کد خبر 438104
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷

پژوهشگر مهدوی گفت: امام عصر(ع) غربت کشیده است، شیعه باید دعا کند که خداوند متعال هرچه زودتر این امام بزرگوار غریب را به جایگاه اصلی خود که همان تشکیل حکومت اسلامی و عدل جهانی است، برساند.

 به گزارش مشرق، حجت الاسلام عباس رمضانعلی زاده با اشاره به فراز "اللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ" خدایا هر غریبی را به وطن و جایگاهش برگردان، گفت: ما به عنوان مسلمان بنده نوازی و محبت کردن به دیگران را وظیفه خود می دانیم، بنابراین با این دعا باید به کمک و امداد غریبان برویم.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در این زمینه خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) می فرمایند؛ هر کس که حج کند و به فکر مشکلات مسلمانان نباشد، مسلمان نیست. بنابراین باید براساس آموزه های دینی و رهبری اسلام به کمک دورافتادگان و غریبان برویم.

حجت الاسلام رمضانعلی زاده در تعریف واژه غریب، اظهارداشت: اطلاق واژه "کل" در این فراز، عمومیت را نشان می دهد. به این معنی که غریب همه غریبان جهان بشریت را شامل می شود؛ بر این اساس یک زمانی غریب کسی است که برای لقمه ای از خانه خود دور است و در دیار دیگری برای کسب روزی به سر می برد، او در آن شهر غریب است و ما باید به کمک او برویم.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: ولی زمانی کسی غریب است که از وادی ولایت، امامت و مهدویت دور مانده است، کسی که در این وادی نیست، گمگشته و پرکنده است و ما باید او را به امامش وصل کنیم، یک زمانی هم انسان از اصل خود جدا افتاده، او از اصل و جایگاهش دور مانده و نمی داند هدفش چیست، که ما وظیفه داریم او را کمک کنیم.

وی با اشاره به حدیثی از امام سجاد(ع) در این خصوص، تصریح کرد: امام سجاد(ع) می فرمایند: مومن غریب در دنیا غریب است تا اینکه به ملاقات پروردگار خود برود، یا اینکه گفته می شود قرآنی که در منزل باشد و خوانده نشود، غریب است.

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با بیان اینکه دور افتادن جغرافیایی و غریبی از درک جایگاه اصلی مورد بررسی است، گفت: جایگاه جغرافیایی غریب به کسی اطلاق می شود که از سرزمین خود دور مانده است و دور ماندن از درک جایگاه واقعی نیز به مساله ای برمی گردد که مردم به درک واقعی غریبی که از جایگاه اصلی خود دور افتاده است، نرسیده اند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه رمضانیان یکی از آرزوهایشان این است که خدایا هر غریبی را به جایگاه اصلی خود برگردان، افزود: داوود بن کثیر رقی می گوید: از امام موسی بن جعفر(ع) درباره صاحب الامر سوال کردم. فرمود: ۴ صفت در مورد امام عصر(ع) گفته شده است، بر این مبنی که امام زمان(ع) از جمعیت ها طرد شده است. تنها و غریب است و از نزدیکانش پنهان است.

وی با بیان اینکه امام کاظم(ع) غریب بودن را یکی از صفات امام عصر(ع) دانسته اند، گفت: امام عصر(ع) غریب است و غربت کشیده است. بنابراین ما باید دعا کنیم که خداوند متعال این شخص بزرگوار غریب را به جایگاه اصلی خود که همان تشکیل حکومت اسلامی و عدل جهانی است، برساند.

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با بیان اینکه امام غریب همیشه برای غریبان دعا می کند، خاطرنشان کرد: در این راستا یکی از دعاهای همیشگیه امام زمان(ع) این است که می فرمایند: خدایا غریبان مومنان را سالم  به وطن برگردان.
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس