رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در چهارمحال و بختیاری گفت: بعد از بررسی هیئت نظارت 65 نفر واجد صلاحیت‌های قانونی برای ورود به رقابت شناخته شدند، 39 نفر صلاحیتشان احراز نشد و 16 نفر نیز عدم احراز صلاحیت‌شان اعلام شد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام جعفری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بررسی کاندیدا‌های مجلس خبرگان رهبری بر عهده فقهای شورای نگهبان است و در استان‌های در این زمینه کاری صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه کار تائید صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی در استان‌ها صورت می‌گیرد افزود: طبق ماده 28 قانون انتخابات شرایطی برای وارد شدن به رقابت وجود دارد، همچنین طبق ماده 29 از همین قانون کسانی که متقاضی داوطلبی در مجلس شورای اسلامی هستند باید از 6 ماه قبل از مناصب‌شان استعفا داده باشند.

جعفری تاکید کرد: در احراز شرایط نمایندگی مجلس شورای اسلامی اصل بر برائت نیست و این اصل در محاکم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: در جایی که قانون‌گذار شرایط خاصی تعریف کرده باشد باید طبق قوانین عمل شود.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری اولین جای بررسی صلاحیت‌ها را هیئت‌های اجرایی عنوان کرد و افزود: این هیئت‌ها شامل هشت نفر که برآمده از رای 30 معتمد محلی هستند می‌شوند.

جعفری وظایف هیئت اجرایی در استان‌ها را بررسی صلاحیت کاندیداها، تعیین شعب اخذ رای در محلات و انتخاب افراد واجد شرایط برای ایستادن سر صندوق‌های عنوان و ادامه داد: در این استان 146 نفر برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: از این تعداد در بررسی هیئت نظارت 26 نفر انصراف داده، یک نفر عدم احراز صلاحیتش مشخص شد و 120 نفر در نهایت مورد تایید قرار گرفتند.

جعفری بیان داشت: بعد از بررسی هیئت نظارت 65 نفر واجد صلاحیت‌های قانونی برای ورود به رقابت شناخته شدند، 39 نفر صلاحیتشان احراز نشد و 16 نفر عدم احراز صلاحیت‌شان اعلام شد.

تعداد ثبت‌نام‌کنندگان برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی در این استان نسبت به دوره‌های قبل بیش از دو برابر شده و همچنین حجم تائید صلاحت از سوی هیئت‌های اجرایی هم دو برابر بوده است و این یعنی بیش از 99 درصد تائید که کار را برای هیئت نظارت دشوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل تعداد متقاضیان کاندیداتوری حداکثر 70 نفر بوده است خاطرنشان کرد: روند تائید صلاحیت‌ها 5 مرحله دارد که شامل استعلام از مراجع چهارگانه و استعلام و تحقیقات محلی است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در همه حکومت‌ها نهادی مانند شورای نگهبان وجود دارد یادآور شد: وظیفه شورای نگهبان نظارت عام و گسترده است و این شورا ضامن اسلامیت و جمهوریت نظام است تا اجازه ندهد با آرای مردم بازی شود، حقی ضایع شود و افراد ناصالح وارد مجلس شوند.

جعفری میانگین مشارکت مردم دنیا در انتخابات را 35 درصد دانست و اضافه کرد: این آمار در کشور ایران 65 درصد است و در انتخابات سال 88 به 85 درصد رسید که از نرم جهانی بسیار بالاتر بوده و نشان از اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با اشاره به اشکالات قانون انتخابات ادامه داد: باید این اشکالات حتما اصلاح شود و مجلس این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است ولی تا زمانی که این قانون تغییر نکند فصل‌الخطاب است و باید همه از آن اطاعت کنند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات چهارمحال و بختیاری بیان داشت: اعتراض به رای هیئت نظارت در استان‌ها  چهار روز بعد از اعلام اسامی توسط این هیئت صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: این اعتراض در چهار مرحله اعتراض به هیئت‌های اجرایی، اعتراض به هیئت نظارت استان‌ها، اعتراض به هیئت نظارت مرکزی شورای نگهبان و شکایت به فقهای شورای نگهبان است که انعطا‌ف‌پذیری خوب قانون انتخابات را نشان می‌دهد.

جعفری با اشاره به ابهامات و خلاءهای قانونی در امر تبلیغات زودرس تاکید کرد: هم قانون و هم شرع اجازه گفتن محتویات پرونده افراد را به ما نمی‌دهد و ما فقط تعداد افراد تایید شده را اعلام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در بررسی صلاحیت‌ها هیچ‌گاه گرایش‌های سیاسی دخیل نبوده و ما در همه مجالس افرادی با گرایش‌های متفاوت داشته‌ایم.

جعفری بیان داشت: هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارتی و عوامل دولتی مجموعا نظام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌هند و نباید اجازه ایجاد دودستگی، فرافکنی و شایعه‌پراکنی را بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع 121 نامزد 26 نفر انصراف داده و در حوزه انتخابیه اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ 19 نفر تائید صلاحیت شده، 9 نفر واجد شرایط نبوده و سه نفر عدم احراز صلاحشان مشخص شده است.

بر اساس این گزارش، جعفری نتایج در بقیه حوزه‌ها را به شرح زیر اعلام کرد:

حوزه انتخابیه شهرستان بروجن 17 نفر تائید صلاحیت، 6 نفر واجد شرایط نبوده و سه نفر عدم احراز صلاحیت.

در حوزه شهرکرد، بن و سامان 12 نفر تائید صلاحیت، 12 نفر واجد شرایط نبوده و 6 نفر عدم احراز صلاحیت.

در شهرستان لردگان 17 نفر تائید صلاحیت، 12 نفر واجد شرایط نبوده و 4 نفر عدم احراز صلاحیتش اعلام شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس