کد خبر 435693
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳

وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در واکنش به خبر جهانگیری در مورد اختصاص یوزانس 5 میلیارد دلاری به واحدهای تولیدی گفت: ما به دنبال مقررات زدایی هستیم نه این که دوباره امضای طلایی درست کنیم.

به گزارش مشرق، محمدرضا نعمت زاده در حاشیه مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن در جمع خبرنگاران در واکنش به خبر اختصاص یوزانس 5 میلیارد دلاری به واحدهای تولیدی که امروز توسط معاون اول رئیس جمهور اعلام شد و جهانگیری از وزارتخانه‌های صنعت، نفت، نیرو و بهداشت خواست تا واحدهای اولویت‌دار را برای برخورداری از این سهمیه معرفی کنند، اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که در اعطای تسهیلات، مقررات زدایی کنیم، نه این که دوباره امضای طلایی درست کنیم و بگوییم فلان واحد اولویت دارد.

وی با بیان اینکه نمی‌شود برای اختصاص یوزانس 5 میلیارد دلاری، واحدهای تولیدی را اولویت بندی کنیم، گفت: بانک‌ها خودشان باید نسبت به مشتریان عمل کنند، درمورد یوزانس بحث‌هایی مطرح شده ولی هنوز عملیاتی نشده است که امیدواریم بانک مرکزی ان را ابلاغ کند.

وی تصریح کرد: سهمیه‌بندی و این نوع مسایل، ضد انگیزه است.

وزیر صنعت با بیان اینکه مانند گذشته که یوزانس فعال بوده، حالا نیز بانک مرکزی باید اجازه دهد تا امکانات در اختیار بانک‌ها قرار گیرد و یوزانس به صورت 3 یا 6 یا 9 عملیاتی شود افزود: این مساله در سالهای گذشته نیز برقرار بوده و روش خاص خودش را دارد.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس که گفت:با توجه به اینکه امسال آخرین سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها است در دولت برنامه‌ای برای قطع یارانه نقدی و جایگزینی یارانه تولید به جای آن مطرح است گفت: در دولت بحث جدیدی مطرح نشده است.

وزیر صنعت همچنین با اشاره به سالگرد ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی گفت: آنچه در عمل انجام شده دارای اشکالاتی است، البته قانون نیز اشکالاتی دارد که طی یکی دو سال اخیر حدود 3 تا 4 مرتبه در مجلس مورد اصلاح قرار گرفته و مرتبا معایبش به حداقل می‌رسد.

*نیمی از واگذاری‌‌ها رد دیون بود

نعمت‌زاده با بیان اینکه بیش از نیمی خصوصی‌سازی ها طی 7 یا 8 سال اخیر در واقع واگذاری به صورت رد دیون بوده است، اظهار داشت: این واگذاری‌ها بابت بدهی دولت به دستگاه‌های دولتی و یا نیمه دولتی صورت گرفته که بدترین روش خصوصی‌سازی است و مشکلاتی را به همراه داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است برخی واحدها که واگذاری‌ آنها مشکل داشته و به افراد با اهلیت واگذار نشده‌اند، دوباره باز پس گرفته شوند گفت: مواردی تصمیم‌گیری شده ولی این به معنی جلوگیری از خصوصی‌سازی نیست، بلکه اگر واحدی به یک دستگاه دولتی واگذار شده باید برگردد و اصلاحات لازم در مورد آن انجام شود.

خبرنگاری پرسید شما به عنوان وزیر صنعت تا چه حد از تولیدات ایرانی استفاده می‌کنید، نعمت زاده پاسخ داد سعی ما این است که این کار را انجام دهیم و در حال حاضر کت و شلواری که تن من است، ایرانی است.

واردات کالاهای مصرفی 20 درصد کاهش داشته است

وی همچنین با اشاره به افزایش 5 درصدی واردات در سال گذشته طبق آمار گمرک، گفت: اغلب این واردات به کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات صنعتی اختصاص داشته و در عین حال شاهد کاهش 20 درصدی واردات کالاهای مصرفی هستیم.

وی ادامه داد: آنچه در بازار می‌بینیم بیشتر واردات غیر رسمی است زیرا کالای قاچاق مشمول مالیات نمی‌شود.

تدوین قانون ممنوعیت فروش اقلام قاچاق

نعمت زاده با انتقاد از برخی اصناف در عرضه محصولات قاچاق گفت: این افراد می‌خواهد سودهای غیر مشروع ببرند اما ما به دنبال تدوین قانونی هستیم که بر اساس آن اصناف حق ندارند کالای قاچاق و یا کالایی غیر از واردات رسمی یا تولید داخل عرضه کنند.

وزیر صنعت ادامه داد: عرضه کالای قاچاق توسط اصناف مانند عرضه مواد مخدر در خیابان است که توزیع کننده نیز شریک جرم وارد کننده می‌شود.

نعمت زاده درمورد توافق مالیاتی اصناف نیز گفت: رسیدن به توافق ایرادی ندارد ولی اگر توافق یکطرفه باشد درست نیست.

سازمان مالیاتی گاهی کم لطفی می‌کند

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات بر درآمد یک امر قانونی است که باید عملیاتی شود ولی سازمان امور مالیاتی نیز گاهی کم لطفی می‌کند که دلیل آن نداشتن اطلاعات کافی است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از صندوق الکترونیک توسط اصناف تاکید کرد.

افت کیفیت نان را قبول ندارم

نعمت زاده در مورد برخی انتقادهای مطرح شده مبنی بر کیفیت پایین نان گفت: کیفیت نان نسبی است ممکن است یک نفر بخواهد نان با کیفیت را با هر قیمتی بخرد اما این که گفته می شود کیفیت نان کاهش یافته قبول نداریم.

وی افزود: درمورد کیفیت نان مرتبا گزارش‌گیری می‌کنیم و ممکن است در 70 هزار نانوایی تعدادی نیز سوء استفاده کنند و نان کم کیفیت عرضه کنند که مشتریان نباید از آنها خرید کنند.

نعمت‌زاده تاکید کرد: من در روزهای تعطیل، نان خرید می‌کنم و شاهد آن هستم که کیفیت کاهش نیافته و شاید در خیلی موارد نیز افزایش کیفیت داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس، که پرسید قرار بود درمورد قیمت لبنیات و افزایش 10 درصدی آن تصمیم‌گیری شود آیا روز گذشته چنین تصمیمی در ستاد تنظیم بازار گرفته شد نیز گفت: از این مساله اطلاعی ندارم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    راست میگه ! افت کیفیت نان یعنی بی کیفیت تر شدن نسبت به قبل حال آنکه نان حدود سی سال است که بی کیفیت است
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    راست میگه توی محل آقای وزیر کسی نون بی کیفیت تولید نمیکند لطفا آدرس بدهید ما هم بیایم آنجا نون با کیفیت خرید کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس