یک شرکت هالیوودی قرار است فیلمی درباره بانوی نقاشی ایران، مکرمه قنبری بسازد که احتمالا کارگردانی آن را مل گیبسون برعهده دارد و مریل استریپ هم در نقش ننه مکرمه بازی خواهد کرد.

گروه فرهنگی مشرق – آن روزی که گاو مجبوب ننه مکرمه را فروختند و غمی سنگین بر دل این بانوی مهربان شمالی گذاشت، هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که در روزگاری بعد مریل استریپ که بیشترین تعداد جایزه اسکار را در ویترین افتخارات خود دارد بخواهد در فیلمی به کارگردانی، کارگردانی بزرگ چون مل گیبسون نقش وی را بازی کند.

همکاری احتمالی گیبسون با مریل استریپ در فیلم مکرمه قنبری

ننه مکرمه با اسم کامل مکرمه قنبری، در سال ۱۳۰۷ در روستای دری‌کنده بابل به دنیا آمد و در ۲ آبان ۱۳۸۴ چشم از دنیا فروبست. (اکتبر ۲۰۰۵) نقاش سبک پست مدرنیسم در مازندران.

نقاشی‌های وی موجب شد تا به عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود. وی تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود، او به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید. اولین بار در سال ۱۹۹۸ فیلمی از مکرّمه و آثارش توسط مجید ماهیچی ساخته شد.

نمایشگاه های بسیاری از آثار مکرمه در سراسر دنیابرگزار شده و هر ساله برگزار میشود. مکرمه که خانه اش جزء میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و به موزه تبدیل شده هرساله پذیرای بازدید کنندگان فراوانی از سراسر دنیاست . موزه مکرمه همکاریهای بسیاری با موزه های مختلف دنیا از جمله موزه باورز در ایالت کالیفرنیا داشته که ماحصل آن برپایی نمایشگاه هایی در کالیفرنیا و سایر کشورها بود.

همکاری احتمالی گیبسون با مریل استریپ در فیلم مکرمه قنبری

به اقرار خودش ، جوشش درونی وی برای خلق طرح ها وتصاویر از همان زمان کودکی و به صورت بازی با گل و خاک خود را آشکار میساخت . وی که از ده سالگی شروع به کار کرد و روزگاری پر فراز و نشیبی راپیموده بود ، تا 67 سالگی تصمیمی برای نقاشی کردن نداشت . در اثر یک حادثه ، شور و جوشش درونی وی نمود بیرونی یافت. مکرمه قنبری، گاوی داشت که برای چرای آن مجبور بود روزانه مسافت طولانی راه بپیماید . پس از مدتی بیمار شد و فرزندانش که نگران سلامتی مادر بودند بدون اطلاع قبلی وی ،اقدام به فروش حیوان کردند. پس از آن، مکرمه بسیار غمگین شد و برای غلبه بر احساساتش به نقاشی پناه برد. وی که تحصیلات دانشگاهی و حتی سوادخواندن و نوشتن نداشت، بدون هیچگونه آموزش رسمی، دست به خلق تصاویری فوق‌العاده زد. اولین کارش، تصویری از یک حیوان بود که روی سنگ نقاشی کرد. سپس تمام دیوارهای خانه، درها، کدوهای حلوایی و هر آنچه را می‌توانست پیدا کند، انباشته از طرح و رنگ می‌کرد. زمانی که یکی از پسرانش برای ملاقات ماهانه مادر از تهران به روستا می‌آمد برای وی رنگ و کاغذ خرید.

از همان روز که 67 ساله بود تا پیش از مرگ، به شکل خستگی‌ناپذیری نقاشی می‌کرد. اکنون تمام خانه‌اش مملو از نقاشی‌هایی است که هر کدام راوی داستان تلخ و شیرین از کتاب‌هایی چون قرآن مجید، شاهنامه فردوسی، منظومه‌های لیلی و مجنون، فرهاد و شیرین، امیر و گوهر و زندگی خود نقاش است. اولین نمایشگاه بانو مکرمه قنبری در سال 1374 در گالری سیحون برپاشد و پس از آن هر ساله چنین نمایشگاهایی را در همان گالری و گالری « دی »برگزار می‌کرد . همچنین در سال 1384 نمایشگاه نقاشی او در لس‌آنجلس برپاشد.


همکاری احتمالی گیبسون با مریل استریپ در فیلم مکرمه قنبری

مکرمه، خاطرات و رویاها، عنوان فیلمی مستند است که ابراهیم مختاری در مرداد سال 1392 ساخته و توسط موسسه فرهنگ و هنر رها فیلم انتشار یافت و جوایز بسیاری را از‌ آن خود کرد. در سال 1380 هالی کارگردان و مستند ساز معروف آمریکایی مستندی از این نقاش بین‌المللی و خود آموخته ایرانی ساخته که این فیلم نیز مورد توجه محافل سینمایی و تجسمی دنیا قرار گرفت.

علی بلبلی، همان فرزند مکرمه قنبری است که ذوق هنری وی را کشف کرد و برای وی رنگ و کاغذ و بوم تهیه می‌کرد. وی که خود رهبر ارکستر و نوازنده نیز هست، توانست هنر نهفته در آثار وی را کشف کند و راه را برای خلق اثر توسط این بانوی فقید نقاشی ایران را باز کرد و اکنون نیز مدیریت خانه موزه وی در روستای دری‌کنده بابل را برعهده دارد.

بلبلی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی مشرق درباره فیلمی که قرار است در هالیوود از زندگی مادرش ساخته شود، گفت: چند سال پیش گروهی از یک شرکت هالیوودی به ایران آمدند و قرار شد که فیلمی با موضوع مادر من ساخته شود که بازیگر نقش مادر من هم مریل استریپ خواهد بود.


همکاری احتمالی گیبسون با مریل استریپ در فیلم مکرمه قنبری

وی افزود: این موضوع بعد از نمایشگاه آثار مادرم در لس‌آنجلس پیش آمد. گویا یکی از مدیر این شرکت فیلمسازی به نمایشگاه آمده و بعد از دیدن آثار و شنیدن داستان زندگی مادرم به زوایای داستانی و تصویری این جریان پی برده و مصر می‌شود که این فیلم حتما ساخته شود. نماینده آنها به ایران آمد و چند وقتی هم ایران بود و زمانی را هم در روستای دری‌کنده گذراند و در مورد مادرم تحقیق کرد. بعد از این سفر گویا فیلمنامه را هم تهیه کرده و یک فیلمنامه‌نویس انگلیسی کار نگارش آن را برعهده داشت.

بلبلی خاطرنشان کرد: قرارداد تهیه این فیلم نیز نوشته شد و من نیز آن را امضا کردم. در آن زمان بازی مریل استریپ به جای مادرم قطعی شد ولی کارگردان آن مشخص نبود تا چند وقت پیش به من اطلاع دادند که گویا قرار است پیشنهاد ساخت این فیلم به مل گیبسون داده شود. همه اینها در زمانی اتفاق افتاد که به خاطر برخی مشکلات حضور گروه در ایران برای نسخه برداری از فضا  میسر نشد به همین خاطر تاریخ قرارداد گذشت ولی قرار است که دوباره قرارداد جدیدی تهیه شود که من هم بدون دریافت هیچ مبلغی آن را امضا خواهم کرد تا این فیلم ساخته شود.


همکاری احتمالی گیبسون با مریل استریپ در فیلم مکرمه قنبری

وی درباره زمان ساخت این فیلم توضیح داد: هنوز مشخص نیست. پروژه‌های سینمایی هالیوود به این راحتی نیست. همه چیز باید در کنار هم چیده شود تا یک فیلم ساخته شود. اگر زمان ساختش مشخص شود حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد فعلا تنها چیزی که قطعی است پذیرفتن بازی در نقش مادرم توسط مریل استریپ است.


همکاری احتمالی گیبسون با مریل استریپ در فیلم مکرمه قنبری

فرزند ننه مکرمه درباره چند و چون ساخته شدن موزه مکرمه بیان کرد: ما این موزه را چند سال پیش ساختیم ولی نگهداری از آن منوط به یاری سازمان میراث فرهنگی استان مازندران بود که خوشبختانه این مسئولیت اکنون برعهده آقای دلاور بزرگ‌نیاست که فردی شناخته شده در حوزه هنر است برخی وعده‌ها محقق شد. ما سال پیش توانستیم کل سقف خانه را برداریم و با کمک نجاران محلی آن را دوباره بسازیم.


وی ادامه داد: سال گذشته خانه موزه مکرمه قنبری به ایکوم معرفی شد و موزه برتر استان مازندران لقب گرفت. کار ثبت این موزه تقریبا به اتمام رسیده و تا چند وقت آینده این موزه در فهرست آثار ملی ثبت خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسین ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 3
    خطر بازهم خطر !!!!!!!!!!!!!! دوباره می خواهند یکی دیگر از چهره های این سرزمین را خراب کنند حالا با چه ترفندی خدا میداند و بس!!!!!!!!!!!!!!!! هالیود و تعریف از هنرمند ایرانی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه داریم ؟مگه میشه؟
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 2
    کاری نیست که به سود ما باشه ......... هالیوود و سود رسانی به دشمنش !!! مضحکه .....
  • محسن ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    2 0
    با سلام دست مریزاد به مادر بزرگوار و هنرمند که با پشتکار فراونش تونست چنین نقاشی های زیبایی رو به تصویر بکشه ،امیدوارم که بتونیم فیلم سینمایی ساخته مل گیبسون رو هم ببینیم.
  • سید مقداد ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 1
    خدا عاقبتمونو به خیر کنه. معلوم نیست فیلیمی که هالیوود میخواد راجع به یه خانوم زجرکشیده ایرانی بسازه چی قراره از آب در بیاد. آقای مشرق مراقب باش این تحلیل مفصلی که گذاشتین پسفردا موجب روسیاهی خودتون نشه.
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    خبر موثق نیست به نظرم
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    اگه یکسال مریل استریپ تو شمال به سبک ننه مکرمه زندگی کنه(از جمله چرای گاو) من قبول می کنم وگرنه نقشش را خراب می کنه.......زوایای پنهان شخصیتش خیلی زیاده.....
  • حسن احمدی ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    چرا اینقدر بی ربطی حرف میزنید منفی بافها! فقط شما سرتان می شود و میفهمید و دیگران هیچ چیز نمی فهمند؟ هالیود اصلا فیلم خوب ندارد؟ فیلم عصر جدید چارلی چالین، همشهری کین اورسن ولز و خیلی فیلمهای دیگر که می شود اسم برد ساخته هالیود است.
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    حتما در قرارداد باید تاکید شود که فیلمنامه باید مورد تایید کارشناس ایرانی قرار بگیرد باید شان زن ایرانی در فیلم مراعات شود!
  • سارا ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    1 0
    پس کار گردانای خودمون خوابن سوژه از این بهتر واقعا که
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    اما اینا هیچ کدام درباره ایران نیست جناب! مثل مسئله هسته ای در مورد هر جا باشه یه حرفه در مرود ایران یه حرف دیگه اس
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
    0 0
    داداش شاید منظورش سینمای امریکاست بالاخره توی اون جا هم ادم خوب پیدا میشه ولو اینکه یهودی ها یا انهایی که منافع استعماری را تعریف و خط گذاری می کنند از این کار حمایت نکنند تا اونجایی که می دونم اقای گیبسون ادم بدی نبوده یا حداقل من از کار های استعماری ندیدم نمی دونم از کسی از ایشون اطلاع داره ما را هم روشن کنه
  • احمد ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    کسی نگفت که هالیوود فیلم خوب ندارد، صدا وسیما بارها فیلم هالیوودی پخش کرده، ولی سابقه هالیوود در مورد ساخت فیلم در مورد ایران بسیار سیاه است اگر غیر از این است یک فیلم مثبت هالیوود را در مورد ایران نام ببر
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    مل گیبسون برادریش رو ثابت کرد تو حمایت از غزه ولی
  • a ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    1 0
    بمیر بابا...قتی تو عرضشو نداشته باشی...وقتی تو اصن ندونی مکرمه کیه بایدم اون بسازه
  • فرهاد ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    1 0
    مل گیبسون کارگردان سیا ساخته نیست آدم درستیه
  • سماء ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    خیلی پرت تشریف داری حسن آقای احمدی!
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    1 0
    توهم دشمن شما رو خفه کرد! کافر همه را به کیش خود پندارد . همه جای دنیا هنر از مسایل دیگه جداس بلانسبت ما
  • محمد ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    2 0
    من واقعا برای هم وطنیام متاسفم با این طرز فکر شون که مایه تاسف بنده بود من تو بابل زندگی میکنم امروز بودم خانه ایشون بودم و با پسرشان ملاقات داشتم تمامی این مطالب صحت داره و حتی یک سری جاهاشو نگفتن ولی من میگم اول بگم که این خانم هر ساله به عنوان نماینده خانم های جهان در یک مراسم خاصی در امریکا حضور داشتن در رسانه های غربی و خارج از ایران همه از وضعیت سخت زنان خبر دار هستن و به همین علت زنان ایران را جزو نیرومند ترین زن ها قرار میدادند و این خانم تا سال 1382 اینا نماینده زن ها بود !!! دوم در جواب اون اقایی که میگه (اگه یکسال مریل استریپ تو شمال به سبک ننه مکرمه زندگی کنه(از جمله چرای گاو) من قبول می کنم وگرنه نقشش را خراب می کنه.......زوایای پنهان شخصیتش خیلی زیاده..... ) باید بگم اونها بالای 1000 بار (التماس) کردن که بزارن فیلم این خانم را در روستای هری کنده و در خانه مکرمه و ان فضا درست کنن که با مخالفت شدید اون روستا و ... مواجه شدن و از دست گلای دیگه و نمک نشناسی ها اون روستا بگذریم که سر دراز داره !! من مکالمه ای که با پسرشون داشتم و ضبط کردن که حدود 30 دقیقه هست و خیلی بازتر از این توضیح داده شده راجب فیلم هم بگم که بعد از قبول نکردن ساخت فیلم در روستا ان ها مجبور شدن فیلم و در امریکا بسازن و ساخت فیلم در 1392 کلید خورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس