اعدام شیخ نمر و دعوت آل‌سعود به تقابل مستقیم با تهران، در حالی صورت گرفته که ایران روش‌های بازی مخفیانه را به‌خوبی می‌داند و به بهترین شکل می‌تواند از آن در سطح منطقه استفاده کند.

گروه بین‌الملل مشرق - قطع مناسبات دیپلماتیک بین ایران و عربستان در نتیجه جنایت رژیم آل سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر باقر النمر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی منطقه داشته است. تمامی رسانه های عرب زبان منطقه به تشریح ابعاد این حادثه پرداخته و برخی رسانه ها نیز پیامدهای احتمالی این رویکرد در آینده را بررسی کرده اند.

الاخبار: تهران تمامی برگه‌های خود را رو نخواهد کرد/ الحیات: مقامات ایران در ماجرای سفارت دست داشتند

خبرگزاری های منطقه از جمله خبرگزاری های رسمی کشورهای مختلف، خبرگزاری فرانسه، رویترز و شین هوا، سایت های مختلف نظیر المنار، راشا تودی، پایگاه خبری الجزیره و روزنامه های کشورهای مختلف به انتشار اخبار مربوط به اقدام عربستان در به شهادت رساندن شیخ نمر باقر النمر و اتفاقات انجام شده در برابر سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد و همچنین بیانات مقام معظم رهبری و کنفرانس مطبوعاتی دیشب عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی اشاره کردند. آنچه که در این مطلب به آن اشاره می شود نمونه ای از نوشته های رسانه های مختلف است که بیشتر جنبه تحلیلی دارد.

روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای تحلیلی به بررسی پیامدهای این رویکرد پرداخت و نوشت که درگیری موجود در خط تهران- ریاض به ایران اجازه کنارگذاشتن برخی محدودیت‌ها و ملاحظات در نحوه تعامل با عربستان برای امکان دلجویی از این کشور و ورود به گفتگوها با آن را می دهد. حادثه اعدام  شیخ نمر و دعوت عربستان سعودی به تقابل مستقیم با تهران در حالی صورت گرفته که ایران روش‌های بازی مخفیانه را به خوبی می‌داند و به بهترین شکل می‌تواند از آن در سطح منطقه استفاده کند، به این ترتیب این محدودیت‌ها از دشت و پای ایران باز شده است.

این بدان معنا است که تهران تمامی برگه‌های خود را در محافل سیاسی و تریبون‌های تبلیغاتی رو نخواهد کرد، بلکه در سکوت مطلق وارد عمل شده و سعی خواهد کرد جنون سعودی را مهار کنند.
ایران هیچ دلیل و بهانه‌ای در این درگیری به عربستان سعودی نمی‌دهد تا ریاض بتواند لباس دین و مذهب گرایی را بر تن این درگیری ها پوشانده و آن را از اختلافات سیاسی به فتنه دینی مذهبی منتقل کند و به این ترتیب بتواند با برپایی جنگ فرقه ای در منطقه شکست نظامی خود را پوشش دهد.

الاخبار: تهران تمامی برگه‌های خود را رو نخواهد کرد/ الحیات: مقامات ایران در ماجرای سفارت دست داشتند

الاخبار: تهران تمامی برگه‌های خود را رو نخواهد کرد/ الحیات: مقامات ایران در ماجرای سفارت دست داشتند

تهران از این موضوع به خوبی آگاه است که عربستان سعودی از طریق دلارهای نفتی و تحریک عصبیت مذهبی به دنبال آغاز جنگ طایفه‌ای در منطقه است، بنابراین سعی خواهد کرد به این سمت سوق پیدا نکند ، چرا که می‌داند آتش این جنگ تمامی دستاوردهای منطقه‌ای را که در ابعاد سیاسی و نظامی به دست آمده، از بین خواهد برد و مصیبت‌های زیادی را برای امت اسلام در این منطقه ایجاد خواهد کرد.  

روزنامه السفیر لبنان با اشاره به افزایش تنش‌های منطقه‌ای بین تهران و عربستان سعودی به بخشی از پیامدهای داخلی این بحران در عرصه سیاسی لبنان اشاره کرده و نوشت که در پی این تحولات دراماتیک این نگرانی وجود دارد که فرصت سازش داخلی در آغاز سال جدید میلادی به ویژه در زمینه انتخاب رئیس‌جمهور لبنان که از 19 ماه پیش منتظر خط تماس ایران و عربستان سعودی است، کاهش پیدا کند. تماسی که در حال حاضر از هر زمان دیگر مشکل‌تر به نظر می‌رسد. 

این روزنامه می‌افزاید که اعدام شیخ النمر به معنی اعدام هر احتمالی برای بهبود مناسبات ایران و عربستان سعودی در کوتاه‌مدت به شمار می‌رود، تصمیم ریاض در قطع مناسبات دیپلماتیک با تهران این موضوع را به اثبات می‌رساند و نشان می‌دهد که مرحله آینده مرحله انزوا و تشدید درگیری بین ایران و عربستان است که به عرصه بسیاری از کشورهای منطقه از جمله لبنان امتداد پیدا خواهد کرد.

خبرگزاری سوریه نیز با اعلام این مطلب نوشت که رژیم استبدادی آل سعود از کمترین مبانی دموکراسی و حق انتخاب و وجود قانون اساسی برخوردار نیست، این رژیم تظاهرات و اعتراضات انجام شده در سال 2011 را با مشت آهنین وآتش و اعدام و تعداد زیادی از تظاهرات‌کنندگان و معترضان مسالمت‌آمیز را بازداشت کرد.
این خبرگزاری به اعتراضات گسترده در بسیاری از کشورهای جهان از جمله پاکستان به اجرای حکم اعدام شیخ نمر پرداخته و نوشت که همین اعتراضات باعث شد عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی سفر خود را که قرار بود امروز به پاکستان انجام شود، لغو کند.

الاخبار: تهران تمامی برگه‌های خود را رو نخواهد کرد/ الحیات: مقامات ایران در ماجرای سفارت دست داشتند


الاخبار: تهران تمامی برگه‌های خود را رو نخواهد کرد/ الحیات: مقامات ایران در ماجرای سفارت دست داشتند

وزارت خارجه عربستان سعی دارد حمایت ایران از شیخ النمر را حمایت از تروریسم خوانده و تهران را به مشارکت در جرایم تروریستی متهم کند. عربستان در حالی این اتهام را علیه ایران مطرح کرده که حتی رسانه‌های غربی، در هفته‌های گذشته حمایت مالی گسترده عربستان از مدارس وهابیت در سرتاسر دنیا را منشا ترویج تروریسم دانسته‌اند. روزنامه نیویورک تایمز، چندی پیش در تحلیلی، عربستان سعودی را «داعش سفید» و نسخه دیگری از گروه تروریستی داعش نامید. روزنامه آلمانی بیلد نیز در تیتر امروز خود نوشت که عربستان غیر از نفت و خرما و تروریسم چیزی برای جهان ندارد.

پایگاه خبری العهد با اشاره به اقدامات مطرح شده از سوی عربستان سعودی در مورد قطع روابط دیپلماتیک با تهران به اظهارات حسین امیر عبداللهیان معاون بخش عربی آفریقایی وزارت خارجه اشاره کرده که با بیان اینکه هیچ آسیبی به دیپلماتهای سعودی در تهران و مشهد وارد نشده است، افزود: عربستان سعودی پیش از این نیز با خطای راهبردی و اتخاذ رویکردهای شتابزده و نسنجیده ناامنی‌ها در منطقه را تشدید کرد، باعث رشد تروریسم و افراط گرایی شد، با توطئه کاهش قیمت نفت به مردم کشورش و کشورهای مسلمان منطقه آسیب رساند.

وی با اعلام اینکه ریاض در مذاکرات هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و شش کشور تلاش کرد نقش مخرب و غیرسازنده ایفا کند، گفت: اکنون نیز خطای راهبردی جدید مقامات سعودی اعدام آیت الله شهید شیخ نمر النمر رجل عالی‌قدر دینی است که به جهان اسلام و نه یک کشور خاص، تعلق دارد. امیرعبداللهیان افزود: ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه است و همه دیپلماتها در امنیت کامل به وظایف خود ادامه می‌دهند.

روزنامه الریاض ارگان رسمی عربستان سعودی مانند دیگر روزنامه های منتشر شده در این کشور تیتر اول خود را به اعلام محتوای کنفرانس مطبوعاتی احمد الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در قطع مناسبات دیپلماتیک بین این کشور و تهران اختصاص داده و نوشت که تمامی کارمندان هیئت‌های دیپلماتیک ایرانی (شامل سفارتخانه ، کنسولگری و دفاتر نمایندگی آنها) 48 ساعت فرصت دارند که خاک عربستان را ترک کنند.

عربستان سعودی این تصمیم را ناشی از اقدام تظاهرات کنندگان تهرانی در حمله به سفارت این کشور در تهران دانسته و سعی کرد از حادثه تاریخی اشغال لانه حاسوسی آمریکا در تهران برای توجیه افکار عمومی استفاده کند.


روزنامه مذکور در ادامه سیاهه‌ای مدعایی از لیست تجاوزات ایران به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد در روزهای اخیر منتشر کرده است.

اخبار مربوط به قطع مناسبات دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، اظهارات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در مورد عربستان و حمایت‌های دیپلماتیک امارات از عربستان در دعوی مطرح شده پر بازدیدترین اخبار سایت روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات بود. این روزنامه نیز که با دلارهای نفتی ریاض امرار معاش می کند، با جهت دهی خاص خود سعی کرد به ترویج گفتمان خصمانه عربستان سعودی در این غائله پرداخته و دلایل واهی ریاض برای این اقدام شتابزده را توجیه کند.

الحیات به نقل از منابع مطلع در وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که کارمندان سعودی سفارت عربستان در تهران شب گذشته وارد امارات شده و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفتند. در حالی که مقامات ایران اعلام کردند اتفاقات مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد اقدامی خودجوش بوده، اما این روزنامه به نقل از عادل الجبیر سعی کرد مقامات و موسسات ایرانی را به دست داشتن در برنامه ریزی برای این اقدام متهم کند.


الاخبار: تهران تمامی برگه‌های خود را رو نخواهد کرد/ الحیات: مقامات ایران در ماجرای سفارت دست داشتند

روزنامه فرامنطقه الشرق الاوسط دیگر تریبون بین المللی حاکمیت ریاض نیز با تیتری جانبدارانه و کاملا غیر حرفه ای نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد. الشرق‌الاوسط در گزارش خود با عنوان "قاطعیت عربستان سعودی مناسبات دیپلماتیک با تروریسم ایرانی را متوقف کرد" تلاش داشت از آنچه که مواضع کشورهای عربی و اسلامی در محکومیت اقدامات خصمانه تهران! در قبال عربستان سعودی می‌خواند، گزارش بدهد.

این گزارش البته موضع‌گیری‌هایی بهتر از اظهارات نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب مبنی بر مسئولیت تهران در حفاظت از هیئت‌های دیپلماتیک پیدا نکرد. العربی در این اظهارات تجاوزهای انجام شده بر ضد سفارت عربستان سعودی در تهران را محکوم کرد، موضع‌گیری که مقامات تهران نیز بر آن تاکید داشتند.

الشرق الاوسط در ادامه به موضع‌گیری یک گروه گمنام سلفی در پاکستان اشاره کرد که احکام صادر شده بر ضد مخالفان دولت عربستان سعودی از جمله شیخ نمر باقر النمر را تایید کرده بود. این تمام آن چیزی بود که روزنامه الشرق الاوسط در تیتر خود از آن تحت عنوان محکومیت عربی و اسلامی اقدامات خصمانه ایران نامیده است.

عربستان سعودی از تمامی ابزارهای دیپلماتیک خود از جمله دلار های نفتی که در عرصه رسانه و تبلیغات برای جهت دهی افکار عمومی استفاده می کند تا بعد از شکست های متوالی دیپلماتیک و نظامی در سالهای گذشته در عرصه سوریه، یمن، عراق ، بحرین و اوضاع داخلی عربستان بتواند در جنگی که بر ضد تهران به راه انداخته حداقل امتیاز را به دست آورده و از آن به عنوان سرپوشی بر این شکست ها استفاده کند.

اما با توجه به روند تحولات به نظر می رسد این فرار به جلو نیز به شکستی دیگر برای مقامات ریاض منتهی خواهد شد. این موضوع محتوای بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است که دیروز تاکید کردند: بدون تردید خون به ناحق ریخته این شهید مظلوم به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    آیا یک مرد در ایران پیدا نمیشود که زبان عادل الجبیر را از حلقومش بیرون کشد خشم مردم ایران و حمله شان به سفارتخانه نتیجه دیپلماسی منفعلانه دولت تدبیر و اعتدال از زمان روی کار آمدنش است
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    خیلی درد داره که دنیایی که تازه رسانه ها و افکار عمومی به سمت بی مسولیت بودن سعودی ها هدایت میشد رو به سمت سفارت و قطع روابط منحرف کنن....
  • دهقان ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    مرگ بر السعود وجیره خواران نشان مر گ بر امریکاه
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    عربستان علاقه اي به ايجاد و ادامه روابط با ايران ندارد.
  • وحید ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    تیتر یک روزنامه های سعودی: وزیر خارجه زیباروی عربستان سعودی، پس از نطق آتشین علیه ایران، با درک این ضرورت که در تقابل با ایران، نیاز به روحیه مردانه دارد بلافاصله سوار جت شخصی اش شد و به سمتِ تایلند حرکت کرد تا مابقی هورمون های مردانه را مصرف کند.
  • سید ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    یک مثال قدیمی هست که میگه شیطان آخرعمرش که رسیدبالقدزدقلیونوشکست!! حالاحکایت این سران دیکتاتورآل سعوده که خودشونوپادشاه ومالک عربستان میدونن وازآنجاییکه به دنبال پیشرفتهای جهان درعرصه علم وتکنولوژی وبه دنبال آن رشدآگاهی ملتها دیگردوران پادشاه بازی تموم شده واینهاآخرین نسل ازبازماندگان خدایان ساختگی هستندلذادارندبابیخردی وبه نوعی توهم ازتاج وتختشون دفاع میکنن ولی هرتدبیری بیندیشن به نوعی به سقوط زودرس خودشون کمک میکنن. البته مردم عربستان بایدواردعرصه بشن وبابرپایی تظاهرات به زندگی نسل پادشاهی درعربستان خاتمه بدند.
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    استکبار وایادی مزدور او بدانند که مسئولین وملت ایران هرگز از عربستان واهمه نخواهند داشت واین رژیم را فاسد وفاجر می دانند وبه موقع جوابی دندان شکن به او خواهد داد . وخوب می دانند که امریکا به عربستان پول و سلاح می دهد تا مسلمانان را قتل عام کند . ایران اسلامی به فضل خدا تمام نقشه های دشمنانش را نقش برآب خواهد کرد وآبرو حیثیتی برای امریکا در دنیا باقی نخواهد گذاشت . یا حسین (ع) مدد
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    عربستان هیچ فرقی با رژیم صهیونیستی نداره
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    مشرق چرا نمیشه نظرات مثبت یا منفی رو ثبت کرد ؟
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    چرت میگیی
  • ali ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    سما نروژی رو هم به همین روانی صحبت می کنی؟!
  • ناشناس آذری ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    « ایران هیچ دلیل و بهانه‌ای در این درگیری به عربستان سعودی نمی‌دهد » !!!! آتیش زدن سفارت خونه و کنسولگری دلیل و بهانه نیست پس چیه؟؟!!! مقاله تخیلی و ضعیفه
  • مهسا ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    آخر ما نفهمیدیم این عادل جبیر مرد شد یا زن ماند؟! یا برعکس
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    حرفهای زینال بندری را میزنه که خیلی وقته خبری ازش نیست
  • امیر تبریز اوغلی ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    یاشاسن مردم با غیرت.. یه جا دیگه تحمل ادم تموم میشه. تا کی به همه چی باید لبخند بزنیم.. یکم شخصیت. اقتدار عظمت بد نیست
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    عربستان هم دلواپسه...!!!!! اسرائیل دلواپسه..!!!!!! ترکیه دلواپسه..!!!!!!!!! دلواپسها هم دلواپس هستند..!!!!!!! خلاصه همه دشمنهای داخلی و خارجی ایران دلواپسن!!!!
  • ایرانی ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    مرگ بر آل سعود پشتیبانی از دولت پشتیبانی از اسلام است
  • علیرضا ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    عقل حکم میکنه که با دیوانه نباید دست به یقه شد چون چه بزنی وچه بخوری مقصری پس تنها را اینکه باهاش مدارا کنی // از غیرت ماایرانی ها همه خبر دارند ولازم به یاداوری نیست // چنانچه وارد جنگی با سعودیها شویم برنده فقط غربی ها هستند // خواهشن از جلد خارج نشین وباتضرع و زاری از خدا بخواهید فرج را حاصل کنه انوقت ای ایرانی ها غیرت خود را رونمایی کنید یا رب رب رب عجل لولیک الفرج
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    تاکی لبخند بی معنی
  • ? ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    فکرمیکنی ماکشته مرده اوناهستیم؟! ایران فقط به خاطرزیارت خانه خدا بااینهاتاحالا تعامل کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس