سایت اصلاح‌طلب جمهوریت درباره سوگواری مقابل سفارت فرانسه نوشت: «بعضی از حاضرین چنان حس و حالی گرفته بودند و مدام عکس می‌گرفتند و در جمع می‌چرخیدند انگار چندین و چندسال با جانباختگان‌فرانسوی رفیق گرمابه و گلستان بوده‌اند.»

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات یکشنبه را در «سوگ» حادثه حمله داعش به پاریس بودند؛ روزنامه دولتی ایران از این رخداد با تیتر «11 سپتامبر فرانسوی» یاد کرد. از سوی دیگر روزنامه‌های اصلاحات بار دیگر بر وضعیت همگرایی در اردوگاه سیاسی خود و القای واگرایی در بدنه اصولگرایان تاکید کردند.

به‌طورکلی آنچه می‌توان درباره خطوط روزنامه‌های امروز اصلاحات گفت، در محورهای زیر خلاصه می‌شود:

1. آغاز فعالیت جبهه یکتا در انتخابات آتی

2. دلواپسی از برگزاری جلسات وحدت در اردوگاه اصولگرایان

3. سرنوشت سوریه در وین

4. لایجه شفاف‌سازی انتخابات در مجلس شورای اسلامی

5. سوال علی مطهری از علی جنتی؛ تقابل آقازاده‌ها در بهارستان

6. بررسی بنیادهای تفکری و چشم‌انداز اقدامات عملیاتی داعش در خاورمیانه و غرب آسیا

7. مانور نسبت به واکنش علی مطهری پیرامون عدم حضور خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های منتقد به دولت در نمایشگاه مطبوعات؛ از منظر علی مطهری این اقدام تحولی در فهم اصولگرایان نسبت به مقوله اعتراض و انتقاد است

8. رونمایی از صندوق‌های الکترونیک برای شفافیت آرا در انتخابات آتی

سوگ· شمع‌ها تسلیت برای فرانسوی‌ها

شب 11 سپتامبر 2001 آن هنگامی که برج‌های دوقلو مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک فرو ریخت؛ عده ای در سوگ این رخداد در میدان مادر تهران گرد هم آمدند و با شمع یاد قربانیان را گرامی داشتند. پس از 14 سال فرانسه قربانی انتقام نیروهای پروش دهنده خود شد و همان افراد در خیابان نوفل نوشاتو در سوگ «11 سپتامبر فرانسوی» گریستند.

روزنامه شرق پیرامون این مراسم نوشت: « حالا پیر و جوان، زن و مرد، چادری و مانتویی آمده‌‌اند تا با روشن‌کردن شمعی یا نصب پلاکارد تسلیتی به پاریسی‌ها پیغام برسانند: «با آنها هستیم، هرجا که داعش باشد، مردم ایران روبه‌رویش خواهد ایستاد». این را دختر دانشجویی می‌گوید که پلاکارد تسلیتش تا همین چند دقیقه پیش روی دیوار سفارت در نور کم‌رنگ شمع‌ها دیده می‌شد و حالا دارد عکس‌هایی را که از آن گرفته برای دوستانش در توییتر و تلگرام به اشتراک می‌گذارد.

در میان جمعیت نه خبری از شعار هست و نه خط قرمزی وجود دارد؛ محترمانه خیابان نسوگوفل‌لوشاتو را به سمت سفارت فرانسه می‌روند و بازمی‌گردند تا پلیس به آنها هشداری ندهد. وقت برای ایستادن مقابل سفارتخانه کم است، اما هنوز پلیس درخواست متفرق‌شدن را مطرح نکرده.

«اینجا اومدم تا به مردم فرانسه نشون بدم که ما ایرانی‌ها دنبال صلح هستیم و از اینکه آنها خانواده‌هایشان را از دست داده‌‌اند ناراحتیم».

این یکی را هم مرد میانسالی می‌گوید که به گفته خودش به‌تازگی از پاریس برگشته و اگر دست روزگار نبود، شايد امروز او هم مثل صدها قربانی حوادث تروریستی پاریس از بین رفته بود.»

اما روایت سایت اصلاح‌طلب جمهوریت با روایت روزنامه شرق متفاوت است؛ این سایت پیرامون مراسم سوگواری مقابل سفارت فرانسه نوشت: « بعضی از حاضرین چنان حس و حالی گرفته بودند و مدام عکس می‌گرفتند و در جمع می‌چرخیدند انگار چندین و چند سال با جانباختگان فرانسوی رفیق گرمابه و گلستان بوده اند! ... البته برخی راننده‌های عبوری نیز ماشین خود را متوقف می‌کردند و می‌گفتند چرا برای جانباختن بیش از 400 ایرانی در منا شمع روشن نکردید؟ »

سوگ· جوان‌گرایی به وقت اصلاحات

آن هنگامی که نسل دوم اصلاحات خواهان حضور در معادلات سیاسی اردوگاه اصلاحات بود؛ نسل اولی‌های چپ‌نشین سیاست کشور آن را شورش پسران علیه پدران تعبیر کردند؛ اما گویا فقط فصل «انتخابات» جوانگرایی برای اصلاح‌طلبان معنا پیدا می‌کند به مانند کارگران فصلی که از آنها به عنوان پیاده نظام استفاده می‌شود.

روزنامه آرمان‌امروز از مخالفان جدی حزب ندای ایرانیان در شماره دیروز خود بر کادرسازی در بدنه احزاب اصلاح‌طلبان از میان جوانان تاکید کرد و در همین راستا نوشت: « در واقع تداوم فعاليت احزاب با جذب و پرورش نيروهاي جديد صورت مي‌گيرد اما با نگاهي به احزاب سياسي ايران مي‌توان دريافت كه تشكل‌هاي سياسي در بهترين حالت بيش از آنكه به پرورش نيروهاي سياسي (كيفيت) بپردازند به فكر جذب نيرو (كميت) هستند. به اين ترتيب بسياري از جوانان فعال يك حزب بيش از آنكه خود بتوانند در تصميم‌گيري‌هاي حزبي سهيم باشند به نيروهايي پيرو رده‌هاي بالاتر حزب تبديل مي‌شوند.»

از سوی دیگر روزنامه قانون نیز با نزدیکی انتخابات بر حضور جوانان تاکید کرد و در شماره اخیر خود نوشت:« توسعه سیاسی کشور نیازمند فعالیت احزاب بوده و احزاب نیز باید بدانند که فضای سیاسی کشور نباید بسته شود و جوانان را به این حوزه وارد کنند و ماحصل کلام اینکه به سمت «جوان گرایی» حرکت کنند. برای رسیدن به این هدف نیز باید بدنه احزاب بازسازی شود و تربیت مدیران جوان از سوی احزاب و گروه‌های سیاسی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر به حساب آید.»

سوگ· کمیسیون ویژه برجام زیر هجمه اصلاحات

خط هجمه به کمیسیون ویژه برجام برای «نظارت» بر شروط تایید برجام از سوی مقام معظم رهبری از روزنامه اعتماد آغاز شد و زنجیره‌ای‌ها یک خط تخریب را پیگیری می کنند؛ آنان مدعی هستند که زاکانی حب ریاست دارد برای همین خواهان استمرار فعالیت کمیسیون ویژه برجام است؛ این درحالی است که آیین نامه مجلس شورای اسلامی روایتی متفاوت از مقاصد سیاسی اصلاح‌طلبان دارد.

روزنامه آرمان امروز در همین راستا نوشت: « اما موضوع اصلي چرايي اصرار تاكيد زاكاني بر تداوم فعاليت كميسيون بررسي برجام است. يك گمانه اين است كه طيف اصولگرايان بخواهند از اين كميسيون استفاده انتخاباتي كنند يعني در مدت باقيمانده تا انتخابات به برگزاري جلساتي اقدام كنند که در آن به رقيب دولتي و اصلاح‌طلب هجمه وارد كرده و در هر مرحله اجراي برجام اگر كوچك‌ترين مشكلي رخ داد به نام رقيب تمام كنند. شايد هم برخي از آنها بخواهند در رزومه تبليغاتي خود براي انتخابات از عنوان عضو كميسيون ويژه بررسي برجام استفاده كنند كه عنوان پرطمطراقي است اما هر چه باشد اكنون فقط زاكاني به تداوم فعاليت اين كميسيون اعتقاد دارد و به اعضاي ديگر اين كميسيون اصلا اعلام نشده كه چه بايد انجام دهند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ریاستی ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    الهی قربون مامیتون برید بیخیالهای بی خاصیت غربزده .
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    روزنامه های دو رو.... تف به اون تمدن چند هزار ساله ای که فقط بخواد برای امریکا و اروپا فوران کنه...انگار بقیه جهان وجود خارجی ندارن
  • اصلاح طلب ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    داخل شبکه های اجتماعی که این شهدای منا رو بستن به فحش!! با عنواینی مانند شکم سیر بی درد با پول بیت المال هر سال میره مکه و........
  • مهدی از قم ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    زمان جنگ ایران با رژیم بعث عراق بازار قم که شلوغ ترین مکان قم بود بمب باران شد.میدونید این بمب باران با چه هواپیمایی انجام شد؟؟؟با میراژ فرانسوی و این هواپیما اون قدر پیچیده بود که فرانسه با خلبان به صدام داده بود.خواهشن بعضی از دوستان فورا نگن که ما هم با هواپیمای امریکای میجنگیدیم چون امریکا این هواپیما ها را به شاه داده بود که عامل امریکا بود ولی فرانسه این وسیله را به خود صدام که در حال جنگ با ما بود داد.راستی به نظر شما فرانسوی ها اون موقع برای شهید شدن اون همه زن و بچه بیگناه شمع روشن کردند؟؟؟؟برای اون های که با خون الوده مبتلا به ایدز شدند چی؟؟؟؟؟برای یک میلیون ادمی که در الجزایر کشتند چی؟؟؟؟حالم از این همه انفعال و دریوزگی بهم میخوره.مطمئن باشید خود غربی ها هم خوش رقصی های این افراد را به جای حساب نمیکنند
  • مهدی ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    جنایت و کشتار مردم بیگناه از هر قوم و مسلک و دین محکوم و عملی که فقط از حرامیان کفتار صفت گرگ مسلکی بر میآید که بویی از انسانیت و بشریت نبرده و از انسان فقط ظاهر آن را دارند و بجای آدمیت ، حیوانیت و خباثت دارند . ولی نباید فراموش کنیم که این حرامیان آدم کش وحشی را همین دولتهای غربی مخصوصا آمریکا انگلیس فرانسه و رژیم صهیونیستی با دلارهای وهابیت نجس و قطر و امارات و کمک تمام عیار اردوغان ترکیه تربیت کردند و تجهیز کردند و همچنان حمایت میکنند . کسانی که در این ماجرا (حواث پاریس ) از هول حلیم تو دیگ افتادند ، کاش همینقدر که ابراز همدردی با فرانسه میکنند به حامیان و تربیت کنندگان این حرامیان از جمله دولت فرانسه تذکر میدادند که هرکه باد میکارد طوفان درو میکند . ای کاش در کنار تصاویر فرانسه یادی میشد از گورهای دختران ایزدی عراق که وحشیانه کشته شده و اخیرا کشف شده اند یا 200 کودک عراقی که توسط همین خونخواران تیرباران شده اند یا کودکان و زنان مظلوم سوریه و یمن و فلسطین و لبنان و افغانستان که از قضا بدست همین کفتارهای وحشی قتل عام میشوند و به دولت فرانسه یادآور میشدند که الان شاید کمی از درد و رنج مردمی که داعش را برایشان فرستادید متوجه میشوید .
  • جواد ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    اقلیت پر ناز و ادا " که همه اش به دنبال تقلید کور کورانه هستند !
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    واقعا جوانان اصلاح‌طلب کارگران فصلی هستند که در انتخابات فقط و فقط به کار گرفته می شن و لاغیر ... پیاده نظامی هستند که تو بازی نیستن اما مخاطرات کار همش بر ضد اونهاست ... خصوصا دانشجویان که اصلاحات همیشه ازشون به عنوان سیاهی لشکر بهره ها برده تنها با یک سخنرانی رادیکال و ...
  • جواد ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    عقده های ناشی از کمبود های روانی و جلب توجه " بالاخره باید ارضا شود . اروپایی ها هم " همین اقلیت بی مصرف را " در بوغ و کرنا میکنند .
  • مهران ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    اونا ما رو تحریم می کنن و بعد برای کشتن ما میراژ و بمبهای شیمیایی به دشمنمون می دن و به ما هم خونهای آلوده به ایدز اونوقت ما هم برایشون دل می سوزونیم و شمع روشن می کنیم واقعا حماقت تا به کجا
  • بهنام ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    روشنفکرنماهایی که فقط به درد خوش رقصی و ادا اطوار میخورن! نه واسه چیزی که دارن تلاش کردن نه میدونن سختی و درد و غم و غصه چیه! از پول تو جیبیای پاپاشون شمع میخرن و دسته گلای چند صد هزار تومنی میزارن جلوی سفارت فرانسه! راستی! فرانسه چند تا از هم وطنای ما رو با خونای آلوده، به ایدز مبتلا کرد؟!!!!!!!!
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    لعنت به روزنامه های زنجیره ایه خائن
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ما ايراني ها يه وقت از شدت احساسات از اونورش ميفتيم متاسفانه همين فرانسه در دوره جنگ بيشترين كمك رو به عراق كردند بيشترين تحريم و و كارشكني در توافق هسته اي از جانب فرانسه با انتقال خون هاي الوده ايدز رو وارد كشور كرد و باعث نابودي زندگي هزاران نفرشدند همين فرانسه يكي از حاميان داعش است چه مالي و چه تسليحاتي دولت فرانسه براي كشتار حجاج در منا كوچكترين پيام تسليتي به ايران نگفت اما بعضي از مردم ما ...............!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ما ايراني ها يه وقت از شدت احساسات از اونورش ميفتيم متاسفانه همين فرانسه در دوره جنگ بيشترين كمك رو به عراق كردند بيشترين تحريم و و كارشكني در توافق هسته اي از جانب فرانسه با انتقال خون هاي الوده ايدز رو وارد كشور كرد و باعث نابودي زندگي هزاران نفرشدند همين فرانسه يكي از حاميان داعش است چه مالي و چه تسليحاتي دولت فرانسه براي كشتار حجاج در منا كوچكترين پيام تسليتي به ايران نگفت اما بعضي از مردم ما ...............!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    قطار قطار بهترین جوان های این مملکت در سوره و عراق شهید می شوند بعد پیکرشون (خاک بر دهانم) مانند معتادان خیابانی دفن میشن در اوج غربت و امثال بعضی ها سرشون تو آخور و وقتی برای صاحباشون اتفاقی می افتد سرشونو بالا می گیرن.
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    قطار قطار بهترین جوان های این مملکت در سوره و عراق شهید می شوند بعد پیکرشون (خاک بر دهانم) مانند معتادان خیابانی دفن میشن در اوج غربت و امثال بعضی ها سرشون تو آخور و وقتی برای صاحباشون اتفاقی می افتد سرشونو بالا می گیرن.
  • سعید ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    تیتر و تا حدودی مطلب اول حرف دل این روزای من بود،بعضیا به هر بهانه ای می خوان ادای غربیا رو در بیارن و خودصون رو عزیز کنن.آقا و خانم محترم،اگر دلتان برای مردم بی گناه و انسانیت سوخته،چندین سال است که هر روز در فلسطین و لینان و افغانستان و عراق و لیبی و یمن و آفریقا هر روز صد مرتبه بد تر از این اتفاقها می افتد .واقعا برای بعضی ها متاسفم ...
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    یعنی خاک برسر همه انهایی که شمع روشن کردن به امید روزی که
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    1)حساب دولت های ظالم رو از مردم بی گناه جدا کنیم. 2) بی انصاف نباشیم برای هولوکاست منا هم واکنش هایی به طرق مختلف و مناسب با زبان و فرهنگ خودمون انجام شد. 3)روشن کردن شمع در بیشتر فرهنگ ها انجام میشه و یک مفهوم مشترکه. 4)این کار که یک فرهنگ مشترکه در مقابل سفارت فرانسه بازتاب خوبی داره و نشون دهنده ی صلح طلبی ماست.
  • بیسیمچی ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    به خدا این جماعت غرب زده و شمع بدست همین قدر بیشتر نیستن.با یه لگد میشه جمع شون کرد ولی فعلا داریم با این به اصطلاح روشنفرنماها مدارا میکنم
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    بعضی وقتا با خودم میگم واقعا ما با اعراب جاهلی که هر حرفی رو باور میکردن چه فرقی داریم؟؟
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    من شخصا این کارو محکوم میکنم ! ولی بزارید غریبها هم بفهمند دنیا فقط بزن و برقص و مشغول کار و زندگی نیست! گاهی مثل الان بفهمند ان روزی که دولتشان داشت برای تروریستها اخور میساخت باید جلوشون رو میگرفتند !!!
  • علی ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    عزیزم این که چیزی نیست چند وقت پیش با یکی از اینا صحبت میکردم و دیدم چون اینها تمام رفرنس خبری و اطلاعات از ماهواره و امثال اینها دارند کلا همچی برعکس میفهمند ..... مثلا در مورد اسرائیل میگن : اونها پول تمام زمین های فلسطینیان دادند و الان این فلسطین که غصب کننده اسرائیل هست پس اسرائیل خیلی لطف میکنه که داره ازشون نگه داری میکنه !!!!
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    چه قدر بی منطقید؟ مگه برای مسئولین فرانسوی دلسوزی کردند؟ شما از مرگ اون فرانسوی ها راضی هستید؟
  • امیرحسام ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    هر کسی در ابراز نظرش آزاد هست.تنگ نظر نباشیم.عده ای دوست دارن با مردم فرانسه هم دردی کنن.عده ای فقط با مردم لبنان و سوریه! به نظر من هر دو حادثه محکوم هستن.هر چند که تعداد کشته های فرانسوی،از برادران شیعه لبنانی بیشتر هم بود.
  • عرفان ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    حتما صبح زود هم دم در سفارت رفتن برای گرفتن پاسپورت فرانسوی و اقامت!!!
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    جناب مهران دلسوزی برای مردم بیگناهی بوده که کشته شدن نه برای دولتمردان فاسد فرانسه !! جناب مهران ملت ایران همیشه صلح طلب بوده و با همه ملت های مظلوم همدرد و هر نوع کشتار وحشیانه در هر کشوری و علیه هر ملتی رو محکوم میکنه ! با این افکار منجمد پس چون روسیه هم علیه ملت ایران فجایع زیادی انجام داد باید با خاک یکسان بشه و همچنین پرتغال در زمان صفویان و همچنین ازبک ها و مغولها و ترک های عثمانی و ... جناب جان سیاستهای احمقانه دولتها الزاما تایید شده همه مردم یک کشور نبوده و نیست !!
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    الان شما میگی کشتار زنان و مردان بیگناه که ممکنه اکثریت اونها هم با سیاستهای احمقانه دولتمرداشون مخالف هم باشن کار درست و پسندیده ایه ؟
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    طرف در سفارتو باز نکرده که گلا رو بگیره. از اف اف هم گفته ویزا نمیدیم به هیشکی! خودشیفته فراهانی لخت شد تا با کلی منت بهش اقامت دادن. برای دو قطره اشک کسی ویزا نمیده آخه!
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    ناشناس ۰۹:۰۵ چرا در سفارت لبنان جمع نشدند از این اداها در بیارند
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    پس چرا روبروی سفارت لبنان از این اتفاقات نه افتاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس