کد خبر 496264
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴

در سند زیر یکی از دوستان نزدیک سفیر انگلستان در تهران تصریح دارد که کلیه خرابکاری‌ها و آتش‌سوزیها علیه اماکن عمومی کار مأموران ساواک است.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ در سال آخر حیات رژیم پهلوی برای اینکه انقلابیون در چشم مردم، افرادی تندرو جلوه داده شود اماکن عمومی و به خصوص سینماها را به آتش کشیدند و اعلام می کردند که این کار توسط انقلابیون صورت گرفته است. حال پس از گذشت 4 دهه از آن روزگار در سند زیر یکی از دوستان نزدیک سفیر انگلستان در تهران تصریح دارد که کلیه خرابکاری‌ها و آتش‌سوزیها علیه اماکن عمومی کار مأموران ساواک است. این در حالی است که ساواک تلاش می‌کرد از این حوادث بهانه‌ای برای تحکیم حکومت نظامی و سرکوب مردم استفاده کند.

سند زیر را می‌خوانیم:

تمام آتش‌سوزیها کار ساواک است

اظهارات یکنفر از اتباع کانادائی مرتبط با سفیر انگلیس پیرامون حوادث
روز 14 / 8 / 57 تهران
فرانک مکی تبعه کانادا که از دوستان نزدیک سفیر انگلیس در دربار شاهنشاهی میباشد. بنقل از دیپلماتای سفارت انگلیس در تهران، اظهار داشته:
کلیه خرابکاریها و آتش سوزیها در اماکن در روز 14 / 8 / 57 که در تهران صورت گرفته از حمله آتش زدن سفارت انگلیس، وسیله مأمورین ساواک و دولت ایران انجام گرفته تا بدینوسیله شاهنشاهی آریامهر بتواند یک دولت نظامی برسرکار بیاورند.
ارزیابی خبر:
اظهار مطالب بالا توسط بیگانه مذکور صحت دارد.
توضیح:
شایعه آتش زدن اماکن وسیله عوامل دولتی در میان مردم بشدت رواج داده شده و برخی مقامات سفارت انگلیس نیز باین مسئله اشاره کرده‌اند. آنچه که ملاحظه شده، مطبوعات خارجی تاکنون باین مسئله اشاره‌ای نکرده‌اند و گفته شده، چنانچه مطبوعات خارجی این شایعات را رد کنند. میتواند کمک بزرگ و مؤثری برای دولت ایران باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس