عراق و سوریه میشن ، به تروریستها سلاح و جیره غذایی میده ، زخمی هاشونو تو بیمارستان درمان میکنن، حاکمیت یک کشور مختل میکنن بدون اجازه وارد کشور دیگه میشن ، اقای ولایتی که گفتن ترکیه کشور دوست و برادر ماست یه سیاسته و خودتون قدرت تفکر دارین که یک کشوری که از تروریست هایی که برادران و خواهران بی گناه مارو قتل عام میکنه و سرشونو میزنه حمایت همه جانبه میکنه و میخواد که محور مقاومت رو تضعیف کنه ، باید تحریم کرد و تحریم هم جنبه های مختلفی داره اما اگه رفتین یهو بمب منفجر شد و تیکه تیکه شدین یا زدن دراز کشیدین زمین نگین نگفتن!
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 0
    انفجار و فاجعه یک لحظس که خانواده ایی رو نابود می کنه هی نگید فلانی رفته چیزی نشده وقتی اتفاق افتاد دیگه افتاده باید عذاداری کرد شوخی نگیرید این چیزارو ، اخبار کشته شدن توریست ها بشنوید و جدی بگیرید . خطر ربوده شدن ایرانی ها در ترکیه و انتقال به داخل خاک سوریه و مناطق تحت کنترل داعش هم بسیاره که در این صورت برخورد تکفیری سلفی با یک شیعه قابل حدسه بر اساس برنامه ایی که برای زن و مرد و کوچک و بزرگ شیعه دارن ، این حرفا تلخه ولی باید بدونید که خطر جدیه .
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    باید در دفاع از مردم مظلوم سوریه و یمن و از اونجا که خیلی از گل های این مملکت و کشورهای دیگه دارند در برابر داعشی که توسط ترکیه حمایت میشه شهید میشن .... به نظرم باید کمپین مردمی درست کنیم و کالاهای ترکیه ی و سفر به این کشور رو تحریم کنیم..... با این کار به صورت غیر مستقیم به جبهه مقاومت کمک میکنیم به نظرم....
  • علي عمار ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 0
    خاك برسر اردوغان
  • نواب ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 2
    خیلی دلتون می خواد جیب کفار روس ویونان باپول مردم مسلمان ایران پر بشه
  • اهوازی ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 0
    به تازگی آگهی از سیما پخش شده بود که به کشورهای حامی داش (ترکیه، عربستان، امارات، قطر و...) سفر نکنیم.امیدوارم مشرق نیوز این آگهی را برای دانلود در دسترس همگان قرار دهد.
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 1
    يعني تركيه كه كشور اسلامي است نرويم عربستان رفتن هم كه ممنوع شد فقط بايد برويم روسيه پيش...
  • محمد ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 0
    خلایق هر چه لایق برید پولتونو در کشوری هزینه کنید که بارها به ایرانی ها اهانت کرده.واز قاتلین و وتروریستها حمایت کرده.در صورتی که ما خودمون در ایران نمیتونیم متحد باشیم در مقابل یک کشور حامی داعش چه انتظاری از کل جهان اسلام داریم.
  • morteza ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 1
    کاش با یونان یا قبرس هم لغو روادید داشتیم.... قابل توجه مسئولین
  • ناشناس ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 0
    فکر کنم شما از ارداتمندان و یاوران خردوغان باشی
  • ناشناس ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    باید تبلیغات و کمپین های زیادی در شبکه های اجتماعی صورت بگیرد تا به دولت فشار بیاید تا سفر گردشگری به ترکیه رو لغو کند
  • ناشناس ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 0
    کفار؟؟؟ از نظر تو داعش هم مسلمونه دیگه چونکه نماز می خونند،روزه میگیرند،ریش هم میگذارند دیگه!! اگه یک ذره غیرت تو رگت بود این حرف رو نمیزدی،چونکه خیلی از جوانان ایرانی توسط تروریستهای مورد حمایت ترکیه شهید شدند،و اتفاقا روسیه تنها کشوری که علیه تروریستها میجنگه.
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    از خدا می خوام زن و بچه های این اصلاح طلبهای بی دین توی دست و بال این داعشی ها توی سفرها شون به آنتالیا و جاهای دیگه گرفتار بشن خدایا آمیییییییییییییییییییییییییییین علی لعنت الله علی القوم الظالمین
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    اونایی که به عربستان سفر می کنن چی؟
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    2 0
    من ترک تبریز هستم من هم میگم مرگ بر ترکیه شیعه کش ضد ۱۴ معصوم( انفجار زینبیه. حصرت سکینه. وسامرا) که ترکیه پشتیبانی می کنه
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    راهش یه کمپین. باید کمپین راه بندازیم
  • ناشناس ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 1
    هر کشوری که اسلامی باشه مگه باید رفت؟ اگرم اسلامی باشه ترکیه کشور شبه اسلامی از نوع ااسلام امیریکایی است که از تروریست ها حمایت میکنه یکم تفکر خوبه.
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 1
    تور ترکیه بسیار ارزانتر و از لحاظ زمانی خوبه من هر سال میرم و جالبه اصلا برام مشکلی پیش نیومده مردم خوبی هم داره ثبت کن مشرق
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 0
    سیاست مداران ترک برن به درک تازه اگر مقرون به صرفه بشه روسیه خیلی جذاب تر برای سفر
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    2 0
    ایران و روسیه می تونن هزینه سفر برای دو کشور را برای گردشگران کم کنند. روسیه هم بزرگ هست هم اوراسیایی هست و هم فرهنگ غنی دارد. ایران هم که جای خود دارد.
  • ناشناس ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    1 1
    کشور اسلامی که حاضر است یه کشور اسلامی دیگری رو نابود کند تا امنیت اسراییل تامین بشه،این چه اسلامی است؟؟؟
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    هموطنان گرامی ! لطفاً برای سفر وگردشگری به کشور دیگری به غیر از ترکیه سفر کنید ، خصوصاً تجاّر محترم . زیرا ترکیه ثبات سیاسی ندارد و امنیت هم ندارد ودائم هرج ومرج است 0
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    2 0
    آدم خیلی باید احمق تشریف داشته باشد که پولش را در جیب این ترکهای بی شعور بریزد . به جای سف به ترکیه بروید به شمال ایران ، بروید به مشهد ، بروید به سنگاپور ، بروید به هلند ، آخه ترکیه هم کشور است که پولتان را درآنجا هزینه می کنید!!!!! 0
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    آقای اردوغان یکی از پوفیوس ترین آدمهای ترکیه هست . یک انسان محافظه کار بی شرفی است که آتاتورک نبوده 0
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    فبرس و يونان نمي تونند جزو مقاصد اصلي سفر باشند، چون ويزاي شينگن مي خواد، روسيه هم تو عيد شايد سرد باشه، مشرق جان مقصد ديگه اي رو اعلام كن.
  • ناشناس ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    این همه جوانهای ما دارند تو سوریه دارند پر پر می شوند از همین پولهایی است که امثال شما می ریزید تو جیب ترکیه و اونها هم می ریزند تو جیب تروریستها
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    وقتی داعشی ها گرفتن بردنت سوریه سرت بریدن اون وقت بهت می گم
  • مخلوق خدا ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    انفجار تخریب ترور کادو جدید امریکا اسرائیل به اقای اردوغان چه رفقای خوبی خدا واسط نگهشون داره
  • مرندی ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    منظورم اینه که ایرانی های به اروپا سفر نکنند...هرکه برد خانه ی خود..چون یک اروپایی بیاد شرق ابروریزی میکنه...ولی متاسفانه با پیش زمینه ای که فیلم های امریکایی در افکار مردم نهاده جماعت دوس دارند یک شخص داعشی را از نزدیک ببینند و مشاهده کنند شبیه بازدید از موزه.
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    1 0
    با پول خودمون بر علیه خودمون... وای که چقدر درک سیاسی اقتصادی بعضی از ماها پایینه...
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    مرررررررررررررررررگ بر آمریکا ..
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 1
    روس ها از مسکو فرار میکنن میرن ترکیه ما بریم مسکوو؟؟
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    فلسفه همه سفرهای توریستی اینه که از محل زندگیت فرار کنی بری جای متفاوت دیگری!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس