تحلیلگران در بررسی راهکارهای پیش روی رئیس‌جمهور مصر برای جبران حضور کمرنگ مردم در انتخابات پارلمانی این کشور می‌گویند مشاوران سیسی به دنبال جذب نمایندگان مستقل هستند.

به گزارش مشرق، با توجه به حضور حداقلی مردم مصر در اولین مرحله انتخابات پارلمانی این کشور که به گفته منابع رسمی دولتی کمتر از 30 درصد و به گفته منابع غیررسمی کمتر از پنج درصد است، اتاق فکرهای نزدیک به «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور برای ایجاد راه حلی و خروج از این بحران دست به کار شده است.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، به نقل از منابع آگاه خود نوشته که «محمد بهاء ابوشقه» مشاور حقوقی السیسی اخیرا با تعدادی از رهبران ائتلاف انتخاباتی «به عشق مصر» را در جلسه‌ای محرمانه ملاقات کرده و در این دیدار به بررسی نامزدهای انتخاباتی انفرادی که شانس بیشتری در دور دوم انتخابات پارلمانی دارند پرداخته‌اند تا در صورت پیروزی به این ائتلاف اضافه شوند.

ائتلاف انتخاباتی «به عشق مصر» که از حامیان اصلی السیسی است تا کنون با کسب 60 کرسی پیروز اولین مرحله انتخابات پارلمانی مصر بوده اما هنوز السیسی با تبدیل شدن این ائتلاف به حزب سیاسی موافقت نکرده زیرا السیسی از تأسیس حزبی که به حمایت از او و دولتش معروف باشد اکراه دارد و کلا با مفهوم تحزب و حزب گرایی مخالف است و ترجیح می‌دهد کشور را بر اساس ایده وحدت ملی و اتحاد سوسیالیست اداره کند.

این سناریو پیشتر نیز از سوی حزب منحله ملی در زمان «حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر اجرا شده بود اما به نظر می‌رسد در حال حاضر این طرح حامیان السیسی با چالش‌های حقوقی مواجه خواهد شد زیرا قانون جدید انتخابات پارلمانی مصر مانع تغییر صفت افراد از کاندیدای انفرادی به کاندیدای حزبی یا ائتلافی و بلعکس است.

مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر در 14 استان برگزار شد که 27 میلیون واجد شرایط رأی دهی می‌توانستند در این رأی گیری حضور داشته باشند و قرار است روز 22 و 23 نوامبر مرحله دوم انتخابات پارلمانی در 13 استان که 28 میلیون واجد شرایط رأی دهی را در خود جای داده برگزار شود.

مصر با 88 میلیون نفر جمعیت بزرگترین کشور عربی است که پارلمانش 596 کرسی دارد و قرار است 448 نماینده بر اساس قانون فردی انتخاب شوند و 120 نفر دیگر در قالب فهرست‌های انتخاباتی و 28 نفر دیگر به وسیله عبدالفتاح السیسی انتخاب خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افشین تهران ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    کمتر از 5درصد!!!اینکه فقط اقوام کاندیداها و سیسی در ان حضورداشتن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس