رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که رئیس جمهور کلمبیا با صدور فرمانی کشت، برداشت، صادرات و واردات ماده اصلی تولید ماری جوآنا و حشیش، منحصرا برای اهداف درمانی و پزشکی را مجاز اعلام کرد.

 به گزارش مشرق، «تله‌سور» اعلام کرد: «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا روز گذشته ضمن قانونی کردن استفاده از «ماری جوآنا» توسط پزشکان در موارد لزوم، فرمان اجازه کشت، برداشت، صادرات و واردات گیاه شاهدانه (ماده اصلی تولید ماری جوآنا و حشیش) با اهداف درمانی و پزشکی را صادر کرد.

رئیس جمهور کلمبیا اطمینان داد که با موافقت وی در واقع مجوز دسترسی به دانه شاهدانه صادر شده است و از این پس می‌توان برای کشت این گیاه منحصرا برای مقاصد پزشکی و علمی اقدام کرد.

وی همچنین افزود که صدور مجوز از جانب ما برای استفاده پزشکی از گیاه شاهدانه در تقابل با تعهدات بین المللی ما برای کنترل و مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیست.

کلمبیا بزرگترین تولید کننده برگ کوکا در سطح جهان است، این گیاه ماده اصلی تولید کوکائین و «ماری جوآنا» است.

طبق گزارش‌های دریافتی با امضای این فرمان از سوی رئیس جمهور کلمبیا کشت، برداشت، صادرات و واردات گیاه شاهدانه برای مقاصد پزشکی قانونی اعلام شده است.

یکی از نمایندگان وزارت سلامت کلمبیا اعلام کرد که استفاده از گیاه شاهدانه برای مقاصد پزشکی در سال 1986 قاونی اعلام شد اما بهره گیری از قانون به دلیل عدم وجود ماده قانونی که تولید قانونی و ملی این گیاه را مجاز بداند، معلق مانده بود.

«سانتوس» طی سخنانی در این‌باره گفت: با امضای این فرمان، تولید، صادرات و تجارت گیاه شاهدانه و دیگر مواد مخدر منحصرا برای اهداف پزشکی و علمی مجاز اعلام شده است.

استفاده از منابع طبیعی برای مبارزه با بیماری‌ها

رئیس جمهور کلمبیا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که کشورش در استفاده از منابع طبیعی به منظور درمان بیماری ها مقدم است.

طبق این فرمان، کشاورزان که مایل به کشت گیاه شاهدانه می‌باشند باید در ابتدا برای گرفتن مجوز از «شورای ملی مبارزه با مواد مخدر» کشور (سی‌ان‌ای) اقدام کنند در حالی که تولید کنندگان و صادرکنندگان داروهایی همچون «ماری جوآنا» باید این مجوز را از وزارت سلامت کشور دریافت کنند؛  پاسخ به هر دو نوع درخواست به مدت 30 روز کاری به طور خواهد انجامید.

این فرمان همچنین «شورای ملی مبارزه با مواد مخدر» و وزارت سلامت کشور را به عنوان ناظرین کشت، برداشت و انبار گیاه شاهدانه معرفی می‌کند که از حمایت و پشتیبانی نیروهای پلیس نیز بهره‌مند هستند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس