عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که دولت لایحه بودجه چند دوازدهم را به مجلس ارائه ندهد برای پرداخت های خود در اوایل سال ۹۵ دچار مشکل خواهد شد.

تداوم بازی بودجه بین قوای مجریه و مقننه/دولت به قانون تمکین میکند؟
به گزارش مشرق، گویا ماجرای لوایح بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه خیال پایان یافتن ندارد و در حالیکه دولت سرانجام با تاخیر بیش از ۴۰ روز این دو لایحه رو به خانه ملت آورد، اینبار عدم ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم علی رغم صراحت قانون و درخواست نمایندگان، به مسئله ای جدید در روابط بین قوه مجریه و قوه مقننه بدل شده است.

محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس با انتقاد از اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه دولت لایحه بودجه چند دوازدهم ارائه نمی دهد، گفت: در صورتی که دولت لایحه بودجه چند دوازدهم ارائه ندهد پرداخت های اوایل سال آینده دچار مشکل خواهد شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: رئیس مجلس در جلسه ای که رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس آمده بودند از تریبون رسمی اعلام کردند که باید بودجه چند دوازدهم ارائه شود، بنابراین نیاز به اعلام و رایزنی دیگری نیست.

امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: طبق قانون یک روز بعد از ۱۵ آذر هم دولت لایحه بودجه را ارائه دهد باید همراه لایحه بودجه، لایحه چند دوازدهم بودجه را هم به مجلس ارائه کند.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی نیز موقع تحویل گرفتن لایحه بودجه تاکید کرد که باید لایحه چند دوازدهم بودجه ارائه شود.

به گزارش مهر طبق قانون دولت باید ۱۶ آذر لایحه بودجه را به مجلس ارائه می داد اما رئیس جمهور در صحن علنی اعلام کرد، امسال زمان ارائه لایحه بودجه با زمان اجرای توافق و رفع تحریم ها تقارن یافت و دولت به خاطر انعکاس خارجی صلاح نمی دید لایحه بودجه را که بر اساس فرض رفع تحریم ها تدوین کرده بود پیش از عملی شدن برجام به مجلس ارائه کند.

رئیس جمهور در جلسه تقدیم بودجه به خانه ملت به صراحت مخالفت دولت با ارائه بودجه به صورت چند دوازدهم را اینگونه ابراز کرد: نمایندگان می دانند از نظر روانی بودجه چند دوازدهم معنای خوبی ندارد و به فعالیت عمرانی هم ضربه می زند، بنابراین امیدواریم نمایندگان بتوانند لوایح را به تصویب برسانند.

در ادامه علی لاریجانی پس از تحویل گرفتن لایحه بودجه از رئیس جمهور خواست لایحه چند دوازدهم بودجه را به مجلس ارائه دهد.

تنها ۲ روز بعد سخنگوی دولت در جلسه هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که بودجه چند دوازدهم به مجلس ارائه نخواهد شد.

طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس زمان بندی خاصی برای بررسی لایحه بودجه تعریف شده که با توجه به تاخیر قابل توجه دولت در ارائه لایحه بودجه امکان بررسی آن در زمان باقی مانده از سال ۹۴ وجود ندارد بویژه که دولت با تاخیر لایحه برنامه ششم توسعه را نیز به مجلس آورده است که بررسی بودجه ۹۵ مستلزم تعیین تکلیف لایحه برنامه توسعه است.


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس