روزنامه‌های زنجیره‌ای روی یک دوگانه سیاسی مانور دادند و از آن به «بارها در لفافه به یکدیگر توهین و اعتبار یکدیگر را تخریب کردند» تعبیر کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشتبه را با تمرکز بر سخنان سعید جلیلی و محمد جواد ظریف در کمیسیون ویژه برجام آغاز کردند.

از سوی دیگر بار دیگر روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات بر دوگانه سیاسی میان آیت‌الله مصباح یزدی و حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی مانور دادند و این جدال را به «بارها در لفافه به یکدیگر توهین و اعتبار یکدیگر را تخریب کردند» تعبیر کردند.

روزنامه قانون

ترس احمدی‌نژادی‌ها از جمعیت کم در چیذر/ ارائه‌های جلیلی در برجام  و کابوس حامیان دولت/ تمرکز بر جنگ سرد دو روحانیروزنامه اصلاح‌طلب قانون دوشنبه را با تیترهای «جلیلی ادعا کرد؛ ظریف رد کرد» و «تعرض شبانه‌روزی پیامک‌ها به حقوق مشترکان» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است

· جنگ سرد دو آیت‌الله

صف‌آرایی میان یاران دو روحانی برجسته سیاسی سرانجام به کنایه‌های کلامی دو روحانی ختم شده است؛ هاشمی تهران‌نشین رقیب خود را به عدم مبارزه برای استقرار حکومت اسلامی متهم می‌سازد و رقیب قم‌نشین او، آیت‌الله مصباح‌یزدی مدعی است او به عدم حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی در سالیان اخیر پایبند نبوده است.

گروه سیاسی روزنامه قانون در همین راستا نوشت: «جدال دو آیت‌ا... سال‌هاست ادامه دارد. هر چند وقت یک‌بار با طعنه و کنایه از خجالت یکدیگر درمی‌آیند و دست به افشاگری و تخریب می‌زنند. هیچ‌کدام مشخص اعلام نمی‌کنند که چه قصدی از این اظهارات دارند ولی به گونه‌ای گرا می‌دهند که هرکس به خوبی می‌فهمد، مخاطب مورد نظر کیست! هاشمی‌رفسنجانی و مصباح یزدی هر دو سال‌هاست که افکار و عقاید یکدیگر را رد می‌کنند ولی بعد از شکست مصباح به هاشمی بعد از سال ۹۲ این درگیری‌ها بیشتر شده و بارها در لفافه به یکدیگر توهین و اعتبار یکدیگر را تخریب کردند.»

روزنامه ابتکار

ترس احمدی‌نژادی‌ها از جمعیت کم در چیذر/ ارائه‌های جلیلی در برجام  و کابوس حامیان دولت/ تمرکز بر جنگ سرد دو روحانیروزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «گمانه‌زنی درباره دیدار روحانی و اوباما» و «استقبالی متفاوت از قانون» اختصاص داد.

· پاورپوینت‌های هسته‌ای جلیلی

نقدهای جدی سعید جلیلی به توافق هسته‌ای کمیسیون ویژه برجام را وارد مرحله حساسی کرده است؛ بهارستان که یکی از ارکان بررسی قانونی برجام محسوب می‌شود، تمام تلاش خود را برای برگزاری جلسات تخصصی پیرامون برجام آغاز کردند اگرچه هجمه همه‌جانبه از سوی اصلاح‌طلبان برای به حاشیه بردن روند بررسی‌ها انجام گرفته است. روزنامه‌های اصلاح‌طلب حضور سعید جلیلی را «سیاسی» دانستند و به تخریب شخصیت وی با عبارت‌های مانند «شائبه‌هایی دال بر عدم تسلط وی به زبان انگلیسی» آغاز کردند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه ابتکار نوشت: «سعید جلیلی که در دوران مسئولیتش چندان علاقه‌ای به تعامل با مجلس‌نشینان نداشت، دیروز در سومین و احتمالاً آخرین حضورش در کمیسیون برجام به قدری حرف برای گفتن داشت که رئیس کمیسیون چندین بار در مورد پایان وقتش به وی تذکر داد. سعید جلیلی که بیش از 90 درصد استناداتش به محتوای برجام بر اساس متن فارسی این توافق بود، در مواردی که به متن انگلیسی مراجعه می‌کرد اظهاراتش به نسبت استنادهای صالحی، ظریف و عراقچی روان نبود. انگلیسی سخن گفتن وی یادآور انتقاداتی بود که نسبت به تحصیلات وی مطرح شده و شائبه‌هایی دال بر عدم تسلط وی به زبان انگلیسی را مطرح کرده بودند. او در حضور امروزش پاورپوینتی از محدوده تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که برای ایران همچنان بر اساس برجام وجود خواهد داشت با خود به جلسه کمیسیون برجام آورده بود که در مانیتورها به نمایش در می‌آمد.

این موضوع یادآور زمانی بود که جلیلی در دوران مسئولیتش در مذاکرات هسته‌ای نیز با سلاح پاورپوینت به جلسات مذاکره با نمایندگان 1+5 می‌رفت. سعید جلیلی دیروز در ادامه ارائه گزارش خود - گزارشی که قبلاً در شورای عالی امنیت ملی بیان کرده بود - به کمسیون برجام به موضوع تحریم‌ها در برجام پرداخت. نقطه اصلی تمرکز جلیلی در انتقاداتش این بود که ایران در قبال اطمینانی که به صلح‌آمیز بودن روند فعالیت‌های هسته‌ای خود در برجام به طرف مقابل داده است، نتوانسته لغو تحریم‌ها که خواسته اصلی ایران و مقام معظم رهبری بوده است را به دست بیاورد. جلیلی گفت: آنچه ما در برجام دادیم اطمینان به طرف مقابل از بابت نوع فعالیت هسته‌ای و صلح‌آمیز بودن آن بود اما آنچه گرفتیم باقی ماندن همه مسیرهای تحریم‌ها و ساختار قانونی آن‌ها اعم از تحریم‌های اتحادیه اروپا، شورای امنیت و امریکا بود.»

روزنامه اعتماد

ترس احمدی‌نژادی‌ها از جمعیت کم در چیذر/ ارائه‌های جلیلی در برجام  و کابوس حامیان دولت/ تمرکز بر جنگ سرد دو روحانیروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیتر «ظریف: ادعای جلیلی سند ندارد» اختصاص داده است.

· نهضت ثبت‌نام حداکثری برای بهارستان

اصلاح طلبان خود را برای حضور جدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده کرده‌اند؛ تصاحب کرسی‌های سبزرنگ بهارستان برای آنانی که روزگاری به جمهوریت نظام حمله کرده‌اند، سخت است. اصلاح‌طلبان حمله به ابزار قانونی نظارت شورای نگهبان را آغاز کرده‌اند و برای هزینه‌سازی برای شورای نگهبان خبر از نهضت ثبت‌نام حداکثری می‌دهند.

گروه احزاب روزنامه اعتماد پیرامون استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان نوشت: «از سوی دیگر آن‌ها این‌بار تصمیم گرفتند تا تنها به ثبت‌نام چهره‌های مشهور و رای‌آور بسنده نکنند و «نهضت ثبت‌نام حداکثری» را در پیش گیرند. در این فرآیند تمام اصلاح‌طلبانی که خود را واجد شرایط نمایندگی مردم می‌دانند در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند تا پس از اعلام نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان هر چقدر هم از نیروهای این جریان رد صلاحیت شدند باز هم امکان رقابت وجود داشته باشد. با این وجود کماکان بخش مهمی از دغدغه‌های اصلاح‌طلبان چگونگی بررسی صلاحیت‌هاست. آن‌ها می‌خواهند با چهره‌های شناخته شده خود به میان مردم بروند و با اطمینان رای‌دهندگان در مجلس حضور یابند.

خبرها از جلسات بزرگان اصلاح‌طلب حاکی از آن است که به زودی شورایی تحت عنوان شورای عالی انتخابات با حضور نمایندگانی از تمامی شاخه‌های این جریان تشکیل می‌شود تا آن‌ها علاوه بر بستن لیست تهران، ارتباط ارگانیک خود را با حوزه‌های انتخابیه برقرار و در نهایت کاندیداهای شهرستانی را نیز تأیید کنند. این شاید یکی از مهم‌ترین گام‌هایی باشد که در راه انتخاب مصادیق کاندیداتوری به کمک اصلاح‌طلبان بیاید. اصلاح‌طلبان هدف و اولویت اصلی خود را بر کسب اکثریت کرسی‌های مجلس استوار کرده‌اند تا بتوانند پس از سه دوره دوری از مجلس این‌بار با حضور حداکثری در پارلمان اهداف اصلاح‌طلبانه خود را در خانه ملت دنبال کنند. این در حالی است که رقیب اصولگرا همچنان درخصوص محوریت اجماع و مکانیزم ورود به انتخابات به جمع‌بندی نرسیده و بعید به نظر می‌رسد این جریان موفق به حضور یکپارچه در انتخابات شود.

روزنامه شرق

ترس احمدی‌نژادی‌ها از جمعیت کم در چیذر/ ارائه‌های جلیلی در برجام  و کابوس حامیان دولت/ تمرکز بر جنگ سرد دو روحانیروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «حزب زنانه یا زنان حزبی» و «هشدار درباره سرنوشت بابک زنجانی» اختصاص داد.

· جمعیت کم بود احمدی‌نژاد نیامد

احمدی‌نژادی‌ها از «ولنجک» دل کنده بودند و خبر از گردهمایی خود با پوشش فراوان را در امامزاده علی‌اکبر (ع) در چیذر داده بودند اما «مراد» آنان در حلقه یاران حضور پیدا نکرد؛ گروه سیاسی روزنامه شرق دلیل عدم حضور او را تعیبر به «شاید جمعیت قلیل باعث فرصت‌سوزی احمدی‌نژاد شده باشد» کرد.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه شرق نوشت: ««الهام» و «ثمره هاشمی» وارد محوطه شدند، با استقبال پدر شهید احمدی‌روشن و یک روحانی مواجه شدند؛ همان روحانی جوانی که پیش‌نماز روز جلسه احمدی‌نژادی‌ها در دانشگاه ایرانیان بود. مشاوران احمدی‌نژاد، برای زیارت به‌همراه میزبانان به سمت ضریح امامزاده رفتند. پس از آن به همراه پدر شهید بر سر مزار شهید «احمدی‌روشن» رفتند. آن زمان بود که صدای یک خانم به اعتراض بلند شد. پس از قرائت فاتحه، پدر شهید «احمدی‌روشن» با «الهام» مشغول سخن‌گفتن شدند. در بین سخنانشان انگار الهام خبر نیامدن «احمدی‌نژاد» را به او داد؛ چراکه «احمدی‌روشن» به «الهام» گفت: «مگر برنامه را به ایشان نگفته بودید؟». پس از آن «الهام» و «ثمره‌هاشمی» و همراهان راهی سالن اجتماعات امامزاده شدند. در بین جمعیت، فعالان رسانه‌ای تیم احمدی‌نژاد، مانند «عبدالرضا داوری» هم دیده می‌شدند. بدون احتساب خبرنگاران، ۴۶ نفر در سالن حاضر بودند. مجری برنامه ابتدا شروع به سخنرانی کرد. او در سخنانش گفت شهدای هسته‌ای هم مظلومیت داخلی دارند و هم خارجی. او مدعی شد در ترورهای هسته‌ای هدف دشمن اشخاص دیگری بود، ولی دشمن به قصد احمدی‌روشن را ترور کردند که به دانشمندان هسته‌ای هشدار بدهند.»

روزنامه آرمان‌امروز

ترس احمدی‌نژادی‌ها از جمعیت کم در چیذر/ ارائه‌های جلیلی در برجام  و کابوس حامیان دولت/ تمرکز بر جنگ سرد دو روحانیروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «روایت این روزهای دو آیت‌الله» و «ادعای جدید جلیلی پاشخ ظریف» اختصاص داد.

· پاسخی به آیت‌الله مصباح

نوبت یاران هاشمی رفسنجانی است که به تک رقیب جواب بدهند؛ آنان بار دیگر سابقه مبارزاتی آیت‌الله مصباح یزدی را نشانه گرفته‌اند و به یاران ایشان یادآوری می‌شوند که رهبر سیاسی آنان فاصله زیادی با امام خمینی (ره) داشته است.

در همین راستا مهرداد خدیر در صفحه اول روزنامه آرمان‌امروز نوشت: «آقای مصباح که در تمام سال‌های رهبری امام خمینی به گواه صحیفه نور تنها در یک دیدار رسمی (همراه اعضای شورای مرکزی نهضت سوادآموزی) با رهبر فقید انقلاب حضور داشته و هیچ حکمی از ایشان دریافت نکرده یا کسی که حکم انتصاب مهندس بازرگان را قرائت کرده، عضو شورای انقلاب بوده و هنگامی که امام چشم از جهان فرومی‌بسته جانشین ایشان در فرماندهی کل نیروهای مسلح بوده است؟ اشتباه نشود. مطلقاً غرض این نیست که چون آیت‌ا... هاشمی یا دیگران به امام نزدیک‌تر از آقای مصباح بوده‌اند ایشان نباید نظر سیاسی یا فقهی خود را ابراز کنند زیرا طبیعی است هر کس به تکلیف الهی یا وظیفه سیاسی خود عمل می‌کند اما در این حالت باید گفت «نظر من این است» نه اینکه نگرش خود را به نظر امام نزدیک‌تر بدانند. مهم‌تر اینکه در میان قرائت‌های مختلف، قانون اساسی معیار است. چرا آقای مصباح به قانون اساسی استناد نمی‌کند؟»

روزنامه ایران

ترس احمدی‌نژادی‌ها از جمعیت کم در چیذر/ ارائه‌های جلیلی در برجام  و کابوس حامیان دولت/ تمرکز بر جنگ سرد دو روحانیروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «پیش‌بینی کارشناسان از اتفاقات بازار ارز» و «روز خوش «برجام» با حضور ظریف» اختصاص داد.

· باز هم ردپای مشایی!

روزنامه دولتی ایران مدعی است، بار دیگر رد پای یاران احمدی‌نژاد در پرونده‌های مفاسد اقتصادی مشاهده می‌شود و استناد خود را به سخن نماینده مجلس ارجاع می‌دهد.

گروه سیاسی روزنامه ایران در همین راستا نوشت: «شاید زمانی که جوانفکر این نامه سرگشاده را می‌نوشت، فکرش را نمی‌کرد که یک نماینده دیگر نیز وارد میدان افشاگری شود. 5 روز بعد از نامه سرگشاده او، نوبت سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بود که صراحتاً از نقش رئیس دفتر رئیس دولت دهم در واگذاری این پروژه سخن بگوید. رحیم زارع به ایرنا گفت که «در سال 88 ساخت این پروژه عظیم ملی و زیربنایی از سوی دولت ایران و بنا به دلایل نامعلوم به شرکت «پارس انرژی ایران» به مالکیت آقای (الف- ر) بدون داشتن کوچک‌ترین تخصص و عدم امکانات لازم و نداشتن سرمایه اولیه به نامبرده تحویل داده می‌شود.» وی با بیان اینکه «آقای (الف- ر) در گذشته نیز دارای فعالیت ناسالم اقتصادی و غیرشفاف، فرار از مالیات و رانت‌خواری بوده و در سال‌های دهه 1370 متهم شناخته و در زندان اوین بازداشت بوده و دستگاه‌های ذیربط تمامی اموال به دست آمده نامبرده را در ایران و نیز در چند کشور خارجی به نفع بیت‌المال مصادره می‌کند، اضافه کرد: «اینکه آقای (الف- ر) پس از گذشت چند سال سکونت در کشورهای اروپایی و با گذشته نامناسب دوباره توسط چه کسانی و با چه دست‌های پیدا و پنهانی وارد عرصه اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود، جای سؤال دارد.» زارع البته پس از این سؤال، به این نکته نیز اشاره کرد که «براساس اطلاعات واصله رئیس دفتر رئیس جمهوری دولت دهم در واگذاری پروژه ساخت راه‌آهن ایران- ترکمنستان به آقای (الف- ر) تأثیرگذار بوده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • علی ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    نمیدونم اینا چه بازیه جدیدیه؟؟ جلیلی کیه؟؟؟
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    برجام یا بر جام مشتییییییییییییییییییییییییییی جلیلی؟
  • صمد ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    اول بذارید حسن آقا قفل ها را واکنه بعدا تصمیم میگیریم که دوروبر احمدی نژاد بریم یا نریم.فعلا که خودرو سازان زور میگن.
  • ناشناس ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    دکتر احمدی نژاد دلاور و ترس !!
  • ناشناس ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    دکتر احمدی نژاد و جلیلی بزرگ مردانی هستند که با ایستادگی در مقابل شیطان بزرگ صنعت هسته ای رو توسعه دادند و 164 سانتریفیوژ تعلیق شده در دولت اصلاحات رو به 19000 رساندند و غنی سازی 20 درصد رو عملیاتی کردند و راکتور آب سنگین اراک رو با 6 درصد پیشرفت تحویل گرفتن و به 86 درصد پیشرفت رساندند و امریکا مجبور کردند که پای میز مذاکره بیاید .
  • ناشناس ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    درود بر دکتر جلیلی .
  • ناشناس ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    درود بر جلیلی که عزت و شرف و حقوق مسلم ملت رو به لبخند دشمن نفروخت .
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    جليلى كلا مستند و مستدل و با احترام صحبت ميكنه ،علت عزاى اينام مشخصه..
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    همیشه برام این سوال هست که جلیلی تو اون دوسالی که مذاکره میکرد به طرف مقابل چی میگفت؟!؟!!!!
  • دامغانی ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    این ها منافعشان را در دوقطبی کردن فضای سیاسی کشور می بینند.
  • محمد ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    درود بر جلیلی درضمن ایشان در زمان جنگ داخل ایران بودن و یک پایش را هم در راه میهن از دست داده وجانباز هستن
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    سایت مشرق بهتر است با توجه به جایگاه خود موضعگیری در مسائل اختلافی نکند و بههمان رسالت مهم خود در تببین مسائل اصلی نظام بپردازد.
  • صادق ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند اگر متحد باشید نه آمریکا ونه شوروی و نه هیچ کشور دیگری نمی تواند به شما آسیب برساند مگر اینکه در داخل خودتان اختلاف پیدا کنید متاسفانه حالا مصالح کشور قربانی دعوای جناحی شده است هیچ طرف حرف طرف مقابل را قبول نمیکند نمونه ان آقای جلیلی وکارشناسان حقوقی در مورد برجام بررسی های بعمل آورده وبنقطه ضعف های آن اشاره کرده که آینده امکان دارد همان نقطه ضعف ها برای کشور خسارت جبران ناپذیری به با ر آورد. متاسفانه افراد مثل آقای نعمتی عوض اینکه با هم متحد باشند وآن قسمتهای برجام که موقعیت ایران را بخطر می اندازد رفع کنند. سئوال های انحرافی جناحی وبی ربط به قضیه طرح میکند ومسئله اصلی را به دعوای جناحی سوق میدهند که این روش خواست دشمنان است که دشمنان میخواهند از این طریق واختلاف افکنی به ایران نفوذ کنند ونیات پلید خودرا پیاده کنند
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    اقلیت 10 درصدی دلواپس یه رای گیری بکنید تا جایگاهتونو تو این کشور بدونید
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    بهترین راه برای برملا شدن حقیقت و یا حداقل قضاوت دقیقتر از سوی مردم ، برگزاری یه مناظره مفصل بین جلیلی و ظریفه...
  • صفوی ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    مطالب برجام وتعهدات سختی که داده ایم اظهر من الشمس است. حالا آقایان می گویند خیر 5+1 به پیمان خود وفادارند. اگر نارو زدند دیگر ما چه چیزی روی میز داریم.
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    زنده باد سردار دل ها احمدی نژاد
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    ⚠ مردم فریبی تا به کی؟!
  • کاکرو یوگا ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    مشرق مثبت منفیها رو دستکاری نکن
  • ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    مشرق همراه عاملین حکومت جهانی است. خیلی روشن است که علیه دکتر احمدی نژاد عمل می کند. کسانی که علیه این مرد وطن دوست عمل می کنند نابود و رسوا خواهند شد.
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    هرچی باشه از شما بیشتره
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 0
    موافقم
  • بهمن ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    احمدی نژاد و ترس
  • ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    6 قطعنامه گل وبلبل که بر علیه ایران صادر شد در جهت دفاع از حقوق ملت بود!!!
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    عزیز جان اصلا کاملا مشخصه که ظریف بنده خدا مذاکرات رو به سرانجام رسوند ! جلیلی اینکاره نبود! حرفهایی رو هم که می بینی در مورد موفقیتهاشون میزنن مثل روز روشنه که در چه حد بوده اگه موفق بودن که 6 قطعنامه با شدیدترین تحریم ها نصیب مملکت نمی شد!
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    سردار دل ها نه بگو مدیر جهانییییییییییییییی!!! خخخخ
  • ذکریا ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    راه درست پیروی از رهبر است. دنبال حاشیه ها نروید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس