سرمربی آبی‌ها این بار روی بازیکنی دست گذاشته که 5-4 سال قبل مورد علاقه لوئیز فیلیپه اسکولاری بود و برای این مربی سرشناس بازی می‌کرد.

شاگرد اسکولاری در یک قدمی استقلال +عکس و جدول عملکرد
گروه ورزشی مشرق - پرویز مظلومی قصد دارد برای محکم‌تر کردن کمربند میانی استقلال خریدی برزیلی داشته باشد. سرمربی آبی‌ها این بار روی بازیکنی دست گذاشته که 5-4 سال قبل مورد علاقه لوئیز فیلیپه اسکولاری بود و برای این مربی سرشناس بازی می‌کرد.

ریوالدو باربوسا دِسوزا (rivaldo barbosa de souza) هافبکی 29 ساله است با خصوصیات دفاعی که پرویز سوبله چوبله می‌تواند از او در جناح چپ خط دفاعی آبی‌ها بهره بگیرد. ریوالدو اگرچه با قامت 181 سانتی‌متر یک برج بلند نیست اما با توجه به تکنیک قابل قبولش می‌تواند مهره‌ای کارساز باشد.

این‌که اصولا آبی‌ها با توجه به تمدید قرارداد امید ابراهیمی و عقد قرارداد با روزبه چشمی و ماندن خرسندنیا و مگویان اصولا نیازی به جذب هافبک دفاعی جدید دارند یا خیر پرسشی است که باید در مجالی دیگر پاسخ آن را یافت.

با تمام این اوصاف بررسی عملکرد ریوالدو طی 8-7 سال اخیر نشان می‌دهد باربوسا بازیکن باکیفیتی است که در سری A برزیل بارها و بارها توانایی‌هایش را به نمایش گذاشته است.

شاگرد اسکولاری در یک قدمی استقلال +عکس و جدول عملکرد

سفر به اروپا برای زدن 4 گل سوییسی

به گزارش مشرق، ریوالدو با سانتوس به فوتبال برزیل پا گذاشت و بعد برای گوارانی و باهیا توپ زد با این حال اولین‌بار با سفر به اروپا و عقد قرارداد با وادوز لیختن اشتاین، در سوپرلیگ فوتبال سوییس چهره شد. هافبک مدنظر استقلال فصل 09-2008 را در سوپرلیگ سوییس توپ زد. ریوالدو برای وادوز 19 بازی انجام داد و 4 گل زد که در نوع خود جالب بود.

شاگردی اسکولاری

دسوزا سال 2010 بعد از یک فصل بازی در اروپا به برزیل برگشت. ابتدا برای اوراسته در لیگ پائولیستا بازی کرد و بعد خیلی زود جذب تیم «آوآیی» شد که در سری A حضور داشت.

جالب این‌که حضور کوتاه مدت او در آوآیی و انجام 5 بازی 90 دقیقه‌ای برای این تیم سبب شد تا خیلی زود توانایی‌هایش به چشم سرمربی تیم ملی برزیل لوئیز فیلیپه اسکولاری بیاید. به این ترتیب باربوسا در سال 2010 برای سومین بار پیراهن تیم جدیدی را پوشید و این بار پالمیراس.

فاتح کروزیرو با 46 بازی برای پالمیراس

دوس سانتوس در پالمیراس عملکردی قابل قبول داشت. این هافبک دفاعی تحت نظر فیل بزرگ (اسکولاری) در لیگ 2010 سریA برزیل برای پالمیراس 20 بازی انجام داد. حضور 18 باره در ترکیب اصلی این تیم سرشناس برزیلی و 1448 دقیقه تلاش تحت‌نظر اسکولاری نشان می‌داد ریوالدو کارش را درست انجام داده است. باربوسا در هفته سی‌وهشتم مسابقات هم یک گل به کروزیرو زد تا دست خالی فصل را به پایان نرساند.

شاگرد اسکولاری در یک قدمی استقلال +عکس و جدول عملکرد

این هافبک تدافعی سال بعد برای پالمیراس در لیگ منطقه‌ای پائولیستا 15 بازی انجام داد در شرایطی که تمام دیدارها را به عنوان بازیکن اصلی پشت سر گذاشت.

ریوالدو سپس مجددا با پالمیراس در سریA برزیل حضور پیدا کرد تا تعداد بازی‌هایش برای این تیم طی دو فصل به عدد 46 برسد.

گلزنی برابر پالمیراس

گزینه مدنظر استقلالی‌ها سال 2012 به رسیف دیگر تیم حاضر در سریA برزیل پیوست. این بازیکن طی 16 بازی یک گل به ثمر رساند آن هم برابر تیم سابقش پالمیراس و سرمربی صاحب‌نام آن اسکولاری.

ریوالدو سپس با رسیف در لیگ منطقه پرنامبوکانو حضور پیدا کرد تا ضمن انجام 22 بازی یکی از ارکان نایب‌قهرمانی این تیم لقب بگیرد.

برخورد با فیل بزرگ

باربوسا ابتدای سال 2013 به فیگوئرننزه در سری B برزیل پیوست. ریوالدو که در ایستگاه‌های پایانی لیگ وارد تیم جدیدش شده بود از هفته 23 رقابت‌ها برای فیگوئرننزه بازی کرد و بد هم عمل نکرد. به این ترتیب باربوسا و فیگوئرننزه خیلی زود وارد سریA برزیل شدند.

ریوالدو سال 2014 برای فیگوئرننزه در سریA ، 16 بازی انجام داد و 1091 دقیقه تلاش کرد.

شاید بدترین اتفاق برای او اخراج دقیقه نودش برابر گرمیو بود در ایستگاه 30 لیگ A برزیل. ریوالدو با کارت قرمز داور مستقیما از بازی اخراج شد در حالی که سرمربی گرمیو کسی نبود جز لوئیز فیلیپه اسکولاری.

باربوسا آخرین بازی‌اش در سریA برزیل را جمعه 23 آبان 93 برابر سائوپائولو انجام داد. در دیدار هفته 37 فیگوئرننزه برابر سائو که به تساوی یک-یک دو تیم منجر شد، ریوالدو از دقیقه 58 وارد زمین شد تا به برقراری صلح میان دو تیم کمک کند.

شاگرد اسکولاری در یک قدمی استقلال +عکس و جدول عملکرد

ریوالدو یک هافبک دفاعی است نه طراح

به نظر می‌رسد هواداران استقلال انتظار هافبکی را می‌کشند که خصوصیات تهاجمی‌اش هم، گره‌کور آبی‌ها را در فاز هجومی باز کند. با این حال بررسی عملکرد و سوابق ریوالدو دسوزا نشان می‌دهد این بازیکن صرفا خصوصیات تدافعی دارد و اصولا یک هافبک هجومی یا طراح نیست.

دسترسی به شرایط حضور باربوسا و تشخیص جایگاهش در ترکیب فیگوئرننزه دشوار نیست. این بازیکن در تمام بازی‌های فصل برای تیم آخرش در سری B و A برزیل به عنوان یک هافبک دفاعی وارد میدان شد.

گوتو فریرا سرمربی ابتدای فصل فیگوئرننزه اغلب با سیستم 4 مدافع، 3 هافبک، یک بازیکن طراح پشت سر مهاجمان و 2 فوروارد بازی را آغاز می‌کرد.

به طور مثال در دیدار هفته ششم گوتو، ریوالدو را به عنوان هافبک میانی در ترکیب 3 نفره میانه زمین مقابل 4 مدافع تیمش قرار داد. هرچند که باربوسا و یارانش بازی جمعه 2 خرداد 93 را یک برصفر برابر پالمیراس باختند.

در میانه فصل سیستم فیگوئرننزه با تغییر کادر فنی به 4 مدافع،2 هافبک دفاعی جلوی آنها، 2 هافبک پشت مهاجمان و 2 فوروارد تغییر کرد. یعنی 2-2-2-4. ریوالدو در سیستم جدید باز هم مقابل مدافعان و دور از فاز تهاجمی بازی کرد و البته هافبک سمت چپ جلوی مدافعان بود. استفاده از این روش در دیدار برابر کوریتیبا (هفته 29) کاملا جواب داد و فیگوئرننزه 4 برصفر - در حضور 90 دقیقه‌ای ریوالدو- به برتری رسید.

پیش‌تر عنوان شد ریوالدو در تقابل با گرمیو و سرمربی صاحب نامش (پنجشنبه یکم آبان 93) با کارت قرمز دقیقه 90 داور مسابقه اخراج شد. جالب این‌که در این دیدار باربوسا هافبک دفاعی حاضر در جناح راست فیگوئرننزه بود که کمی جلوتر از خط دفاعی انجام وظیفه می‌کرد، در شرایطی که سیستم تیم 2-2-2-4 بود.

7 سال با هافبک برزیلی مدنظر مظلومی

{$sepehr_album_28849}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    ايرادات نگارشي و املايي هميشه موج ميزنه تو اخبارت این‌که "اصولا" آبی‌ها با توجه به تمدید قرارداد امید ابراهیمی و عقد قرارداد با روزبه چشمی و ماندن خرسندنیا و مگویان "اصولا" نیازی به جذب هافبک دفاعی جدید دارند یا خیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس