آمار نقدینگی و پایه پولی که به طور شفاهی توسط مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی بیان شده به خوبی نشان می‌دهد که اوضاع مدیریت پولی در سال جاری به هیچ وجه مناسب نیست و دیگر از کنترل نقدینگی و پایه پولی به عنوان مصادیق انضباط پولی و بانکی مورد ادعای دولت خبری نیست.

حجم پایه پولی 2 برابر و نقدینگی 3.5 برابر دولت احمدی نژاد شد+جدولگروه اقتصادی مشرق-بر اساس آمارهای بانک مرکزی، حجم نقدینگی در دولت یازدهم نزدیک به 400 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

 در حالی که مدت‌ها است برخی گزارش‌های آماری بانک مرکزی درباره شاخص‌های اقتصادی کشور (احتمالا به دلیل منفی بودن برخی آمار و ارقام) منتشر نشده، فعلا باید به آمارهایی که به طور شفاهی مسئولان بانک مرکزی اعلام می‌کنند، بسنده کرد.

 آمار نقدینگی و پایه پولی که به طور شفاهی توسط مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی بیان شده به خوبی نشان می‌دهد که اوضاع مدیریت پولی در سال جاری به هیچ وجه مناسب نیست و دیگر از کنترل نقدینگی و پایه پولی به عنوان مصادیق انضباط پولی و بانکی مورد ادعای دولت خبری نیست.

احتمالا به همین دلیل هم هست که آمار مذکور به تیغ سانسور سپرده شده است تا مبادا منتقدان دولت به آن استناد کنند.

به هر حال، بر مبنای همین اظهارات شفاهی مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان شهریورماه امسال به 872 هزار میلیارد تومان و پایه پولی به 137.5 هزار میلیارد تومان رسیده است.


بر مبنای همین آمار نیم‌بند و شفاهی، می‌توان عملکرد دولت در حوزه کنترل نقدینگی را قضاوت کرد. در حالی که انتقاد از افزایش حجم نقدینگی در دولت احمدی‌نژاد هیچ‌گاه از جانب مسئولان اقتصادی دولت یازدهم فراموش نمی‌شود، عملکرد خود آنها به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

بر اساس آمار بانک مرکزی دولت احمدی‌نژاد اقتصاد کشور را با حجم نقدینگی 479 هزار میلیارد تومانی به دولت روحانی تحویل داده است.

افزایش حجم پایه پولی 2 برابر و نقدینگی 3.5 برابر دولت قبل شد

اما در حالی که در 8 سال دولت‌های نهم و دهم حجم نقدینگی مجموعا 406 هزار میلیارد تومان افزایش یافت، آماری که مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی گفته بیانگر آن است که حجم نقدینگی اضافه‌شده در 26 ماه عمر دولت تقریبا نزدیک به آمار 8 ساله دولت قبل است، یعنی 393 هزار میلیارد تومان.

اگر میانگین ماهانه حجم اضافه شده نقدینگی را مورد محاسبه قرار دهیم، در دولت‌های نهم و دهم ماهانه 4200 میلیارد تومان به نقدینگی افزوده شده، در حالی که در دولت یازدهم تاکنون هر ماه 15100 میلیارد تومان به نقدینگی اضافه شده است؛ یعنی چیزی بیش از سه و نیم برابر.

لازم به ذکر است که مسئولان بانک مرکزی در 2 سال اخیر که انتقادات نسبت به افزایش سرسام‌آور رشد نقدینگی بالا گرفته، توجیه عجیبی برای این کار جور کرده‌اند.

مسئولان بانک مرکزی ادعا کرده اند که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی که در این دو سال ایجاد شده ناشی از پوشش آماری ۶ بانک و چهار موسسه مالی و اعتباری است.

بر اساس ادعای مسئولان بانک مرکزی آمار نقدینگی بانک‌های خاورمیانه، قرض‌الحسنه رسالت، ایران و ونزوئلا، بین‌المللی کیش، ایران زمین، بانک قوامین، موسسات اعتباری صالحین، پیشگامان آتی، کوثر و عسکریه، قبل از این دو سال در آمار نقدینگی محاسبه نمی شده و بانک مرکزی دولت یازدهم تصمیم گرفته آنها را در پوشش آماری خود لحاظ کند! این ادعای عجیب در شرایطی مطرح شده که بسیاری از این بانکها و موسسات سالهاست که در سیستم پولی کشور فعالیت می کنند و حتی مجوز رسمی از بانک مرکزی دریافت کرده اند و طبیعتا آمار آنها خارج از سیستم بانکی نبوده است.

در همین خصوص وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی با رد ادعای مسئولان بانک مرکزی در خصوص افزایش حدود ۸۰ هزار میلیارد نقدینگی بر اثر پوشش آماری ۶ بانک و چهار موسسه مالی و اعتباری اظهار کرد: دولت معتقد است که پوشش آماری ۶ بانک و ۴ موسسه مالی و اعتباری را در هم آمار نقدینگی لحاظ کرده که بنده به عنوان یک اقتصاددان نمی توانم آن را قبول کنم و این یک ادعای بسیار عجیب و غیرباور است.

وی افزود: سوال من این است که مگر این موسسات پول را پیش خودشان نگه می دارند؟ این موسسات هم ناچارند که پول خود را در بانک قرار دهند. مثلا وقتی می خواهید در موسسه مالی و اعتباری X حساب باز کنید، آن موسسه به شما می گوید من با فلان بانک ارتباط دارم.

این اقتصاددان گفت: وقتی از موسسه مالی و اعتباری مورد نظر سوال می کنید که پول چه زمانی به حساب من می آید، پاسخ می دهد که اجازه دهید آن بانک پول را به حساب موسسه واریز کند، سپس ما هم پول را به حساب شما واریز می کنیم، زیرا بالاخره این موسسات با یک بانک طرف حساب هستند.

بنابراین این ۸۱ هزار میلیاردی که مسئولان بانک مرکزی معتقدند که متعلق به پوشش آماری ۶ بانک و چهار موسسه مالی و اعتباری است از دید من اشتباه است، زیرا اگر ادعای آنها درست باشد، این پول باید خودش را در یک جایی نشان می داد.

بنابراین می توان گفت که مسئولان بانک مرکزی که توجیهی برای تداوم افزایش رشد نقدینگی در دو سال اخیر نداشته اند، قصد دارند با بهانه ای عجیب در اذهان عمومی اقتصاد کشور انحراف ایجاد کند.

این در حالی است که بسیاری از بنگاه‌های تولیدی کشور در دو سال اخیر به دلیل مشکل کمبود نقدینگی تعطیل شده و یا تا آستانه تعطیل شدن پیش رفته اند، اما مسئولان بانک مرکزی کماکان به دنبال این هستند با این توجیهات غیر علمی آدرس غلطی را به اقتصاد ایران بدهند.

در هرحال مسئولان بانک مرکزی به خوبی می‌دانند تبعات افزایش نزدیک به 400 هزار میلیاردتومانی نقدینگی در مدت دوسال به زودی خود را آشکار خواهد کرد و برای گریز از این تبعات و پیامدهای منفی به سراغ توجیه های عجیب و غریب رفته اند!

افزایش حجم پایه پولی 2 برابر و نقدینگی 3.5 برابر دولت قبل شد

درباره پایه پولی نیز با وجود انتقادات فراوانی که مسئولان دولت فعلی به دولت قبل وارد کرده‌اند، آمارها نشان می‌دهد در 26 ماه دولت یازدهم مقدار پایه پولی اضافه‌شده به طور میانگین 2 برابر دولت قبل بوده است.

افزایش حجم پایه پولی 2 برابر و نقدینگی 3.5 برابر دولت قبل شد

تقریبا نیمی از 80 هزار میلیارد تومان افزایش پایه پولی در دولت قبل صرف طرح مسکن مهر شد که همواره مورد انتقاد مسئولان دولت فعلی قرار دارد. اینک فرصت مناسبی است که مسئولان دولت یازدهم پاسخ دهند 41.7 هزار میلیارد تومان پایه پولی اضافه‌شده در 2 سال اخیر،‌ کجا خرج شده است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 1
    روحانی دوست داریم // روحانی زحمت کش //...
  • کمال ازتبریز ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    حالا نقدینگی شکر خدا 2برابر شده اون یارانه عقب افتادگی را پرداخت کنید
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    خدا به خیر کنه
  • مهران ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    یه پیشنهاد دارم برای دولت : طبق فرمایشاتی که گفته شد بعد توافق ارزون میشود ارزون میشود خواهش میکنم برن یه سری به کاسبا بزنن ببین از وقتی این حرفارو اومدن زدن این کاسبا وضعیتشون چطور شده . همشون اعتراض دارن میگن از وقتی گفته ارزونی میاد فروش ما یک صدم شده ولی مالیات ما افزایش پیدا کرده . ملت به امید ارزونی گذاشتی تو پوست گردو یه ضربه حسابیم زدی رونق بازار خدا رحم کنه به ادامه دوره یازدهم
  • ناشناس ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    حتما تو نمودارها اشتباهی صورت گرفته مگه قرار نبود صد روزه مشکلات اقتصادی مردم حل بشه.
  • ناشناس ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    عواقب سیاست های غلط اقتصادی این دولت و افزایش حجم نقدینگی و پایه پولی گریبانگیر دولت آینده خواهد شد و باعث افزایش تورم شدید در سالهای آتی میشود .
  • ناشناس ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    بازهم صد رحمت به دولت دکتر احمدی نژاد که حداقل رکود نداشتیم و یارانه و عیدانه و بنزین سفر و غیره میداد .
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    ولی گرانی یک دهم دولت احمدی نژادم نشد!!! این یعنی روحانی کارشو بلده!!؟ احمدی تژاد به قول شما رشد نقدینگیش کمتر بود ولی نتونست اقتصاد رو اداره کنه و همه جیز از بین رفت ولی روحانی با همه مشکلات جلوی گرانی رو گرفت!! سوختید ترسوهای سانسورچی افراطی!.،
  • سعید ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    مشکل شما بررسی مقداریه در حالیکه این موضوع باید درصدی بررسی بشه حجم نقدینگی در 8 سال 7 برابر شد یعنی در سالی تقریبا 0.9 برابر در صورتی که این مقدار یا ثابت مونده یا داره کم میشه البته من طرفدار روحانی نیستم ولی قضاوت عادلانه برای من مهمه
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    اقای سعید فکر کنم خودتم نفهمیدی چی گفتی بخدا اگه حجم نقدینگی توی این دولت ثابت مونده يا كاهش پیدا کرده پس این افزایش وحشتناک ماله چیه
  • عمار خسروجردی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    دولت با رکود تورم رو مهار کرد نه با تدبیر
  • ناشناس ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    دولت با اجرای سیاست انقباضی و کم کردن قدرت خرید مردم و رکود تورم را کاهش داد البته هنوز هم نرخ تورم دو رقمی است .
  • کارشناس اقتصادی ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    آقای ذوق زده تهرانی .توهین نکن از دولت بخواهیدیک مناظره با حضور اقتصاد دانان واقعی برگزار کند
  • کارشناس اقتصادی ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    خواهش می کنم بگذارید کارشناسان اقتصادی نظر بدن با این اظهار نظرها کارشناسان به خودشون اجازه نمی دهند برای شما چیزی ارسال کنند
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    درسته و11 متغیر اقتصادی دیگه بی توجه موندن پس طبق تعریف برنامه اقتصادی این برنامه شکست خورده است
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    حالا که به نفعت است شد درصدی داداشم شما تو بازار واسه خرید کالا به مغازه دارها درصدی پول می دی واحد پولت درصده یا تومنه بگو ما هم بدونیم شاید وحد پول تغییر کرده ما نمی دونیم
  • صادق ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    یه چیز برام سواله. چطور میشه اکه نقدینگی این همه بالا رفته ولی همه جا رکود حاکمه؟ همه ی کاسبی ها خوابیده؟ مردم میگن پول برای خرید نیست؟ همین الان صد هزار خودرو با وام فروش رفت..
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    یارانه ها 27 هر ماه واریز میشود این یعنی اینکه یک ماه از دوازده ما کم میشود و ایا میدانستید هر ماه دولت 3000 هزار میلیار تومان یارانه میدهد و حالا این یک ماه کسر شده که مبلغی 3 هزار میلیاردی دارد کجا میرود ؟؟؟؟؟؟ اللهم العجل لولیک الفرج
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    تو اگر قضاوت عادلانه داشتی انصاف رو رعایت میکردی و تمام تلاشها و زحمات دولت دکتر احمدی نژاد رو می دیدی
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    معنی رکود رو خیلی ها نمیدونند کشور در حال درجا زدن و عقب گرده این یعنی فاجعه
  • unknown ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    کاربر گرامی؛ با سلام نظر شما در خبر شماره " 494602" با عنوان: " حجم پایه پولی دو برابر و نقدینگی 3.5 برابر دولت احمدی نژاد شد+ نمودار " غیر قابل انتشار است. قابل توجه کسانی که میگن مشرق فقط نظرات کوبنده ی دولت رو منتشر می کنه... دیگه اعصابم خرد شد...اگه اینم فیلتر کنی کلا دور سایتتو خط میکشم حاج آقا... مگه حرف ناحق میزنم؟خوبه دلیل ملیل هم مینویسم پاش...بازم غیرقابل انتشار است...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس