کد خبر 467475
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳

مقامات کره شمالی روز دوشنبه از احتمال پرتاب یک موشک حامل ماهواره خبر دادند.

به گزارش مشرق، کره شمالی با این خبر، گمانه زنیها را درباره اقدام این کشور برای پرتاب یک موشک دوربرد که ممکن است ماه آینده به مناسبت یک رویداد سیاسی مهم صورت گیرد، افزایش داد.

پرتاب هر گونه موشک از این نوع می تواند اعمال تحریمهای بین المللی جدیدی بر ضد پیونگ یانگ را به دنبال داشته باشد و نشستی را که قرار است کره شمالی و کره جنوبی به منظور رسیدگی به امور خانواده های جدامانده به علت جنگ در شبه جزیره کره ( از سال هزار و نهصد و پنجاه تا هزار و نهصد و پنجاه و سه طول کشید) برگزار کنند، به خطر اندازد.

مقامات کره شمالی بر این مسئله تاکید می کنند که پرتاب موشکهای این کشور با هدف قراردادن ماهواره های با کاربرد غیرنظامی در مدار زمین صورت می گیرد در حالی که آمریکا و متحدانش در منطقه این اقدام پیونگ یانگ را تلاشی پنهانی برای آزمایش موشکهای بالیستیک می دانند.
مدیر آژانس فضایی کره شمالی در گفتگویی با خبرگزاری دولتی KCNA اعلام کرد پیونگ یانگ به مرحله پایانی ساخت یک ماهواره زمین‌آهنگ Geosynchronous satellit رسیده است.

ماهواره زمین‌آهنگ ماهواره‌ای است که دوره مداری آن با دوره گردش زمین یکسان است. این‌گونه ماهواره‌ها پس از هر زمان نجومی به موقعیت خود در آسمان باز می‌گردند.

مدیر آژانس فضایی کره شمالی تصریح کرد توسعه اکتشافات فضایی حق کره شمالی است که قصد دارد از آن استفاده کند و برایش مهم نیست که دیگر کشورها در این باره چه فکری می کنند.
مدیر آژانس فضایی کره شمالی تاریخ مشخصی را برای شلیک این موشک ذکر نکرد اما تحلیلگران پیش بینی می کنند که ممکن است کره شمالی به مناسبت بزرگداشت هفتادمین سالگرد تاسیس حزب کارگران که مراسم آن دهم اکتبر آینده برگزار خواهد شد، چنین شلیکی را انجام دهد.

تصاویر ماهواره ای جدید نشان می دهد که کره شمالی پایگاه اصلی پرتاب ماهواره های خود را که در سوهائه واقع شده، نوسازی کرده است.

کارشناسان موسسه آمریکا-کره شمالی وابسته به دانشگاه یوهانس هاپکینز بر این عقیده هستند که سکوی پرتاب موشکی سوهائه از این پس قادر خواهد بود موشکهایی به بلندی پنجاه متر یعنی هفتاد درصد بلندتر از موشک Unha-3 یونها-3 که توسط کره شمالی در دسامبر سال دو هزار و دوازده به فضا فرستاده شد، پرتاب کند.

با این حال کارشناسان اعلام کرده اند هیچ گونه اقدامی که حاکی از پرتاب قریب الوقوع موشک بالستیک در این پایگاه موشکی باشد، در تصاویر ماهواره ای دیده نشده است.

طبق قطعنامه هایی که سازمان ملل متحد بر ضد کره شمالی وضع کرده است، این کشور اجازه هیچ گونه پرتاب فضایی را که در آن فناوری موشکهای بالستیک به کار برده شده باشد، ندارد هر چند این کشور تا کنون بارها آزمایشهای موشکی کوتاه‌برد انجام داده و تحریم نشده است.

پرتاب موشک یونها-3 در سه سال پیش اجرای تحریمهای جدیدی را بر ضد پیونگ یانگ به دنبال داشت و تنشهای نظامی در منطقه را به شدت افزایش داد. این تنشها سه ماه پس از آن تاریخ زمانی که کره شمالی سومین آزمایش هسته ای خود را انجام داد به اوج رسید.

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اظهارنظرهای مقامات کره شمالی، بر این مسئله تاکید کرد که هر گونه پرتاب ماهواره توسط کره شمالی که در آن از فناوری موشکهای بالستیک استفاده شده باشد، نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.

اگر کره شمالی حدود دهم اکتبر به پرتاب موشک اقدام کند، یقینا نشست های خانواده های جدامانده دو کره را که برای روزهای بیستم تا بیست و ششم اکتبر پیش بینی شده است، مختل خواهد کرد. تصمیم مقامات دو کره برای برگزاری نشست خانواده های جدامانده دو کره بخشی از توافق نامه هایی است که ماه گذشته میان دو کشور امضا شد. این توافق نامه ها پس از تنشهای شدید مرزی که نزدیک بدو مناقشه تمام عیار جدیدی میان دو کشور به راه اندازد، منعقد شدند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    این کره شمالی دو سال نیست ماهواره بری در حد سیمرغ پرتاب کرد حالا قصد پرتاب ماهواره بر مدار ژئو داره!!!!..قابل توجه مدیران خود باخته داخل ایران که میگن ماهواره بر ژئو انشاالله ده سال دیگه!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس