استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکا، با اشاره به اقدامات ترورویستی گروه های تکفیری نسبت به مساجد گفت: هجمه تکفیری‌ها علیه مسجد اعلان حمله به خداست.

 به گزارش مشرق، «چارلز تالیافرو» استاد دانشگاه‌های آکسفورد، کلمبیا، پرینستون، کلمبیا و نتردام آمریکا بوده و در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست. راهنمای آکسفورد درباره الهیات، راهنمایی مقدماتی بر زیبایی‌شناسی، تصویر در ذهن، فرهنگ فلسفه دین، تاریخ مختصر روح، راهنمای راتلج درباره خداشناسی و راهنمای مقدماتی فلسفه دین از جمله آثار وی به شمار می‌روند. او از فیلسوفان برجسته در عصر حاضر به شمار می‌رود و در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. وی دانش‌آموخته دانشگاه براون و هاروارد بوده و عضو انجمن فیلسوفان آمریکاست. به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی مسجد گفت‌وگوی کوتاهی با پروفسور تالیافرو انجام داده‌ایم.

نقش مساجد در آگاهی بخشی به مسلمانان چیست؟

آنچه مسلماً در این خصوص بیان می‌کنم آنچیزی است که از رفتار دوستان و همسایگان مسلمان خود برداشت کرده‌ام. یعنی علاوه بر مطالعه جنبه عینی نیز مد نظر من بوده است.

مسلماً مسجد برای مسلمانان خیلی جایگاه ویژه و مهمی دارد. در واقع جایگاهی که مسجد برای مسلمانان دارد کلیسا برای مسیحیان آمریکا ندارد.

بخشی از دلایل این موضوع این است که در امریکا و در اروپا مسیحیت نهادینه شده در گذشته و حال وجود داشته است و کلیساها و معابد مسیحیان از جمله کلیسای «نتردام» در پاریس بیشتر مکانی فرهنگی هستند تا جایی برای فراخوانده مومنان برای عبادت؛ یعنی کاری که مساجد انجام می دهند و مومنان را به عبادت در مسجد فرا می خوانند.

می شود به کلیسای نتردام در فرانسه به عنوان یک دستاورد فرهنگ فرانسوی بدون اینکه درباره نقش عبادی آن فکر کرد نگریست. اما نمی توان این موضوع را در خصوص مساجد در اسلام در نظر گرفت.

به این معنی که نمی توان به مساجد اسلامی چنین نگاهی داشت و نقشی برای امور عبادی در آن در نظر نگرفت. در واقع مساجد در اسلام مکانی هستند که نقش مهمی در فراخواندن برای امور عبادی ایفا می کنند.

به نظر شما چرا برخی گروه‌های تروریستی و سلفی در صدد هستند تا نقش مسجد را تخریب کنند؟

بسیاری از تخریب‌هایی که توسط گروههای تروریستی صورت می گیرد برای ما غیر مسلمانان امری عجیب و غریب پنداشته می شود. در تاریخ غرب و وقتی که به نوشته های «هومر» در اوایل یونان باستان رجوع می کنیم شاهد بی حرمتی به مکانهای مقدس_مکانهایی که در آن عبادت صورت می گیرد- هستیم.

در سنت ابراهیمی خداوند می خواهد که مکان هایی که در آن به پرستش بتها اختصاص دارد تخریب شود و مکانهای عبادی- دینی واقعی و حقیقی باقی بمانند.

اما وقتی اقدامات تروریستی مساجد را هدف قرار می دهد در واقع مهمترین مقدسات ما ابنای بشر است که مورد حمله و هجمه واقع می شود. در واقع خداوند بخشاینده، عادل و جاودانه که جزو مهمترین مقدسات ماست، مورد همجمه و حمله قرار می گیرد.

وقتی در ایالات متحده آمریکا در سال جاری به یک مرد امریکایی-افریقای در یک کلیسا تیراندازی شد و وی کشته شد مردم امریکا به عنوان یک ملت با هراس و وحشت واکنش نشان دادند و برای اتحاد در مخالفت با چنین خشونت وحشیانه ای فراخوان دادند.

امید من و تمام مومنان این است که مسیحیان در سرتاسر جهان بایستی با برادران و خواهران مسلمان خود متحد شوند و با اقدامات تروریستی مخالفت قوی نشان دهند؛ تروریست‌هایی که مومنان را مورد هدف قرار می‌دهد.

منبع: ستاد خبری روز جهانی مسجد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس