کد خبر 517031
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶

با پذيرش فيلم «ايستاده در غبار» ساخته محمدحسين مهدويان در جشنواره فيلم فجر، امسال نيز جشنواره فيلمي با موضوع سرداران و فرماندهان دوران دفاع مقدس را معرفي و اكران خواهد كرد.

به گزارش مشرق، با پذيرش فيلم «ايستاده در غبار» ساخته محمدحسين مهدويان در جشنواره فيلم فجر، امسال نيز جشنواره فيلمي با موضوع سرداران و فرماندهان دوران دفاع مقدس را معرفي و اكران خواهد كرد.

محمدحسين مهدويان، كارگرداني كه با ساخت مجموعه مستند درام «آخرين روزهاي زمستان» به يكباره به شهرت رسيد، فيلم «ايستاده در غبار» را به عنوان اولين اثر سينمايي‌اش كارگرداني كرد. اين فيلم روز گذشته به عنوان يكي از 11 اثر راه يافته به بخش فيلم‌اولي‌هاي جشنواره فجر (نگاه نو) معرفي شد.

پيش از «ايستاده در غبار» فيلم‌هاي «زيباتر از زندگي» ساخته انسيه شاه حسيني با موضوع زندگي سردار شهيد علم الهدي، «شور شيرين» ساخته جواد اردكاني با محوريت مبارزه سردار شهيد محمود كاوه با ضد انقلاب و «چ» ساخته ابراهيم حاتمي‌كيا كه دو روز از زندگي دكتر مصطفي چمران فرمانده شهيد جنگ‌هاي نامنظم، در سينماي ايران توليد شده بود. البته بارها صحبت از لزوم ساخت فيلم درباره زندگي شهداي شاخص دوران دفاع مقدس به ميان آمده و هر بار نيز خبرهايي درباره ساخت پروژه‌هاي سينمايي با اين محوريت رسانه‌اي شده اما كمتر پيش آمده است كه اين آثار از سطح اطلاع‌رساني فراتر روند.

البته تلاش‌هايي نيز خارج از سينما شكل گرفته كه بعضاً قابل تقدير نيز هستند؛ مجموعه‌اي انيميشني كه رضا ميركريمي درباره شهداي شاخص در دست توليد دارد و دو قسمت شهيد چمران و شهيد دوران آن به نمايش درآمد، جزو اين تلاش‌هاست. تلويزيون نيز بعضاً با توليد مجموعه‌هاي تلويزيوني زندگي فرماندهان شهيد را به تصوير كشيده است ولي هنوز ظرفيت‌هايي كه سينماي كشور در اختيار دارد آن طور كه شايسته است درباره نشان دادن رشادت‌هاي فرماندهان شهيد و معرفي شخصيت اين شهدا مورد استفاده قرارنگرفته است. امسال در ميان 34 فيلم اولي كه درخواست حضور در جشنواره فجر را داشتند تنها فيلمي كه با موضوع سرداران دوران دفاع مقدس توليد شده بود«ايستاده در غبار» بود. يعني چيزي كمتر از 3 درصد!

در مقابل اين كم‌كاري انتظار مي‌رود آثار توليد شده درباره زندگي شهداي شاخص از كيفيت بالاتري نسبت به توليدات معمول سينما برخوردار باشند. مهدويان پيش از اين با ساخت مجموعه «آخرين روزهاي زمستان» نشان داده بود كه مي‌تواند اثري متفاوت و تماشايي را خلق كند كه مخاطبان زيادي را به خود جذب كند. اين اثر مستند باعث شد تا سازمان فرهنگي- رسانه‌اي اوج به اين كارگردان جوان اعتماد كند و توليد فيلم درباره سردار جاويدالاثر متوسليان را به وي بسپارد.

مهدويان تلاش كرده است در اين اثر نيز مانند «آخرين روزهاي زمستان» در انتخاب چهره‌هاي نزديك به چهره اصلي فرماندهان دوران دفاع مقدس دقت داشته باشد، بنابراين در«ايستاده در غبار» چهره‌هاي شاخص سينمايي حضور ندارند، در عوض با انتخاب‌هاي صورت گرفته بار مستند گونه‌اي به فيلم داده شده است. مسئوليت انتخاب بازيگر براي «ايستاده در غبار» بر عهده مهدي زمين‌پرداز است. زمين‌پرداز كه با ايفاي نقش شهيد باقري در «آخرين روزهاي زمستان» نقش مؤثري در ديده شدن اين مستند داشت، اين بار در كار جديد مهدويان علاوه بر ايفاي نقش به انتخاب بازيگر نيز پرداخته است.

اين فيلم روايتي از دوران كودكي تا اعزام به لبنان سردار جاويدالاثر متوسليان است. بنابراين نام اوليه‌اي كه براي فيلم در نظر گرفته شده بود«كودكي ناتمام» بود كه بعداً اين نام به «ايستاده درغبار» تغيير پيدا كرد.

در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: احمد كه عصيان نوجواني‌اش را در سكوت گذرانده، فرمانده لشكري مي‌شود كه بايد در دروازه‌هاي خرمشهر با دشمن بجنگند اما سرنوشت او فرسنگ‌ها دور از مرز ايران رقم مي‌خورد.

«ايستاده در غبار» در دو بخش شهري و شهرك سينمايي دفاع مقدس فيلمبرداري شده است. در بخش شهري كه بازسازي دوران كودكي سردار متوسليان است از لوكيشن بازارچه نايب‌السلطنه در حوالي خيابان ري براي بازسازي محل زندگي احمد متوسليان استفاده شده؛ جايي كه مغازه پدري وي در آنجا قرار داشته است.

با وجود آنكه هنوز نسخه نهايي اين فيلم به نمايش در‌نيامده، حضور مجيد مجيدي در زمان فيلمبرداري «ايستاده در غبار» و مهر تأييد اين فيلمساز بر كيفيت كار مهدويان را مي‌توان پيش فرض خوبي براي توليد كاري فاخر درباره فرماندهان شهيد دانست. مجيدي در ديدار از پشت صحنه «ايستاده در غبار» خطاب به مهدويان مي‌گويد تصنع موجود در برخي فيلم‌هاي جنگي از باورپذير بودن آن براي مردم مي‌كاهد و تأكيد می‌کند كه در فيلم سينمايي «ايستاده در غبار» اين تصنع به چشم نمي‌خورد. با پذيرش اين فيلم در سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر، بايد منتظر بود و ديد چهارمين اثر سينمايي كه به طور مستقيم به زندگي فرماندهان دوران مي‌پردازد، مي‌تواند موفقيت «چ» را تكرار كند؟ اعتماد به فيلمساز فيلم اولي و سپردن كار بزرگي مانند پروژه سينمايي «ايستاده در غبار» ريسكي بوده كه اوج آن را پذيرفت و اكنون بايد ديد نتيجه اين ريسك مي‌تواند غافلگيري در فجر باشد يا خير!

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس