ژرمن‌ها با اهداف خاص به تهران آمدند و کنفرانسی امنیتی را که آشکارا با سیاست‌های ایران در تناقض است، در تهران برگزار کردند. کارشناسان، حضور آلمان‌ها در ایران را بخشی از پروژه نفوذ غرب می‌دانند زیرا حضور آلمان‌ها حساسیت کمتری نسبت به حضور آمریکا و انگلیس ایجاد می‌کند.

وقتی در قلب تهران سیاست‌های غرب و آمریکا پیگیری می‌َشود/ کنفرانسی مرموز با اهدافی متناقض با جمهوری اسلامی
گروه سیاسی مشرق – ایران همواره در خاورمیانه پرتلاطم و طوفانی به‌عنوان جزیره ثبات شناخته می‌شود و این موضوع نیز به مدد قدرت نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی محقق شده است. اینکه خاورمیانه به چه سبب به انبار باروتی تبدیل‌شده که هرچند روز یک‌بار به طور شدید منفجر می‌شود، نیز به‌خوبی قابل‌تشخیص است. کشورهای غربی با توجه به منابع انرژی و همچنین استراتژیک بودن این نقطه مهم جهانی معادلات را به‌گونه‌ای رقم‌زده‌اند که بتوانند از آب گل‌آلود ماهی خود را بگیرند و متأسفانه در این امر برخی از کشورهای مرتجع منطقه نیز دست در دست غرب گذاشته و در آتش‌افروزی‌های خاورمیانه شریک تجاری آمریکا و غرب شده‌اند.

محیط خاورمیانه بسیاری از کشورهای دنیا که دارای قدرت و ثروت هستند و می‌خواهند مانور قدرت دهند را به خود جلب می‌کند. به‌غیراز آمریکا برخی از کشورهای اروپایی نظیر آلمان نیز سودای حضور مستمر در خاورمیانه به‌واسطه برخی از کشورها را دارد. در این میان بعد از توافق هسته‌ای و به‌ظاهر بهبود ارتباطات ایران و کشورهای اروپایی و غربی، برخی از کشورها برای تأمین منافع خود به کشورمان نزدیک شده‌اند و در قالب هیئت‌های مختلف با اهداف سیاسی و اقتصادی متعدد به ایران سفر می‌کنند و گاه کنفرانس‌ها و نشست‌های تجاری و سیاسی، امنیتی در کشورمان با حضور غربی‌ها برگزار می‌شود.

اخیراً کنفرانسی در تهران با حضور وزیر خارجه آلمان برگزار شد که در نوع خود بسیار جالب‌توجه بود. برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در تهران این سؤال را به وجود می‌آورد که ژرمن‌ها در کشورمان به دنبال چه اهدافی بودند که کنفرانس خود را به تهران آوردند.

کنفرانس امنیتی "مونیخ" که ضلع سوم مثلث ماسونی "داووس" (اقتصادی) و "بیلدربرگ" (سیاسی) به شمار می‌آید در سال ۱۹۶۲ توسط ادوارد هاینریش فن کلایست اشمنتسین، نظامی معروف آلمانی بنیان گذاشته شد، یکی از کنفرانس‌های معروف جهان است که صرفاً مختص به اظهار نظر و رایزنی‌های سیاسی و نظامی است و تصمیمی در آن گرفته نمی‌شود اما اهمیت زیادی در جهان بین‌الملل پیدا کرده و به "داووس امنیتی" شهرت یافته است. مخالفان این کنفرانس آن را کنفرانس «ناامنی» می‌خوانند چراکه همواره امنیت در این کنفراس حول منافع غرب تعبیر و تعریف می شود و دولتمردان آلمانی نیز آن را ظرفیتی برای مطرح کردن این کشور قلمداد می‌کنند.

کنفرانس امنیتی مونیخ از این نظر فرصتی برای گسترش ارتباطات به‌ویژه در سطح امنیتی و باز شدن پای آلمان در کشورهای هدف است. ازاین‌روست که شاهد آن هستیم که بلافاصله بعد از پایان مذاکرات هسته‌ای آلمان‌ها در ایران حضور می‌یابند. به نظر بسیاری از کارشناسان آلمان در این حیطه وظیفه خاصی برای خود تعریف کرده بود که در یک پکیج بین‌المللی و ائتلافی با کشورهای غربی می‌گنجد. [1]

البته این موضوع سابقه دیرینه دارد و به این چند سال اخیر بازنمی‌گردد. در همین راستا "یوآخیم گاوک" (gauk) رئیس‌جمهور آلمان در سخنرانی خود به مناسبت روز ملی آلمان در سال 2013 و همچنین در کنفرانس امنیتی مونیخ در 2014 گفت: «آلمان باید برای به دست آوردن چارچوب مقررات جهانی و شکل دادن به آن مصممانه‌تر در سیاست جهانی شرکت کند.»[2]

وقتی در قلب تهران سیاست‌های غرب و آمریکا پیگیری می‌َشود/ کنفرانسی مرموز با اهدافی متناقض با جمهوری اسلامیاشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، سومین مقام آلمانی است که پس از حصول توافق هسته‌ای در ماه جولای، به ایران آمده است. از اظهار نظرهای اشتان مایر و مسئولان کنفرانس مربوطه هدف اصلی برگزاری این کنفرانس در ایران به‌خوبی آشکار می‌شود.

سایت دویچه‌وله فارسی در این باره می‌نویسد اشتان مایر، وزیر خارجه آلمان روز شنبه (۱۷ اکتبر) با سه هدف وارد ایران شده است. آشتی میان مقتدرترین کشورهای اسلامی منطقه برای هموار کردن زمینه صلح و آشتی در سوریه و یمن، گفت‌وگو پیرامون به جریان انداختن توافق هسته‌ای، و تحکیم روابط کشورش با ایران.

میانجی‌گری میان ایران و عربستان به ظاهر یکی از مباحثی است که آلمان‌ها در ایران دنبال می‌کردند. آلمان‌ها مدعی بودند که می‌توانند میانه ایران و عربستان بگیرند. اشتان‌مایر بعد از سفر به ایران راهی عربستان شد اما عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان در کنفرانس مشترک خبری در سخنانی گستاخانه مدعی شد ایران سوریه را اشغال کرده است.[3]

البته مشکل اصلی در این زمینه عدم هماهنگی سیاست‌های ایران در سوریه با سعودی‌ها و ژرمن‌هاست اما معلوم نیست آلمان‌ها با وجود اینکه به خوبی از سیاست ایران کلی ایران در این زمینه با خبر بودند به چه سبب و به چه امید منافع خود در سوریه را در ایران دنبال کردند؟

اشتان‌مایر بعد از دیدار با پادشاه عربستان از تلاش ناکام خود در این عرصه سخن گفت و بیان داشت که شکاف ایران و عربستان بسیار عمیق است و کاری از دست آلمان در این زمینه ساخته نیست.[4] جالب اینجاست که کسی از آلمان‌ها نخواسته بود که در این زمینه اقدامی کنند اما به نظر می‌رسد این کشور در پی نفوذ سیاسی در خاورمیانه سعی دارد برای خود نقش‌آفرینی و سناریوسازی کند.

به گفته برخی از کارشناسان حضور آلمان‌ها در ایران بخشی از پروژه نفوذ غربی به ایران است. چراکه حضور آلمان‌ها حساسیت کمتری از حضور آمریکا و انگلیس در ایران ایجاد می‌کند و آلمان‌ها نیز با توجه به استراتژی گسترش نفوذ خود در کشورهای مختلف از این موضوع استقبال می‌کنند.

جالب اینجاست که در خصوص سوریه نیز مقامات شرکت‌کننده در کنفرانس برخلاف سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردند که در آن نماینده سوریه و روسیه به عنوان دو کشور تاثیرگذار حضور نداشتند و اشتان مایر در قبل تهران مدعی شد که راه حل خروج بحران سوریه کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت در این کشور است.[5]

وقتی در قلب تهران سیاست‌های غرب و آمریکا پیگیری می‌َشود/ کنفرانسی مرموز با اهدافی متناقض با جمهوری اسلامیآلمان‌ها با هدف دخالت در امور سوریه به نمایندگی از اتحادیه اروپا پا به تهران گذاشتند و ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، خواهان استراتژی‌ای برای سوریه شد که "گزینه‌های عملی نظامی قابل‌اعتمادی" را در برگیرد. البته به‌زعم آلمان‌ها گزینه نظامی قابل‌اعتماد گزینه‌ای است که منافع آن‌ها را در بربگیرد، هرچند که این کشور با ائتلافی که با آمریکایی‌ها داشتند هیچ کار خاصی درزمینهٔ مبارزه با تروریسم در سوریه انجام ندادند.جالب اینجاست که آلمان‌ها بسیار علاقمند بودند که ایران را وارد این ائتلاف شکست خورده کنند اما در این عرصه نیز ناکام ماندند. [6]از همین روست که ایشینگر از یکه‌تازی روسیه در سوریه انتقاد می‌کند.[7]

به هر جهت این سئوال بسیار مهم در خصوص تحرکات آلمانی‌ها در تهران بوجود می‌آید که دستاوردهای برگزاری چنین کنفرانسی که ظرفیت نفوذ غرب از طریف آلمان را در کشورمان ایجاد کرد چه بود؟ مشخص است که آلمانی‌ها با اهداف خاصی به تهران آمدند و کنفرانس امنیتی خود را که به طور واضح با سیاست‌های ایران در تناقض است برگزار کردند. به نظر می‌رسد در این زمینه نیز یک حفره سیاسی آنهم از سوی دولت و وزارتخارجه ایجاد شده که آلمان‌ها از این طریق نفوذ کرده‌اند و با قدم زدن در تهران سعی برآوردن منافع خود کردند. جالب اینجاست این موضوع در شرایطی در ایران اتفاق می‌افتد که روسیه در حال عملیات شدید نظامی در سوریه است و با توجه به اینکه ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریست همراستا شده‌اند برگزاری این کنفرانس بر خلاف منافع ملی دو کشور درگیر در سوریه یک بی‌سلیقگی و بی‌تدبیری درحوزه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید تلقی می‌شود که ظرفیت‌های مختلفی را آنهم در پایتخت کشورمان در اختیار طرف مقابل قرار داده است.



[1] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940725001391

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/384276B1

[3] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/483806

[4] http://www.dw.com/fa-ir/اشتاینمایر-شکاف-میان-تهران-و-ریاض-عمیق-است/a-18791823

[5] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940725001391

[6] http://www.irna.ir/fa/News/81346421

[7]http://www.dw.com/fa-ir//a-18715107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    مزدوران اروپایی آمریکا صد در صد اهداف خبیثانه و موذیانه ای از این سفر و این کنفرانس داشتند. به دکتر ظریف و رئیس جمهور هشدار بدید که نگاه خودشون نسبت به این مسائل مهم رو عمیق کنن و به اهداف اصلی متحدان آمریکا و صهیونیسم که همگی جبهه استکبار جهانی را تشکیل میدهند با دقت توجه کنند
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    قرار نیست هر کنفرانسی که راجع به سیاست هست برگزار میشه در جهت افکار ما باشه ، مثل اینکه یادتون رفت در اجلاس کشورهای غیرمتعهد در تهران مرسی و بان کی مون ما رو شستند . در ضمن کنفرانسی که در تهران برگزار شد از همه مقامات سیاسی کشور مورد استقبال قرار گرفت
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    مسئله اینه که چه کسی مقدمات و شرایط حضور و اجرای چنین کنفرانس مضربرا ی سیاست خارجی کشور رو فراهم کرده؟ قطعا این کنفرانس مقدمه ایی برای حضور و نفوذ همه جانبه است این فقط یک کنفرانس برای سنجیدن حساسیت های داخلی نسبت به حضور واعمال نظر بیگانگان در کشور بوده اگر اقدام عملی و مؤثر در بستن این گونه نفوذ ها صورت نگیرد عواقب فاجعه باری در پی دارد اول با شراکت و تصیمگیری در سیاست خارجی آغاز می شود پس از اعمال تغییرات موردنظر دست اندازی و دخالت ها در سیاست و تصیمگیری داخلی آغاز می شود واقعا این سوال از این افراد سینه چاک مراوده با بیگانگان باید پرسیده شود آیا آنها هم به ما چنین دسترسی و اجازه های در امور مربوط به سیاست کشورشان را می دهند؟
  • مسعود ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    پس تمام دنیا رو بگزاریم کنار هم چنین تعامل را و به همه اعلان جنگ بدهیم . شما که اظلا عا تتان بینهایت اندک است در این موارد نطر ندهید بهتر است.مگر اینکه قصد تخریب عده خاصی را را داشته باشید.
  • ناشناس ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    تعامل با غرب یعنی همین یعنی دور شدن از ارزشهای انقلاب
  • حسن ازساوجبلاغ ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    غفلت ازموضوعاتی که برای ما کم اهمیت جلوه میکند،برای طرفهای غربی بانیابت ژرمن ها معنای پررنگتری دارد وهمین بس که دررسانه های جهانی تبلیغ کنند که درقلب تهران کنفرانسی ضدسوری برگزارشد که درآن حرفهای غربیهادرخصوص استراتژی غرب برای حل بحران سوریه با حذف اسد، ازقلب ایران به جهان مخابره شد. دستگاه دیپلماسی خارجی وبانیان برگزاری این کنفرانس باید علاوه براینکه پاسخگوی ملت شریف سوریه،ایران ،عراق وروسیه باشند،،،میبایستی کارت زردخودراازشورای امنیت ملی کشوردریافت کنند.
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    خدا شفات بده بد جور قاطی کردی از ریسمون سیاه سفید میترسی!
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    چقدر چرت میگین
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    از بی درایتی خود ما است که این همه مورد هجمه غربیها قرار میگیریم و سازمان بسیج دانشجویی باید با قدرت و هوشمندی در مقابل این گونه اقدامات قد علم کند و اجازه میدان داری به اینها را ندهد البته با روشن سازی این گونه جریانات و کنفرانسها قبل از اینکه برگزار گردد
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    هر دم از این دولت بری می آید
  • حسن ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    نه به غربی میشه اعتمادکردونه به امریکا. فکرکردن ایران 70سال پیش . کورخواندن لعنتی ها
  • مهرداد ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    خوبست ياد بگيريم كه به اتفاقات جهاني نگاه سياه و سفيد نكنيم و با حضور بيشتر در صحنه هاي جهاني همراه با تحمل نظرات ديگران تلاش كنيم تا ديدگاه هاي خودمان را مطرح كرده و زمينه پياده سازي آنها را فراهم كنيم . قهر كردن ، زدن مهر دسيسه و ... باعث منزوي شدن ما و شنيده نشدن صداي انقلاب ميگردد.
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    به به به این "ادبیات"
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    میشه ارزشهای انقلاب را بفرمایید که چقدرش داره عمل میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    مشرق جان! تاریخ را به خوبی نگاه کند در طول تاریخ کشور آلمان قابل اعتماد ترین کشور اروپایی بوده است و روسیه غیر قابل اعتماد ترین کشور اروپایی. مشرق جان! این مقاله بشدت آب دوغ خیاری بود کشور آلمان نیازی به نفوذ ندارد تکنولوژی آلمانی و اقتصاد بشدت قدرتمند آلمانی ، آلمان را به کشوری تبدیل کرده است که اصلا و ابدا احتیاجی ندارد که دست به سیاستهای کثیفی بزند که روسیه و چین سرمداردان این سیاستها هستند.
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    کاملا موافقم، در ضمن کشور آلمان از خیلی از کشورهای اروپایی و آمریکای و حتی چین و روسیه قابل اعتمادتر هست. من خیلی از ژرمن ها خوشم میاد نمونش رفتار این کشور در برخورد با پناهندگان سوری
  • محمد ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    شما اول املاء فارسی خودتو تقویت کن(بگذاریم نه بگزاریم) بعد به دیگران بگو اطلاعاتتان اندک است. معلوم شد چقدر اطلاعات شما زیاده...
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    اونا کنفرانس ضد اسلامی برگزار میکنن بعد ما بریم از انقلاب صحبت کنیم.؟؟ هدف از بین بردن تشیع هست که ..
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    تحریم های آلمان در زمان تحریم گویای همه چیز هست. ترو خدا 4 تا روزنامه بخون.
  • محمد ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    آلمان کشوری بود که به صدام بمب شیمیایی داد. قابل اعتماده دیگه نه؟؟؟
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    حمایت از آمریکا و بی تفاوتی در برابر رژیم های قاتل کثیف نیست؟
  • نصیری ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    وقتی تصاویر غربیها را درتلوزیون در این خصوص دیدم به یاد کشور اکراین افتادم آنقدر در این کشور نفو کرده بودند که دیپلماتهای غربی در راه پیمایی شرکت و سخنرانی کردندمطمئن باشیدهمین بلا راسر ما می آورند اگرمردم و مسئولین هشیار نباشند.دشمن موذی را باید شناخت و اختلافات را بایستی مدیریت کردو گرنه کلاه ما پس معرکه است
  • مهماندار هواپیما ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    تنها کشوری که می تواند ایران را به پیشرفت صنعتی برساند المان است بشرطی که روباه پیر بریتانیا به مسئولین اجازه بدهد
  • حسن ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    مسئولین دولت رفتار واقعی غرب را ببینند و یاد بگیرند، توی رو در بایستی قرار نگیرند. امروز در تهران لبخند می زنند و فردا نامه می زنند به شورای امنیت که موشک ایران فلان است و بهمان.، تحریم‌های حقوق بشر و ... یاقی است و ... . نامرد تر از اینها خودشان هستند. باید عین خودشان با آنها رفتار کرد.
  • امیر ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    تاشناس۱۲:۵۴ غیرقابل اعتمادترین کشور اروپایی انگلیسه.
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    حتی با آسمان ریسمان بافی هم کوچکتری دلیلی که بتواند ثابت کند این کنفرانس خلاف مناقع ایران است،ارایه ندادید.مگر فرار است هر کسی به ایران میآید موصع گیریش در باره سوریه مثل ایران باشد. صمن اینکه تامین مناقع آلمان وجتی امریکا لزوما در جهت خلاف مناقع ایران نیست
  • یک مرد ایرانی ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    ناشناس 14:26 یا آنقدر بچه ای که نمی تونی بیاد بیاری یا از فرط احساسات نمی تونی بفهمی که همین سیستمداران آلمانی هسته اصلی بمب های شیمیایی صدام را برای او به وجود آوردند که حالا میگی آلمانیها از چین و روسیه قابل اعتماد ترند ! اقلاً الان چشمات رو خوب باز کن و بفهم اگر امروز تروریستهای آدمخوار با تلاش و پایمردی مشترک ایران و روسیه و حزب الله و سوریه از پا در نیایند فردا خدای ناکرده با حمایت فوق العاده آمریکا و عربستان و ترکیه و اروپا به تهران هم می رسند . افتاد ؟ضمناً آلمان مقدار معینی پناهنده پذیرفت تا بعداً به نازل ترین کارها در آن کشور بپردازند تا اگر کارگران آلمانی ناز کردند و افزایش حقوق خواستند براحتی بیرون بیاندازندشان و از همین آوارگان استفاده کنند همه چیز در سرشت سرمایه داری حساب شده است
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    احسنت
  • نیشتر ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    دیدیم آلمانت رو حتماً در خانواده یا فامیل کسی را نداری که اثری از جراحت شیمیایی داشته باشه
  • فرهاد ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    با سلام - اين آلمانيها از نوادگان آدولف هيتلر هستند. خدا آدولف نيز نژادپرست بود و فقط ميگفت نژاد ژرمن ! آقاي ظريف!‌ برادر من جو گير نشو! جوانب كار را هم در نظر بگير. از شما زرنگتر هم در طول تاريخ اين كشور بوده اند (در مقام وزير خارجه) ولي در چشم بر هم زدني كشور را گرفتار تهاجمات غربيها كردند! بد نيست كمي دست به عصا راه بريم! از رهنمودهاي مقام معظم رهبري استفاده كنيم.
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    نگاه دکتر ظریف ورئیس جمهور به این مسائل شخصی نیست،نگاه طیف بزرگی از ملت ایران است چرا شما انتظار دارید فقط دیدگاه شما در مسائل بین المللی سرلوحه سیاست خارجی ایران باشد؟
  • ته پیاز ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    این آدولف بیچاره اصلا وقت نکرد بچه دار بشه!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس