کد خبر 459057
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳

مجله ژاپنی 'دیپلمات' نوشت: کره شمالی یکی از کشورهایی است که متاثر از تحولات شگرفی که توافق هسته ای ایران در منطقه ایجاد خواهد کرد؛ دستور کار سیاسی و تسلیحاتی دیرینه اش در خاورمیانه را دستخوش تحولی شگرف خواهد یافت .

به گزارش مشرق، در این مطلب به قلم ' ساموئل رامانی' آمده است: در تاریخ 29 ژوئیه / 7 مرداد/ یک مقام اطلاعاتی کره جنوبی اعلام کرد که نیروهای انصارالله یمن تعداد 20 فروند موشک اسکاد از کره شمالی خریداری و این موشک ها را در پاسخ به تجاوز عربستان به یمن به سمت سعودی ها شلیک کرده است .

یک مقام سابق اطلاعاتی کره جنوبی هم به خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گفت که عربستان تصور می کرد ایران این موشکها را در اختیار انصارالله یمن قرار داده است .

دیپلمات سپس شرح می دهد: جمهوری دمکراتیک خلق کره سابقه ای طولانی در ارسال موشک به خاورمیانه دارد و این موضوع بر کسی پوشیده نیست.از این منظر، پایداری و استحکام روابط کره شمالی با یمن فوق العاده برجسته است.

همکاری یمن- کره شمالی یک رابطه لازم و ملزوم است. پیونگ یانگ قویا محتاج به یک دوست خارجی است و یمن هم تشنگی اش برای دریافت سلاح در راه مبارزه با بی ثباتی در داخل، سیر ناشدنی است.

به جز این عوامل تاثیر گذار، انگیزه اصلی در موج تازه ارسال موشک اسکاد به یمن, از همکاری امنیتی کره جنوبی با عربستان ناشی می شود. روابط عربستان سعودی - کره جنوبی فعلا بر پایه منع اشاعه سلاحهای کشتار جمعی استوار است اما اگر عربستان به صرافت افتد به یک قدرت هسته ای که آن را حق خود می شمرد بدل شود، امکان دارد این موازنه دیپلماتیک تغییر کند.

تاریخچه ائتلاف یمن - کره شمالی به زمانی بر می گردد که «یمن جنوبی» کمونیست وجود خارجی داشت.

یمن جنوبی میلی به مناسبات دیپلماتیک باکره جنوبی نداشت و سرانجام هم در سال 1990 با یمن شمالی متحد شد . در جنگ داخلی یمن در سال 1994, کره شمالی از تلاشهای جدایی طلبانه یمن جنوبی حمایت می کرد .

به گفته یک مقام امنیتی فراری کره شمالی , این کشور در طول دهه 1990 به منظور تقویت بنیه دفاعی یمن، موشک هایی را به یمن فروخت و حتی مهندسانش را هم برای کار کردن بر روی این موشکها به یمن فرستاد.

کره شمالی به طور تاریخی حامی و پشتیبان نیروهای یمن جنوبی است اما در اواخر دهه 1990 و اوائل دهه 2000 با علی عبدالله صالح رئیس جمهور وقت یمن شمالی روابطش را گرم کرد.

یمن یک بازار پایدار و قابل اعتماد برای تسلیحات کره شمالی بود آن هم در دورانی که اقتصاد پیونگ یانگ زیر بار فشار گرسنگی و پس لرزه های انحلال اتحاد جماهیر شوروی ویران شده بود .

هم پیمانی کره شمالی - یمن که بر محور دشمن مشترک آنها استوار شده بود, به دنبال آنکه یمن در برنامه دولت 'جورج بوش' در امر مبارزه با تروریسم مشارکت کرد؛ رنگ باخت .

اسپانیا در سال 2002 یک فروند کشتی حامل موشکهای اسکاد کره شمالی ارسالی به یمن را ره گیری کرد. دولت یمن در آن هنگام اعلام کرد که تمام روابط نظامی اش را با کره شمالی معلق می گذارد و با اعتراف به محموله سلاح کره شمالی , توضیح داد که این محموله طبق قرارداد معتبر میان دو کشور که در گذشته منعقد شده بود ارسال شده است .

امروز کره شمالی در یمن, حامی انصارالله است و این رویکرد هم در راستای سیاست های پیونگ یانگ در حمایت از همه نیروهای ضد آمریکایی است.

انصارالله دولت مورد حمایت واشنگتن را در یمن سرنگون کرد و قویا از جانب ایران حمایت می شود.
با عنایت به ائتلاف دیرینه سعودی با امریکا و ضدیت محکم و صریح عربستان در طول دوران جنگ سرد با رژیم های کمونیست , جمهوری دمکراتیک خلق کره و عربستان از حیث تاریخی دارای روابطی متشنج هستند . ریاض هرگز حق حیات کره شمالی را به رسمیت نشناخت . بدیهی است که در این شرایط؛ کره شمالی هم به دنبال تخریب منافع امنیتی سعودی هاست و از انصارالله یمن حمایت می کند.

عربستان و کره شمالی در جنگ های داخلی یمن در سال 1994, هریک از طرفهای متخاصم جدایی طلب حمایت می کردند و سعودی ها حامی یمن جنوبی بودند .

عربستان اصولا دیدگاهش در مورد یمن بر این اصل استوار است که؛ یک یمن با ثبات و متحد، موازنه قدرت را در خلیج فارس به هم می ریزد.

در مارس 2015 عربستان قراردادی با کره جنوبی امضا کرد که به موجب آن سئول دو رآکتور هسته ای کوچک در عربستان می سازد .

آمریکا این اقدام ریاض را انتقام جویی از توافق هسته ای آمریکا با ایران تلقی می کند.
همزمان با بدست آمدن توافق هسته ای ایران , کره شمالی موشکهای اسکاد خود را به یمن فرستاد.

توسعه روابط پیونگ یانگ با یمن , در حقیقت نوعی انتقام جویی در پاسخ به همکاری هسته ای سعودی ها با کره جنوبی است. حال چنانچه کنگره امریکا توافق ایران را تایید کند؛ بی تردید همکاری هسته ای ریاض- سئول نیز پیرو آن دامنه گسترده تری پیدا خواهد کرد .

از همین منظر, تنش میان عربستان و کره شمالی بر سر موضوع هسته ای , تا زمانی که سعودی ها به دنبال مهار کردن برنامه هسته ای ایران هستند ادامه خواهد داشت .

در حال حاضر توافق هسته ای ایران می تواند بالقوه انگیزه ای برای همکاری میان کره شمالی با عربستان باشد چراکه اگر سعودی ها از آمریکا که با ایران به توافق رسیده است قطع امید کنند, در آن هنگام به فکر خرید سلاح اتمی خواهند افتاد و برای این کار به پیونگ یانگ روی خواهند آورد.

'زاخاری کک ' دیدگاه نویس روزنامه 'نشنال اینترست ' هم اخیرا در مطلبی در این روزنامه به این موضوع اشاره و سناریویی را مطرح کرده است و می گویدکه کره شمالی آزمندانه در جستجوی سرمایه خارجی است و این رویکرد رهبر این کشور 'کیم جونگ - اون' در اعزام کارگران برای کار به خارج نمایان است .

ثروت سرشار نفتی عربستان , این کشور را به اربابی ایده آل (مطلوب) برای کره شمالی تبدیل کرده است .

سعودی ها برنامه هسته ای کره شمالی را تهدیدی برای امنیت خود نمی دانند و اگر اتفاقی رخ دهد که ایران شروط توافق هسته ای را نقض کند این امکان را دارند که سلاح هسته ای را به جای انکه از پاکستان خریداری کنند از کره شمالی بخرند .

ماهیت قابل تغییر روابط کره شمالی - یمن نیز در این سناریو مطرح می گردد.ائتلاف امروز کره شمالی- یمن ؛ ضعیف تر از این ائتلاف در دوران جنگ سرد است چون پیوندهای ایدئولوژیک این دو دیگر چون گذشته عامل تعیین کننده نیست .

توانایی کره شمالی در اثر گذاری بر جنگ داخلی یمن هم همچون گذشته نیست چراکه امروز موشکهای اسکادی که کره شمالی به یمن ارسال می کند همگی متعلق به دوران جنگ سرد است .

40درصد از این موشکها پیش از آنکه به خاک عربستان اصابت کند , به دست ارتش سعوی سرنگون شده اند.

ظرفیت کره شمالی برای بالا بردن سطح ارسال تسلیحات پیشرفته به یمن هم با موانعی روبروست چون کره شمالی از سوی سازمان ملل تحریم تسلیحاتی است.

این موانع کار , موقعیتی را رقم خواهد زد تا چنانچه پیونگ یانگ پیشنهاد خوبی از یک ارباب جدید یعنی عربستان دریافت کند , از خطر کردن بی حاصل در یمن دست بکشد.

بر اساس این محاسبات, احتمال اینکه روابط کره شمالی - عربستان از دشمنی به مشارکت تغییر شکل بیابد ضعیف است، اما ناممکن نیست.

دیپلمات در انتها مطرح می کند که غربی ها باید بیش از گذشته چشمانشان را بر روی رفتارهای کره شمالی در خلیج فارس بندند .

اگر روابط عربستان سعودی -امریکا بر سر ایران بیش از این تیره و تار شود، در آن رویکرد جدید, روابط سعودی ها با روسیه و کره شمالی تقویت خواهد شد .

بعید به نظر می رسد کره شمالی از اینکه در کانون این چرخش تاریخی و شگفت آور ژئوپولیتیک واقع شود , صاحب نعمت شود .نگارنده این تحلیل خبری 'ساموئل رامانی ' دانشجوی مقطع دکترا در کالج 'سنت آنتونی' دانشگاه آکسفورد است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    مقاله خوبی نبود!!! تنش میان عربستان و کره شمالی بر سر موضوع هسته ای مثل یه جوکه انصارلله همین چندتا موشک از انبار های ارتش تک زده ایران از کره موشک بگیره بده انصارالله؟؟؟؟ خودمون یکی از بهترین تولید کننده گان موشک هستیم حزب الله لبنان و حماس غزه نمونه بارز ارسال موشک هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس