کد خبر 521927
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳

رئیس هیات مرکزی بازرسی انتخابات کشور گفت: هر صندوق رای یک بازرس خواهد داشت.

به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ هشتمین جلسه هیأت بازرسی انتخابات استان سمنان با حضور سامانی رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات کشور در محل مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور برگزار گردید.

در این جلسه همتیان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان سمنان ضمن تقدیر و تشکر از حسن اعتماد رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات کشور به اعضای حاضر در هیئت بازرسی انتخابات استان سمنان، گزارشی از اقدامات صورت پذیرفته توسط هیئت بازرسی انتخابات استان سمنان را ارائه کرد.
 
وی با اشاره به تشکیل هیئت های بازرسی انتخابات در شهرستانهای تابعه افزود : با تمهیداتی که درنظر گرفته شده است اخبار و اطلاعات شهرستانها بصورت روزانه دریافت و به هیئت مرکزی بازرسی انتخابات کشور ارسال می گردد.

همتیان به برگزاری جلسات متعدد هیئت بازرسی انتخابات استان با استاندار سمنان ، هیئت نظارت، اداره کل اطلاعات، رئیس ستاد انتخابات استان و اعضای هیئت بازرسی انتخابات شهرستانهای تابعه ، اشاره نمودند و راه اندازی سامانه پیامکی برای سهولت ارتباط مردم و نامزدهای انتخاباتی با هیئت بازرسی انتخابات استان و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما را از اقدامات ویژه هیئت بازرسی انتخابات استان سمنان نام بردند .

رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان سمنان ضمن اشاره بر همدلی کلیه عوامل انتخابات در سطح استان مواردی را ازجمله: درخواست افزایش سربازرسان با توجه به پراکندگی استان ، تسریع در راه اندازی سامانه جامع انتخابات و سامانه سهبا را مطرح کرد.
 
در ادامه سامانی رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات کشور ، امر بازرسی انتخابات را مستند به مواد 25 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و 76 آیین نامه اجرایی مجلس خبرگان دانست و سه شأن را برای هیئت بازرسی انتخابات بیان نمود. ایشان به مواردی از جمله 1. اجرای قانون انتخابات 2. مسئول برگزاری انتخابات 3. مسئول حسن جریان انتخابات به عنوان شأن و جایگاه هیئت بازرسی انتخابات اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به تغییرات صورت گرفته طی ادوار مختلف در امر بازرسی انتخابات بیان نمود به منظور انسجام این موضوع، بعد از انتخابات تهیه آیین نامه بازرسی انتخابات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سامانی بازرسی انتخابات را حول دو محور محتوایی و شکلی دانست و اظهار داشت : شکل بازرسی انتخابات همان قوانین و مقررات ، بخشنامه ها و مصوبات می باشد لکن محتوا شامل یکسری مفاهیم ، توالی امور ، حقوق و تکالیف و .... می باشد .

ایشان در راستای تشریح حقوق و تکالیف بیان نمود حقوق و تکالیف در امر انتخابات بر دو قسم می باشد : 1. حقوق و تکالیف نهادهای عمومی دولتی که شامل نظارت و اجرا بر اساس قوانین و مقررات انتخاباتی است 2. حقوق و تکالیف اشخاص که شامل رای دهنده و انتخاب شونده می باشد.

وی با اشاره به آسیب شناسی های صورت گرفته توسط هیئت مرکزی در امر بازرسی انتخابات مواردی از جمله : عدم ارسال به موقع گزارشات توسط بازرسان شعب اخذ رای ، عدم نظارت مفید و بجا توسط بازرسان ، تعداد بازرسان ، عدم پرداخت به موقع دستمزدها و.... را به عنوان آسیب های دوره های پیشین بیان و افزود : با درک این موضوع در انتخابات پیش رو اقداماتی نظیر 1. انتخاب بازرسان شعب اخذ رای به ازای هر صندوق یک بازرس 2. ایجاد سامانه سهبا 3. برگزاری دوره های آموزشی را در جهت رفع برخی از موانع و مشکلات صورت گرفته است.

رئیس هیئت مرکزی بازرسی انتخابات کشور ضمن تشریح نحوه اجرای سامانه سهبا، ارتباط لحظه ای با شعبات اخذ رای و بازرس شعبه ، درج سوابق نحوه اجرای انتخابات، نظارت بر بازرسی، انتخاب بازرسان منظم و دقیق برای سالیان آتی، دریافت مجموعه اطلاعاتی مدون، گزارش بازرسی در پایان انتخابات و... را از ویژگی های مثبت سامانه سهبا بیان داشت .

ایشان از مزایای دیگر سامانه سهبا به مواردی از جمله ارتباط نمایندگان نامزدها از طریق سامانه به هیئت مرکزی بازرسی انتخابات کشور و ارتباط مردم جهت ارسال هرگونه شکایت به سامانه اشاره نمود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس