پیش‌‌بینی اینکه سیمرغ سی و چهارم با وجود نام‌ها و فيلم‌هاي بسیار روی شانه کدام کارگردان می‌نشیند؛ دشوار به نظر می‌رسد.

به گزارش مشرق، از سال 61 که 12 تا 22 بهمن به عنوان بهار سينما شناخته شد تا امروز چهره هاي زيادي به سينما آمدند، برخي دريچه هاي زيادي را رو به سينماي ايران باز کردند و ماندگار شدند و بعضي از افراد هم نيامده رفتند، در اين ميان عده‌اي سيمرغ هاي ادوار مختلف را روي شانه هاي خود نشاندند و نامشان را در تاريخ جشنواره فيلم فجر ثبت کردند، تعدادي از اين کارگردانان در سي و چهارمين دوره جشنواره فيلم فجر نيز حضور دارند و هر يک به دنبال بدست آوردن سيمرغ و جلب رضايت مخاطبان که از سيمرغ مهمتر است پا به سي و چهارمين جشنواره فجر گذاشتند و طبق انتخاب هیئت انتخاب در بين 22 فيلم سوداي سيمرغ قرار گرفتند.

ابراهيم حاتمي کيا،حماسه ساز سينما

ابراهيم حاتمي کيا کارگرداني است که همه اهالي سينما با آمدن نام او به ياد ژانر دفاع مقدس مي افتند و هر بار به جشنواره فيلم فجر آمده دست پر برگشته است.

سیمرغ 34روی شانه کدام کارگردان می‌نشیند؟+عکس

جايزه ويژه هيئت داوران هفتمين جشنواره فيلم فجر براي فيلم «ديده‌بان»، سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه و بهترين کارگرداني براي فيلم «آژانس شيشه‌اي» در شانزدهمين جشنواره فجر، سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني براي فيلم «روبان قرمز» در بخش سينماي بين‌الملل هفدهمين جشنواره فجر، سيمرغ بلورين بهترين فيلم و سيمرغ بلورين بهترين فيلم در بخش سينماي آسياي جشنواره فجر براي «به نام پدر»، سيمرغ بلورين بهترين فيلم، بهترين کارگرداني و بهترين فيلم از نگاه مردم در بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر براي فيلم «به رنگ ارغوان»، سيمرغ بلورين جايزه ويژه بين‌الملل جشنواره سي و دوم براي فيلمنامه و کارگرداني فيلم سينمايي «چ» و ديپلم افتخار هشتمين جشنواره فيلم فجر براي فيلم «مهاجر» از دستاوردهاي حاتمي کيا از ادوار مختلف جشنواره فيلم فجر است.


حاتمي کيا امسال با «باديگارد» به جشنواره مي آيد، باديگاردي که داراي قصه جذاب و لوکيشن هاي متعددي است و مي تواند از سيمرغ سی و چهارم محافظت کند و او را روي شانه هاي کارگردانش بنشاند.



مصطفي کيايي، فيلمسازي براي جوانان

مصطفي کيايي کارگردان جواني است که در سه سال اخير درخشش خيره کننده اي در جشنواره هاي فيلم فجر داشته است و فيلم هاي «ضد گلوله»، «خط ويژه» و «عصر يخبندان» به کارگرداني او توانستند به خوبي به چشم مخاطبان و منتقدان بيايند.

سیمرغ 34روی شانه کدام کارگردان می‌نشیند؟+عکس

کيايي برنده سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه از سي‌امين جشنواره فيلم فجر براي فيلم «ضد گلوله» شد و فيلم هاي دوم و سومش هم جزو بهترين فيلم ها از نگاه تماشاگران شد، بسياري از مخاطبان سينما منتظرند تا ببينند کيايي با «بارکد» مي تواند موفقيت هاي قبلي اش را تکرار کند؟

کمال تبريزي،کارگردان پرفراز و فرود

کمال تبريزي از پرافتخارترين کارگردانان در جشنواره هاي سال هاي دور فيلم فجر به حساب مي آيد.

اگر فيلم «طعم شيرين خيال» او را که مخاطبان خاصي داشت و سال گذشته در جشنواره فيلم فجر اکران شد، ناديده بگيريم، ساير فيلم هايش هم در نظر منتقدان و هم به چشم مخاطبان قابل قبول واقع شده اند.

سیمرغ 34روی شانه کدام کارگردان می‌نشیند؟+عکس

سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيئت داوران و سيمرغ بلورين فيلم منتخب تماشاگران براي فيلم «مارمولک» در بيست و دومين جشنواره فيلم فجر، نامزد سيمرغ بلورين فيلم منتخب تماشاگران، کانديدای سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني براي فيلم «گاهي به آسمان نگاه کن» در بيست و يکمين دوره جشنواره فيلم فجر، نامزد سيمرغ بلورين بهترين اثر هنر و تجربه، برنده سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيئت داوران و برنده سيمرغ بلورين فيلم منتخب تماشاگران براي فيلم «فرش باد» در بيست و يکمين جشنواره فيلم فجر، برنده سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه براي فيلم «ليلي با من است» براي چهاردهمين جشنواره فيلم فجر و کانديدای سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول و دوم براي فيلم عبور در هفتمين دوره جشنواره فيلم فجر از افتخارات اين کارگردان است.

«امکان مينا» فيلمي است که تصميم دارد امسال تبريزي را به سيمرغ برساند.

فرزاد موتمن، کارگردان سوژه هاي خاص

فرزاد موتمن از سال 79 بصورت جدي با فيلم سينمايي «هفت پرده» به جرگه کارگردانان حرفه اي پيوست.

وي تاکنون 10 فيلم سينمايي را کارگرداني کرده است و براي فيلم سينمايي «شب هاي روشن» در بخش هنر و تجربه بيست و يکمين جشنواره فيلم فجر و براي فيلم سينمايي «خداحافظي طولاني» در سي و سومين جشنواره فيلم فجر کانديداي بهترين فيلم و کارگرداني شد و امسال نيز با فيلم سينمايي«آخرين بار سحر را کي ديدي؟» يکي از مدعيان سيمرغ سی و چهارم است.

ماني حقيقي، فرزند يک خانواده فرهنگي

ماني حقيقي از کارگردانان تحصيلکرده اي است که در يک خانواده هنرمند پرورش پيدا کرده است.

پدر او نعمت حقيقي فيلمبردار مشهور و مادرش ليلي گلستاني از مترجمان صاحب نام است.

///////////

حقيقي که امسال با فيلم سينمايي «اژدها وارد مي‌شود» در بخش سوداي سيمرغ سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر حضور دارد، پيش از اين برنده سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه بخش سينماي بين‌الملل براي فيلم «کارگران مشغول کارند» بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر و نامزد بهترين فيلم هنر و تجربه براي همين فيلم شده است.

همچنين وي ديپلم افتخار فيلم محبوب تماشاگران را در بخش سينماي بين‌الملل بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر براي فيلم «کنعان» در کارنامه خود دارد.

محسن عبدالوهاب، به دنبال تکرار موفقيت خون بازي

عبدالوهاب در بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر با فيلم سينمايي «خون بازي» خوش درخشيد.

///////////

سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه بيست و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در بخش مسابقه سينماي ايران و سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني همين دوره از جوايز عبدالوهاب در جشنواره فيلم فجر است. 

اين کارگردان امسال با فيلم سينمايي «به دنيا آمدن» پا روي فرش قرمز سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر مي گذارد.

سيدرضا ميرکريمي، پلی میان دیروز و امروز

«دختر» نام فيلمي است که در آخرين لحظات نسخه اوليه اش به دبيرخانه جشنواره سي و چهارم ارسال شد و در زمان توليد هم سر و صداي زيادي بپا کرد.

///////////

کارگردان «دختر» رضا ميرکريمي است که تا به امروز سيمرغ بلورين بهترين فيلم، بهترين کارگرداني، بهترين فيلمنامه در بخش بين‌ الملل فجر براي فيلم «امروز»، سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني جشنواره فجر براي فيلم سينمايي «به همين سادگي»، برنده سيمرغ بلورين بهترين فيلم و کانديدای سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني بيست و سومين جشنواره فيلم فجر براي فيلم سينمايي «خيلي دور، خيلي نزديک»، سيمرغ بلورين بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه و بهترين کارگرداني براي فيلم سينمايي «اينجا چراغي روشن است» از بيست و يکمين جشنواره فيلم فجر و جايزه ويژه هيئت داوران از نوزدهمين جشنواره فجر براي فيلم سينمايي «زير نورماه» در کارنامه کاري خود جاي داده است و امسال نيز بسياري از اهالي سينما «دختر» ميرکريمي را يکي از شانس هاي اصلي دريافت سيمرغ مي دانند.

سيدجلال دهقاني اشکذر، ديده شده در نگاه نو

فيلم «خانه‌اي در کنار ابرها» به کارگرداني سيد جلال دهقاني اشکذري در بخش نگاه نو سي و دومين جشنواره فيلم فجر، نامزد دو سيمرغ بود که در بخش فيلم نامه موفق به دريافت ديپلم افتخار شد. 

///////////

دومين فيلم بلند اين کارگردان با نام «دلبري» اکنون در بين بيست و دو فيلم بخش سوداي سيمرغ قرار دارد و با مضموني اجتماعي قرار است در جشنواره سي و چهارم به نمايش درآيد.

هومن سيدي، کارگرداني با ايده هاي نو

جايزه بهترين فيلم بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر براي فيلم «آفريقا» و نامزد شدن براي دريافت جايزه بهترين فيلم، بهترين کارگرداني و بهترين فيلمنامه در بخش نگاه نو سي و دومين جشنواره فيلم فجر از افتخارات کارگردان جواني است که عده اي از سينماگران او را ادامه دهنده راه اصغر فرهادي مي دانند. 

///////////

هومن سيدي «خشم و هياهويي» دارد که مي خواهد امسال با آن در جشنواره فيلم فجر هياهو بپا کند.

بهروز شعيبي، يک ديدگاه جديد در سينما

به گفته بسياري از اهالي سينما «سيانور» يکي از جنجالي ترين و سياسي ترين فيلم هاي اين دوره جشنواره فيلم فجر است.

///////////

شعيبي که در اولين تجربه کارگرداني‌اش در سينما با «دهليز» يک موضوع تازه را در سينما روايت کرد و موفق به دريافت سيمرغ بلورين بهترين فيلم در بخش نگاه نو سي و يکمين جشنواره فيلم فجر شد؛ امسال هم يکي از گزينه هاي دريافت سيمرغ به حساب مي آيد.

کيومرث پوراحمد، کارگردان خاطره ساز

کيومرث پوراحمد را مي توان کارگردان خاطره ساز سينما و تلويزيون دانست.

سیمرغ 34روی شانه کدام کارگردان می‌نشیند؟+عکس

اگرچه جايزه بهترين کارگرداني سيزدهمين جشنواره فيلم فجر براي فيلم «خواهران غريب» تنها جايزه او از ادوار مختلف جشنواره فيلم فجر است، اما فيلم هايش همواره حرف هاي عميق و زيبايي داشته اند و با زبان ساده با قشرهاي مختلف مردم ارتباط خوبي برقرار کرده است.

پيش بيني مي شود فيلم سينمايي «کفش هايم کو» نيز همچون آثار گذشته اين کارگردان بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

پرويز شهبازي، کارگردان ستاره ساز

شهبازي همواره در فيلم هايش معرفي کننده يک سري چهره جوان و با استعداد به عرصه سينما بوده است.    

سیمرغ 34روی شانه کدام کارگردان می‌نشیند؟+عکس

در فيلم «مالاريا» نيز نام هاي جديدي را مي شنويم که با وجود شناختي که از شهبازي داريم مي توانند نويدگر حضور چهره هاي با استعداد جديد در سال هاي آينده سينما در سينما باشند.

سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني از سي و يکمين جشنواره فيلم فجر براي فيلم «دربند»، سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيئت داوران از جشنواره فيلم فجر براي «عيار 14»، ديپلم افتخار بهترين فيلمنامه از جشنواره فيلم فجر براي فيلم «به آهستگي»، سيمرغ بلورين بهترين فيلم نامه از جشنواره بين‌المللي فيلم فجر براي فيلم «نفس عميق» و سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول از جشنواره فيلم فجر براي «مسافر جنوب» از افتخاراتي است که تا به امروز شهبازي در ادوار مختلف جشنواره فجر کسب کرده است.

نرگس آبيار، خالق «شيار 143»

نرگس آبيار يک شروع فوق العاده خوب در بدو ورودش به سينماي حرفه اي داشت.

سیمرغ 34روی شانه کدام کارگردان می‌نشیند؟+عکس

کمتر کسي را پيدا مي کنيم که از فيلم «شيار 143» لذت نبرده و با آن اشک نريخته باشد.

جايزه ويژه هيئت داوران سي و دومين دوره جشنواره فيلم فجر و تعيين «شيار 143» به عنوان فيلم برگزيده تماشاگران سي و دومين دوره جشنواره فيلم فجر هم گواه همه پسند بودن اين فيلم است.

امسال انتظارها از فيلم «نفس» نرگس آبيار بسيار بالاست و همه منتظرند تا ببينند خالق «شيار 143» مي تواند دومين سيمرغ را نيز از آن خود کند.

در مجموع امسال سال بسياري دشواري براي رقابت فيلمسازان با يکديگر و انتخاب فيلم هاي برتر از بين 22 فيلم راه يافته به بخش سوداي سيمرغ است، در کنار نام هايي که گفته شد مسعود ده نمکي کارگردان رکوردشکن سينما که به نوعي نبض مخاطبان را در دست دارد، تينا پاکروان کارگردان تحصيلکرده سينما، هاتف عليمرداني و رضا درميشيان نیز در فيلم هايشان حرف هاي زيادي خواهند داشت، حال بايد منتظر ماند و ديد سيمرغ سي و چهارم روي شانه چه کسي خواهد نشست؟


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    هه هه اینا که همه رفقاتون بودن
  • رضا ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    رفیق تو کیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس