کد خبر 499268
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۱

معاون وزیر بهداشت بنیان‌گذار انجمن دیابت و رئیس انجمن آموزش دیابت گابریک در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی بحران دیابت در ایران پرداختند.

به گزارش مشرق، موضوع بحران دیابت در ایران در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه اول آذرماه  با حضور "باقر لاریجانی"معاون وزیر بهداشت ، "اسدالله رجب"، بنیان‌گذار انجمن دیابت و "هرمز  کیخوان زاده" رئیس انجمن  آموزش دیابت گابریک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ده دوازده سال گذشته شیوع دیابت در کشور ، رشد چشم‌گیری داشته است.

در ابتدای برنامه "باقر لاریجانی" معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: شیوع دیابت در همه جای دنیا رو به افزایش است اما در برخی مناطق دنیا از جمله چین، هند، کشور ما و برخی کشورهای جنوب خلیج‌فارس شیوع آن جدی تر است.

وی در ادامه تغییر سبک زندگی در پیش گرفتن متد زندگی غربی را در این کشورها عامل عمده شیوع دیابت خواند و گفت: کاهش فعالیت بدنی  و تغذیه نامناسب دلایل عمده شیوع دیابت در این کشورها است و نتیجه آن این بوده که در طی ده دوازده سال گذشته شیوع دیابت در کشور ما رشد چشم‌گیری داشته است.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: کشورهای غربی در یک مقطعی این دوره را گذرانده‌اند  هم اکنون تلاش می‌کنند که زندگی‌شان را به صورت تغذیه مناسب و فعالیت بدنی بیشتر ببرند ولی ما هم اکنون  در شیوع دیابت هستیم و این یک تهدید جدی برای سلامت کشور ما است

 شیوع دیابت در استان‌های شمالی و مرکزی جدی تر است

لاریجانی  اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده شیوع دیابت در برخی استان‌ها همانند استان‌های شمالی و استان‌های مرکزی کشور جدی تر است ضمن این که در استان یزد و بوشهر مسئله ژنتیک و ازدواج‌های فامیلی باعث شده که شیوع دیابت در این دو استان بیشتر باشد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این که آموزش، نقش زیادی در مقابله با این عارضه زیاد است گفت: آموزش برای افراد و همچنین برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند تا بتوانند با این عارضه کنار بیایند نقش مهمی دارد که خوشبختانه در این زمینه تلاش‌هایی در حال صورت گیری است اما کافی نیست.

لاریجانی با اشاره به هزینه سند نظام ثبت و غربالگری دیابت در مجموعه وزارت بهداشت گفت: در این سندی که طراحی‌شده موضوع آموزش و نحوه آن نیز مورد تاکید قرار گرفته البته برخی انجمن‌ها و مؤسسات آموزشی سال‌ها است که در این زمینه تلاش می‌کنند.

در ادامه این برنامه "اسدالله رجب" مدیر انجمن دیابت با بیان این که پیشگیری از اصول آموزش است گفت: آموزش نسبت به 25 سال گذشته خیلی بهتر شده است اما لازم است که تلاش‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: آموزش در ارتباط با دیابت یعنی توانمندسازی به این معنی که فرد مبتلا به دیابت به آن توانمندی برسد که با پزشک خود در پروسه درمانش بتواند شریک و سهیم باشد به این معنی که بتواند دیابت را مدیریت کند.

لاریجانی در ادامه برنامه با اشاره به این که باید تعداد مراکز جامع در کشور به تدریج گسترش یابد گفت: باید از همه ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کنیم.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این که باید مراقبت از بیماران را به صورت جامع انجام دهیم ادامه داد: باید مردم از چاقی جلوگیری کنند و لذا باید اساس تغذیه مناسب را در نظر بگیرند.

وی با اشاره به این که وزارت بهداشت با کمک دستگاه‌های مختلف متعهد شده است تا به افزایش فعالیت بدنی کارکنان بپردازد ادامه داد: باید فعالیت بدنی افزایش یابد.

لاریجانی با تاکید بر این که مبارزه با بیماری‌های واگیر کار وسیع و مداومی می‌طلبد بیان کرد: انشا الله در آینده مواد مصرفی گروه‌های بیماری  از جمله تهیه نوار سنجش خون بتواند بهتر در دسترس قرار بگیرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به این که گروه‌های متعددی از محققین مشغول انجام اموری هستند تا بتوانند نوارهای سنجش قند خون را ارزان تر در دسترس مردم قرار بدهند گفت: اکنون وزارت بهداشت تلاش زیادی انجام داده تا بتواند به کنترل بیماری‌های غیرواگیر بپردازد لذا اگر برای کنترل بیماری دیابت سرمایه‌گذاری نکنیم گرفتار عواقب سنگین آن می‌شویم.

وی با اشاره به 4 بیماری مورد توجه در طرح تحول سلامت که یکی از مواد آن دیابت است افزود: افراد بالای 45 سال بهتر است کنترل قند خون انجام دهند.

"هرمز کیخوان زاده" رئیس انجمن آموزش دیابت گابریک در انتهای برنامه طی ارتباط تلفنی گفت: در تأمین دارو در وضعیت خوبی به سر می‌بریم اما یکی از چالش‌های عمده بیماران دیابتی هزینه نوار تست قند خون است.

وی با اشاره به ضرورت آموزش و انگیزه دادن به بیماران دیابتی برای کنترل بیماری ادامه داد: باید در امر آموزش به مردم کمک کنیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس