کد خبر 449419
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

کاخ سفید متنی از برنامه جامع اقدام مشترک به همراه تفسیر و حاشیه نویسی سه تن از وزرای اصلی مرتبط بامذاکرات هسته ای ایران و گشورهای ۱+۵ منتشر کرد.

به گزارش مشرق، کاخ سفید متنی از برنامه جامع اقدام مشترک به همراه تفسیر و حاشیه نویسی سه تن از وزرای اصلی مرتبط بامذاکرات هسته ای ایران و گشورهای 1+5 منتشر کرد.

به نظر می رسد این متن به منظور برجسته کردن امتیازات آمریکا در مذاکرات هسته‌ای و برای متقاعد کردن افکار عمومی و نمایندگان کنگره پیش از رای دادن به برنامه جامع اقدام مشترک تهیه شده است.

متن منتشر شده بر این اساس تنظیم شده است که در خلال مفاد توافق هسته ای، توضیحاتی از هر یک از 3 وزیر آمریکایی، جان کری وزیر خاجه، ارنست مونیز وزیر انرژی و جک لو وزیر خزانه داری گنجانده شده است.

توضیحات و تحشیه این 3 مقام آمریکایی در ادامه می آید:

جان کری:

کری: از روز آغاز مذاکرات، آمریکا و شرکایمان کاملا صریح بود اند که ما تنها یک توافق خوب را می پذیریم- توافقی که همه راه ها به سوی ماده شکاف پذیر برای یک سلاح هسته‌ای را مسدود کند و نگرانی‌های جامعه بین الملل را درباره برنامه هسته‌ای ایران برطرف کند.

کری: ما حمایت روسیه،‌چنی، بریتانیا،‌فرانسه و آلمان را به همراه داریم. اگر ما ناگهان خودمان را متوقف کنیم و به آن نه بگوییم، نه تنها حمایت جامعه بین الملل ار از دست خواهیم داد، بلکه دسترسی و پاسخگویی را از دست می دهیم. ما هیچ سازو کاری برای راستی آزمایی از اینکه برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است نخواهیم داشت. بدون این توافق، ایران می توانست هر کاری که می خواست بدون نظارت جامعه بین الملل انجام دهد.

کری: به بیان ساده تر، این توافق یک ممنوعیت دائمی درباره کسب برنامه هسته‌ای تسلیحاتی توسط ایران در خود دارد و یک رژیم بازرسی دائمی که فراتر از همه رژیم های بازرسی قبلی در ایران اعمال می کند. ایران متعهد شده که به عنوان عضوی از معاهده منع اشاعه(ان پی تی) به دنبال کسب سلاح هسته ای نرود، این تعهدات صراحتا در برنامه جامع اقدام مشترک تعریف شده است. هر گونه تلاش ایران برای طراحی، پیگیری، ساخت و ویا پیگیری سلاح هسته ای به انحاء دیگر نقض صریح و قابل کشف ان پی تی خواد بود. در صورت عدم همکاری (non-compliance) برنام جامع اقدام مشترک آمریکا را قادر می سازد تا جامعه بین المللی را برای اقدام سریع از جمله بازگشت تحریم ها بسیج کند.  آژانس بین المللی انرژی اتمی منافع مهم آمریکا در ارتباط با ممانعت از اشاعه سلاح های هسته‌ای را پیش می برد، امنیت و ایمنی اتمی در جهان را تقویت می‌کند و استفاده‌های صلح آمیز از انرژی اتمی را ترویج می‌کند.

 

 ارنست مونیز

مونیز: برای 10 سال آینده، ایران اجازه خواهد داشت تا فقط از سانتریفیوژ IR-1 استفاده کند که قدیمی‌ترین و ناکارآمد ترین نمونه سانتریفیوژها محسوب می‌شود.

مونیز: ایران هم اکنون برنامه توسعه و تحقیق برای تعدادی از سانتریفیوژهای پیشرفته دارد(IR-2m, IR4, IR-5, IR-6, IR-8). روند برنامه به صورت اساسی کُند خواهد شد و تنها در سایت نطنز تحت نظارات آژانس ادامه خواهد یافت. ایران دیگر مسیرهای غنی‌سازی اورانیوم را پیگیری نخواهد کرد.

مونیز: ساخت سانتریفیوژها و قطعات آن به تعداد ماشین های متناسب با برنامه تعریف شده در برنامه اقدام مشترک محدود خواهد شد.

مونیز: تاسیسات غنی‌سازی فردو که در عمق زمین ساخته شده است به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فن آوری تبدیل خواهد شد که در آنجا پروژه های خاصی از جمله تولید ایزوتوپهای پایدار انجام می شود. با همکاری روسیه،‌ایران یک برنامه محدود تولید ایزوتوپهای پایدار همچون ایزوتوپهای مورد استفاده در کاربردهای پزشکی پیگیری می شود. هیج ماده هسته ای برای 15 سال در فردو نخواهد بود. آژانس امکان دسترسی روزانه را به فردو خواهد داشت. 

جک لو

لو:‌ ایران تا زمانی که همه تعهدات مرتبط با هسته‌ای را که در توافق مشخص شده انجام ندهد هیچ تعدیل(تحریم) جدیدی دریافت نخواهد کرد. در صورتی که ایران به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک کاملا متعهد بماند و آژانس این همکاری را راستی آزمایی کند، رفع مرحله ای تحریم ها اجرا می‌شود.

لو: برنامه جامع اقدام مشترک به خطر برنامه هسته ای ایران می پردازد- شمای کلی تهدید را کاهش می‌دهد و ما و متحدانمان را برای بررسی شدیدتر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران آزادتر می‌کند، همزمان تحریم های ما در باره حمایت از فعالیت های تروریستی حفظ می شود. آمریکا همچنین تحریمهای قدرتمندی که حمایت ایران از گروههای تروریستی و  فعالیت‌های بر هم زننده ثبات در منطقه، برنامه موشکی و موضوع حقوق بشر را هدف قرار داده حفظ می‌کند. از این گسترده تر، تحریم تجاری اولیه ما ادامه خواهد یافت که اتباع آمریکایی از سرمایه گذاری در ایران، واردات و صادرات اغلب کالاها و خدمات و یا داد و ستد با اغلب افراد و شرکت‌های ایرانی ممنوع شده اند. به دیگر سخن دسترسی ایران به بزرگترین بازار مالی و تجاری جهان همچنان ممنوع باقی می‌ماند.

لو:  اگر شرکتی در زمان لغو تحریم ها با ایران تجارت کند،‌ مجاز است. اگر ایران توافق را نقض کند و تحریم ها باز گردد، شرکت ها قادر نخواهند بود که  داد و ستد خود را در نقض تحریم‌ها ادامه دهند حتی اگر قرارداد قبل از بازگشت تحریم ها اجرا شده باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    لو: اگر شرکتی در زمان لغو تحریم ها با ایران تجارت کند،‌ مجاز است. اگر ایران توافق را نقض کند و تحریم ها باز گردد، شرکت ها قادر نخواهند بود که داد و ستد خود را در نقض تحریم‌ها ادامه دهند حتی اگر قرارداد قبل از بازگشت تحریم ها اجرا شده باشد. ولی آقای دکتر ظریف گفتن حتی اگر توافق بهم بخوره اون قراردادهایی که قبل از بازگشت تحریمها بسته شده پا برجاست این خودش تناقض داره, نداره؟؟؟؟؟ تازه آقای ظریف از این موضوع به عنوان ضمانت توافق یاد کردند!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس