در کوچه پس کوچه‌های غرب لندن شایعه شده که رای اعتماد آبراموویچ، مقدمه‌ای بر اخراج مورینیو در هفته‌های آینده است که در فرهنگ ما مصداق «ناهار و قلیان ناصری» (ضیافتی که ناصرالدین شاه قبل از اعدام محکومین کاخ برایشان تدارک می‌دید) را دارد.

گروه ورزشی مشرق - این روزها، ژوزه مورینیو مربی پرتغالی چلسی حال مساعدی ندارد و در بدترین دوران حرفه‌ای زندگی خود به سر می‌برد. آمار و ارقام نشان می‌هد که مورینیو در تاریخ مربیگری خود با تیم‌های مختلف، حداکثر در 3 الی 4 بازی در طول فصل باخت داشته است. اما، این بار قضیه متفاوت است. آقای خاص، عملاً بد آورده و از 8 بازی ابتدایی تنها 8 امتیاز کسب کرده و با فاصله 5 امتیاز از قعر جدول در رده شانزدهم ایستاده است. در واقع ژوزه نه تنها دیگران را متعجب کرده بلکه خود نیز دچار شوک شده است.

به همین بهانه در گزارشی، به تحلیل و بررسی کارشناسان مطرح دنیای فوتبال در مورد آسیب‌شناسی بحران فعلی چلسی می‌پردازیم:

بحران چلسی به کجا ختم می‌شود؟ /// سرنوشت آقای خاص در هاله ابهامات ///

کارنامه چلسی در 8 هفته‌ای که از فصل 16-2015 لیگ برتر گذشته، نشان دهنده اوج بحران و فضاحت قضیه است:

هفته اول: چلسی 2 سوآنسی 2
هفته دوم: چلسی 0 منچستر سیتی 3
هفته سوم: چلسی 3 وست برومویچ 2
هفته چهارم: چلسی 1 کریستال پالاس 2
هفته پنجم: چلسی 1 اورتون 2
هفته ششم: چلسی 2 آرسنال 0
هفته هفتم: چلسی 2 نیوکاسل 2
هفته هشتم: چلسی 1 ساوتهمپتون 3

خبرگزاری ESPN‌ در گزارش 4 اکتبر خود در بررسی به قلم جان بروین (John Brewin) مورینیو را فاقد قدرت فعلی برای کنترل چلسی دانست. باخت 3 بر 1 اخیر در مقابل "ساوتهمپتون" بهانه‌ای شد تا این خبرگزاری مطرح ورزشی، چلسی را پادشاه بی‌تاج و تخت فصل گذشته بنامد که حالا مبهوت و گیج، در شکست دادن تیم‌های کوچک جزیره عاجز است.

بروین، در سطور جلوتر می‌آورد: «اکنون دیگر نشانی از غرور آقای خاص نیست و جای خود را به فریادهای بی‌مهابایی داده که ناشی از عدم درک درست مورینیو از وضعیت فعلی تیمش است. او، پا در قلمرو ناشناخته‌ای گذاشته که غرق در آسیب‌پذیری نامطلوبی است که از آن وحشت دارد».

بحران چلسی به کجا ختم می‌شود؟

به گزارش مشرق، اکنون دیگر، اعتبار مربیگری مورینیو زیر سوال رفته است. مربی اکنون مستاصل پرتغالی، در گفتگوی اخیر خود با "اسکای تی وی"، در حالی که هنوز تلاش می‌کرد که غرور خود را حفظ کند، گفت: «منکر حقیقت نمی‌شوم. اگر قرار است که باشگاه عذر مرا بخواهد، می‌تواند این کار را انجام دهد اما بهترین مربی تاریخ این باشگاه را با این کار از دست خواهد داد».

ژوزه، چندی بعد در کنفرانس خبری در حضور خبرنگاران گفت: «هرگز استعفا نخواهم داد. اولا من حرفه‌ای هستم و غرور یک مربی کارآزموده را دارم. دوما، من عاشق چلسی هستم و برای باشگاهم بهترین‌ها را می‌خواهم و بهترین‌ها هم ماندن من در این تیم است
».

اینچنین اظهار نظری، یعنی بالا گرفتن بیرق جنگ در مقابل مدیران باشگاه. باید ببینیم که "رومن آبراموویچ" (Roman Abramovich) -مالک ثروتمند چلسی- که در روز بازی اخیر، از داخل جایگاه ویژه مشغول تماشای بازی افتضاح چلسی در مقابل ساوتهمپتون بود و یک بار هم در سال 2007 به دلیل اینکه مورینیو جایگاه تیم را به مکان پنجم تقلیل داد او را اخراج کرد، تا چه زمانی صبوری به خرج خواهد داد.

به نظر می رسد، این نوع دفاع‌ کردن بی‌منطق و لجوجانه مورینیو از عملکرد ضعیفش، به راهی جز ترکستان برای او ختم نمی‌شود. او در بحرانی‌ترین زمان دوران مربیگری خود، نه تنها کوتاهی‌اش را نمی‌پذیرد -تا بدینوسیله شاید آتش خشم هواداران و مدیر باشگاه را خاموش نماید- که یکایک بازیکنانش را به تیغ تیز انتقاد گرفته است.

بحران چلسی به کجا ختم می‌شود؟ /// سرنوشت آقای خاص در هاله ابهامات ///

به گزارش مشرق، نقل و انتقالات تابستان که مهمترین آن انتقال "پتر چک" به آرسنال بود و همچنین درگیری لفظی شدید با خانم "اوا کارنیرو" (Eva Carneiro) و استعفای این پزشک تیم، که جنجال و فشار به همراه داشت (در جریان بازی با سوآنسی ادن هازارد مصدوم شد و پزشک تیم برای مداوای او به زمین رفت اما با برخورد پر تحکم مورینیو روبرو شد)، قطع یقین بر ژوزه تاثیر داشته اما نمی‌تواند دلیل کافی برای توجیه چنین بحران بی‌سابقه‌ای در چلسی باشد. علاوه بر این، تعویض‌های عجیب مورینیو مثل بیرون کشیدن "نمانیا ماتیچ" که عملا به بازی تیم ضربه زد، نشان از عدم ثبات فکر وی درا ین روزها دارد.

خبرگزاری ESPN، در گزارشی دیگر به قلم "مارک وورال" به حمایت سر "الکس فرگوسن" و "رومن آبراموویچ" از مورینیو اشاره کرده و حمایت همه جانبه در این لحظه از مربی پرتغالی که قادر به خیزش دوباره است را لازم می‌داند اما این حمایت را منوط به تلاش هر چه زودتر مورینیو جهت جبران مافات می‌کند.

فرگوسن، در آخرین اظهارات خود مورینیو را سرمربی قابلی دانسته که شکوه و عزت را دوباره به چلسی بازخواهد گردانید. همچنین "جان تری" (کاپیتان چلسی) در اظهارات جدید خود گفته که در تاریخ حضورش در چلسی، هیچکس را به اندازه مورینیو برای تیمش مناسب ندیده است. "گری کیهیل" هم اعلام کرده که بازیکنان قویا از مربی محبوبشان حمایت خواهند کرد و به او اعتماد دارند.

شرایط خاص آقای خاص و معمای ابهامات /// بحران چلسی به کجا ختم می‌شود؟ /// سرنوشت آقای خاص در هاله ابهامات ///

"میگوئل دلانی"
یکی از کارشناسان مطرح بین‌المللی با طرح این سوال به آسیب شناسی این روزهای چلسی می‌پردازد: آیا مورینیو که یکبار گفت "آبراموویچ برای بار دومی که مرا در تیمش می‌خواست تماس گرفت و گفت بهتر از تو نمی‌شناسم چرا که ثبات و اعتماد را به تیمم بازمی‌گردانی"، توانسته با این روند 8 هفته‌ای معنای اعتماد را در تیم چلسی بسازد؟ برخی از منابع نزدیک به تیم به خبرنگاران گفته‌اند که سخت‌گیری‌های مدیریتی مورینیو، موجب خستگی و ملال‌آوری در تیم شده و نتیجه‌اش را می‌توان در وضعیت امروز دید.

پایگاه ورزشی 90 دقیقه در مطلب 4 اکتبر 2015 خود به قلم "بن گرین"، به 5 مشخصه اثبات عجز و ضعف مورینیو در این روزها پرداخت.

گرین، با تمجید از عملکرد درخشان مورینیو در فصل گذشته در چلسی، بحران این روزهای "آبی‌‌ها" را در 37 سال گذشته این تیم بی‌سابقه دانست. این بدترین شروع تاریخ چلسی از 37 سال پیش تا الان بوده است. در فصل 79-1978 بود که چلسی با مربیگری "کن شلیتو" (Ken Shellito) و "دنی بلانچفلاور" (Danny Blanchflower) به بدترین چلسی تاریخ بدل شد. آبی‌ها، در آن زمان در پایان فصل با 5 برد، 10 مساوی، و 27 باخت (جمعا 42 بازی) به رده بیستم 22 جدول لیگ برتر سقوط کردند.

این پایگاه ورزشی نوشت: "خنده عجیب مورینیو پس از گل بازیکن ساوتهمپتون که کاملا هیستریک به نظر می‌رسید، نشان از میزان فشار بسیار شدید بر وی دارد، به طوری که "استیو هالند" و "روی فاریا" (دستیاران مورینیو) از ترس بر سر جایشان خشک شده بودند".

{$sepehr_media_1181128_400_300}


اشتباه دوم ژوزه، شمشیر از رو بستن برای بازیکنانش است. او سیاست ندارد. اکنون در رسانه‌ها شروع به تمسخر و انتقاد بی‌رحمانه از بازیکنانی کرده که در حال حاضر نیاز به پوشش و حمایت روحی او دارند. این امر، بازیکنان را از او دور می‌سازد و این بذر اختلاف، امنیت خود مورینیو را به خطر می‌اندازد.

بحران چلسی به کجا ختم می‌شود؟ /// سرنوشت آقای خاص در هاله ابهامات ///

تعویض‌های عصبی و عجولانه مورینیو، نقطه ضعف سوم وی در این اوصاف و ایام است. او 27 دقیقه پس از ورود ماتیچ که یک بازیکن کلیدی و از بهترین‌های فصل گذشته بود، او را تعویض کرد و موجب تضعیف بیشتر تیم شد و به علت همین امر قویا از سوی رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفت.

مربی پرتغالی، در گام چهارم نابودی خود، با هوچی‌گری در بوق و کرنا کرده که داوران علیه چلسی سوت می‌زنند. چنین سخنی از اساس بیهوده و بچگانه است. کما اینکه، وقتی ژوزه صحنه خطای مشکوک بر روی فالکائو را دوباره دید، قبول کرد که فالکائو داور را فریب داده است و باید هم با کارت زرد جریمه می‌شد. اینکه او یک چیز می‌گوید و بعد سریع به اشتباهش پی می‌برد، بیشتر وجهه او را خراب می‌کند. بهتر است به جای بیان سخنان ناپخته، سکوت کرده و به جای انداختن تقصیر و مرض به گردن داور و بازیکنان خودی، خود را نقد کرده و اشتباهاتش را بپذیرد.

{$sepehr_media_1181151_400_300}


خطای پنجم آقای خاص گذشته و آقای معمولی این روزها، گفتن جمله "اخراجم کنند" است. او پس از شکست از ساوتهمپتون احساس کرد که دیگر به مرز خطر رسیده است و همین روزهاست که مالک ثروتمند روس باشگاه، عذرش را بخواهد. به نظرم، این جمله که «اگر باشگاه مرا نمی‌خواهد می‌تواند اخراجم کند» تاکتیکی دم دستی از مورینیو است که یا پای آبراموویچ را به قضیه اخراج و در نتیجه پرداخت ضرر و زیانش بکشاند و با آبروی بیشتری از چلسی برود؛ و یا این مدیر باشگاه که علاقه‌ای به پرداخت ضرر و زیان ندارد را مجبور به سازش و تحمل غرور زخم‌خورده خود نماید.

در هر حال، ممکن است روزی در آینده نزدیک، این تعارف فانتزی مورینیو، از سوی آبراموویچ جدی فرض شود اما رییس باشگاه ظاهرا فعلا ترجیح می‌دهد که مورینیو خود با دستان خود سند مرگش در چلسی را امضاء کند و پای ضرر و زیان قرارداد وی نشیند.

بحران چلسی به کجا ختم می‌شود؟ /// سرنوشت آقای خاص در هاله ابهامات ///
 رومن آبراموویچ مالک و مدیر باشگاه چلسی

در این گیر و دار نیز روزنامه "اکسپرس" انگلیس، با موضوع قرار دادن انتصاب یورگن کلوپ به مربیگری لیورپول، عنوان آقای خاص مورینیو را زیر سوال برده و به دستاویز قلقلک دادن این مربی بدل شده است.

مطلب 9 اکتبر "جیمز دیکنسون"، خبر از کنفرانس همین روز کلوپ در سالن کنفرانس باشگاه لیورپول می‌دهد. زمانی که این مربی آلمانی -که البته روحیه طنز بالایی هم دارد- با گفتن اینکه «من ترجیح می‌دهم در اینجا همان آقای معمولی باشم»، همه حضار را به خنده انداخت. این جمله، شاید با بی‌تفاوتی مربی پرتغالی روبرو شد، اما قطع یقین در این شرایط بار بسیار منفی بر ذهن او دارد.

بحران چلسی به کجا ختم می‌شود؟ /// سرنوشت آقای خاص در هاله ابهامات ///

اما نمی‌توان به کلیت قضایا با دیده تعصب و نفرت نگریست. مورینیو، مغرور و قُد است اما کارش را می‌داند. او در کارش حرفه‌ای است اما اخلاق حرفه‌ای ندارد و همین امر هزینه‌سازی بسیاری برای او در پیش داشته است. هزینه درگیری لفظی و سپس فیزیکی با آرسن ونگر -مربی آرسنال- و همچنین اوا کارنیرو برای او گرچه توجیه کافی برای مشکلات فعلی چلسی نیست، اما کم نبود.

بحث توهین جنسیتی (تبعیض نسبت به زنان) تا کمیته انضباطی لیگ انگلیس کشیده شد و با اینکه ژوزه منکر هر گونه توهینی شد، هفته‌ها ذهن وی را درگیر خود کرد. مورینیو نه فقط از بداقبالی تحت فشار شرایط نامراد قرار گرفته که خود تیشه برداشته و به جان آرامش خود افتاده است. پیش گرفتن منش و سیاق بزرگان متواضعی چون فرگوسن، دلبوسکه، آنچلوتی و گواردیولا، چندان سخت نیست و هر آینه به صلاح تیم از نفس افتاده چلسی است.

در پایان شایان توجه است که مدیر باشگاه چلسی در جدیدترین اقدام ضمن ارائه بیانیه‌، حمایت تمام قد خود و طرفداران از مورینیو را اعلام کرده است. البته، هم اکنون در کوچه پس کوچه‌های غرب لندن شایعه شده که رای اعتماد مدیر روس باشگاه، مقدمه‌ای بر اخراج او در هفته‌های آینده است که در فرهنگ ما مصداق "ناهار و قلیان ناصری" (ضیافتی که ناصرالدین شاه قبل از اعدام محکومین کاخ برایشان تدارک می‌دید) را دارد. کارشناسان معتقدند که مورینیو باید قدر ارزش و اعتمادی که آبراموویچ برای او قائل است را بداند و تا دیر نشده شرایط را برای ادامه همکاری در تیم بسیار محبوب خود و ماندنش که همانا به قول خودش بهترین لطف در حق چلسی است، فراهم نماید.

البته برخی نشریات انگلیسی می‌گویند این حمایت زیاد دوامی ندارد و بعد از اولین شکست مورینیو از پست خود اخراج خواهد شد. دیلی میرر اعلام کرده دیگو سیمئونه، سرمربی آرژانتینی اتلتیکو گزینه اول چلسی برای هدایت این باشگاه لندنی است و رومن آبرامویچ حاضر است 15 میلیون پوند رقم فسخ قرارداد وی را بپردازد تا سیمئونه هدایت اتوبوس مورینیو را در دست بگیرد.
 
بحران چلسی به کجا ختم می‌شود؟ /// سرنوشت آقای خاص در هاله ابهامات ///


منابع:

http://www.espnfc.com/blog/the-match/60/post/2646722/mourinho-losing-control-as-chelsea-unable-to-stop-slide

http://www.90min.com/posts/2614596-5-things-that-prove-jose-mourinho-is-losing-the-plot

http://www.express.co.uk/sport/football/610964/Liverpool-Jurgen-Klopp-hilarious-comparison-Chelsea-Jose-Mourinho-Transfer-News

http://www.espnfc.com/club/chelsea/363/blog/post/2652539/roman-abramovich-continues-to-back-jose-mourinho-at-chelsea

http://www.espnfc.com/barclays-premier-league/story/2656464/alex-ferguson-backs-jose-mourinho-to-find-chelsea-solution

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس