کد خبر 513112
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی گفت: روز زبان فارسی در کشور نامگذاری می‌شود که در این رابطه روز ۲۵ اردیبهشت سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی پیشنهاد شده است.

به گزارش مشرق، محمدجعفر یاحقی ظهر امروز همزمان با سالروز تولد حکیم ابوالقاسم فردوسی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در مؤسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی برگزار شد، اظهار داشت: مؤسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی از سال 84 با نام فرهنگ سرای فردوسی آغاز به کار کرد و از سال گذشته به این نام، تغییرنام پیدا کرد.

وی درباره اهمیت و ضرورت شاهنامه فردوسی، خاطرنشان کرد: شاهنامه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در این 10 سال با کمک مردم و بدون دریافت کمک از دولت و دیگر نهادها قدم‌هایی برداشته شده و تمامی هزینه‌ها توسط خیران تأمین می‌شود.

یاحقی تصریح کرد: شادروان اصغر مینو منزل شخصی خود را وقف این مجموعه کرد و مؤسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی در همین بنا دایر شده است و جلساتی نیز در مرکز ساپکو برگزار می‌شود که آن هم به صورت مردمی و رایگان در اختیار این مجموعه قرار گرفته است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی عنوان کرد: در سال‌های اول فعالیت گردش مالی سالانه این مجموعه 10 میلیون تومان بود که این رقم سال‌به‌سال افزایش یافت و در سال گذشته به عدد 80 میلیون تومان رسید و گاه‌شماری پیش‌بینی شده که سالی 50 میلیون تومان هزینه دارد که نیازمند کمک‌های مردمی بیشتری است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی با بیان اینکه حرکت این مؤسسه برای حمایت از مجموعه آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی و با محوریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بوده است، عنوان کرد: از سوی مؤسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی کمک‌هایی در جهت معرفی بیشتر و بهتر این شاعر خراسانی در سطح شهر به مسئولان شهری و استانی شده است.

یاحقی گفت: همه ساله در 25 اردیبهشت سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی مراسمی جهت گرامیداشت این شاعر برگزار می‌شود که این مجموعه نیز حمایت‌های لازم را در این رابطه دارد و از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای بزرگداشت این روز در سال آینده هستیم، هرچند که معتقدیم در بحث معرفی فردوسی به خوبی کار نشده و نیازمند تلاش و همت مضائف مسئولان امر در اداره ارشاد و میراث فرهنگی بوده است.

وی افزود: ماهنامه پاژ یکی از فعالیت‌های قلمی این مجموعه بوده که تاکنون مجموعه مقالات نوشته شده با موضوع فردوسی را در 15 شماره به چاپ رسانده، این نشریه پس از مدتی تعطیل شد اما مجدد راه‌آندازی شد و در دوره جدید به صورت فصلنامه بوده و نسخه شماره 17 آن به تازگی منتشر شده است، نشریه‌ای که به صورت آنلاین هم فعال بوده و تمامی هزینه‌های آن توسط این مجموعه تأمین می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی درباره انتخاب نام پاژ برای این نشریه، بیان کرد: پاژ نام روستایی در 5 کیلومتری جاده مشهد-کلات بوده، روستایی که زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است و انتخاب این نام برای این نشریه به جهت توجه بیشتر و بهتر به این روستا بوده است و بیشترین پژوهش‌های موجود در 6 بخش باستان شناسی، تاریخ، ادبیات، جغرافیا، هنر و برون مرزی در نشریه پاژ به چاپ رسیده است.

یاحقی تصریح کرد: باوجود آنکه روز 27 شهریور ماه روز بزرگداشت شهریار، به عنوان روز شعر ادب و فارسی انتخاب شده، اما معتقدیم با وجود شخصیت شهریار، باید روزی با این عنوان انتخاب می‌شد که مرتبط با حکیم ابوالقاسم فردوسی می‌بود، همچنین وزارت ارشاد هم معتقد است که باید روزی به نام زبان فارسی نامگذاری شود که ما نیز روزهای مرتبط با فردوسی را پیشنهاد دادیم، در این پیشنهادات روز 25 اردیبهشت سالروز بزرگداشت فردوسی، روز 20 مهر سالروز بزرگداشت حافظ و برخی دیگر از روزها پیشنهاد شد، اما به دلیل آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد به نامگذاری زیاد روزهای سال نبود، همان 25 اردیبهشت در نهایت پیشنهاد شد که با برنامه‌های بزرگداشت روز فردوسی مشترک باشد.

وی تأکید کرد: برخی از کتب این مجموعه با حمایت شهرداری، ارشاد و میراث فرهنگی به چاپ رسیده و برخی از این کتب به عنوان کتاب سال انتخاب شدند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی یکی از زمینه‌های خدمت در جامعه را توجه به موضوع فرهنگ دانست و گفت: باید ثمرات خدمت در امر فرهنگی به خوبی در جامعه معرفی شود و از خیران نیک اندیش دعوت می‌کنیم که در این حوزه ورود پیدا کرده و مشارکت لازم را داشته باشند.

یاحقی گفت: درباره معرفی 60 شهر تمدن ساز ایران توافقی با فرهنگستان هنر داشتیم و در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید، اما متأسفانه پس از گذشت 3 سال از این موضوع هنوز کتاب هزار صفحه‌ای که نوشته شده بود به چاپ نرسیده است.

وی افزود: مؤسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی با بسیاری از مجموعه‌ها از جمله آموزش و پرورش که بدنه فرهنگی جامعه را تشکیل می‌دهد و همچنین دیگر مجموعه‌ها همکاری دارد و تفاهم‌‍نامه‌ای میان این مجموعه و آموزش و پرورش منعقد شده که در آن به برگزاری جلسات علمی و فرهنگی، همایش‌ها، جلسات آموزشی برای معلمان و غیره اشاره شده است تا دغدغه‌های موجود در این حوزه برطرف شود.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی درباره احیای توس، خاطرنشان کرد: احیای توس موضوعی استانی نیست بلکه در سطح ملی بوده و حتی پیشنهاداتی هم به یونسکو شده تا آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی ثبت جهانی شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس