در 10 سالی که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) مشغول توسعه این 2 فاز بزرگ بود، حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و سیاسی که دولت به علت مشکلات تحریم‌ها و کسری بودجه نمی‌توانست به این پروژه اعتبار مناسب تزریق کند، کار در این میدان متوقف نشد.

پیام حضور روحانی در افتتاح فازهای سپاهگروه اقتصادی مشرق- افتتاح فازهای 15 و 16 مجتمع پارس جنوبی، از یک سو نماد اعتماد به توان داخلی در صنعت نفت و گاز و از سوی دیگر یادآور پیامدهای مثبت همکاری دولت با نهادهای انقلابی در عرصه سازندگی کشور محسوب می‌شود که می‌تواند الگویی موفق برای این نوع همکاری‌ها در اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.

در حالی که طرح توسعه این 2 فاز در سال 1385 کلید خورد، از همان اوایل کار با تشدید تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی که برای توسعه بخش‌هایی از این پروژه مذاکرات مفصلی انجام داده بودند، کار را رها کرده و به کشورهای خود بازگشتند.

در آن مقطع زمانی شاید کمتر کسی از مسئولان تصور می‌کرد با خروج شرکت‌های خارجی بتوان این فازها را تکمیل کرد. با این حال، با واگذاری کامل پروژه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و اعتماد به توان داخلی، نتیجه کار فراتر از آن چیزی شد که در ابتدا تصور می‌شد.

در 10 سالی که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) مشغول توسعه این 2 فاز بزرگ بود، حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و سیاسی که دولت به علت مشکلات تحریم‌ها و کسری بودجه نمی‌توانست به این پروژه اعتبار مناسب تزریق کند، کار در این میدان متوقف نشد و قرارگاه با استفاده از منابع سپاه به تکمیل این پروژه بزرگ ادامه داد.

تاخیر در تزریق بودجه دولت به فازهای 15 و 16 حتی به چند سال کشید و با تغییر دولت نیز ادامه یافت.

خارجی ها رفتند؛ سپاه کار تمام کرد

این در حالی بود که اگر هر شرکت خارجی مجری این پروژه بود به محض توقف تزریق بودجه، کار را تا دریافت اعتبار تعطیل می‌کرد.

بهمن‌ماه سال گذشته اسحاق جهانگیری رئیس جمهور رقم بدهی دولت به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) را حدود 5 هزار میلیارد تومان بدهی اعلام کرد و از همراهی قرارگاه با دولت تقدیر کرد.

با توجه به واقعیات فوق، می‌توان گفت این پروژه که ظرفیت تولید روزانه بیش از 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین، 77 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد، 2700 تن اتان و 2900 تن پروپان و بوتان را دارد، با شرایط بی‌پولی دولت اما با اتکا به توان داخلی و منابع سپاه تکمیل شد.

همچنین در شرایط سیاسی کشور که برخی جریان‌های حاشیه‌ساز تلاش می‌کنند رابطه دولت با نهادهای انقلابی همچون سپاه را تیره سازند، حضور حسن روحانی در مراسم افتتاح فازهای 15 و 16 پارس جنوبی که به فازهای سپاه موسوم شده‌اند، پیام مهمی در بر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ناشناس ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    فازهای مختلف پارس جنوبی در دولت دکتر احمدی نژاد به پیشرفت 90 درصدی رسید .
  • ناشناس ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    یاد یک بنده خدایی افتادم که میگفت ما بجز در پخت آبگوشت بزباش و قورمه سبزی تخصص دیگری نداریم !
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    این فاز 15 و 16 همونایی نبودن که زمان احمدی نژاد باوجود آماده نبودن، افتتاح شده بودن؟ یکی یکی کارهای دولت احمدی نژاد معلوم میشه ...
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    این پروژه ها در زمان احمدی نژاد افتتاح شده بود و تا همین امروز داشت مطابق ظرفیتش گاز و معیانات گازی تولید میکرد
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    اینها رو که دکتر بدون اماده بودن افتتاح کرده بود.
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    ما میتوانیم
  • امید ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    تحریمها کی لغو میشه؟
  • علی ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    دوست عزیز با توجه به نوشته های روزنامه شرق بعد از افتتاح این فازها و میزان برداشتی که ازشون شده، این پروژه هم از نمونه های افتتاح های مجدد پروژه های قبلا افتتاخ شده ای هست که این دولت انجام میده!!!
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    این دوتا فاز در زمان احمدی نژاد افتتاح شد و نزدیک به چند فاز دیگر هم در زمان احمدی نژاد بالای 90 درصد بیشرفت داشتند واقعا خدماتی که دولت قبل کرد هیچ دولتی نکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس