کد خبر 486236
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۶

رئیس جمهور مصر در دیدار با وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: حل سیاسی بحران سوریه با هماهنگی قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی حافظ وحدت این کشور خواهد بود.

به گزارش مشرق به نقل از رای الیوم، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در دیدار با عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: حل سیاسی بحران سوریه با هماهنگی قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی حافظ وحدت، حاکمیت و موسسات حیاتی این کشور خواهد بود.

السیسی با اشاره به لزوم مبارزه با تروریسم در سوریه تاکید کرد که دولت قاهره از اراده و انتخاب مردم سوریه برای شکل دادن به آینده حمایت خواهد کرد.

براساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری مصر درباره دیدار السیسی و الجبیر که در آن سامح الشکری وزیر خارجه این کشور هم حضور داشت، طرفین در این دیدار درباره آخرین تحولات منطقه رایزنی کردند.

رئیس جمهور مصر در دیدار با وزیر خارجه سعودی بر لزوم بازسازی یمن و فراهم شدن شرایط برای بازگشت آوارگان سوری تاکید کرد.

همچنین طرفین در این دیدار بر اهمیت تقویت همکاری‌ها و هماهنگی میان دو کشور در زمینه مقابله با تهدیدات به ویژه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت در منطقه هم رایزنی‌هایی داشتند.

الجبیر هم در خلال این دیدار دو نامه از جانب ملک سلمان پادشاه سعودی به السیسی ارائه داد که یکی از آنها دعوتنامه رسمی برای حضور رئیس جمهور مصر در اجلاس سران عربی با آمریکای لاتین بود و نامه دیگر درباره تشکیل شورای هماهنگی مصر-عربستان در راستای ارتقا روابط بین دو کشور در همه حوزه‌ها بود.

این دیدار در شرایطی انجام شده که ناظران تصریح دارند که ماه عسل روابط میان مصر و عربستان پس از کمک قابل توجه ریاض به ژنرال السیسی در سرنگونی محمد مرسی درپی عدم همراهی نیروی زمینی مصر با عربستان در جنگ علیه یمن پایان یافت.

از سوی دیگر قاهره و ریاض در ارتباط با سوریه هم دچار اختلاف نظر هستند به طوری که این مسئله بر خلاف رویه موجود میان کشورهای عربی به رسانه‌ها هم کشیده شد و هفته گذشته وزرات خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با عربستان در زمینه سوریه اختلاف نظر دارد.

مصر خواستار راه حل سیاسی در سوریه است ولی سعودی‌ها با لجاجت تاکید دارند که باید رئیس جمهور سوریه از قدرت کناره گیری کند.

همچنین قاهره از حمایت سعودی ها از اخوان المسلمین  در سوریه به شدت نگران است چراکه قدرت گیری این گروه‌ها را زمینه ساز تقویت این گروه در مصر می داند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس