کد خبر 464631
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶

دلیل قهر مشتریان با بازار خودرو، در درجه اول به مسائل ریشه‌ای مربوط به کیفیت پایین و خدمات پس از فروش نامناسب و قیمت بالا بازمی‌گردد و در درجه دوم نیز به خوش‌بینی عمومی به بازار پساتحریم خودرو مربوط می‌شود.

به گزارش مشرق، کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» در حالی اوایل طرح آن در شبکه‌های اجتماعی چندان مورد اعتنای خودروسازان کشور قرار نگرفت که حالا ظاهرا به دغدغه‌ای برای آنها تبدیل شده و آنها را برای شناسایی ریشه‌های کمپین موردنظر به صرافت انداخته است.

بر این اساس، خودروسازان کشور برای آنکه بدانند سر منشأ موج ایجاد شده علیه آنها و کاهش فروش محصولات شان کجاست، به انجام کاری تحقیقاتی-میدانی رو ‌آورده و در آن به‌نوعی به بررسی ریشه‌های نارضایتی مشتریان پرداخته‌اند.

به‌نظر می‌رسد حرف اصلی خودروسازان در تحقیق موردنظر این است که کمپین تحریم خودرو، پشتوانه مردمی نداشته و ذی‌نفعان دیگری دارد. خودروسازان برای اثبات این ادعا، به‌نوعی از «برهان خلف» استفاده کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که کمپین موردنظر نمی‌تواند کار مشتریان و مردم عادی باشد. طبق برهان خلف، برای آنکه ثابت کنیم قضیه‌ای درست است، نادرستی خلاف آن قضیه، یعنی نقیض آن را اثبات می‌کنیم.

حالا هم خودروسازان از این روش ریاضی برای اثبات گفته خود استفاده کرده‌اند، چه آنکه از نظر آنها، «کمپین» کار ذی‌نفعان (واردکنندگان، مخالفان دولت و اپوزیسیون) است. به‌عبارت بهتر، خودروسازان برای آنکه ثابت کنند حرف شان (اداره کمپین توسط افرادی غیر از مردم عادی و مشتریان) درست است، عکس آن (مردمی بودن کمپین) را نادرست اعلام کرده‌اند، آن هم به‌واسطه مکاتبه با مشتریان.

طبق گفته خودروسازان، گزارش تحقیقی-میدانی آنها با هدف آگاهي از وضعيت موجود جامعه در خصوص انتظارات مشتریان از خودروهاي داخلي و معيارهاي مهم خريد خودرو، انجام و نمونه‌ای 10 هزار خانواری از هفت شهر بزرگ كشور (تهران، تبريز، اصفهان، اهواز، شيراز، مشهد و رشت) در آن شرکت داده شده‌اند.

تایید کاهش فروش خودرو

یکی از بخش‌های مهم گزارش موردنظر، به ریشه‌یابی علل کاهش فروش خودروها در یکی دو ماه اخیر مربوط می‌شود که به دو قسمت «دلایل مزمن» و «دلایل فعلی» تقسیم شده است.

اینکه خودروسازان چنین بخشی (دلایل کاهش فروش خودرو) را در گزارش خود گنجانده‌اند، یک پیام مهم را در دل خود دارد و آن «تایید پایین آمدن فروش خودروهای داخلی» است، حال آنکه آنها (شرکت‌های خودروساز داخلی) تا پیش از این زیر بار این موضوع (افت فروش) نمی‌رفتند. به‌عبارت بهتر، خودروسازان کشور به‌نوعی غیرمستقیم، قهر بخشی از مشتریان بازار خودرو را تایید کرده‌اند، هر چند اصرار دارند که دلیل آن، کمپین و کمپینی‌ها نیستند.

از نظر خودروسازان، افت فروش، با توجه به «دلایل مزمن (کهنه شده و قدیمی)» و «دلایل فعلی» رخ داده و در اصل، نارضایتی مشتریان ریشه اصلی رکود خرید و فروش خودرو است.

طبق دسته‌بندی خودروسازان، «دلایل مزمن» شامل شش بند می‌شود و بند اول و اصلی آن، کیفیت است. این یعنی خودروسازان خود هم خوب می‌دانند که کیفیت محصولات شان به دردی کهنه برای مشتریان تبدیل شده و همچنان آنها را آزار می‌دهد. به‌عبارت بهتر، به‌نوعی کاسه صبر مشتریان از سطح کیفی خودروهای داخلی لبریز شده و بسیاری از آنها دیگر حاضر نیستند این خودروها را با کیفیت موجود خریداری کنند.

دیگر مساله‌ای که خودروسازان از آن به‌عنوان دلیل مزمن افت فروش محصولات شان یاد کرده‌اند، «خدمات پس از فروش» است. بدون تردید یکی از مسائل مورد اعتراض مشتریان بازار خودرو کشور در این سال‌ها، ناکارآمدی خدمات پس از فروش بوده و این مساله بر بی‌اعتمادی به غول‌های جاده مخصوص افزوده است.

خدمات پس از فروش برای خودروسازان دنیا نه تنها منبعی بزرگ برای درآمدزایی است؛ بلکه اعتبار و آبرو نیز برای آنها به بار می‌آورد، حال آنکه در خودروسازی ایران، محلی برای نقد و نارضایتی مردمی به شمار می‌رود.

پرداختن به اینکه چرا ایرانی‌ها از خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی رضایت ندارند، مجالی دیگر می‌طلبد، اما نکته مهم اینجاست که تا این نارضایتی برطرف نشود، خودروسازان نباید منتظر بازگشت اعتماد مشتریان باشند.

از خدمات پس از فروش و کیفیت که بگذریم، خودروسازان در گزارش خود از «قیمت» نیز به‌عنوان دیگر دلیل مزمن کاهش فروش محصولات خود نام برده‌اند. در واقع جاده مخصوصی‌ها در مکاتبه با مشتریان به‌خوبی متوجه شده‌اند که آنها از قیمت محصولات فعلی ناراضی بوده و یکی از علل اصلی نخریدن خودرو همین موضوع است.

موضوع قیمت خودرو چند سالی می‌شود که مورد اعتراض شدید مشتریان است، با این حال طی چند سال گذشته همواره به قیمت خودروها اضافه شده تا ناخشنودی عمومی از غول‌های جاده مخصوص بیشتر شود.

از نظر مشتریان ایرانی که سال‌ها است محصولات خارجی را در جاده‌ها و خیابان‌های کشور به چشم می‌بینند، قیمت و کیفیت خودروهای تولید داخل تناسبی با یکدیگر ندارد و از همین رو خودروسازان کشور به گرانفروشی متهم اند.

هر چند خودروسازان نیز دلایل خاص خود را برای قیمت محصولات شان داشته و حتی صحبت از ضرر و زیان با همین قیمت نیز به میان می‌آورند، اما به هر حال مشتریان همچنان ناراضی‌اند.

از همین رو خودروسازان راهی جز جلب اعتماد مشتریان ندارند و برای این کار یا باید قیمت محصولات خود را تا حد امکان کاهش دهند یا کیفیت را به شکلی ملموس و قابل قبول بالا ببرند.

بدون شک اگر مشتریان ایرانی به این باور برسند که کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل (با توجه به فضای کسب و کار کشور) به تناسب رسیده و خودروسازان نیز رفتاری منصفانه را با آنها در پیش گرفته‌اند، می‌توان به بازگشت تدریجی اعتماد به جاده مخصوص امیدوار بود.

خودروسازانی که پاسخگو نیستند

اما دیگر مسائلی که خودروسازان از آنها به‌عنوان علل کاهش فروش محصولات شان نام برده‌اند، پاسخگویی، کاهش نقدینگی و شرایط پیرامونی است. در این بین، به‌نظر می‌رسد مولفه«پاسخگویی» از اهمیت بالاتری برخوردار است، چه آنکه مشتریان همواره نسبت به عدم پاسخگویی خودروسازان معترض و آن را حمل بر بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به اصول مشتری مداری، دانسته‌اند.

در این مورد می‌توان به نمونه‌های زیادی اشاره کرد، اما شاید یکی از مهم‌ترین آنها این باشد که شرکت‌های خودروساز معمولا به نیاز و خواسته مشتریان وقعی نمی‌گذارند و مطابق سلیقه آنها رفتار نمی‌کنند.

این موضوع را می‌توان در حوزه‌های فروش و خدمات پس از فروش و کیفیت و توسعه محصول و ... به‌خوبی مشاهده کرد، چه آنکه معمولا آنچه خودروسازان عرضه می‌کنند، با آنچه مشتریان می‌خواهند، یکی نیست. وقتی خودروسازان خود از «نحوه پاسخگویی» به‌عنوان یکی از شاخص‌های نارضایتی عمومی نام می‌برند، مشخص می‌شود کج رفتاری آنها از حوصله مشتریان خارج شده است.

با این شرایط باید از خودروسازان پرسید «آیا وقت آن نرسیده که سلیقه و نیاز مشتریان در جاده مخصوص دیده و شنیده شود؟»

دلایل فعلی کاهش فروش خودرو

اما خودروسازان در بخش «دلایل فعلی کاهش فروش» به چهار مولفه اشاره کرده‌اند؛ اول، «کاهش قدرت خرید»، دوم «انتظار کاهش قیمت پس از توافق هسته‌ای»، سوم «انتظار ورود خودروهای جدید در کوتاه مدت» و چهارم «شرایط غیرجذاب فروش».

در این بین، به‌نظر می‌رسد «کاهش قدرت خرید» را باید اصلی ترین دلیل به حساب آورد، چه آنکه به واقع بسیاری از مشتریان توان مالی لازم برای خرید خودرو شخصی را ندارند. هرچند از نظر مشتریان طبقه ضعیف جامعه نیز کیفیت و قیمت و خدمات پس از فروش خودروهای تولید داخل، مناسب نیست، اما غالب آنها اگر نقدینگی کافی داشته باشند، نه گوش به حرف کمپینی‌ها می‌دهند و نه حال و حوصله جنگ مجازی با خودروسازان را دارند که بخواهند خرید خودرو را تحریم کنند.

در واقع هم‌اکنون یک تقاضای خاموش بزرگ، در بازار خودرو ایران وجود دارد که اگر نقدینگی اش تامین شود، به سمت خرید سرازیر خواهد شد و هیچ کمپین و منتقدی نیز نمی‌تواند جلودارش باشد.

اما دیگر دلیل فعلی رکود بازار خودرو از دید خودروسازان، انتظار و خوش بینی مشتریان به آینده است، چه آنکه خیلی‌ها گمان برده‌اند عنقریب محصولات با کیفیت و ارزان خودروسازان بزرگ دنیا راهی ایران خواهند شد و از همین رو تولید خودرو داخلی دیگر توجیه ندارد.

هرچند این «خوش‌بینی» طی حدودا دو ماه گذشته و پس از «توافق هسته‌ای وین» میان ایران و کشورهای گروه 1+5، شدت یافته است، اما ریشه‌ای حدودا یک سال و نیمه دارد و پس از توافق هسته‌ای ژنو، در میان نه فقط مشتریان بازار خودرو که در بین بخش بزرگی از جامعه ایران به وجود آمده است. توافق‌های هسته‌ای که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو، لوزان و به خصوص در وین رخ داد، مشتریان بازار خودرو کشور را به حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران خوشحال کرد تا آنها از دو جهت نسبت به آینده امیدوار شوند؛

اول اینکه این «حضور» می‌تواند عرضه محصولاتی با کیفیت و متناسب با استانداردهای جهانی در ایران را به دنبال داشته باشد و دوم اینکه خودروهای عرضه شده قیمت مناسبی خواهند داشت. به‌عبارت بهتر، بخش قابل‌توجهی از ایرانی‌ها با این تصور که قرار است محصولاتی جدید و با کیفیت و دارای قیمت مناسب روانه بازار کشور شوند، فعلا خرید خودرو را تحریم کرده‌اند. آنها در واقع بیم این را دارند که در صورت خرید خودرو در مقطع فعلی، در آینده و پس از ورود محصولات جدید به کشور متضرر شوند؛ بنابراین فعلا دست نگه داشته و چشم به آینده دوخته‌اند. این دسته از مشتریان، خرید خودرو در این شرایط را ریسک دانسته و می‌خواهند آنقدر صبر کنند، تا در بهترین زمان ممکن، مناسب‌ترین و به‌صرفه‌ترین خودرو را بخرند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران و تولید یا ورود خودروهای به روز و دارای قیمت و کیفیت مناسب به کشور، پروسه‌ای زمانبر به‌شمار می‌رود و شاید دو سال طول بکشد.

اما همان طور که خودروسازان نیز در گزارش تحقیقی خود اعلام کرده‌اند، «شرایط غیرجذاب فروش» یکی دیگر از دلایل فعلی قهر مشتریان با بازار خودرو است. این موضوع نیز البته به‌نوعی ریشه در قیمت بالای خودروهای داخلی و توان خرید پایین مشتریان دارد، چه آنکه اگر قیمت‌ها مناسب و توان خرید بالا بود، بسیاری از مشتریان لنگ شرایط فروش نمی‌ماندند.

با این حال، هم‌اکنون که خودروها قیمت بالایی دارند و نقدینگی مشتریان نیز کم است، در نظر گرفتن شرایط فروش مناسب و جذاب، می‌تواند نقطه امیدواری باشد برای بازگشت حداقل بخشی از مشتریان به بازار هرچند خودروسازان اقداماتی را طی یکی دو ماه گذشته در این مورد انجام داده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد تا رسیدن به مرز رضایتمندی مشتریان و داشتن جذابیت لازم و کافی برای جذب آنها، فاصله دارند.

ریشه‌های کمپین علیه خودروسازان
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • عباس مطهری نیا زنجان ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    مشرق جان من یک پژوی 405 مدل 94 خریدم. از کیفیت بسیار بد خودروی مذکور هرچی بنویسم کم گفتم. استارت افتضاح ، کیفیت پایین جنس داشبورد و سایر قطعات پلاستیکی و حتی سر دنده ، شتاب و سرعت خودرو بسیار بد ، چراغ های مزخرف جلوی خودرو ، سینی زیر موتور پلاستیکی ، باطری عهد بوقی ، کیفیت بسیار بد پخش اتومبیل البته اینها مواردی است که قابل مشاهده است از قطعات داخل موتور و زیر کاپوت هنوز اطلاع دقیقی ندارم که بعداً برای اطلاع همگان می نویسم.
  • 58850 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    فروش پایان معامله نیست . شروع یک تعهد است. علت کاهش فروش 1-گرانی محصول 2- کیفیت نا مطلوب 3- عدم پاسخگویی ورفع مشکلات مشتریان توسط نمایندگی های مجاز . 4-حضور افراد بدون تخصص در نمایندگی های مجاز تعمیر و استفاده از نوجوانان کار آموز 5- عدم بازرسی های محسوس و نا محسوس از نمایندگی های مجاز تعمیر . و........
  • ایلامی ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    بابا مگه ما پورشه و بنز از شما خواستیم؟ ما فقط انتظار یه ماشین با قیمت و مصرف مناسب بنزین و اینکه قیافش لااقل 10سال یه بار یه تغییری بکنه. این زیاده واقعا؟
  • محمود ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    تمام مشکلات یه طرف مشکل اصلی در صنعت خودرو ما و مشکل مردم انحصار است آقا جان انحصار کمر ملت و بریده
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    مشرق جان چرا خوش بینی مگه شما و امثالهم نمی گویید که توافق انجام شده و تحریمها برداشته خواهد شد حالا امروز نه 4 ماه دیگه بالاخره که تحریمها برداشته میشه پس سنگ آقایان کارخانه چی رو به سینه نزنید
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    قیمت تمام شده یک خودرو به مردم بگوئید
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    قربون همان ژیان قدیم خودمون
  • ایرانی ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    خودرو سازان موندن نمیدونن چه تصمیمی بگیرن هی اسمون ریسمون می بافن-خودتونو خسته نکنیدو این اظهار نظرهای الکی ومیدانی نکنید قیمتها را متعادل کنید وکیفیت را ببرید بالا وروشهای فروش را اصلاح کنید-اخه یکی از این کارشناسانی براتون مطلب میزنن ومشاوره میدن نمیگن که این همه سود میبرید دیگه این همه سود اقساطتون چیه -مردان حسابی یه قدم بیایید سمت مردم تا مردم ده قدم بیان به سمت شما-بسه این همه بازی با کلمات
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    به عوض اینکه خودرو ساز و دوست و رفیق خودروساز فیلسوف و جامعه شناس استخدام کند تا ریشه یابی کند باید به فکر قیمت و درامد سرانه مردم بود. بلافاصله با تحریم شدن قیمتها سه برابر شد ولی درامد ثابت ماند. در واقع قیمت با درامد هماهنگ نیست
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    الان قیمتهای بازار با درامد افراد هماهنگ نیست
  • حسین ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    گل سر سبد محصولات ایران خودرو - دنا - را خریدم فقط به دلیل حمایت از تولید ملی. کلی هم منت گذاشتند که کارت طلای ۴ ستاره و پشتیبان و ... دارد و تعویض روغن موتور و ... هم رایگان به جای ۱۰ هزار در ۱۴ هزار بردم نمایندگی برای تعویض روغن. گفتند باید پول روغن و حتی هزینه تعویض رو خودتون بدید و به ایران خودرو هم زنگ زدم، خانم نه چندان مودبی فرمودند باید سر همون کیلومتر ببرید وگرنه پول می‌گیریم. کیفیت قطعات پلاستیکی اش اصلا خوب نیست. در داشبورد خوب بسته نمیشه. کولر ، کمش هم زیاده. بخاری اتوماتیک اول آدم رو ذوب میکنه و وقتی به دمای مد نظر رسید ، هوای سرد رو محکم میده داخل تا یخ بزنید. زیر آرنجی درش خود به خود باز میشه. گیره کمربندها وز وز میکنه. صدای موتور داخل زیاده. دستگیره در از داخل شکست، نمایندگی نداشت تعویض کنه، به طرز شلی تعمیر کرد و تازه ۲۵ هزار تومن هم برای این تعمیر گرفت. بدی عمده اش هم اینه که این ماشین با وجود خوشگل تر شدنش همنوز هم عملا سمنده و رگه های ۴۰۵ توش هست از جمله وقتی دریچه ورود هوای بد بو رو از بیرون می‌بندید، همیشه هوا میاد تو. از حق نگذریم، موتور ef7 موتور خوبیه ولی هنوز ضعیفه و با این گیربکس آشغال پژویی به هم لگد می‌زنند. خودروسازان ما به جای کار حناحی و سیاسی و ... کی می‌خوان کار فنی بکنند؟؟ خجالت نداره ایران خودرو ۵۰ ساله بره ماشین شرکت چینی ۱۰ ساله رو مونتاژ کنه؟ چرا حداقل ریخت ماشین‌ها رو هر سال به روز نمی‌کنند؟
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    دنبال قاتل بروس لی می گردید ؟! ...
  • لبخند ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    آقا من یه مقداری پول داشتم، خدود 20 تومن، رفتم پراید بخرم، سال 1393. هر مدل پرایدی که سوار شدم دیدم واقعا به معنای واقعی کلمه آشغاله. نه تعلیق داریه ، نه موتور نه حتی اتاق. گفتم جهنم و ضرر میرم تیبا می خرم که لااقل یخرده ایمنی داشته باشه، تحویل فوری تیبا خریدم، چهار ماه طول کشید با هزار دعوا و درگیری دادن ماشین رو، به جای گازسوز، بنزینی دادن، به جای نقره ای سفید ! خلاصه سوار شدم از پارکینگ سایپا تا خونه که آوردم دیدم چه فاجعه ایه، هیچی نداشت. ایمنی بود میشد اینو حس کرد ولی موتورش خیلی کند بود، گیربکسشم بد بود، کلاج نداشت، تزئینات داخلی هم که هیچ! قیافه ام که دیگه خودتون دیدید چه خبره. خلاصه با ضرر فروختمش، دو سه تومن دیگه جور کردم که یه چیز بهتر بخرم، رفتم سمند بخرم، گفتند EF7 ها سرطانه و شانسیه، خدایشم راست می گفتن، تو نمایندگی ها بیشتر از هر ماشین دیگه ای سمند بود . خیلیام ناراضی بودن ازش. 206 و پارسم که گرون بود، 405 قدیمی هم که مصرفش بالا بود و می گفتن موتورش افتضاحه به خاظر قطعات چینی که روش سوار کردند. موند 405SLX . همون رو نوشتم، دی نوشتم برای تحویل در اسفند. اسفند که شد گفتند اگر الان نگیری و اواخر فروردین تحویل بگیری مدل 94 بهت می دیم و هیچ هزینه اضافه ای هم ازت نمی گیریم. بماند که فروردین تمام شد، اردیبشهت هم برام فاکتور زدند که 400 تومن اصافه بها باید بدی چوت مالیاتا اضافه شده، و یک ماه طول کشید تا با شکایت و شکایت کشی بالاخره این 400 رو حذف کردند، و خلاصه تا اومدن بدن شد نیمه خرداد 94، به محض اینکه خودرو رو تحویل گرفتم، دسته کلید های شیشه بالابر جلو کنار راننده از جاش دراومده بود، خوشبختانه همونجا توی نمایندگی برام درست کردن بدون هزینه، آینه سمت شاگرد هم کار نمی کرد یعنی برقیش از کار افتاده بود که اونم درست کردن واسه ام، باش حدود 400 کیلومتر نرفته بودم که کمک های جلوی ماشین شروع کرد به لق لق صدا دادن، بردم نمایندگی یه صبح تا ظهر ماشین رو خوابوندن، بعد 18 تومن گرفتن و گفتن درست شده، خوب خدایی درست شده بود احتمالا یه آچار کشی کردن ! الان حدود 3000 تا کار کرده، کلاجش به شدت افتضاحه، یعنی خیلی باید بهش عادت کنی تا ماشین خاموش نشه، گارانتی هم هیچ چیزی رو قبول نمی کنه، می گه شما کارت طلایی نداره ماشینت هیچ کدوم از ایرادات تا زمانی که کلا از کار نیفته ماشین قابل رفع نیست ! اینم بماند، همه خودروها تو 5000 تا سرویس دوره ای دارن، به ما گفتن شما 10000 تا باید بری سرویس اونم هر کاری کردیم هزینه اش رو می گیریم. دزدگیرم نداشت، بردیم گفتیم خود آپکو بندازه گفتن 550 تومن یه دزدگیر آشغال تایوانی می ندازن، بردیم بیرون دزدگیر نصب کنن، گفتن اگه نصب کنیم گارانتی قسمت برقیش از بین میره، حالا اینام به کنار ، دریغ از یک پیچ یا قطعه پلاستیکی که می شده حذفش کنن و حذف نکرده باشن، حتی شیشه های عقب دستیه، بلندگوی عقب نداشت، جعبه ابزار نداشت، داشبوردش تمام قطعات تزئینی که طرح چوب باید باشه به صورت پلاستیک سیاهه !، فرمونشم بهمون گفته بودن کلیدهای ضبط روش هست بعد که تحویل گرفتیم گفتند فقط برای پارس LX می ذارن و به 405 تعلق نمی گیره، ضبطشم تولید ایران خودروهه ! بد نیست ولی نمی شه گفت خوبه. خلاصه اگه برای این ماشین حدود 15-16 تومن داده بودم دلم نمی سوخت ولی حدود 30 میلیون تومن پام آب خورده، از این ناراحتم . حالا بدیاش رو گفتم، اینم بگم که واقعا گیربکس و موتور خوبی داره، و از لحاظ موتوری تا حالا خداروشکر مشکلی نداشته، شتابش هم خیلی خوبه و به نظر ماشین فرزو چابکی میاد. شاید خود ایران خودرو ام اگه حدود یک میلیون تومن دیگه خرج ماشین میکرد و این تزئینات داخلی و دزدگیر و این جور چیزا رو میذاشت روش مردم دیگه گله ای نداشتند. به هر حال این روند یک ساله خرید یک خودرو بود ! من به شخصه از این ناراضیم که چقدر زجر کشیدم تا اولین ماشینم رو بخرم . پشت دستمم داغ کردم که دیگه ماشین بنویسم. هر موقع پول داشتم و خواستم عوض کنم صاف میرم دم بنگاه می خرم بسگه این نمایندگی ها و کارخانه ها بازی در میارن تا ماشین رو بدن. ولی دو تا تجربه می گم اگه خواستید ماشین بخرید شاید کمکتون کنه : 1- ایران خودرو هرچقدر هم بد باشه یه سر و گردن از سایپا بالاتره. هم توی تولیدات هم تو خدمات پس از فروش . سایپا به شدت بی در و پیکره. یعنی نمایندگیش سر اون تیبا پول ما رو خورده بود و کلاه برداری کرده بود کارخونه اصلا جواب گو نبود . ولی ایران خودرو لااقل بازرسی و حراستش خوب عمل می کنند و اگرچه روندش طولانیه ولی آخر به حقتون میرسید. 2- تا زمانی که امکان داره ماشین از بازار تهیه کنید. تولیدات هر دو تا شرکت ایران خودرو و سایپا واقعا شانسیه، یعنی یهو یه سری ماشین میدن بیرون با ECU آلمانی و لاستیک خوب ، ماه بعد یه سری میدن بیرون با لاستیک چینی و امکانات مزخرف. در بنگاه که بخرید لااقل چشمتون ماشین رو میبینه، ضمنا پولم که دادید سوار میشید میرید لازم نیست هی چشم ب راه این سایتا باشید ببینید چی شد ! علی الخصوص که الان بازار 500 تومنم از کارخونه پایین تره.
  • علی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    دلیل اصلی شرایط پیش اومده غرور کاذبی بود که این دو شرکت را گرفته
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    خودروهای با تکنولوژی 30 سال پیش رو به 3 برابر قیمت میفروشن
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    مونتاژساز هستن...
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    چرا سایپا و ایران خودرو به بخش خصوص واگذار نمیشه؟؟؟؟
  • لرستان ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    اینا انتظار دارن مردم با این قیمت بالا برای یک پراید و این کیفیت افتتضاح برن دست شون ببوسن .من یک معلم بدبختم چرا باید بجای خودرو صفر مطلوب از روی نداری جون خودم رو بزارم کف دست و سوار یک پراید 84 بشم.چرا مردم رو درک نمی کنید اقایون بی درد .
  • رحمان ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    خودرو پارس بااین همه بدبختی خریدم که عید مسافرتی داشته باشم که بعد از 5روز ماشین نو رفت به نمایندگی تواصفهان گفتن مشکل گریبکس بعداز تطیلا ت بیایید ماشینو ببریید کی جواب شرمندگیم پیش خانوادم داد به هرکس ناکس زنگ زدم فاییده نداشت گفتن میخواستی نخری
  • وطن ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    ناشناس عزيز اينها مسئول مردم نيستند اينها مسئول هستند درآمدزايي كنند براي اقتصاد مملكت از هر جا و از هر راهي براي رفاه مردم
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    چرا سایپا و ایران خودرو به بخش خصوص واگذار نمیشه؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس