کد خبر 518720
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳

رئیس کمیته حقوقی تدوین مقررات فدراسیون گفت: توقع عمومی برای اطلاع ازمفاد اساسنامه فدراسیون به هیچ وجه منطقی نیست.

به گزارش مشرق، ۱۳ دی ماه گفت و گویی از هوشنگ نصیرزاده در خبرگزاری ایرنا، منتشر شد که حاوی جملاتی عجیب بود.برای رعایت امانت در کلام رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال، عیناً این بخش از صحبتهایش را منتشر می کنیم:

رئیس کمیته حقوقی تدوین مقررات فدراسیون به ایرنا گفت: توقع عمومی برای اطلاع ازمفاد اساسنامه فدراسیون به هیچ وجه منطقی نیست.

هوشنگ نصیرزاده یادآور شد که فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد غیر دولتی برای مجموعه فعالیت های خود تغییراتی در اساسنامه قبلی داده و آن را به شکل جدید تدوین کرده و هم اکنون درحال رفع اشکالات احتمالی آن است.

او ادامه داد: این که رسانه ها،کارشناسان وعموم مردم بخواهند ازکلیات مفاد این اساسنامه مطلع باشند منطقی نیست و نباید انتظار داشت مفاد آن برای عموم مطرح شود. فقط اعضای مجمع باید از تغییرات اساسنامه مطلع باشند که فدراسیون فوتبال این کار را انجام داده است. البته این تنها درایران نیست و درسایرکشورها هم به همین نحو عمل می شود.اینکه یک سایتی اساسنامه قدیم و جدید را منتشر کند و انتظار این باشد که همه مردم از مفاد اساسنامه فدراسیون مطلع باشند ، انتظار بجایی نیست . مگر همه مردم از اساسنامه خبرگزاری ها، بانک ها و ... مطلع می شوند که انتظار داریم از اساسنامه فدراسیون فوتبال اطلاع داشته باشند. این یک موضوع تخصصی است و فقط باید دراختیار کارشناسان این حوزه قرار گیرد.

اما در پاسخ به ایشان که نگارنده پیش نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال است و می دانیم که اهل جستجو و تحقیق هم هست، می خواهیم که به این لینک مراجعه کند و البته آن را به صورت دقیق مطالعه کند: 

این متن مصوبه روزنامه رسمی کشور در مورد مصوبه هیات وزیران برای آیین نامه اجرايي قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات است. به عبارت ساده تر رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات می تواند نسخه چاپی روزنامه رسمی کشور را در روز اول آذر ۱۳۹۳ ببیند تا به وضوح دریابد که آیا فدراسیون فوتبال ملزم به انتشار شرح وظایف و الزامات قانونی اش (البته اساسنامه از مهمترین اسناد قانونی آن است) هست یا نه؟

در ماده ۷ این آیین نامه اجرایی که با واژه های فارسی هم به روز شده آمده است:« موسسات مشمول قانون موظف شده اند طراحی، درج و امکان دسترسی برخط ۲۴ ساعته در هفت روز هفته را از طریق درگاه خود برای مراجعین فراهم آورند.»

نکته مهم این آیین نامه اینجاست ذیل ماده ۱ به وضوح قانونگذار با شمولیت حداکثری، نهادها ، موسسات دستگاههای دولتی، غیر دولتی، عمومی و حتی بسیاری از شرکتهای خصوصی را تحت شمول قرار داده و شاهد  هستیم که موسسات عمومی و موسسات خصوصی ارائه دهنده خدمت عمومی و موسسات غیر دولتی که ارائه خدمت به عموم مردم می دهند، شامل این قانون هستند.همانطور که همه می دانند فدراسیون فوتبال هم که یک نهاد عمومی غیر دولتی است.

در ادامه درج این الزامات برای انتشار شاهد آن هستیم علاوه بر شرح وظایف و الزامات قانونی، ساختار سازمانی و وظایف هر پست تا پایین ترین سطح سازمانی، فهرست کلیه مدیران سازمانی به همراه تلفن ثابت و ایمیل سازمانی ، صفحه اعلام اعتراض به فعالیتهای سازمان، شناسنامه کلیه خدمات قابل ارائه به همراه متولی پاسخگویی هر خدمت، فهرست و امکان دسترسی به کلیه نهادهای تابعه و بالادست و... همه و همه از الزامات قانون برای انتشار و دسترسی عموم برشمرده می شود.

اگرچه بسیاری از این موارد از سوی فدراسیون فوتبال رعایت نمی شود، ما هم خرده ای نمی گیریم. بالاخره آنها مشغله های زیادی دارند اما به دلیل همین مشغله های ریز و درشت، نباید هم شاهد توجیه غیرقانونی و غیر مستند و غیر حقوقی برای انجام این تخلفات باشیم.

علاوه بر این الزامات قانونی نکته تاسف آور این است که اصلاً اساسنامه دی ماه ۱۳۹۰ فدراسیون فوتبال هنوز به طور رسمی منتشر نشده و در این چهار سال نه فایل آن در وب سایت فدراسیون فوتبال به صورت رسمی منتشر شد تا همگان اساسنامه را ببینند و نه اینکه مثل اساسنامه سال ۱۳۸۶ مصوب کمیته انتقالی فیفا به صورت مجلد رسمی منتشر و چاپ شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

برخی می گویند شاید آقای هوشنگ نصیرزاده رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات از قوانین داخلی کشور مطلع نباشند، ولی مطمئنا همین ایشان چندین بار با دسترسی به سایت فیفا، به عنوان مرجع فدراسیونهای عضو، اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال را مثل بسیاری از این اهالی کره زمین دانلود کرده اند. اتفاقا هوشنگ نصیرزاده همیشه به این معروف بود که از سایت فیفا آیین نامه ها و اساسنامه ها را ترجمه می کرد. لینک خبر

بدیهی است که نیازی به دلیل هم ندارد. در سطح بین الملل از جمله فیفا، چنین اسنادی در اختیار تمامی افراد و شهروندان قرار می گیرد و به صورت رسمی هم کتابچه آن منتشر و چاپ می شود و هم فایل آن در سایت رسمی آن نهاد بارگذاری می شود. بهتر نیست اعضای کمیته حقوقی و تدوین مقررات سری به سایت فیفا بزنند؟

اینکه مدعی شویم قرار نیست همگان از اساسنامه فدراسیون فوتبال مطلع شوند، فارغ از اینکه برداشت غلطی است نسبت به حقوق شهروندی ، خود نوعی تخلف است است نسبت به الزامات قانونی داخلی و قوانین بین المللی.آیا اینطور نیست؟

دانستن حق اهالی فوتبال است آقای هوشنگ نصیرزاده. همه از شما که از کارشناسان با تجربه و محبوب و مسلط به حوزه تان هستید، انتظارهای بیشتری دارند.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس